חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ערן שלזינגר על מזרחים ואשכנזים - שסע שלא נעלם

מאת: Efratצדק חברתי07/01/20096689 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מזרחים ואשכנזים: שסע שלא נעלם

במ"י ישנה בעיה ייחודית, בעיה של עדתיות ואנו רוצים באמצעות מבט משווה לזהות את עומקה, עוצמתה, מרכיבי הבעיה והדרכים לפתרונה. עדה = שייך ללאום הראשי, אין מדובר בלאום אחר, הינך בן הלאום שלי, אך מעדה אחרת. בולט במדינות ערב - שם לא כל התושבים הם רק ערבים, העדה העלויות למשל בסוריה - לא מדובר בלאום, אלא בעדה. בסוריה ישנה בעיה עדתית, עדה שהיא קטנה ושולטת במדינה. למשל עדת הדרוזים ויש לאום כורדי, יכולה להיות עוצמת התקוממות עדתית ולאו דווקא לאומית. הכורדים הינה בעיה לאומית ולא עדתית - אינם רוצים להיות חלק מסוריה. מאחר ויש לאום כורדי המזוהה לפי מאבקו שלו. הבעיה העדתית יכולה לעיתים להיות על גבול המעבר ללאומיות. הגדרה של לאומיות - שאיפה להגדרה עצמית, סוג של אוטונומיה מובהקת. בקנדה הצרפתים אינם רואים בעצמם עדה, אלא לאום - הם רק רוצים אבחנה כלשהו בחוקה בדבר מעמדם המיוחד.

ישנן עדות בעולם - עדה פירושה חלק מן העם השונה מחלק אחר.

לטענתו של ערן שלזינגר, בישראל ישנה בעיה עדתית, עלינו להבינה בהקשר בינלאומי משווה, אך אנו מיוחדים ללא תקנה - בעיית העדתיות אינה שכיחה בשאר העולם בצורה או בהיקף, מ"י - העדתיות בפוליטיקה הישראלית הינה תופעה מכבידה, נבחן אותה סוציולוגית: בארץ ישראל יש לאום יהודי שרכיביו נאספו מאין ספור מדינות, היהודים חיו בעבר כמעט בכל העולם, אנו מדינה קולטת עליה, אך ישנן עוד מדינות שיש אליהן הגירה בהיקפים כאלו, - ארה"ב - אם כן מהו ההבדל בין ארה"ב למ"י ? אותם מהגרים לארה"ב רוצים להשתלב במדיניות האמריקאית החדשה מבחינתו, הוא יודע שיש לאום שכבר נתהווה, והמהגר מעוניין להצטרף ללאום הזה. לעומת זאת היהודי המהגר, מגיע למ"י לא כדי להצטרף למה שכבר קיים, אלא רוצה להשפיע ולעצב את המדינה - זאת המדינה שלו, לעומת המהגר לארה"ב, שאולי רוצה בסתר ליבו להשפיע, אך הוא שומר זאת לעצמו. יש כאן יוצאי תרבויות שונות שכל אחד מרגיש שהוא מחזיק באסכולה היהודית הנכונה והוא רוצה לתת ביטוי לערכים שלו הנכונים - ואז נוצר תהליך של פשרה - כל אחד בא לבית שלו. ישנן מדינות שיש אליהן הגירה של בני הלאום שהיו מעבר לגבול - מדובר בד"כ בקבוצה אחת, אקט חד פעמי ואלו חוזרים למכלול השלם. יש תופעה של פזורה, של מדינת לאום שבד"כ מצויה בסמיכות לה, תופעה שנוצרה בשל כובש שהפריד המדינה. אך גם אז מדובר  בקהילה אחת. העובדה שיש מדינה שהצליחה לרכז את כל היהודים מכל המדינות, וכל יהודי לא משנה מהיכן הוא בא, בא למדינה שלו, לבית שלו והוא אינו חושב שהוא צריך לוותר, כי היהדות שלו היא הנכונה ביותר לדעתו. ופתאום כשהוא מגיע למדינה החדשה - הוא מגיע למציאות קיימת והוא צריך להתפשר ולקבל את מה שכבר נוצר כאן. אלו היסודות להבנת הבעיה העדתית במ"י.

כשאנו רוצים להשתמש בכלי ההשוואה, בעיית העדתיות במ"י לעומת בעיית העדתיות במדינה אחרת אנו נתקלים בבעיה.

לדעת ערן שלזינגר, הפערים העדתיים במ"י הפכו להיות פערים של הפליה - סוג של בעיה, לא גיוון סוציולוגי מרתק, נוצר מתח, עוינות, חשדנות, אם נבדוק המצב היום נשווה למצב בעבר - מה היו הציפיות, דפוסי ההתנהגות.

צריך לבדוק מה קורה עם יהודי המגיע ממערב אירופה לעומת מזרח אירופה, מה היו דפוסי הקליטה - למדינת הקליטה - המדינה היהודית שקמה לה, מהמאה ה - 19 בדרך למדינה, נוצרה על בסיס מי שכבר היו פה והיו הדומיננטיים, אלו היו היוצאים ממזרח אירופה שהגיעו קודם למדינה, ואז הגיעו העולים החדשים - היה מאמץ של המדינה, מהלך של 3 שנים להבאת מקסימום האנשים שרוצים לבוא - המאמץ הניב מאות אלפי יהודים שלא הייתה להם נציגות כמעט במ"י שתקלוט אותם, אלא המתינה מדינה יהודית באוריינטציה אשכנזית, לקלוט מאות יוצאי צפון אפריקה - זו תופעה מעניינת, מדינת לאום שמתהווה וקהילה אחת קולטת קהילה אחרת, האשכנזים הם אלו שישבו במדינה, וניהלו את המדינה - הם הושיבו את יוצאי צפון אפריקה חסרי כל - האנשים הרי הגיעו ללא רכוש, בדומה ליוצאי מזרח אירופה בזמן השואה.

על פי ערן שלזינגר, במדינה נוצרה מעין התנגשות אחים, ולפערים נוספו רכיבים  אחרים, למשל התרבות בדבר מס' ילדים במשפחה בין אשכנזים למזרחים - האשכנזים - תרבות של מעט נפשות במשפחה, כך יכלו לכלכל עצמם טוב יותר ולהתקדם. יושבי הקיבוץ למשל - העובדים בקולקטיב ולקיבוץ יש מפעל , גם בדימונה למשל יש מפעל - אך הכסף מהמפעל של הקיבוץ מושקע בקיבוץ, לעומת זאת בעל המפעל בדימונה מרוויח את הכסף ובאותו זמן קונה וילה במרכז הארץ. כלומר הדלי התרבות יצרו בסופו של דבר פער כלכלי, הפערים שלכאורה היו צריכים להתאחות, העמיקו - הקיבוצים קיבלו הנחות, המפעלים לא שילמו מיסים, הקיבוץ הופך להיות סוג של עוצמה כלכלית שמלמד על הפער, אחד הסמלים הפך להיות הקיבוץ, אל מול עיירות הפיתוח במקביל.

הייתה התנשאות של תושבי הארץ, אל מול העולים החדשים - הם העצימו את מה שהצליח לבנות ולהשיג בארץ.

בן גוריון ויתר על חינוך אחיד כמו בכל הארץ במעברות, הוא הסכים שיהיה שם חינוך דתי, אך כאשר החליטו שזו לא תהיה מעברה, הורידו את "השלט מעברה" ונתנו "שלט של ישוב" וכך גם הכניסו את החינוך שהיה נהוג בכל הישובים - על העורמה הזו נוצר משבר.

הפערים העדתיים הפכו להיות פערים של עוני/ עושר , פערים בהשכלה. הפוליטיקה, הייתה אמורה לפתור הבעיות. אך לא כך קרה - העולה החדש שהגיע ארצה וחש מצוקה - ואומרים לו שהוא יכול להשפיע על השלטון - האופציות שהיו לו הן מפא"י וחירות -  או להקים מפלגה של העדה שלו. וזה קרה קמו מפלגות עדתיות - גם היום יש כאלו מפלגות - למשל "ישראל בעליה" שהקים שרנסקי - ניתן לזהות מי האוכלוסייה  המצביעה למפלגה הזו. - שרנסקי בזמנו טען שהעובדה שכבר לא מצביעים למפלגה - היא הניצחון, המטרה הייתה לקלוט את העולים ומרגע שנקלטו, השתלבו העולים במפלגות הגדולות. אם מפלגה עדתית קיימת עד היום - הדבר מצביע על-כך, שהבעיה העדתית עדין קיימת.

מה היו האופציות להצבעה בשנות החמישים: הצבעה לאופוזיציה - העולים החדשים לא הצביעו לאופוזיציה - שהייתה חירות - בגין שהפך להיות האבא של יוצאי צפון אפריקה גילה אותם רק בשנות השישים, בשנות החמישים לא היה קיים החיבור הזה - 1949 קיבל בגין רק 14 מנדטים, בבחירות השניות קיבל בגין - 8 מנדטים, למרות הגידול בפריפריה - לא הזדהו עם בגין - האופוזיציה לא הייתה אטרקטיבית בצד הימני - מפ"ם - האופוזיציה - השמאלית - "הקיבוץ השכן" (המתנשאים) - האופוזיציה בעצם לא הייתה רלוונטית והייתה עוד אופציה להצביע למפלגה בדמותך - למשל "התאחדות התימנים", ההצבעה למפלגות הללו דעכה מאוד, אח"כ קמו מפלגות כמו "ליכוד יוצאי צפון אפריקה" - אך קיבלו אפס מנדטים. הייתה מפלגת התאחדות הספרדים - ספרדים ותיקים בארץ, אך גם להם לא הצביעו כי אלו שכבר היו בארץ, היו גם אליטה - גם מפלגה זו נמוגה. הבוחר במעברה מצא עצמו עם חוסר אפשרויות להצבעה - אז לא נותרה לו ברירה והוא הצביע למפא"י, היה דרבון להצביע, אך הצביעו מתוך חוסר עניין - השלמה עם המציאות. והאופציה האחרונה הייתה מחאה - בשנות החמישים האירוע של ואדי סאלים - שם של שכונה בחיפה, שגרו בה ערבים, הערבים ברחו ושם שיכנו יוצאי צפון אפריקה - בן הרוש היה מנהיג מפלגת "ליכוד יוצאי צפון אפריקה" והוא יירה בשוטרים שבאו לעצור אותו. ואמרו בעצם להם - האם הם רוצים אלימות, אנשים אלימים שינהיגו אתכם?

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Efrat

מאת: Efratקניות 09/04/137895 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratקניות 09/04/137959 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratצרכנות09/04/138042 צפיות
ישנן חנויות ש"מגהצות" את סמל בית הספר שמשורטט בגלופה על פני החולצה – ואז הוא בדרך כלל בולט ממנה ומתבלה במהירות, וישנן חנויות שמדפיסות את הסמל באופן מיידי על פני החולצה. אצל אורי עצמון עובדים בשיטת הדפסת משי או על חיתוך של טפט במכונת הפלוטר.

מאת: Efratחקירות09/04/137974 צפיות
חידוש שמצאה דנה תדמור הוא מתחום מכשירי הבילוש הקטנים הוא עטי הפטנט שמצד אחד הן עטים תמימות למראה אך מצד שני הן יכולות להכיל בתוכן מצלמה או אמצעי הקלטה של קול שמסוגל להקליט מקרוב שיחה שלמה

מאת: Efratאופנה09/04/137886 צפיות
אתרי האינטרנט מייצרים יתרון למי שאינו יכול להגיע לחנות ומעוניין בהזמנה של הפריט – גם ישירות לכתובת אחרת, ופעמים רבות מייצרת גם הנחה והשוואת מוצרי תינוקות בקלות.

מאת: Efratביגוד והנעלה09/04/137518 צפיות
מדובר על חולצות טי מודפסות עם כיתוב משעשע אשר לרוב לובש החתן, האבות של שני הצדדים ולעיתים גם השושבינים. החולצה מהווה גם לבוש פחות מחייב וגם הפתעה לכל האורחים שמחכים לראות מה יהיה כתוב על החולצה. לעיתים חולצות מעין אלו גם מחולקות לאורחים כמזכרת חתונה.

מאת: Efratאירועים וחתונות – כללי05/02/137223 צפיות
האורחים המשתתפים באירוע מתחילים לדמיין אותו כבר מהרגע שבו מזכירים את התאריך, שמוסרים את ההזמנה ולדלות עליו מעט יותר פרטים. יד הדמיון ממשיכה לצייר את האירוע המצופה בצבעים המדומים, אולם מי שבאמת נותן את משיכת המכחול הנכונה היא חברת הפקות אירועים – אותו גוף שאמון על החוויה הצרופה לאותו המפגש. כאשר מדובר על אירוע לעובדים, המעסיק לא צריך לשבור

מאמרים נוספים בנושא צדק חברתי

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי06/10/222157 צפיות
רקע מקדים : בפסק דין שניתן לאחרונה עלתה בין היתר השאלה האם רשאי מתווך להחתים לקוח על הזמנת שירותי תיווך תוך ציון פרטי נכס עוד שבאותה עת לא קיבל את הסכמת בעליו לכך? בנימין קלינגר מפרסם המאמר בנוסף להיותו בעלים של משרד קלינגר רישוי עסקים והתרי בנייה הינו גם בעל רישיון תיווך במקרקעין מטעם משרד המשפטים. ובכן מה פסק ביהמ"ש ?

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי29/06/211488 צפיות
בשנת 2014 נכנסו לתוקף תקנות עבודות ומבנים הפטורים מהיתר הכוללות את רשימת העבודות והתנאים לביצוע. עם זאת הרבה תושבים חושבים בתמימות שמבינים את התקנות שעל פנם נראים די ברורות ומופתעים כאשר לפתע מוזמנים לשימוע במחלקת הפקוח על הבניה או שמקבלים צו הריסה מנהלי. למרות שהכל נראה םפעמים ברור ומובן ועל מנת לחסוך אוגמת נפש ועלויות רבות אנו ממליצים לפנות לייעוץ ולא רק להקשיב למי שמוכר לכם את הפרגולה או מבצע עבורכם את הבניה.

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי19/06/211241 צפיות
סמכות שגרמה לפגם מנהלי חמור מהו צו הריסה מנהלי? צו הריסה מנהלי מאפשר למוסד התכנון (הוועדה המקומית לתכנון ולבניה שבשטחה נמצא הנכס) להרוס בניה בלתי חוקית ללא הליך משפטי. לפיכך, מדובר בסמכות "מעין משפטית" שמקנה לוועדה המקומית שיקול דעת רחב ויכולת אכיפה כמעט בלתי מסויגת של עבירות בניה. לרשימת מוסדות התכנון (ועדות מקומיות ו- ועדות מרחביות) – לחצו כאן! צו הריסה מנהלי ניתן בדרך כלל לאחר שפקח מטעם הוועדה המקומית ביקר בנכס בפעם הראשונה, זיהה חריגות או עבירות בנייה, הוציא צו הפסקת עבודות, ביקר פעם נוספת וגילה כי העבודות נמשכו חרף העובדה שהוצא צו הפסקת עבודות בביקור הראשון. למאמר מקיף בעניין עבירות בנייה – לחצו כאן! בעלים של נכס, וכל מי שרואה את עצמו נפגע מצו הריסה מנהלי, אשר מעוניין לבטלו נדרש לפעול במהירות לצורך כך, לפנות לערכאה המתאימה ולהגיש בקשה לביטול צו ההריסה.

מאת: בנימין קלינגרצדק חברתי30/12/201460 צפיות
לאחרונה רבים פונים למשרדנו לאחר קבלת התראה על צו מנהלי. יש כאלו שפונים גם אחרי שקבלו את הקנס המנהלי שתמיד סכום בסכום גבוהה הרבה מעל המצופה. בד"כ מדובר על קנס גבוהה שניתן בשל שימוש שלא בהיתר, שימוש חורג ו/או בשל ביצוע עברות בניה. תוספות בניה, פיצול דירות , שימוש בקרקע חקלאית וכדומה. מדובר בקנס קצוב משמעו למשרדנו מחלקה מיוחדת הפועלת ומסייעת ללקוחות המשרד בהסדרת חריגות בניה ,ביטול צווי הריסה וקנסות מנהליים. הנכם מוזמנים לפנות ליעוץ ויפה שעה אחת קודם. בהמשך כל מה שכדאי וצריך לדעת על צו הריסה קצוב

מאת: גדעון צורצדק חברתי24/02/149072 צפיות
בחודש מרץ שנת 2000 נפטרה לילי ז"ל, רעייתו של אריאל שרון. על–פי בקשתה היא נקברה על גבעת הכלניות. במסגרת קבורה זו, עושה שרון כל עבירה אפשרית מתחום המקרקעין. קבורה בקרקע חקלאית, שהיא גם אתר עתיקות מוכרז, וכל זאת ללא רישיון קבורה במקום, וללא היתר כנדרש בחוק. ומעל הכל הוא איננו בעל זכות בקרקע. כחמש שנים לאחר הקבורה, פונה נעם פדרמן, ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, בדרישה להעתיק את הקבר של המנוחה לבית עלמין. ולאחר מכן, פדרמן מגיש עתירה לבג"ץ, נגד ראש הממשלה אריאל שרון ונגד היועץ מזוז. בית המשפט בפסק דין זה, נתן ידו לפגיעה קשה בשלטון החוק ולפגיעה באינטרס הציבורי. וקיימת האפשרות - שאריק שנלחם את מרבית חייו בערבים, במותו נקבר בבית קברות מוסלמי.

מאת: יאיר צבריצדק חברתי14/04/132250 צפיות
ר' חי על ביטוח לאומי וקצבת זקנה, ר' לא התחתן מעולם ולא הוליד ילדים. כשהיה ילד ראה במו עיניו איך הורגים הגרמניםו את הוריו אחותו ושני אחיו. ר' חי איתנו בעיר שלנו, הוא רואה בכל יום את אותם הרחובות את אותן חנויות ואותם אנשים. ר' ניצול שואה. בפעם השניה בחייו הוא מרגיש איך סופו קרב ורעב מכה בו בפעם השניה בחיו. כיצד חיים בעירנו ניצולי שואה במצב כל כך קשה? לאחרונה אנו עדים לסיפורים קשים על מצבם של ניצולי השואה בישראל. עוני ורעב וקושי רב בביצוע משימות היום יום הם רק חלק מהבעיות האקוטיות בהם מתמודדים הניצולים באחרית ימיהם. קשה לתפוש את הסבל בעברם ומתוך כך עוד יותר את המצב שחלקם מתמודדים איתו גם היום.

מאת: משה יוריצדק חברתי14/11/128450 צפיות
מצעירותי פיללתי לפתוח ביזנס בענף המזון. על כן, עמלתי רבות ואספתי כסף להקמת חנות. אך לצערי, מהר מאוד הגעתי למסקנה שבכדי להתקדם בתחום זה, קיים צורך לתכנן את צעדי ולארגן את הכספים כראוי. ודאי, זה קשה לפתוח עסק, אבל ניתן להצליח. אפשר ללמוד אסטרטגיות שבאפשרותן לסייע להתנהל נכון.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica