חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עולמם הפנימי של הגורים

מאת: שני רוזןאילוף בעלי חיים06/12/20121451 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אז נורא רציתם כלב, התלבטתם, התייעצתם או סתם הבאתם גור שהתאהבתם בו ביום אימוץ. מה עכשיו?
לכלבים, כמו לבני אדם יש אופי משלהם ועולם פנימי עשיר הנקבע בחלקו על פיתקופת הגורות. כמו ילדים, תקופה זו מעצבת את אופי הגור ומלמדת דרך התמודדותעם הסביבה. התנהלות נכונה עם הגור בתקופה זו פירושה התחלה נכונה לחייםמאושרים עם כלב מאוזן ומסופק.
כדי להבין לעומק מה עובר על הגור בשלבים הקריטיים בחייו יש להבין מה התקופהטומנת בחובה ואיך הכלב רואה את העולם דרך עיניים “ילדותיות”.
התהליך שהגור עובר הוא מן “מסע” אל הבגרות ואתם אלה שתקבעו האם המסע ייגמרתוך רכישת הרגלים טובים או תוך רכישת התנהגויות לא רצויות, פחד מהסביבה ואףתוקפנות.
אז תחזיקו חזק, שימו כובע כלבי ונסו להבין, מה בדיוק עובר על הגור שלכם בתקופת הילדות שלו.

  • נתחיל בהתחלה- שבועיים ראשונים אחרי הלידה-
    ההמלטה היא מלחיצה בשביל הגור. הוא יוצא מחום הגוף הבטוח של אמו אל העולםהאמיתי. טמפרטורות גופו בלידה היא כ-36 מעלות. הוא רגיש מאוד לשינוייטמפרטורה. חושיו עדיין לא פעילים מלבד חוש הריח. הוא אינו שומע, אינו רואה,לא שומר על חום גופו, לא עושה צרכים לבד ותלוי לחלוטין באמו.
    הוא מוצא את הדרך לפטמה על ידי הריח ונצמד אליה על ידי רפלקס המציצה. האםמלקקת אותו בשביל להמריץ את זרימת הדם, לנקות אותו, לעודד לצרכים ולגרוםלבכי המאפשר ניקוי של מעברי הנשימה. מהצד פעולות אלה עלולות להראותאגרסיביות מצד האם אך זה טבעי ונחוץ להתפתחות הגור.
    הגור נולד במשקל 250-400 גרם. הוא מתפתח מהר ומכפיל את משקלו בשבוע הראשון.כשחום הגוף של הגור לא חם מספיק הוא אינו יכול לעכל מזון אך במצב חם מדיעלול להתייבש ולמות.
    בגיל הזה הגורים אוכלים ועושים צרכים כל שעתיים. יתר הזמן הוא ישן בצמוד לאחיו ואמו לקבל חום ובטחון.
    בגיל 10 ימים האוזניים נפתחות והוא שומע מיד.
    בסביבות 12-13 ימיםהעיניים נפתחות לאט והן רגישות מאוד. הגור יכול לראות רק אור וצל ועדיין לא מסוגל להתמקד.
    בגיל זה מתחילים יסודות הסוציאליזציה (היכרות הסביבה). הגורים נמשכים מיד למגע וחום. הם יצמדו לדברים רכים ונעימים.
    אפשר בשלב הזה להתחיל הרגלי ניקיון על ידי פיצול שטח השינה- בצד אחד שמיכותרכות ובצד שני עיתונים. הגור באופן טבעי ירצה לשמור על אזור השינה שלו נקיויבחר לעשות צרכים על איזור העיתונים.
  • השבוע השלישי לחייו של הגור- תקופת מעבר
    הגור מתחיל לפתח יכולות מוטוריות. מסוגל יותר לשלוט על חום גופו אך עדייןזקוק לאם ולסביבה נעימה. הוא נייד יותר אך עדיין אינו יכול ללכת, עדייןתלוי באם לחלב אך יכול לקבל מזון ממקורות אחרים ומבלה את רוב זמנו בשינה.העיניים פתוחות אך לא מפותחות לגמרי ורגישות לאור חזק.
    יכול לעשות צרכים ללא עידוד האם ומתחיל לפתח חוש לניקיון באזור השינה. האם עדיין לפעמים תנקה את הצרכים.
    הגור מתחיל לקום על הרגליים, לגלות עניין בבני השגר האחרים ולשחק איתם.מתחילה ערנות לקולות וכיוונים. אפשר להתחיל לפתח קשר עם הגור אך בעדינות,הגור יכול בקלות לפתח פחד ממגע אנושי אם הוא לא נעים. התנהלות עדינה היאחשובה מאוד בגיל זה. אפשר להכניס צעצועים לארגז ולהתחיל להרגיל בעדינותלדברים חדשים, קולות חדשים ואף להכיר חתולים נחמדים.
    הגורים דורשים המון מהאם בתקופה זו והיא עלולה לרצות חופש לפעמים. זה טבעיונורמלי ויש לאפשר לה לצאת למנוחות. מומלץ לגזור ציפורניים למנוע שריטות עלהאם.
  • 3-6 שבועות- תקופת הסוציאליזציה הראשונה
    בתחילת תקופה זו ישנה התפתחות מהירה של החושים וחשוב לספק סביבה יציבה ללאשינויים קיצוניים. הגור צריך להשאר עם אמו ואחיו עד סוף תקופה זו על מנתלקבל מהם מיומנויות חברתיות ולמידת השפה הכלבית
    זוהי תקופה חשובה לסוציאליזציה. התחלה של אינטראקציה עם הסביבה, פיתוח שפהויחסיים כלביים. הגור מתחיל לפתח אופי וקשר עם הגורים האחרים ועם האדםהמספק אוכל.
    בגיל 4 שבועותהגור כבר שולט לגמרי על חום הגוף 37.5 מעלות ועושהצרכים ללא עזרה. בזמן הזה הוא ישן פחות, פעיל יותר והקורדינציה שלו מתפתחת.אפשר להתחיל להתעסק עם הגור- להבריש, מגע בפה, ברגליים ומניעת נשיכה.
    זה הזמן לחשוף את הגור לכמה שיותר גירויים שונים, אנשים, חיות אחרות,רעשים, צעצועים. הוא מתחיל להבין תקשורת כלבית נכונה בעוד האם מלמדת משמעת,קבלת מרות ועיכוב נשיכה.
    גור אשר הופרד מאמו ואחיו לפני סוף תקופה זו יכול לפתח בעיות רגשיותוחברתיות בבגרותו כתוצאה מחוסר הלמידה הבסיסית של תקשורת כלבית נכונה. במצבשל תקשורת לקויה הכלב יכול לפתח פחד ואף תוקפנות כלפיי כלבים אחרים.
    עד הגיל הזה הגור מקבל חיסונים מהאם.
  • חודש וחצי עד 4 חודשים-תקופת הסוציאליזציה השנייה
    פה הגור מתחיל להיות מעניין באמת. כבר ניתן להפריד מהאם והמושכות עוברות אלינו, הבעלים החדשים.
    גיל6-8 שבועותזהו הגיל האידיאלי בו הגור גמיש ויכול לקבלשינויים בקלות. הגור כבר בשל ומפותח, לא תלוי באמו ויכול ללמוד דברים חדשיםבקלות. הגור לומד להשתלב במשפחה של האדם וקל לחנכו לחוקי הבית, אם עושיםזאת נכון.
    אופיו הבסיסי של הכלב נקבע על פי מה שהוא לומד בתקופה זו. בתקופה זו כלביכול ללמוד שמגע אדם הוא נעים או מפחיד, שאורחים בבית זה נחמד או לא והאםמשתלם לו להתנהג כמו שאנחנו רוצים.
    זוהי תקופה בה חייבים לחשוף את הגור, בצורה נעימה, לכמה שיותר חוויות חדשותוגירויים פנימיים וחיצוניים – זרים בבית, בחוץ, כלבים אחרים להמשך למידתהשפה הכלבית, רעשים, כבישים סואנים, ובעצם כל גירוי שהוא יאלץ להתמודד איתובבגרותו. חשיפה לא מספקת עד סוף תקופה זו – 4 חודשים- תוביל לכלב מפוחד אותוקפני כלפיי אותם גירויים חדשים שאינו מכיר.
    בגיל 7 שבועותמוחו של הכלב מפותח כמו של כלב בוגר אך הגור הוא דףחלק, ללא טראומות וניסיון קודם מזיק. זוהי תקופה של למידה מהירה. כל חוייהשהגור חווה הוא קריטי לתקופות המאוחרות יותר והלמידה שנעשית היא חזקהביותר.
    יש צורך בהרבה מנוחה וחינוך צריך להעשות בזמנים קצרים בשילוב הפסקות ומשחק.כל חינוך שנעשה עם הגור צריכה להעשות בסביבה נקייה ובטוחה שהגור מכיר.
  • 8-12 שבועות-החודש השלישי – תקופת חריטת הפחד
    זוהי תקופה בה הגור מאוד רגיש לגירויים חדשים ומפחידים, ויכול לפתח בקלותטראומות להמשך חייו מחשיפה לא נכונה יותר מבכל תקופה אחרת. מומלץ לא להטיסגורים בתקופה זו ולהעביר ניתוחים וכדומה. זוהי תקופה חשובה לחשיפה לאדםבצורה עדינה ונעימה.
    10-16 שבועותתקופת בדיקת הגבולות.
    לאחר הגעה לבית החדש כשהכלב מתרגל וצובר בטחון הוא מתחיל לפתח עצמאותולבדוק את הגבולות. ממש כמו ילדים, הכלב ימתח את הגבול בשביל לבדוק עד כמההוא יכול להתנהג ומה הכי משתלם בתקופה זו חייבים ללמד את הכלב מה מותר ומהאסור בעקביות מוחלטת בצורה סמכותית ולא תוקפנית.
    גיל 12-14 שבועות - תחילת הבגרות המינית.
  • 4-10 חודשים – תקופת המרד
    תגידו שלום- יש לכם מתבגר בבית עם כל מה שזה אומר. תקופת המרד מתחילה, תחזיקו חזק, היא לא תהיה קלה.
    המרד מתבטא בתקופות קצרות בתוך פרק זמן זה. הגור בודק את הגבולות ואתהבעלים. נראה כי הגור שכח כל מה שלמד. יכול להרגיש חוסר נוחות עקב צמיחתהשיניים ולגרום ללעיסה הרסנית מוגברת. יש להיות אסרטיביים יותר בתקופה זוולספק חלופות מתאימות לצורך בלעיסה. החינוך חייב להתחיל לפני תקופה זו.הגור הוא כמתבגר ועוברים עליו שינויים פיזיים ומנטליים. הגור חייב לקבלגבולות על מנת למנוע למידה של התנהגות בעייתית. על מנת לעבור תקופה זובשלום יש לשים דגש על מניעת התנהגויות לא רצויות. לא ניתן לגור להתרוצץחופשי לבד בבית אם הוא מנשנש רהיטים, ולא נאפשר לו גישה חופשית לספה אם הואעושה עליה צרכים. חשוב לשים המון לב להתנהלות נכונה בבית ובחוץ.
    כמו כן, בגיל זה הכלב עובר שלב של התגוננות אגרסיבית בו הוא ילמד, על ידיעידוד או הדחקה של סימנים אלו, התנהגות אגרסיבית או פחדנית לגירויי הסביבה.
  • 6-14 חודשים- חריטת הפחד השנייה
    בגזעים גדולים יכול להמשך גם עד גיל 3 – קשור בבגרות מינית.
    עלייה בתגובתיות\ אגרסיביות. בתקופה זו הגור מרגיש בוגר אך עם בטחון של כלבצעיר מה שיכול להוביל להתנהגות לא יציבה. טראומה שהכלב יעבור תחתים אותולכל החיים.
    הגדילה לגובה כבר נגמרת אך הגוף ממשיך להתפתח ולהתרחב, הפרווה מתחלפת ומתחילה הבגרות המינית.
    בתקופה זו חשוב לתת לכלב הרגשה של ביטחון ולהתעלם מהתנהגויות חריגות מולגירויים מסויימים. יש להיות סבלניים עם הפחד ממצבים חדשים ולעודד את הכלבלהתמודד. אילוף בונה בטחון לכן חשוב לתרגל עם הכלב משמעת ולהמנע ממצביםשיכולים להיות מפחידים ומלחיצים כשהבעלים לא נמצא.
    במידה ובגיל חצי שנה נראה סימנים של התגוננות אגרסיביתיהיה קשה לתקן התנהגות זו ויכולים להוביל להתנהגות תוקפנית.
  • בגרות – 1-3 שנים ומעלה (תלוי בגזע)
    הבגרות מתייחסת לבגרות מינית. גזעים גדולים יתפתחו לאט יותר בעוד הגזעים הקטנים יגיעו לבגרות מוקדם.
    ללא חינוך נכון עד התקופה הזו עלולות להופיע התנהגויות לא רצויות ולהפוךלהרגלים לכל החיים. סוציאליזציה נמשכה לכל אורך חיי הכלב ויש להמשיך להפגישאותו עם גירויים חדשים וחוויות חדשות כל הזמן. עד סוף תקופה זו מומלץלצמצם טריטוריה לכלב כשהבעלים לא נמצאים.
    במידה והרגלתם את הכלב להתנהלות נכונה, תרגישו בשלב הזה ירידה באנרגיות הגוריות, הקשבה לבעלים והתנהלות קלה הרבה יותר.
    חשוב לזכור- רק בגלל שהכלב בוגר לא אומר שאין צורך בהמשך חינוך. כדאי תמידלהמשיך ללמד את הכלב התנהגויות רצויות, גירויים חדשים והתנהלות נכונה.במידה ובשלב הזה הכלב עדיין מתפרע ולא יציב בהתנהגותו, כדאי לפנות לאישמקצוע על מנת לא לאפשר להתנהגות להחמיר.

אם עברתם את המסע הזה ויצאתם מצידו האחר בשלום- מזל טוב יש לכם כלב יציב עם סיכוי רב לחיים מאושרים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שני רוזן – פאפיז

נייד: 052-8333446

אתר: www.papiz.co.il

מייל: shani@papiz.co.il

papizoutlook

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שני רוזן

מאת: שני רוזןאילוף בעלי חיים06/12/121690 צפיות
למה כלב נובח? מה גורם לכלבים שלנו לנבוח ודווקא בלילה כשמנסים לישון?? אם אתם מכירים נבחנות כלבים ממקור ראשון כדאי להמשיך לקרוא...

מאמרים נוספים בנושא אילוף בעלי חיים

מאת: דניאל מלמדאילוף בעלי חיים11/02/205630 צפיות
10 טיפים מעולים לכיצד לאלף את הכלב שלך לשבת, לתת יד ועוד. קריאה נעימה

מאת: רוני הכהןאילוף בעלי חיים10/01/165744 צפיות
כלב הוא חיה שיודעת להציע אהבה ונאמנות עד אין קץ לבעלים שמטפלים בהם במסירות ועבודה עם חיה זו היא קסם של ממש שפשוט אי אפשר לסרב לו מבחינת עיסוק במשהו שאוהבים.

מאת: משהאילוף בעלי חיים23/08/158045 צפיות
הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם. מה שחשוב להדגיש הוא שבהחלט ניתן לרתום את הכלבים לסיוע במגוון רחב של מצבים, הן פיזיים, הן רגשיים והן התנהגותיים. כאן בדיוק הרגע לדבר על אחד התחומים המרתקים ביותר בשנים האחרונות, והוא זה של הכלבנות הטיפולית

מאת: לירן יוסףאילוף בעלי חיים23/07/144470 צפיות
הכלב שלכם מציג אגרסיביות או אפילו תוקפנות כלפי אנשים? יכולות להיות לכך כמה סיבות, ביניהן מאפיין של טריטוריאליות וסיבה שנייה היא מטענים רגשיים והתנהגותיים שהכלב רכש לעצמו במהלך הזמן.

מאת: סנונית - שירותי תוכןאילוף בעלי חיים29/07/132535 צפיות
מתים על בעלי חיים? כלבים עושים אתכם מאושרים? אתם משחקים עם כל כלב שעובר ברחוב? אם התשובות לשאלות האלה חיוביות, ואם אתם מחפשים בימים אלה קריירה - ומתלבטים מה ללמוד, שווה לכם לקחת קורס מאלפי כלבים.

מאת: סנונית - שירותי תוכןאילוף בעלי חיים28/07/132289 צפיות
אם אתם אוהבים בעלי חיים ואם אתם מחפשים בימים אלו מקצוע מעניין שיכול לפתוח לכם פתח לקריירה עתידית, שווה לכם לשקול להירשם אל קורס של לימודי אילוף כלבים.

מאת: קופירייטינג פלוסאילוף בעלי חיים24/04/131963 צפיות
כיום ישנן אפשרויות רבות מהן תוכלו לבחור איך והיכן לבצע את תהליך אילוף גורים שלכם. אילוף גורים יכול להתבצע בקבוצות של מספר כלבים, כך שגור הכלבים רוכש הרגלי חינוך והן הרגלים חברתיים במקביל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica