חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מודלים עסקיים בתעשיית האנרגיה הסולארית

מודל עסקי פשוט

השבוע פנה אלי נציג מכירות של חברה המספקת מערכות סולריות והציע לי להפוך להיות יצרן חשמל קטן. אני חי לי בכיף בערד – הידועה כעיר עם קרינה שמשית גבוה ולכן נחשבת למקום טוב ליצור חשמל.על פי החישובים שעשיתיאוכל להפיק 12 קילו וואט ולייצר הכנסה חודשית של 3,500 ₪בערך. המדינה מתחייבת לרכוש את החשמל במשך עשרים השנים הבאות במחיר קבוע וידוע מראש. את מימון העסקה אפשר לעשות בבנק בריבית ידועה.

המודל העסקי מאוד ברור: אני מייצר חשמל מהשמש ומוכר אותו לחברת החשמל תמורת 1.22 ₪ לקילו-ואט. במודל הזה כל המשתנים ידועים: השמש תמיד תזרח (אין שיבושים באספקה או בחומרי גלם), חברת החשמל תמיד תקנה, המחיר ידוע, הוצאות שיווק - אפס, הוצאות אחזקה - אפס, הפתעות – אפס. בקיצור:זהו מקרה קלאסי בו תכנית עסקית קצרה ומובנת יכולה לתת תשובה מהירה לשאלת כדאיות העסקה.

שרשרת הערך של האנרגיה הסולארת

זה הביא אותי לחשוב מעט על שרשרת הערך של שוק החשמל הסולארי ועל המודלים העסקיים של כל אחד מהשחקנים בשרשרת הערך.

· יצרני הציוד (יצרני הפאנלים הממירים והציוד הנלווה)

· אינטגרטורים (מוצאים לקוחות ו

· מתקינים

· לקוח סופי

המודל העסקי של האינטגרטור

המודל העסקי של האינטגרטור (אותן חברות המתקינות אנרגיה סולארית) הוא קצת יותר מסובך אבל עדיין פשוט. האינטגרטוראמור לספק ללקוח פתרון turn-key. כלומר על הלקוח רק לסובב את המפתח כדי שהמערכת תתחיל לייצר חשמל. האתגר של האינטגרטור הוא להבין את פלח השוק בו הוא מתרכז. קיימים כמה פלחי שוק הנבדלים באופן מהותי זה מזה: בתים פרטיים, בתים משותפים. מבנים ציבוריים, מבני תעשייה, חוות סולריות ועוד. בכל סגמנט שוק הערך שיש להציע ללקוח שונה: בעלי בתים פרטיים ירצו לראות הסדר לסיוע במימון הפרויקט. בעלי בתים משותפים יזדקקו לסיוע בהתאגדות בעלי הבתים כתנאי מוקדם להתקנה של מערכת על גג המהווה נכס משותף. בעלי מבנים ציבוריים עשויים לקיים מכרז לבחירת המתקין, ואילו יוזמות של חוות סולריות ירצו לראות הסכמים ארוכי טווח בדמות BOT או הסכמי PPA(Power Purchase Agreement).כלומר, לכל סגמנט שוק צריך להציע ערך (value proposition) שונה, לקיים ערוצי מכירה שונים ולבנות מודל פיננסי אחר.

המודל העסקי של יצרן הציוד שונה באופן מהותי מכל יתר המודלים. כדי להתקיים הוא חייב למצוא אינטגרטורים שיסכימו להציע את הציוד שלו ללקוחות. עליו לקחת בחשבון שהאינטגרטורים נאמנים ללקוחותיהם ולא ליצרן. הם ישאפו להציע ללקוח את הפתרון האמין והזול ביותר. מאחר שמדדי ההשוואה בין המוצרים הם פשוטים למדי, יידרש היצרן לשיפור תמידי בפרמטרים כמו מחיר ועלות מול תועלת.

מעניין לראות אילו מודלים עסקיים פורצי דרך יצמחו בשוק הסולארי: האם שוק ההון יהפוך לשחקן במערכת האקולוגית הזו ויציע הסכמי מימון (אג"ח או מניות) המבוססים על הסכמי ייצור חשמל ארוכי טווח. האם בעתיד נוכל לקבל מערכת סולרית בחינם? האם ניתן יהיה להשתמש במערכות סולריות כדרך למימון בניה ירוקה? או להתקין מערכות סולריות כחלק אינטגרלי מכבישים ובכך לממן את הקמתם?

אין ספק שהתעשייה נמצאת בראשית דרכה מבחינת פיתוח מודלים עסקיים ועוד נכונה לה דרך ארוכה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עמוס רדליך, יועץ עסקי ומעצב עסקים. מסייע ליזמים ובעלי עסקים בהקמת עסק חדש ובשיפור עסקים קיימים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עמוס רדליך

מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים

מאת: לילה בן הרוש עסקים קטנים ובינוניים12/07/211336 צפיות
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך ! פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים17/06/211182 צפיות
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים01/06/211035 צפיות
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש? ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים04/01/211208 צפיות
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית. התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים03/05/201058 צפיות
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/201056 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/20924 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica