חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כיצד נשפר את המוטיבציה של העובדים בעסק?

מאת: חדוה יוסףניהול12/06/20121156 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק


ניהול עובדים והשגת שיתוף פעולה פורה בעסק הינו אחד האתגרים אשר עומדים בפני בעל עסק. עסק לא יכול להצליח ולשגשג ללא רתימת העובדים לפעילות העסקית. אין ניהול, גאוני ככל שיהיה, שיכול להשיג תוצאות עסקיות ללא תרומתם ורתימתם של העובדים בעסק. למרות הנחות יסוד אלו אנו מוצאים עסקים רבים אשר מנהלם לא מצליח לרתום את העובדים לעבודה משותפת, לא מצליח להשיג שיתוף פעולה. נהפוך הוא – הללו גורמים נזקים או שעשייתם מינימאלית. השאלה הנשאלת היא: האם אפשר לזהות חוסר מוטיבציה מבעוד מועד וכיצד אפשר לשפר את המצב?

כיצד נזהה חוסר מוטיבציה בקרב העובדים?

  1. עשייהמינימאלית - העובדים עושים אתהמינימום הנדרש בעסק מבחינתם. הם עובדיםרק על מה שצריך ועל מה שהם מחויבים לעשות במסגרת התפקיד. לא מגלים יוזמה וראשגדול לעשייה מעבר למחויב בהגדרת תפקידם. הם לא מגלים אכפתיות כלפי העסק ולאנותנים מעבר למה שהתחייבו לו על פי הסכם העבודה.
  1. ביצועים בינונייםשל העסק – כאשר קיימים ביצועים בינוניים בעסק הרי שקיים פער בין העשייה בפועללבין הפוטנציאל של עסק זה. הפער מתבטא גם ברמת העסק בו ניתן להגיע ולהשיגיותר, אך גם ברמת הפרט, העובדיםלא ממצים את יכולותיהם בעסק. אם אקח לדוגמא את אנשי המכירות, אזי כמנהל העסקקיימת ידיעה ברורה שהרבה מהעסקאות בשוק יכלו להשתייך לעסק אך העובדים האחראים לכך לא השיגו זאת. דוגמא נוספת, תאריכיהאספקה שהובטחו ללקוח לא מכובדים ולא מבוצעים וכך יוצא שהלקוח מקבל את סחורתוהרבה אחרי הזמן שהובטח לו מבלי שהדבר מעורר עניין בקרב העובדים. אם בעובדייצור עסקינן, הרי שכמות המוצרים הפגומים עולה ואין התייחסות ותשומת לב לקבלתאיכות גבוהה של מוצרים עם שאיפה לאפס תקלות. העובדיםעסוקים בדרך כלל  במתן הסברים ופחות עסוקיםבעשייה איכותית וטובה.
  1. קונפליקטים –כל עבודה צוותית "מייצרת" קונפליקטים. קונפליקטים הם לא דבר שליליבהכרח, הם לעיתים אפילו חיוניים ותורמים לעסק בכך שמסייעים לנקות משקעים אוחוסר הבנה ובפתרונן מאפשרים פתיחת דף חדש וחידוש אנרגיות בעסק. קיומם של אלה  נובע מעצם היותנו שונים האחד מהשני. אלאשבמקרים בהם בסיס יחסי העבודה אינו איתן ותקין הרי שאז קיים קושי למצואפתרונות לקונפליקט. במצבים אלו מוצאים עצמם העובדיםמתבצרים בעמדתם ולא מוכנים לשתף פעולה או להתגמש עם הצד השני.
  1. אין ערוצי תקשורתלעשייה פורייה בעסק. לא מתקיימים דיונים פתוחים לגבי המתרחש בעסק. העובדים מדברים פחות על העסק ולא מגלים עניין במהשקורה. גישת  העובדיםהיא: "תן לעבור את היום בשלום וניפגש במשכורת בסוף החודש". גם אםמתקיימות פגישות וישיבות הרי שלא מתקיים דיון. לדיון צביון של מונולוגמצד המנהל ולא דיאלוג ושיחה של מנהל עם עובדיו.

מהן הסיבות לחוסר מוטיבציה מצד העובדים?

ברצוני להביא חלק מהסיבות שיכולות להוות את הסיבה להתנהגות זו מצד העובדים.

? ניהול בחסר – חוסר נוכחות של המנהל בעסק כדמות מובילה ומנהיגה. חוסר מעורבות של המנהל במה שקורה בעסק. ניהול כזה מאפיין מצב שבו לעובד יש תחושה (ואפילו מעבר לכך) כי מנהלו נמצא ב"מגדל השן" ולא באמת מעורב במה שקורה. לא מתעניין בעובדים, לא מתעניין בעשייה שלהם וגם לא מגלה אכפתיות. המנהל לא מכיר אותם ולא יודע כיצד להניע אותם. במצב שכזה העובד לא יתאמץ יתר על המידה כי ממילא אין מי שרואה ומעריך את פועלו.

? ניהול יתר – הכוונה למעורבות יתר של המנהל בפעילות היומ-יומית של עובדיו. לדוגמא, מנהל שיודע בכל רגע נתון היכן עובדיו, מה הם עושים, מהם התוכניות לשעה הקרובה, ליום הקרוב, לשבוע הקרוב. ניהול שלא מאפשר לעובד לתת ביטוי ודרור למי שהוא וליצירתיות שבו. בהתנהגותו מונע המנהל מהעובדים את האופציה להיות עצמאיים ואחראיים לפעילותם בעסק. בניהול זה הוא נותן "היתר בלתי כתוב" לעובד להוריד אחריות מכתפיו ולהעבירה לידיו של המנהל כדי שזה יחליט עבורו וינחה אותו. ניהול כזה לא מוציא מהעובד את היכולות שלו אלא את הצד הטכני בלבד של העשייה.

? חוסר הערכה – קיימים עסקים בהם מועברת תחושת חוסר הערכה לפועלו של העובד ותשומת לב רבה יותר ניתנת לטעויות ושגיאות מאשר לתועלת ולחיוב שבעבודתו. חוסר הערכה שנמשך לאורך זמן מונע את העובד למוטיבציה כיוון שלא משנה מה יעשה, ממילא פעולותיו לא יביאו לידי ביטוי כהערכה שמהווה צורך חיוני בעבודה.

כאשר מזהים את אחד מהסימנים שציינתי מומלץ להתערב מהר ככל האפשר. לצערי התמהמהות לא עוזרת במקרה זה אלא אף הורסת. איבוד הזמן לא תורם לשיפור המצב ולתדמית המנהל.

אז מה עושים?

אני ממליצה על מספר צעדים לשיפור המצב. הצעדים אינם חד פעמיים אלא צריכים לבטא את רוח העסק ואת התנהגות המנהל באופן רציף וקבוע. הצעדים הינם:

הגדרת תפקידים

הגדרת תפקיד ברורה וידועה הינה דבר בסיסי בניהול עסק אך לא כולם מבינים את חשיבות העניין ולעיתים מעדיפים עמימות תפקיד על הגדרות ברורות. עמימות מביאה לעיתים גם עמימות בתוצאות ולכן רצוי להימנע מכך. כאשר התפקיד מוגדר וברור לעובד, מבין העובד מה צפוי ממנו וכן מהי האינטראקציה בינו לבין חבריו לעבודה. מהי מערכת היחסים בין התפקידים השונים, ומהו תרשים הזרימה לתפקידים השונים. במידה ויש אפשרות להתקדם בתפקיד וכבעל עסק ניתן לראות אופק לקידום אזי רצוי וכדאי לציין זאת. במצב שכזה יש לעובד לאן לשאוף, יש לו מטרות ויעדים להגיע אליהם וכעת הצלחתו תלויה גם בו ולא רק במנהל העסק.

שמירה על תקשורת קבועה

תקשורת קבועה היא ראש וראשון בניהול עובדים. למה הכוונה? זה מתחיל ביחס בבוקר, באמירת "בוקר טוב" לעובדים בעת ההגעה לעסק. ההתייחסות הראשונית של הבוקר הינה לצוות שכפוף אליך אך גם לצוות שנמצא בקרבת מקום מושבך בעסק. עצם אמירת השלום בבוקר מקרבת בין הצדדים ולא גורמת לריחוק בין הצדדים.

בנוסף, יש לשמור על מסגרת של פגישות קבועות אחת לשבוע / שבועיים / חודש תלוי בנושא ובעניין. העובדים צריכים לדעת על מועדים קבועים בהם מתקיימות פגישות / ישיבות שמטרתן הם סיכום, העלאת בעיות הקשורות לנושא הישיבה ודיון ענייני בעסק.

פתרון קונפליקטים

כאשר אלו קורים, והם אכן קורים, צריך לטפל בהם במהירות האפשרית ולא לתת להם לגדול לרמת בעיה שקשה לגשר עליה. מהם הצעדים לפתרון יעיל:

  1. הגדר אתהקונפליקט כך שתהיה הסכמה על הבסיס.
  2. מתן עובדות הקשורות בקונפליקט, לא פירוש לעובדות אלא העובדותעצמן. מתן מידע זה רצוי שיועבר בקול טבעי ולא בקול מתלהם.
  3. לשאול את העובד כיצד הוא רואה את הפתרון למצב, כיצד הוארואה את הקץ לקונפליקט
  4. יחד להגיעלהסכמה שמתאימה לשני הצדדים.

נשמע פשוט אך אין זה פשוט כלל ועיקר. הפיתרון דורש הקשבה ורצון להגיע לפתרון הקונפליקט, אך מרגע שנפתר נפתחים ערוצי פעילות משותפים שתורמים לעסק.

ניהול ציפיות

תהליך פורמלי של פתיחות מצד המנהל והעובד בו מבינים שני הצדדים היטב את דרישות הצדדים האחד מהשני ומסכימים עליהם. מצד העובדים, הם יודעים ומבינים את מה שאתה כמנהל רוצה מהם בהתנהלות העסקית, ולהיפך, אתה מבין מה הם מצפים ממך.

לדוגמא: הגדרת משימות ויעדים לעובד מחד, ומאידך, השכר בגינה. במידה והמשימות בוצעו שהשכר ישולם.

מתן הערכה גלויה

גילוי הערכה הוא דבר חשוב בכל רמת ניהול. העובד מעוניין לדעת ולקבל משוב שעבודתו מוערכת ותורמת לחברה ויותר מכך – שרואים אותו. המשוב ראוי שיבוא כתגובה עבור הצלחה או פעולה שראויה להערכה ומעידה על אכפתיות לעסק. במסגרת זו אפשר כמובן גם לציין תכונה  / יכולת חיובית שאתה מזהה בעובד ולומר לו את זה.

לסיכום

כאשר העובדים בעסק מגלים חוסר עניין בפעילות העסקית וירידה במוטיבציה אין להרים ידיים ולוותר, אין להשאיר את המצב כמות שהוא ולהסכים איתו. יש בהחלט מה לעשות ולשפר כדי לקדם את העסק למטרות והיעדים הרצויים.


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חדוה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חדוה יוסף

מאת: חדוה יוסףעסקים - כללי06/07/14917 צפיות
אם יש משהו מרגיז ומתסכל יותר מכל הוא הצורך לקחת הלוואות אחרי שבכל התקופה עבדנו קשה, התאמצנו, מכרנו, אבל תכלס בשטח, בשורת הרווח והפסד, אין מזומנים וצריך לקחת הלוואה.

מאת: חדוה יוסףעסקים משפחתיים14/04/131766 צפיות
אנשים צעירים שואלים את עצמם האם להצטרף לעסק המשפחתי שבבעלות המשפחה או לבחור במקום עבודה אחר. העסק מציע בטחון כלכלי ופריבילגיות מחד אבל באותה מידה יכול לבלבל את זהותם, את הגדרת מקומם, לגבי מי שהם ומה שהם רוצים לעשות. במאמר זה אדון בנקודות מבט בנושא.

מאת: חדוה יוסףעסקים משפחתיים14/04/131759 צפיות
בעל עסק משפחתי ירצה להעביר את העסק שייסד ועמל להצלחתו לבני הדור הבא במשפחה, אך המציאות מוכיחה כי לא תמיד זהו הצעד הנבון לעשות. עסק משפחתי נתפס לרוב כמקור לגיבוש משפחתי וכמקור פרנסה לכל בני המשפחה אך במצבים מסוימים שווה לשקול את מכירתו.

מאת: חדוה יוסףעסקים משפחתיים14/04/131817 צפיות
מייסד של עסק משפחתי צריך להיות מודע למאפייני אישיותו, כדי להפחית את החיכוך עם דור ההמשך ולטובת הצלחת העסק. במאמר זה אציג את טיפוסי המייסדים האופיינים וכיצד אלו "תורמים" להעברת העסק לדור הבא.

מאת: חדוה יוסףעסקים משפחתיים11/04/131863 צפיות
פער הדורות בעסקים בכלל ובעסקים משפחתיים בפרט מקשה על העבודה המשותפת ולעיתים מאיים לסוגרו. אז כיצד מגשרים על הפערים ומצליחים לעבוד יחד.

מאת: חדוה יוסףעסקים משפחתיים11/04/131636 צפיות
עסק משפחתי מכיל בחובו שני אלמנטים חשובים בחייו של כל אדם: משפחה ופרנסה. לפני שמקימים עסק שכזה יחד כדאי לקחת בחשבון מספר שיקוליים הכרחיים לפני הביצוע.

מאת: חדוה יוסףניהול11/04/131321 צפיות
האם כל עסק צריך יועץ עסקי. לדעתי לא. אך בכל זאת ישנם מצבים בהם כדאי להכניס יועץ לעסק לפני שיהיה מאוחר מדי. השאלה – מתי כדאי לעשות זאת?

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201483 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201593 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201611 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201327 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201284 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201141 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201039 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica