חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טיפול בפחדים אצל כלבים

מאת: ערן כהןאילוף בעלי חיים03/11/20091767 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

טיפול בחרדות ופחדים.

 

"פחד הוא תחושה רגשית ופיזיולוגית לא נעימה, הקיימת לעתים אצל בני אדם ובעלי חיים, הנגרמת כתוצאה מחשיפה לגירוי חיצוני מסוכן או מאיים (פיזית או מנטאלית). לפחד תפקיד מרכזי בשרידותו של האדם או בעל החיים, והוא משמש כאמצעי להרחקתו מהסכנה הנשקפת לחייו, ואף מהווה גורם המונע להיכנס מלכתחילה למצבים מסוכנים. עם זאת פחד גם יכול להגביל את תפקודו של האדם, ואת מרחב העשייה והפעילות שלו.

תחושת חרדה במידה מסוימת, היא תגובה נורמאלית למצב של לחץ, ולמעשה היא הכרחית להישרדות אך ברמות גבוהות שלה, היא עלולה להתפתח לכדי הפרעת חרדה".

(מתוך ויקיפדיה).

כבעל כלב, סביר להניח שנתקלת במצבים בהם כלבך הגיב בלחץ/חרדה למצבים מסוימים. כלבים יכולים להגיב בפחד או בחרדה למגוון גורמים, המפורסמים בהם אלו:

 חרדת נטישה.-מצב בו הכלב מתקשה להיות לבד, הורס דלתות וקירות ליד פתחים, יללות כאשר נשאר לבד בבית, צרכים בעיקר על מיטות ועוד'.

פחד מזרים-מצב בו הכלב מפגין כניעה או תוקפנות כלפי מראה או התקרבות של אדם זר.

פחד או חרדה מרעשים- מצב זה מאופיין לרוב ברעידות, חוסר שקט והצמדות לבעלים.

פחד מנסיעות או פחד מרכבים.-כלב שכזה יסרב או יתמרד להיכנס לרכב. בתוך הרכב יתבטא לרוב בהשתנה.

פחד ממקום מסוים- מקום מסוים יכול להיות כל מקום. נפוץ במקומות כמו מספרות או וטרינרים. כלב כזה ינסה לברוח כאשר מתקרבים או מנסים להיכנס למקום ובתוך המקום יפגין חוסר שקט.

 הפתרון לכל הוא זהה. חשיפה חיובית ומבוקרת.

ולמה אני מתכוון?

השלב הראשון הוא בחירת התגמול שיתאים לכלב: על התגמול להיות הדבר האהוב ביותר על הכלב המיוחד הזה. רוב הכלבים יגיבו מצוין לחטיפים טעימים כמו נקניק או גבינה. אך ישנם כלבים שיעשו הכל בשביל כדור או גירוד טוב.

השלב השני הוא קביעת הגבול בו הכלב מתחיל להילחץ: עוד לפני שהכלב מגיע לגורם החרדה הוא לרוב יודע שהוא מגיע, לכן חשוב ביותר לנו הבעלים לראות בכלב מתי מופיעים הסימנים הראשונים של הלחץ.

השלב השלישי הוא התחלת חשיפה חיובית והדרגתית: המטרה היא לא לעבור את גבול הלחץ עד שהכלב מוכן להזיז את הגבול. את זה אנו עושים ע"י הישארות בגבול תוך כדי מתן התגמול כאשר אנו לאט מתקרבים לגורם הלחץ כל עוד הכלב נשאר רגוע.

במידה ואנו רואים שהכלב מתחיל להילחץ סימן שהתקרבנו מידי לגורם הלחץ. כל כלב יהיה שונה בתגמול שלו בגבול הלחץ שלו ובקצב ההתקדמות שלו לגורם הלחץ. תפקידנו הוא לזהות את הסימנים שהכלב נותן לנו ולפעול לפיהם.

בואו ניקח לדוגמא שני כלבים:

 דוגמא 1- כלב שמפחד מזרים. הפחד שלו יכול להביא להתנהגויות כמו כניסה מתחת לשולחן, נבחנות, נשכנות כאשר זרים מתקרבים, השתנה ועוד. לצורך הדוגמא נעבוד עם כלב זה בתגמולי חטיפים.

דוגמא 2- כלב שמפחד ממקום מסוים. פחד כזה יכול להתבטא באי רצון להגיע לאותו מקום לברוח במידה ומתקרבים, נשיכה של האדם או הרצועה שמובילים אותו, השתנה ועוד. לצורך הדוגמא נעבוד עם כלב זה בתגמולי משחק עם כדור.

 

טיפול בפחד מזרים.

עם הכלב הראשון נשתמש בחברים או קרובים שהכלב אינו מכיר להם נסביר את התהליך.

נפגיש בין הצדדים כל עוד הדבר לא גורם ללחץ אצל הכלב. ונתגמל את הכלב כל זמן שגורם הלחץ נוכח.

חטיף אחר חטיף כאשר מידי פעם ניתן לו את החטיף קרוב יותר לגורם הלחץ(האדם הזר). נתקדם ע"י כך שהאדם "הזר" יזרוק חטיפים לכלב בהתחלה רחוק ממנו ובהמשך יותר ויותר קרוב אליו. שוב אזכיר שכל עוד הכלב רגוע אפשר להמשיך כאשר הכלב מגלה סימני לחץ סימן שאנו מנסים לעשות דבר שקשה מידי לכלב.

טיפול בפחד ממקום.

גם כאן נתחיל בקביעת המרחק בו הכלב מתחיל להראות סימני עצבנות כאשר מתקרבים למקום הפחד.

נשאר בגבול הלחץ ונתחיל במשחק עם כדור כאשר מידי פעם נזרוק את הכדור לכיוון גורם הלחץ אך נדאג שזה יהיה במידה שלכלב יהיה נוח לרוץ להביא את הכדור מבלי להילחץ. כך מפעם לפעם נתקדם לכיוון גורם הלחץ כאשר הכלב עסוק יותר בכדור מאשר בגורם הלחץ.

לסיכום,

טיפול בחרדות ופחדים אצל כלבים אינו ברור כמו לימוד "שב" או "ארצה" ודורש היכרות מעמיקה יותר עם שפת הגוף של הכלבים. גם ההתקדמות בטיפול תלויה באופן בלעדי בכלב כאשר אנו רק מספקים את החשיפה.

אך שלא יהיה ספק, טיפול בחרדות ופחדים אצל כלבכם יעלה את איכות החיים שלו (ושלכם) בצורה משמעותית.

ערן כהן-לאלף עם הראש.

www.dogsmart.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ערן כהן הנו מאלף מוסמך בוגר יחידת עוקץ ומכון ווינגייט.

עובד בשיטות חיוביות, תוך מתן דגש על עידוד המוטיבציה של הכלב

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ערן כהן

מאת: ערן כהןאילוף בעלי חיים03/10/091385 צפיות
מאמר אשר יעזור לכם להחליט מהו הכלב המתאים לכם.

מאת: ערן כהןאילוף בעלי חיים03/10/092588 צפיות
רשימת הדברים שצריך לעשות כדי לגמול את הגור מלעשות צרכים בבית.

מאת: ערן כהןאילוף בעלי חיים27/09/092202 צפיות
צעדים שרצוי לעשות עם הכלב בטרם מגיע ילד חדש לבית

מאת: ערן כהןאילוף בעלי חיים27/09/091852 צפיות
מהן הדרכים בהן ניתן לאלף את הכלב ומה הדרך הרצויה לכם

מאמרים נוספים בנושא אילוף בעלי חיים

מאת: דניאל מלמדאילוף בעלי חיים11/02/205626 צפיות
10 טיפים מעולים לכיצד לאלף את הכלב שלך לשבת, לתת יד ועוד. קריאה נעימה

מאת: רוני הכהןאילוף בעלי חיים10/01/165744 צפיות
כלב הוא חיה שיודעת להציע אהבה ונאמנות עד אין קץ לבעלים שמטפלים בהם במסירות ועבודה עם חיה זו היא קסם של ממש שפשוט אי אפשר לסרב לו מבחינת עיסוק במשהו שאוהבים.

מאת: משהאילוף בעלי חיים23/08/158045 צפיות
הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם. מה שחשוב להדגיש הוא שבהחלט ניתן לרתום את הכלבים לסיוע במגוון רחב של מצבים, הן פיזיים, הן רגשיים והן התנהגותיים. כאן בדיוק הרגע לדבר על אחד התחומים המרתקים ביותר בשנים האחרונות, והוא זה של הכלבנות הטיפולית

מאת: לירן יוסףאילוף בעלי חיים23/07/144469 צפיות
הכלב שלכם מציג אגרסיביות או אפילו תוקפנות כלפי אנשים? יכולות להיות לכך כמה סיבות, ביניהן מאפיין של טריטוריאליות וסיבה שנייה היא מטענים רגשיים והתנהגותיים שהכלב רכש לעצמו במהלך הזמן.

מאת: סנונית - שירותי תוכןאילוף בעלי חיים29/07/132534 צפיות
מתים על בעלי חיים? כלבים עושים אתכם מאושרים? אתם משחקים עם כל כלב שעובר ברחוב? אם התשובות לשאלות האלה חיוביות, ואם אתם מחפשים בימים אלה קריירה - ומתלבטים מה ללמוד, שווה לכם לקחת קורס מאלפי כלבים.

מאת: סנונית - שירותי תוכןאילוף בעלי חיים28/07/132288 צפיות
אם אתם אוהבים בעלי חיים ואם אתם מחפשים בימים אלו מקצוע מעניין שיכול לפתוח לכם פתח לקריירה עתידית, שווה לכם לשקול להירשם אל קורס של לימודי אילוף כלבים.

מאת: קופירייטינג פלוסאילוף בעלי חיים24/04/131963 צפיות
כיום ישנן אפשרויות רבות מהן תוכלו לבחור איך והיכן לבצע את תהליך אילוף גורים שלכם. אילוף גורים יכול להתבצע בקבוצות של מספר כלבים, כך שגור הכלבים רוכש הרגלי חינוך והן הרגלים חברתיים במקביל.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica