חפש מאמרים:
שלום אורח
22.09.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה היא שרשרת הערך ?, מהו ערך ?, היכן וכיצד נוצר הערך ?

מאת: עוזי פלגניהול05/02/20121221 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

עוזי פלג*

שרשרת הערך הכוללת היא שרשרת הערך המצרפי אשר מחברת את שרשרת הערך של הספק עם שרשרת הערך של הקונה. ככל שהמוצר מורכב יותר, סביר ששרשרת הערך המצרפי  שלו ארוכה יותר ומורכבת יותר, וכוללת מספר רב של גורמים המקיימים ביניהם יחסי ספקים ולקוחות. מנקודת ראות של הספק מדובר במוצר, ומנקודת ראות של צרכן הביניים מדובר בתשומה, וכך עד שמגיעים לצרכן הסופי שאצלו מסתכמת השרשרת לערכה הסופי.

בשורות הבאות נתייחס למהות שרשרת הערך. אל משמעות הערך צריך להתייחס הן מנקודת ראות של הספק, והן מנקודת ראות של הלקוח. מנקודת ראות של הלקוח הערך הוא הגורם שבגינו רכש את המוצר מספק מסוים ולא מספק אחר. למעשה מבחינת הלקוח התקבל בתהליך הרכישה, יחס של תועלת עלות גבוה מזה שהיה מתקבל, לו רכש מוצר מקביל אצל ספק אחר. כך מנקודת ראות של הלקוח, אך מהו הערך מנקודת ראות של הספק ?. מייקל פורטר מגדולי האסטרטגים העסקיים, מחדד במאמריו את הצורך בבידול  עסקי של הספק . הבידול אמור להקנות לחברה יתרון ברור על פני מתחרותיה בשוק. הבידול מקנה לחברה ולמוצריה ערך גבוה יותר בעיני הצרכן ובכך מקנה לה יתרון תחרותי. מאחר והבידול מורכב מערך ומעלות יש לבחון את הערך הנוצר בכל תהליכי ההפקה של המוצר, הערך המצרפי הוא הערך הכולל של המוצר. כל ערך נוצר על ידי עלות כלשהי, תהליך הדורש עלות ללא יצירת ערך הוא מיותר. ככל שהערך שיופק יהיה גבוה מהעלות הנדרשת להפקתו, תיווצר ולחברה  אפשרות של בידול הערך, או בידול של מחיר נמוך עבור איכות זהה. שני המצבים יקנו לחברה יתרון תחרותי בשוק. פעילויות ערך הן למעשה החוליות שמרכיבות את שרשרת הערך המצרפי, הן ברמת המוצר הבודד והן ברמת הארגון העסקי כולו.

בשורות הבאות ננסה לענות על השאלות הבאות: מהו  ערך ? ממה הוא מורכב ? כיצד ואיפה הוא נוצר?. במחקר לבדיקת עלויות הרכש שערכה חב' ג'נראל אלקטריק בתחילת שנות החמישים, ופורסם בשם "טכניקות לניתוח ערך" כותב עורך המחקר לורנס מיילס: "הצלחתו של מוצר תלוייה בגורמים הבאים: 1.ביצועים שווים או עדיפים. 2.ערך שווה או עדיף וזאת בהשוואה למוצרים המתחרים". הגדרת הערך לפי מיילס שמקובלת גם כיום היא: שהערך שווה לחלוקת התפקוד (שהיא פעולה או תכונה) בעלות (שהיא ההשקעה בבצוע התפקוד). משמע ככל שהתוצאה המתקבלת גבוהה יותר הערך גבוה יותר ולהיפך. הערך שדיברנו עליו הוא ה"ערך האובייקטיבי" המתייחס לכלל. קיים גם ה"ערך הסובייקטיבי"  שמתייחס  לפרט ועוסק ביחס שבין התועלת או השאיפה להשגת התועלת בעלות התועלת. נראה אם כן שהערך האובייקטיבי מתאים לנקודת ראות של הספק, בעוד שהערך הסובייקטיבי מתאים לנקודת הראות של הלקוח).

בכדי להעריך את העלות אנו נדרשים לדעת מהו השווי שהעלות יצרה ?. (מתוך "הנדסת ערך" של איתן רונן בהוצאת המכון לפריון העבודה והייצור בשנת 1982) השווי הוא: העלות המינימלית שיש להשקיע בהפקת התפקוד הנתון (הפעולה והתכונה) בזמן נתון . שווי תכונה היא העלות המינימאלית, שיש להשקיע בהשגת תכונה נתונה בזמן נתון. שווי פעולה היא העלות המינימאלית שיש להשקיע בביצוע פעולות בזמן נתון. השווי משתנה מעת לעת והוא תלוי בגורמים המשתנים ללא הרף והם :רמת הטכנולוגיה הקשורה בבצוע התפקוד, ברמת המידע הקיימת, ובשינויים בערכי המטבע, הגורמים לשינויים בערכים הכספיים של הגורמים המשתתפים בבצוע התפקוד. אם כך, מאחר והעלות משתנה מעת לעת, משמע שגם השווי משתנה מעת לעת, וכפועל יוצא מכך גם הערך משתנה מעת לעת. מכאן ככל שהעלות הכוללת למוצר נמוכה יותר ללא פגיעה בתכונה או בפעולה, הערך ללקוח גדל. השווי אם כך  הוא ערך המטרה של הספק  בשאיפתו לצמצום עלויות מיותרות. עלות מיותרת איננה תורמת דבר לביצועו של תפקוד נתון, לפיכך איננה תורמת לשווי. ניתן להגדירה כהפרש בין העלות המתקבלת בפועל, לשווי המטרה המבוקש שהיא העלות המינימאלית. בכדי להשיג שווי יש להשקיע עלות, אין יש מאין. העלות כוללת כסף ושווה ערך לכסף כגון: זמן, אנרגיה, ידע, שעות עבודה, חומר, מקום, ניהול, ציוד, ועוד.  ניתן להבחין בשווי אישי הנוצר על ידי עלות מינימאלית ברמת העובד, לשווי קבוצתי הנוצר בתהליך ארגוני הכולל יותר מאדם אחד והוא ברמת  צוות מחלקה או אגף. שווי ארגוני כולל את כלל פעילויות ותהליכי הארגון. כל חוליית ערך בשרשרת הערך נוצרת בשלבים שונים, והיא בעלת מרכיבי תפקוד ועלות שונים, כמו גם בעלת משקל ותרומה שונה, בשרשרת הערך המצרפית .יש להבחין בין ערך בסיסי מובנה , לבין ערך מוסף תהליכי, לערך שימור. ולערך נתפס, תוצאת הערך מחושבת באופן זהה, אך מרכיביה שונים בהתאם למקום בו נוצרו. ככל שהערך נוצר בשלב מוקדם יותר הוא גרעיני  ומובנה, הערך שנוצר בהמשך הוא ערך מוסף לערך קודם או קיים. בשורות הבאות ננסה למיין את מרכיבי שרשרת הערך.

ערך החדשנות - ערך הנובע מראשוניות, חדשנות ומקוריות. הערך נוצר בפתוח המוצר ומתייחס לתכונות המוצר ולחומרים ממנו נוצר. (מוצר כמו אייפון)

ערך  האיכות - ערך הנוצר בתכנון תהליכי הייצור ובכלי הייצור (הפנימיים והחיצונים) והשימוש ברכיבים הנדרשים ותפקידם להבטיח זמני ייצור מינימאליים תוך הקפדה על איכות ועמידה במפרטים הנדרשים. הערך נוצר במחלקת ההנדסה ומתייחס לבצוע הפעולות בטכנולוגיות חדשניות ומתאימות. (עבוד ממוחשב ורובוטי)

ערך מסחרי- הערך הנוצר בתהליכי הרכש  והקניינות, ומביא לידי ביטוי יכולת מו"מ, הסכמים, ואתור ספקים אמינים וזולים העומדים בדרישות וכל זאת במחיר ובתנאים המסחריים הטובים ביותר, תוך שמירה על דרישות המפרט ועמידה מועדי קבלה נדרשים.

ערך היעילות - הערך נוצר בתהליכי  הייצור וכולל עמידה ביעדים  הכמותיים והאיכותיים הנדרשים. ערך זה מביא לידי ביטוי יעילות עובדים, ניהול אפקטיבי, תאום ארגוני , ניצול משאבי ייצור , מזעור ליקויים ועוד

ערך משמר -  נוצר בתהליכי האחסון השונים. בתהליך האחסון לא נוצר למעשה ערך מוסף למוצר .הערך המוסף המרכזי הוא ערך משמר המונע עלויות בגין נזקים אובדן, חסרים, מלאי לא שמיש, גניבות ועוד, ומאפשר זמינות אספקה נדרשת. למעשה הערך המשמר חוסך את הפסדי עלות הנזק.

ערך הביטחון - הערך נוצר  ע"י מוניטין ומערך שרות יעיל, הערך הוא בהקניית בטחון ללקוח, שלמוצר יש "אבא" שידאג לו בעת הצורך.

ערך נתפס -  הערך נוצר על ידי פרסום מיתוג ומיצוב מתאים. זהו ערך תדמיתי פסיכולוג, הגורם למוצר ולחברה להיתפס בעיני הצרכנים, בהתאם לאופן שהחברה מעוניינת להיתפס.

ערך החדשנות, ערך הביטחון, והערך הנתפס מאפשרים לחברה לבדל את מוצריה ואת עצמה כלפי מעלה דבר שיאפשר לה לגבות מחיר גבוה יותר, גם אם עלויותיה עשויים להיות גבוהים יותר. גורמי הערך האחרים, מאפשרים לחברה להגיע לעלויות נמוכות, ולבדל את עצמה כלפי מטה בזכות מוצר שווה ערך במחיר נמוך. קיום כל גורמי הערך בחברה עשויים עקרונית לאפשר בידול בערך במחיר כלפי מעלה, ובידול בעלות כלפי מטה, כלומר להיות הטוב ביותר והזול ביותר (מצב לא פשוט) במצב זה הרווחיות של החברה היא הגבוהה ביותר ויקנו לחברה עוצמה ויכולת אסטרטגית לשלוט בשוק.

ברור שהערך בכל הקטגוריות, מושג על ידי ובזכות גורמי הערך האנושי שהמיומנות, ההכשרה, המוטיבציה, הניהול והידע, מאפשרים להם לממש את היכולות האישיות והארגוניות בכל אחד מהתחומים שצוינו.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

www.uzip.co.il

שרשרת הערך, ערך, שווי, פורטר, אסטרטגיה, פתוח עסקי, בידול, התייעלות, ניהול עסקי, שיווק, אסטרטגיה עסקית, אסטרטגיה שיווקית, עסק, עסקים

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/20325 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/20318 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/20343 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/20359 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20359 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20368 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20366 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/20359 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20359 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20368 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20366 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20424 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20395 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20293 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica