חפש מאמרים:
שלום אורח
03.09.2014
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אהבתם המופלאה של דוד ויהונתן

מאת: אסתי שפריהדות16/10/20091038 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

דוד ויהונתן


סיפור אהבתם של דוד ויהונתן -מופלא בעוצמות הרגשיות המופיעות בו, היא משמשת כדוגמה לאהבה שאינה תלויה בדבר. נפש יונתן נקשרה בדוד והוא הצילו מחרב שאול אביו. יונתן וויתר על מלכותו לטובת דוד.
משמעות השם יהונתן היא יהו-נתן, כלומר ה' נתן.
יהונתן, בנם הבכור של שאול ואחינועם,הינו יורש עצר, מפקד וגיבור צבאי. למרות היותו בן המלך ויורשו, היה ידיד נפש של דוד - יריבו של אביו, ואף ויתר על המלכות למענו וכרת עמו ברית. יהונתן היה אחיהם של אבינדב ,מלכישוע, מירב, מיכל ואיש בושת. והפך לגיסו של דוד כשהתחתן עם מיכל.
בנו של יהונתן היה מפיבושת נכה הרגלים, אשר דוד נטה לו חסד.
עוד בראשית מלכות שאול היו לצבאו שני מפקדים, שאול עצמו ויהונתן. אלפיים עם שאול ואלף עם יהונתן. יהונתן העז להרוג את נציב פלשתים בגבע, ובכך קרא תיגר על שלטונם. כאשר הגיבו הפלשתים במתקפה רבתי ויצאו בשלושה ראשים, ברח העם והתפזר. שאול התעכב ביציאה למלחמה ונותר עם שש מאות לוחמים. יהונתן היה זה שהציל את המצב. הוא יצא לבדו עם נערו אל מחנה פלשתים, הפתיע את הפלשתים כשבא מכיוון לא צפוי ולבד והרג רבים מהם לבדו.
מעשה זה חיזק את לב העם שיצא בהמוניו למלחמה ונצח. בסיפור זה אפשר לראות את אומץ ליבו הרב של יהונתן, ואת תושייתו ומנהיגותו הטבעית.

בקשר בין דוד ויהונתן ניכר אופיו העצמאי של יהונתן. בניגוד לאביו שמפגין עוינות רבה כלפי דוד, יהונתן רואה בו את המלך העתידי ומוכן להתבטל לפניו ולהיות לו למשנה, דבר המעורר את תרעומתו של אביו כלפיו. יהונתן דבק בעמדתו ומוכן להתעמת עם אביו, אשר מצד אחד מבקש להרגו ומצד שני לקרבו.
יהונתן הוא המזהיר את דוד כי לאור יחסו של אביו אליו- חייו בסכנה.

דוד, שרבים הביעו אהבה כלפיו, אינו מצוטט בתנ"ך כאיש של רגשות ואינו מגיב לאהבתם הרבה של אחרים כלפיו, פרט למקרה אחד - לאחר מותו של יהונתן בשדה הקרב נושא דוד את קינתו, ובה הוא מבכה את שאול ויהונתן. דוד הספידו וקונן עליו: "איך נפלו גיבורים בתוך המלחמה-יהונתן על במותיך חלל; צר לי עליך אחי יונתן! נעמת לי מאוד נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים".
אהבת דוד ויונתן הייתה אהבה שאינה תלוויה בדבר, ואינה בטלה לעולם .חכמים דרשו את הפסוק "כי עזה כמות אהבה" - זו אהבה שאהב יונתן לדוד (שה"ש רבה).
רוב המפרשים רואים את אהבתם של דוד ויהונתן כאהבה אפלטונית ולא גופנית.למרות האזכורים בספר שמואל למגע פיזי בין שניהם, שכלל חיבוקים ונישוקים, אין רמיזה כאן על מערכת יחסים מינית.
נראה כי הכותב המקראי, שהאיסורים היו מוכרים לו, אינו חושש להזכיר את הקרבה הרבה בין השניים. בה במידה שבה ניתן היה לטעון כי הכותב המקראי בוחר שלא לציין לגנאי את מערכת היחסים ביניהם, מתוך רגישות ואהבת אדם, כך גם ניתן להסביר כי הכותב המקראי מציין את יחסיהם כך מאחר שאינו רואה בהם כלל קשר לאהבה מינית, הומוסקסואלית.
ברוך ברמן כותב כי,אהבת דוד ויונתן היא יחידה במינה בכל המקרא כולו. זו אהבת נדבה, מסירות מוחלטת נטולת כל נגיעה אישית צרה. אהבתם מתוארת כ''אהבת נפש'', כזיקה נפשית, כצרור-חיים של אהבה: ''ונפש יהונתן נקשרה בנפש דוד ויאהבהו יהונתן כנפשו'' . דוד, בקינתו על יונתן, מתאר את אהבתם כשיא האהבה האנושית, הנעלה והנפלאה מכל אהבה. ההשוואה עם ''אהבת נשים'' מצביעה על האינטימיות האנושית העמוקה של אהבתם.
הברית הזאת הנה גם אישית וגם היסטורית, כטיבן של בריתות במקרא; לצד נאמנותם של שני אוהבים היא מבטיחה נאמנות לדורות. הברית בין דוד ויונתן היא ביטוי ליחס האישי, ובו-בזמן המיסטי, שביניהם. האהבה תילווה לברית, והברית - ביטוי לאהבה. אף כאן אהבת אנשים ואהבת הברית שמקורה, בעצם, בתחום האלוהי - משתלבות, משתזרות זו בזו, אפילו חופפות. אהבת אחים של דוד ויונתן מולידה אהבת ברית. ואהבת ברית היא מסגרת לאהבת נפש. יחסי אהבה בגילומה הנעלה הם יחסים לפני ה', במובן מסוים - אף יחסים עם ה'.

יונתן נקבר עם שאול אביו בארץ בנימין בצלע בקבר קיש אביו .

קינת דוד - דוד המלך מספיד את שאול ויהונתן

הצבי ישראל על במותיך חלל, איך נפלו גבורים?
אל-תגידו בגת, אל-תבשרו בחוצות אשקלון,
פן-תשמחנה בנות פלשתים, פן-תעלזנה בנות הערלים.
הרי בגלבוע אל-טל ואל-מטר עליכם ושדי תרומות
כי שם נגעל מגן גבורים, מגן שאול בלי משיח בשמן
מדם חללים מחלב גבורים, קשת יהונתן לא נשוג אחור
וחרב שאול לא תשוב ריקם.
שאול ויהונתן הנאהבים והנעימם בחייהם,
ובמותם לא נפרדו.
מנשרים קלו מאריות גברו
בנות ישראל אל-שאול בכינה
המלבשכם שני עם-עדנים,
המעלה עדי זהב על לבושכן.
איך נפלו גברים בתוך המלחמה,
יהונתן על-במותיך חלל
צר-לי עליך אחי יהונתן, נעמת לי מאד
נפלאתה אהבתך לי מאהבת נשים
איך נפלו גבורים ויאבדו כלי מלחמה?

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אסתי שפר,מאסטר רייקי,הילינג אנרגטי,פרחי באך ומלחי שוסלר,הצמחה ומודעות בעזרת קלפים שונים ותקשור.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אסתי שפר

מאת: אסתי שפררוחניות - כללי26/01/103498 צפיות
משמעת עצמית- היא דבר המאפשר לנו לפעול ולעשות מה שחשוב לנו ,מבלי להיכנע לרצונות שונים שחולפים בתודעתנו, שאנו לא באמת רוצים. אם יש לך משמעת עצמית גבוהה יש יותר סיכוי שתעשה מה שאתה רוצה לעשות, תהנה מהחיים שלך, תגשים דברים בחייך ותיצור לעצמך פעילויות מהנות.

מאת: אסתי שפררוחניות - כללי01/01/10740 צפיות
בני מזל דלי מייצגים את האוויר הגבוה. בין מזל דלי למציאות קשר מקרי לחלוטין. לרוב נמצא אותם מעופפים בעולם הדמיון העשיר שלהם. בני מזל דלי הם טיפוסים הומניטאריים ושוחרי שלום. ברצונם לעזור לאנושות כולה ולהציל את העולם. לא סתם אנו נמצאים עכשיו בעידן הדלי, עידן רוחני ביותר אשר עמותות ואגודות שונות צצות בו ללא הרף

מאת: אסתי שפריהדות01/01/101292 צפיות
לכל חודש בשנה העברית, משמעות מיסטית. חודש שבט מלמד אותנו, על מעיין החוכמה. חודש שבט משמש כצינור עבורנו. קרש קפיצה לשלב הבא בחיינו. האות המזוהה בקבלה עם חודש "שבט" היא צד"י, המכונה תכופות גם "צדיק". הקבלה מקשרת את חודש "שבט" עם שבט "אשר". ראש חודש שבט מוזכר בתורה כיום שבו משה רבנו פתח בדברי מוסר לכלל ישראל בטרם מותו שזה היה חודש ושבוע לפני פטירתו . ייחודו-בהיותו ראש השנה לאילן ,ומובא בספרים שיום זה הוא כראש השנה, שמסוגל לתפילה על פירות האילן, ובכללן "הפירות" של האדם, אלו בניו ובני בניו שיעסקו בתורה ובמעשים טובים ויצליחו לגדול בטעם ובריח טוב.

מאת: אסתי שפריהדות08/12/09637 צפיות
נר ראשון של חנוכה,הוא התדר של הראיה הפנימית, העין השלישית.איזור זה גם נחשב רגיש לאור, ועל פי הגישה המיסטית, כאשר הוא מתפתח אזי הוא מסוגל להבחין באור הבא מממד הרוח או הנשמה.

מאת: אסתי שפרשואה ותקומה04/12/09695 צפיות
הדיאלוג בין אם לעוברה נערך לעיתים קרובות בתקופת ההיריון. אני מכירה אם -שהייה לה דיאלוג עם בתה ברחם, אחרי שעברה שואה ארוכת ימים-בה היא וחברותיה נשבעו כשיצאו ממנה להראות לגרמנים כי "עם ישראל חי" ולהביא ילדים רבים לעולם.

מאת: אסתי שפררוחניות - כללי30/11/09815 צפיות
"כשם שבראש-השנה ניתנת החיות לכל השנה, כך בי"ט בכסלו נפתחים במרום אוצרות השפע והברכה של פנימיות התורה, וכל אחד ואחד מישראל יכול לשאוב כוחות חדשים ללימוד החסידות ולהליכה בדרכיה".

מאת: אסתי שפררוחניות - כללי24/11/09509 צפיות
מודעות מתגוננת נדרשת, לכל מי שמרגיש שהחיים הם מסוכנים,שלא כדאי לשנות דברים,שצריך להזהר,לשמור על מה שיש,לחפש בטחון.זאת המודעות שנענית לפחד ע"י בריחה או תקיפה.היא יוצרת התנהגות הגנתית.אדם שנתקע ברמה זו של מודעות מונע בדרך כלל ע"י אינסטינקט העדר,ומשתדל להיות כמו כולם. הוא ממש את עצמו באמצעות תלות במסגרות:במשפחה,בקהילה,בתחושת השייכות,בנוחות החומרית,באשליה של בטחון ובמיוחד בדעות קונבנציונאליות(מרגלית אילון)

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות02/09/1420 צפיות
ארס הפרי האסור מתפשט בגופם של אדם וחוה כחומר מתסיס והשניים, טורפים מיוחמים שאינם יודעים שובע, מתהוללים כשדים פרועים עד אובדן חושים. לאחר מכן שוקע הזוג בתרדמה כבדה ורק כשהוא מתעורר מעלפונו ופוקח עיניו, אוחזת בו בושה על מעשיו.

מאת: חגי הופריהדות17/08/1474 צפיות
""ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט יח), רבי עקיבא אומר: זה כלל גדול בתורה. בן עזאי אומר: "זה ספר תולדות אדם" (בראשית ה א), זה כלל גדול מזה" (ירושלמי נדרים ט ד ועוד). את המובאה הזו הבאתי כלוגו פתיחה בספרי "יסודות הבניין – על צלם אלוהים שבאדם ועוד" (נשיא, 2009). עתה אסביר ביתר פירוט. ....

מאת: "מודעות"-מרכז רוחני לקבלהיהדות04/08/1480 צפיות
מאמר מרתק על היום הגורלי, תשעה באב. יום של פורענות מימים ימימה, היום של הנחש, יום של צרות גדולות, אבל יום שעתיד להפוך ליום של שמחה עצומה, לידתו של משיח. סקירה היסטורית, ומסקנות אקטואליות.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות09/07/14101 צפיות
שם העיר תפסח נקרא פעמיים במקרא. בפעם הראשונה מופיעה העיר כסמל לשגשוג ושלום וממחישה את נצחון ערכי הבריאה על התוהו - שלמה הרחיב את תחומי ממלכתו השלווה מתפסח ועד עזה (מלכים א, ה:ד-ה). בפעם השנייה, להפך, מופיעה העיר כסמל לחורבן וכהמחשה קיצונית במיוחד להשתלטות תאוות רצח וענישה - מנחם בן גדי הרס את תפסח וסביבותיה, הרג את כל תושביה וביקע את בטן כל נשותיה ההרות כנקמה על כך שהעיר לא פתחה לו את שעריה (מלכים ב, טו:טז). שלמה ומנחם הלכו בכיוונים הפוכים. מעשיו של זה האחרון מנוגדים בתכלית הניגוד למסר הבריאה שעניינה מעבר מאכזריות ורוע לחסד וטוב.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות25/04/14198 צפיות
שלושה אותות נותן שמואל לשאול, שלוש פגישות צפויות לו בדרך חזרה אל ביתו אשר תקבלנה לשלושה אירועים שאירעו לו בדרך הלוך, מבית אביו אל בית הנביא שמואל. שלושת האותות יקשרו את שאול לא רק אל אביו הרוחני שמואל אלא גם אל אבות האומה, מנהיגיה, שופטיה ומצביאיה, וביחוד אל בחיר האבות, יעקב, אשר קווי דמיון ושוני מרובים נמתחים בינו לבין המלך המיועד.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןיהדות25/04/14186 צפיות
שלושה אותות יינתנו לשאול בחזרו לביתו בגבעה. שלושת האותות בדרך חזרה מקבילים לשלושה אירועים שאירעו לו בדרך ההלוך. שלושת האתות מקשרים את שאול לא רק אל שמואל, אביו הרוחני, אלא גם אל אבות האומה, שופטיה ומצביאיה, ובמיוחד אל בחיר האבות, יעקב, אשר קווי דמיון ושוני מרובים נמתחים בינו לבין המלך המיועד.

מאת: elichai rubinיהדות26/03/14159 צפיות
כניסת שבת היא הזמן שבו נכנס יום השבת בשבוע. כניסת שבת מיוחדת בעיקר בשל העובדה שעל פי המסורת היהודית צריכה להיפסק כל עבודה וכל עיסוק פרט למנוחה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported