חפש מאמרים:
שלום אורח
20.01.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה היא שרשרת הערך ?, מהו ערך ?, היכן וכיצד נוצר הערך ?

מאת: עוזי פלגניהול05/02/20121132 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

עוזי פלג*

שרשרת הערך הכוללת היא שרשרת הערך המצרפי אשר מחברת את שרשרת הערך של הספק עם שרשרת הערך של הקונה. ככל שהמוצר מורכב יותר, סביר ששרשרת הערך המצרפי  שלו ארוכה יותר ומורכבת יותר, וכוללת מספר רב של גורמים המקיימים ביניהם יחסי ספקים ולקוחות. מנקודת ראות של הספק מדובר במוצר, ומנקודת ראות של צרכן הביניים מדובר בתשומה, וכך עד שמגיעים לצרכן הסופי שאצלו מסתכמת השרשרת לערכה הסופי.

בשורות הבאות נתייחס למהות שרשרת הערך. אל משמעות הערך צריך להתייחס הן מנקודת ראות של הספק, והן מנקודת ראות של הלקוח. מנקודת ראות של הלקוח הערך הוא הגורם שבגינו רכש את המוצר מספק מסוים ולא מספק אחר. למעשה מבחינת הלקוח התקבל בתהליך הרכישה, יחס של תועלת עלות גבוה מזה שהיה מתקבל, לו רכש מוצר מקביל אצל ספק אחר. כך מנקודת ראות של הלקוח, אך מהו הערך מנקודת ראות של הספק ?. מייקל פורטר מגדולי האסטרטגים העסקיים, מחדד במאמריו את הצורך בבידול  עסקי של הספק . הבידול אמור להקנות לחברה יתרון ברור על פני מתחרותיה בשוק. הבידול מקנה לחברה ולמוצריה ערך גבוה יותר בעיני הצרכן ובכך מקנה לה יתרון תחרותי. מאחר והבידול מורכב מערך ומעלות יש לבחון את הערך הנוצר בכל תהליכי ההפקה של המוצר, הערך המצרפי הוא הערך הכולל של המוצר. כל ערך נוצר על ידי עלות כלשהי, תהליך הדורש עלות ללא יצירת ערך הוא מיותר. ככל שהערך שיופק יהיה גבוה מהעלות הנדרשת להפקתו, תיווצר ולחברה  אפשרות של בידול הערך, או בידול של מחיר נמוך עבור איכות זהה. שני המצבים יקנו לחברה יתרון תחרותי בשוק. פעילויות ערך הן למעשה החוליות שמרכיבות את שרשרת הערך המצרפי, הן ברמת המוצר הבודד והן ברמת הארגון העסקי כולו.

בשורות הבאות ננסה לענות על השאלות הבאות: מהו  ערך ? ממה הוא מורכב ? כיצד ואיפה הוא נוצר?. במחקר לבדיקת עלויות הרכש שערכה חב' ג'נראל אלקטריק בתחילת שנות החמישים, ופורסם בשם "טכניקות לניתוח ערך" כותב עורך המחקר לורנס מיילס: "הצלחתו של מוצר תלוייה בגורמים הבאים: 1.ביצועים שווים או עדיפים. 2.ערך שווה או עדיף וזאת בהשוואה למוצרים המתחרים". הגדרת הערך לפי מיילס שמקובלת גם כיום היא: שהערך שווה לחלוקת התפקוד (שהיא פעולה או תכונה) בעלות (שהיא ההשקעה בבצוע התפקוד). משמע ככל שהתוצאה המתקבלת גבוהה יותר הערך גבוה יותר ולהיפך. הערך שדיברנו עליו הוא ה"ערך האובייקטיבי" המתייחס לכלל. קיים גם ה"ערך הסובייקטיבי"  שמתייחס  לפרט ועוסק ביחס שבין התועלת או השאיפה להשגת התועלת בעלות התועלת. נראה אם כן שהערך האובייקטיבי מתאים לנקודת ראות של הספק, בעוד שהערך הסובייקטיבי מתאים לנקודת הראות של הלקוח).

בכדי להעריך את העלות אנו נדרשים לדעת מהו השווי שהעלות יצרה ?. (מתוך "הנדסת ערך" של איתן רונן בהוצאת המכון לפריון העבודה והייצור בשנת 1982) השווי הוא: העלות המינימלית שיש להשקיע בהפקת התפקוד הנתון (הפעולה והתכונה) בזמן נתון . שווי תכונה היא העלות המינימאלית, שיש להשקיע בהשגת תכונה נתונה בזמן נתון. שווי פעולה היא העלות המינימאלית שיש להשקיע בביצוע פעולות בזמן נתון. השווי משתנה מעת לעת והוא תלוי בגורמים המשתנים ללא הרף והם :רמת הטכנולוגיה הקשורה בבצוע התפקוד, ברמת המידע הקיימת, ובשינויים בערכי המטבע, הגורמים לשינויים בערכים הכספיים של הגורמים המשתתפים בבצוע התפקוד. אם כך, מאחר והעלות משתנה מעת לעת, משמע שגם השווי משתנה מעת לעת, וכפועל יוצא מכך גם הערך משתנה מעת לעת. מכאן ככל שהעלות הכוללת למוצר נמוכה יותר ללא פגיעה בתכונה או בפעולה, הערך ללקוח גדל. השווי אם כך  הוא ערך המטרה של הספק  בשאיפתו לצמצום עלויות מיותרות. עלות מיותרת איננה תורמת דבר לביצועו של תפקוד נתון, לפיכך איננה תורמת לשווי. ניתן להגדירה כהפרש בין העלות המתקבלת בפועל, לשווי המטרה המבוקש שהיא העלות המינימאלית. בכדי להשיג שווי יש להשקיע עלות, אין יש מאין. העלות כוללת כסף ושווה ערך לכסף כגון: זמן, אנרגיה, ידע, שעות עבודה, חומר, מקום, ניהול, ציוד, ועוד.  ניתן להבחין בשווי אישי הנוצר על ידי עלות מינימאלית ברמת העובד, לשווי קבוצתי הנוצר בתהליך ארגוני הכולל יותר מאדם אחד והוא ברמת  צוות מחלקה או אגף. שווי ארגוני כולל את כלל פעילויות ותהליכי הארגון. כל חוליית ערך בשרשרת הערך נוצרת בשלבים שונים, והיא בעלת מרכיבי תפקוד ועלות שונים, כמו גם בעלת משקל ותרומה שונה, בשרשרת הערך המצרפית .יש להבחין בין ערך בסיסי מובנה , לבין ערך מוסף תהליכי, לערך שימור. ולערך נתפס, תוצאת הערך מחושבת באופן זהה, אך מרכיביה שונים בהתאם למקום בו נוצרו. ככל שהערך נוצר בשלב מוקדם יותר הוא גרעיני  ומובנה, הערך שנוצר בהמשך הוא ערך מוסף לערך קודם או קיים. בשורות הבאות ננסה למיין את מרכיבי שרשרת הערך.

ערך החדשנות - ערך הנובע מראשוניות, חדשנות ומקוריות. הערך נוצר בפתוח המוצר ומתייחס לתכונות המוצר ולחומרים ממנו נוצר. (מוצר כמו אייפון)

ערך  האיכות - ערך הנוצר בתכנון תהליכי הייצור ובכלי הייצור (הפנימיים והחיצונים) והשימוש ברכיבים הנדרשים ותפקידם להבטיח זמני ייצור מינימאליים תוך הקפדה על איכות ועמידה במפרטים הנדרשים. הערך נוצר במחלקת ההנדסה ומתייחס לבצוע הפעולות בטכנולוגיות חדשניות ומתאימות. (עבוד ממוחשב ורובוטי)

ערך מסחרי- הערך הנוצר בתהליכי הרכש  והקניינות, ומביא לידי ביטוי יכולת מו"מ, הסכמים, ואתור ספקים אמינים וזולים העומדים בדרישות וכל זאת במחיר ובתנאים המסחריים הטובים ביותר, תוך שמירה על דרישות המפרט ועמידה מועדי קבלה נדרשים.

ערך היעילות - הערך נוצר בתהליכי  הייצור וכולל עמידה ביעדים  הכמותיים והאיכותיים הנדרשים. ערך זה מביא לידי ביטוי יעילות עובדים, ניהול אפקטיבי, תאום ארגוני , ניצול משאבי ייצור , מזעור ליקויים ועוד

ערך משמר -  נוצר בתהליכי האחסון השונים. בתהליך האחסון לא נוצר למעשה ערך מוסף למוצר .הערך המוסף המרכזי הוא ערך משמר המונע עלויות בגין נזקים אובדן, חסרים, מלאי לא שמיש, גניבות ועוד, ומאפשר זמינות אספקה נדרשת. למעשה הערך המשמר חוסך את הפסדי עלות הנזק.

ערך הביטחון - הערך נוצר  ע"י מוניטין ומערך שרות יעיל, הערך הוא בהקניית בטחון ללקוח, שלמוצר יש "אבא" שידאג לו בעת הצורך.

ערך נתפס -  הערך נוצר על ידי פרסום מיתוג ומיצוב מתאים. זהו ערך תדמיתי פסיכולוג, הגורם למוצר ולחברה להיתפס בעיני הצרכנים, בהתאם לאופן שהחברה מעוניינת להיתפס.

ערך החדשנות, ערך הביטחון, והערך הנתפס מאפשרים לחברה לבדל את מוצריה ואת עצמה כלפי מעלה דבר שיאפשר לה לגבות מחיר גבוה יותר, גם אם עלויותיה עשויים להיות גבוהים יותר. גורמי הערך האחרים, מאפשרים לחברה להגיע לעלויות נמוכות, ולבדל את עצמה כלפי מטה בזכות מוצר שווה ערך במחיר נמוך. קיום כל גורמי הערך בחברה עשויים עקרונית לאפשר בידול בערך במחיר כלפי מעלה, ובידול בעלות כלפי מטה, כלומר להיות הטוב ביותר והזול ביותר (מצב לא פשוט) במצב זה הרווחיות של החברה היא הגבוהה ביותר ויקנו לחברה עוצמה ויכולת אסטרטגית לשלוט בשוק.

ברור שהערך בכל הקטגוריות, מושג על ידי ובזכות גורמי הערך האנושי שהמיומנות, ההכשרה, המוטיבציה, הניהול והידע, מאפשרים להם לממש את היכולות האישיות והארגוניות בכל אחד מהתחומים שצוינו.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

www.uzip.co.il

שרשרת הערך, ערך, שווי, פורטר, אסטרטגיה, פתוח עסקי, בידול, התייעלות, ניהול עסקי, שיווק, אסטרטגיה עסקית, אסטרטגיה שיווקית, עסק, עסקים

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג

יועץ לניהול עסקי, ספק שרותי ניהול כמנכ"ל על בסיס משרה חלקית.

חונך עסקי מוסמך של משרד התמ"ס 8091

ספק מוכר של משרד הבטחון   1100524 

בסיווג: ניהול פרייקטים של מערכות טכנולוגיות,ייעוץ ארגוני

מנכ"ל 

UP יזמות וניהול בע"מ

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגניהול18/07/16802 צפיות
בכל עסק מקרטע וכושל מתקיים תמהיל כישלונות במינונים שונים האחראים למצבו של העסק. כפי שנכתב לא מעט פעמים, הכישלון לא יתום, יש לו גורם אחראי ברור ומובהק. במאמר נחדד נקודה זו.

מאת: עוזי פלגפיננסים וכספים - כללי 18/09/13743 צפיות
תזרים המזומנים העסקי, הוא ניהול ועיתוד מלאי הכסף של העסק. תהליך הניהול הפיננסי דומה במידה רבה לניהול ועיתוד מלאי חומרים רגיל, רק ברמת רגישות גבוהה הרבה יותר. בניגוד למלאי חו"ג ופריטים המשפיעים ישירות על המוצרים והתהליכים בהם הם נכללים, הכסף נכלל כמרכיב ראשי בכל מרכיבי ופעילויות הארגון העסקי. גם לכסף כמו למלאי "מצבי צבירה" ותצורות שונות . הוא יכול להיות זמין ונזיל, הוא יכול היות מושקע וסגור, הוא יכול להיות באשראי שלא מומש, הוא יכול להיות בחובות לקבל, בתקבול ביד שלא נפרע, או בחובות לתשלום, ועוד.

מאת: עוזי פלגניהול18/08/13744 צפיות
ניהול מונחה לוח בקרה הינה גישה ניהולית המאפשרת לפקח ולבקר את ביצועי העסק ברמה שוטפת, בהתאם לקצב השינוי בפרמטרים שהוגדרו כמיצגים, את הפעילות העסקית המרכזית בעסק. בדומה לנהג ברכב המתייחס ומגיב בהתאם לנתוני לוח הבקרה (שעונים).

מאת: עוזי פלגניהול03/04/121017 צפיות
המבנה הארגוני - אמור לספק לארגון מכל סוג שהו, את הבסיס והיכולת הניהולית, להשיג את המטרות אשר לשמם הוא קיים. בארגון עסקי תהליכים ארגוניים נועדו לתמוך באופן יעיל בתהליכים עסקיים, ולאפשר להם להתבצע באופן המיטבי.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי23/12/11977 צפיות
התייעלות עסקית הינה תהליך המאפשר הקטנת עלויות תוך שימור התועלות או לחילופין הגדלת התועלות ללא שינוי בעלויות, התייעלות עסקית משמעותית הינה הקטנת עלויות מצד אחד, והגדלת תועלות בו בזמן ללא פגיעה בתפקוד העסק או בשיעור הרווח. פרי ההתייעלות יכול להישאר בתוך העסק, המשמעות במקרה זה היא שיפור הרווחיות, פרי התייעלות יכול להגיע גם ללקוחות ואז המשמעות היא הוזלת המחיר של המוצר או השרות. בהתייעלות עסקית משמעותית ניתן לשלב בין גידול שעור הרווח ובין קיטון המחיר לצרכן.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי12/12/11859 צפיות
פתוח עסקי איננו סיסמת קסם שאמורה להביא את העסק ממקום מסוים למקום הרבה יותר טוב. בעלי עסקים מרבים להשתמש במושג ולא תמיד בהקשר הנכון ובתזמון הנכון בחיי העסק. נדרש לבדוק את מידת המתאם בין מה רוצה הבעלים או המנכ"ל, לבין מה העסק צריך באמת בשלב זה של חיו. בכל מקרה יש לבדוק את יכולת העסק לעמוד ברצונות הבעלים או/ו בצרכים האמיתיים הנדרשים.ניסיון לבצע פתוח עסקי ללא בדיקה מתאימה תוביל לכישלון ולנזק.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי28/09/111313 צפיות
אחת ההתלבטויות בהקמת מערכות מדפים במחסן היא לבחור את ספק המדפים. ההתלבטות היא בין יצרן מקומי, לבין יצרן מחו"ל המיוצג בארץ על ידי גורם שיווקי. ההתלבטות היא לעיתים לא פשוטה, מה גם שרוב הלקוחות לא מכירים תמיד את הנושא ונעזרים ביועצים למיניהם.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: נינה כהןניהול14/08/171037 צפיות
קרוב למיליארד איש כבר עושים שימוש באינטרנט על בסיס קבוע, אם באמצעות המחשב הנייד, המחשב הנייח, הטאבלט או טלפון החכם

מאת: נינה כהןניהול14/08/17750 צפיות
ישנם עסקים רבים בישראל שנתונים לתחרות קשה במיוחד עסקי המסעדנות, כאשר קיימות המון מסעדות בכל מיני סגנונות ברחבי הארץ.

מאת: נינה כהןניהול25/07/17651 צפיות
העולם העסקי, טומן בחובו עסקים רבים מכל מיני סוגים. ישנם בעלי עסקים שאינם מסוגלים לשרוד בשנה השנתיים הראשונות לקיומם

מאת: שלום כהןניהול06/11/16736 צפיות
ניהול עסק הוא מטלה לא פשוטה ומי שהתנסה בכך או שיש לו עסק בפועל יודע את זה. צריך לנהל בראש ובראשונה את העובדים, צריך לנהל את המלאי, צריך לנהל את הספקים, לעקוב אחר הנהלת החשבונות ולבצע עוד מטלות רבות אחרות

מאת: עוזי פלגניהול18/07/16802 צפיות
בכל עסק מקרטע וכושל מתקיים תמהיל כישלונות במינונים שונים האחראים למצבו של העסק. כפי שנכתב לא מעט פעמים, הכישלון לא יתום, יש לו גורם אחראי ברור ומובהק. במאמר נחדד נקודה זו.

מאת: SEOMANניהול31/05/16913 צפיות
איך תוכלו לגשת ללקוחות שלכם בצורה הטובה ביותר? כיצד באמצעות מוצרי פרסום ניתן להשיג יותר לקוחות

מאת: SEOMANניהול25/05/16842 צפיות
כיצד מוצרי הפרסום הפשוטים משפיעים על הלקוחות הקיימים של החברה ואיך ניתן למנף את כלל השיווק באמצעות מוצרי פרסום.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica