חפש מאמרים:
שלום אורח
05.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדיניות ציבורית - היבטים, גישות ויסודות

מאת: Efratחברה ומדינה - כללי07/01/200915495 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

גישות שונות למדיניות ציבורית

הגישה המבנית:

דרך להבנת תהליכי הקביעה והביצוע של המדיניות הציבורית.

הגישה עוסקת בזיהוי מוסדות וארגונים ציבוריים תוך התמקדות על המבנים ואופן הפעילות בתוכם.

לגישה זו שני צירים מרכזיים:

  1. הגישה המוסדית- מסגרת ארגונית לקביעה וביצוע של מדיניות. העיקר בגישה הזו הוא הבנת הקשר בין מבנים של מוסדות ציבוריים לתהליכי הפעילות בתוכם. מבנה הינו לא רק משהו פיזי אלא "דגם מקובל של התנהגות אנושית שיש בו נטיה להתקיים לאורך זמן". הנחת היסוד של גישה זו ביחס למנהל ולמדיניות ציבורית היא, שיש קשר הדוק וישיר בין מבנה מוסדי לבין יכולת הביצועים וטיב תפוקות המדיניות המיוצרות במוסד. לכן, שיפור המדיניות, כרוך בשינוי המבנה. אולם, הקשר איננו מצביע על כך שהמבנה הוא המשתנה היחידי, או החשוב ביותר, המשפיע על המדיניות. המבנה הוא משתנה אחד בין אחרים, המשפיע על קביעת המדיניות הציבורית וביצועה. יתרונה של הגישה הוא מסגרת ההתייחסות שבתוכה נבדקים תהליכי המדיניות. הגישה הזו מקובלת על חוקרים רבים משום שמשימות המחקר בה קלות יחסית. פשטותה לכאורה של גישה זו מסתירה קושי רב- הגדרת המבנה.
  1. הגישה המבנית פונקציונאלית- להבנת גורמים המשפיעים על מדיניות ציבורית. הגישה הזו מתייחסת למבנים ומוסדות חברתיים כממלאים תפקידים חברתיים. על החוקר מוטל לגלות את התפקידים הללו.

הגדרות של חלק מהמושגים בהם עושים שימוש בגישה זו:

  • פונקציה- השלכה של קיום או פעולה של יחידה, מוסד או מנהג, על יחידות אחרות במערכת חברתית, תרבותית או אישית, או על המערכת כולה.
  • פונקציה סמויה- תוצאה לא מכוונת או שלא הבחינו בה
  • פונקציה גלויה- תוצאה מכוונת או מוכרת
  • תנאי פונקציונאלי מוקדם- תנאי הכרחי להישרדות המערכת החברתית
  • תוצאה נוגדת פונקציה- תוצאות שמפחיתות את יכולתה של המערכת להסתגל או להתאים את עצמה לסביבתה.
  • מבנה- יחסים קבועים יחסית, הנמשכים לאורך זמן, בין מרכיבים, חלקים או דפוסים של מערכת שלמה או מאורגנת.
  • מבנה פורמאלי- החלק של המבנה החברתי של קבוצה או ארגון שמוגדר ע"י חוקים רשמיים או ציפיות ברורה
  • מבנה לא פורמאלי- החלק של המבנה החברתי של קבוצה או ארגון שאינו מוגדר בצורה ברורה
  • תנאי מבני- המשלים המבני של התנאי הפונקציונאלי
  • תוצאה נוגדת מבנה- יחסים המגדירים מבנים שאינם תורמים להשגת תוצאות צפויות לתיאור התפקידים שאותם היא מזהה ולהסברתם, עושה השיטה שימוש במערכות ההגדרות הנ"ל, שהיא מורכבת ורצופה הערכות ערכיות- ובכך גם חסרונה. יתרונה הגדול הוא יכולתה לזהות משתנים ומרכיבים חברתיים בעלי תפקידים והשפעות שאינם מובנים מאליהם.

ניתוח מבני פונקציונאלי, מורכב מ- 9 שלבים:

•i.        זהה את יחידת הניתוח

•ii.      זהה את מיקום יחידת הניתוח (מיקום מוגדר כסדרת הגורמים המהווים אילוץ על טווח הפעילות של היחידה).

•iii.    פרט אם העניין הוא בקיומו של המבנה או בתנאי התהוותו. אם העניין הוא במבנה הארגוני הציבורי- זהה את התנאים לקיומו. לעומת זאת, אם העניין הוא בגורמים להתהוות המבנה, זהה את התנאים המוקדמים.

•iv.    קבע את התנאים המוקדמים והתנאים הפונקציונאליים.

•v.      קבע את התנאים המוקדמים והתנאים המבניים.

•vi.    פרט את התנאים נוגדי המבנה ונוגדי הפונקציות המשפיעים על יחידת הניתוח.

•vii.  זהה מבנים ופונקציות דומים או שווי ערך.

•viii.במהלך הניתוח, נסה לזהות את כל סוגי הפונקציות ולא רק את הפונקציות המפורשות.

•ix.    הימנע מטאוטולוגיה פונקציונאלית: טל תניח כי קיומו של מבנה פירושו שיהיה תנאי פונקציונאלי להקמתו. ולהיפך, קיום תנאי פונקציונאלי אינו מביא תמיד להקמת מבנה.

גישת המערכות הכללית:

הבהרת הקשר בין תשומות ותפוקות מדיניות ציבוריות. גם הגישה הזו, היא דרך להתבונן בתופעות, יותר משהיא תורה, המנסה להסבירו. קרל דויטש טוען כי גישה זו היא "נקודת התייחסות וגוף של רעיונות והצעות".

היחסים בין תפוקות ותשומות מלמדים על היעילות של תהליך העיבוד, ההישגים של המדיניות ביחס לאוכלוסיות הרלוונטיות מורים על מידת האפקטיביות של המדינות.

  • תת מערכת- מערכת קטנה, הכלולה במערכת גדולה. כלומר, ניתן להתייחס לתת המערכת כאל מערכת ואילו ביחס אליה, תיחשב המערכת כסביבתה.
  • הקופסא השחורה- הרעיון הזה מפשט את מטלת הניתוח של המערכת אפשר להשיב על רוב השאלות המעניינות בחקר תופעת המדיניות אף בלי להיכנס לתוך הקופסה השחורה. עם זאת, ייתכן שידע פנים מערכתי ישפר את הבנת ההיבטים השונים של תופעת המדיניות. גישת המערכות, מאפשרת התבוננות בצורות שונות על תופעת המדיניות, תוך התעלמות מהמבנה הפורמלי של הגופים הקובעים והמבצעים אותה. ראיה מערכתית של נושאי מדיניות עשויה לחסוך גם משאבים רבים.

לגישת המערכות מספר חסרונות:

  1. אינה מסבירה קשרים בין משתנים שונים אלא מתארת אותם
  2. זיהוי המשתנים נעשה במקרים רבים באופן שרירותי
  3. לעיתים בשימוש בטרמינולוגיה המערכתית אין כל יתרון עיוני

למרות שיש בגישה זו פוטנציאל של צבירת ידע בין תחומי החשוב להבנת המדיניות הציבורית, למעשה אין הדבר כך, והידע נאגר באמצעות הגישה, רק מבוטא במונחים בין- תחומיים.

תורת הקבוצות:

מסגרות להבהרה של השפעת הקבוצות השונות על תהליכי המדיניות הציבורית.

מתייחס אל הקבוצה כאל יחידת ניתוח.

שני זרמים עיוניים עיקריים:

  1. תורת הקבוצות- מדיניות ציבורית כתוצר של שיווי משקל בין אינטרסים של קבוצות שונות. הנחת המוצא של תורת הקבוצות היא כי הפוליטיקה, ובכלל זה המדיניות הציבורית, היא תוצר של שיווי משקל בין קבוצות מתחרות. כעיקרון, כאשר חברה או ממשלה מחליטה לקבוע מדיניות ציבורית ולבצעה, זאת החלטה פוליטית במהותה, העונה על אינטרסים ותביעות. כאשר יש לקבוצה אינטרסים או תביעות נוגדות, נוצר מצב שלעימות, שהוא אחד המאפיינים הבסיסיים של פוליטיקה. תוצאת העימות קשורה כמובן, למטרות ולאמצעים של הקבוצות המעורבות בו, ולמשאבים ולמאמצים שהן משקיעות כדי להשיג פתרון. הפתרון עשוי לשאת אופי של הסדר, אמנה חברתית או שהוא עשוי להתבטא בחקיקת חוק, תקנה או תוצר אחר של מדיניות. עפ"י תפיסה זו, של קבוצות הנמצאות בעימות תמידי כשהמדיניות מהווה את פתרון שיווי המשקל ביניהן, ניתן להסביר תהליכי מדיניות במשטרים פוליטיים שונים במהותם. ההבדל בין משטרים יתבטא בתהליך, שבו יגיעו האינטרסים של הקבוצות השונות לביטוי ברמה של קביעת המדיניות. תורת הקבוצות גם מורה, כי שינוי בחשיבותה ובעוצמתה של קבוצה, יהיה בעל השלכה ישירה על שינויים האופי המדיניות ובמהותה. מספר החברים אומנם מהווה מדד מסוים לכושר השפעתה, אך לעיתים קרובות אין הוא הגורם החשוב ביותר.
  2. תורת האליטות- שימת הדגש על השפעת קובעי המדיניות על תהליכי המדיניות. נקודת המוצא היא, שהרובד העליון של החברה, הכולל את הקבוצות המחליטות והמוכנה אליטה, קובע מדיניות על בסיס הערכים, האינטרסים, והשאיפות, ותפיסת העולם שלו, והוא מושפע פחות בעיצוב המדיניות, מצרכיה, דרישותיה, רצונה והעדפותיה של הקבוצה הלא אליטיסטית- ההמון. הנחת היסוד היא אליטיסטית- המחליטים יודעים יותר טוב מהנזקקים מה טוב בעבורם. תורת האליטות אינה טוענת כי האינטרסים של האליטות עומדים בניגוד לאינטרסים של ההמון, אלא שהאליטות מתנהגות כאילו הן יודעות מה טוב להמון ולכן הן מכוונות את המדיניות הציבורית לפי ידיעה זו. מדיניות נתפסת כמשקפת יחסי כוחות בין קבוצות או העדפות של הקבוצה הבכירה יותר. יחד עם זאת, ההסבר שהגישה הזו מספקת, איננו שלם. תורת הקבוצות אינה מסייעת להעריך שינויים בעוצמת הקבוצות ותנאים שישפיעו על יחסי הכוחות ביניהן; אין היא מצביעה על טיב המדיניות שתיקבע כתוצאה משינויים אלה; אין היא מלמדת על מידת השפעתה של האליטה על קבוצות שונות, בעלות רקע שונה, המרכיבות את ההמון; אין היא מגדירה המפורש מי כלול בתוך האליטה, ומה מידת השפעתו של פרט יחיד וכו'.

תורת המשחקים או קורס ניהול סיכונים

עימות כמאפיין של תהליכי מדיניות ציבורית. התורה מתארת ומסבירה בצורה מופשטת מצבים של יחסי גומלין בין אנשים ובמיוחד מצבי עימות. כמו שלומדים בלימודי תואר ראשון במדיניות ציבורית

הכלים שמציעה תורת המשחקים, מאפשרים לנתח מצבי תחרות כלכלית בין חברות, תחרויות של בחירות פוליטיות, מלחמות בין אומות, מיקוחים בין אנשים שונים וכו'. בכל המצבים הללו יש שת"פ או עימות בין הפרטים. הנחת היסוד של התורה היא כי האנשים הם רציונאליים, ובכל מצב יעדיפו תוצאה טובה יותר מבחינתם מאשר תוצאה פחות טובה.

דילמת האסירים: לדוג' נושא קביעת מדיניות החימוש של 2 מדינות אויבות. כדי להשתחרר מהדילמה, דרוש שחקן שלישי, מדינה נוספת, שתכפה את רצונה על השחקנים, כך שיחליטו לעבור ממצב של שיווי משקל של חימוש לשיווי משקל של אי חימוש (למשל השפעת ארה"ב בעימותים הצבאיים במזה"ת, גרמה להפיכת הלוחמה למצב של שלום בין ישראל ומצריים).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Efrat

מאת: Efratקניות 09/04/137898 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratקניות 09/04/137966 צפיות
באירועים כמו חתונה ובת או בר מצווה, חלק חשוב בארגון האירוע הוא בחירת מתנות לאורחי המסיבה. יש שבוחרים מחזיקי מפתחות, פרחים או תמונות מגנטיות אך חולצות עם הקדשה או הדפסה הומוריסטית גם מהוות מתנה חביבה וגם יוצרות שיח משעשע בין האורחים.

מאת: Efratצרכנות09/04/138047 צפיות
ישנן חנויות ש"מגהצות" את סמל בית הספר שמשורטט בגלופה על פני החולצה – ואז הוא בדרך כלל בולט ממנה ומתבלה במהירות, וישנן חנויות שמדפיסות את הסמל באופן מיידי על פני החולצה. אצל אורי עצמון עובדים בשיטת הדפסת משי או על חיתוך של טפט במכונת הפלוטר.

מאת: Efratחקירות09/04/137977 צפיות
חידוש שמצאה דנה תדמור הוא מתחום מכשירי הבילוש הקטנים הוא עטי הפטנט שמצד אחד הן עטים תמימות למראה אך מצד שני הן יכולות להכיל בתוכן מצלמה או אמצעי הקלטה של קול שמסוגל להקליט מקרוב שיחה שלמה

מאת: Efratאופנה09/04/137890 צפיות
אתרי האינטרנט מייצרים יתרון למי שאינו יכול להגיע לחנות ומעוניין בהזמנה של הפריט – גם ישירות לכתובת אחרת, ופעמים רבות מייצרת גם הנחה והשוואת מוצרי תינוקות בקלות.

מאת: Efratביגוד והנעלה09/04/137522 צפיות
מדובר על חולצות טי מודפסות עם כיתוב משעשע אשר לרוב לובש החתן, האבות של שני הצדדים ולעיתים גם השושבינים. החולצה מהווה גם לבוש פחות מחייב וגם הפתעה לכל האורחים שמחכים לראות מה יהיה כתוב על החולצה. לעיתים חולצות מעין אלו גם מחולקות לאורחים כמזכרת חתונה.

מאת: Efratאירועים וחתונות – כללי05/02/137226 צפיות
האורחים המשתתפים באירוע מתחילים לדמיין אותו כבר מהרגע שבו מזכירים את התאריך, שמוסרים את ההזמנה ולדלות עליו מעט יותר פרטים. יד הדמיון ממשיכה לצייר את האירוע המצופה בצבעים המדומים, אולם מי שבאמת נותן את משיכת המכחול הנכונה היא חברת הפקות אירועים – אותו גוף שאמון על החוויה הצרופה לאותו המפגש. כאשר מדובר על אירוע לעובדים, המעסיק לא צריך לשבור

מאמרים נוספים בנושא חברה ומדינה - כללי

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי05/10/222318 צפיות
לא פעם אנו מתלבטים אם להחליף גג,לבנות גדר,פרגולה,גאקוזי, לסגור חניה או מחסן ולהשכיר אותו או לפעמים לפצל דירה אחת לשניים / שלוש ויותר. להשכירם אבכדי לקבל הכנסה חודשית. כן אז ייתכן ולקחתם סיכון והתחלתם לבצע עבודה הטעונה היתר, והופ הפיקוח הופיע. לא חשוב אם בגלל תלונה של שכן "נחמד" או מכל סיבה אחרת אתפ בבעייה וככל שלא תדעו מה זכויותכם וכיצד להתנהג אתם עלולים להסתבך. לנו במשרד קלינגר בנימין ניסיון רב בהתמודדות עם ביקורי פתע של הרשויות,צווי הפסקת עבודה,צווי הריסה מנהליים שיפוטיים ועוד.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי02/05/221873 צפיות
השקעה בקרקע חקלאית היא נושא שמעניין אנשים רבים וניתן לדון בו בהרבה מאוד אספקטים. קיימים היבטים רבים שצריך לבדוק לבחינת כדאיות השקעה בקרקע כזו ובמאמר זה נתמקד באחד הקריטריונים המרכזיים. ראשית, כשבאים להשקיע בקרקע חקלאית, חשוב לזכור את המובן מאליו, כי מדובר בהשקעה ספקולטיבית בהגדרה. קיים בה סיכון וגם המשקיע צריך להביא בחשבון שהרבה פעמים טווח השקעה עד להפקת תשואה ראוייה הוא ארוך יחסית – הוא לא טווח קצר! לרוב שינוי יעוד לא יתרחש בתוך שנים בודדות. אין בעובדה הזו בכדי לפסול את ההשקעה כקרקע כזו, אבל חשוב לזכור את הדבר.

מאת: אבי בכרחברה ומדינה - כללי28/11/211665 צפיות
גולדה מאיר (מאירסון) היא ללא ספק מיתוס יהודי, מיתוס ישראלי ומיתוס לאומי, גולדה היא לא רק מיתוס לאומי, גולדה הצליחה להתמקם מכוח אישיותה בתודעה כמיתוס בינלאומי חוצה מגזרים ומגדרים, אישיותה המרתקת וסיפור חייה הינם נרטיב לאומי, ציוני, ועולמי. דמותה ופועלה המרתקת מהווה לנו כיהודים החיים את העבר וההווה הציוני אבן דרך ודוגמה ומופת לאישה אשר הקדישה את חייה ופועלה לחלוטין לעם היהודי ושימשה אור לנשים בכל העולם כאישה אשר "עשתה את זה ובגדול" והגיעה למקומה ומיקומה הגבוהים כראשת ממשלה בזכות אישיותה ועשייתה בלבד ללא מורא ללא חסד או התחסדות ואת כל זה עשתה בעולם גברי ושוביניסטי במיוחד בשנים בהם חיה ופעלה.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי09/09/206163 צפיות
הרשות לאכיפה במקרקעין (היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה לשעבר) היא יחידת סמך במשרד האוצר, כפופה לשר האוצר ופועלת כיחידה עצמאית. ייעודה הוא להיאבק בעבירות התכנון והבניה ולבצע פיקוח על הועדות המקומיות. ביום 19.6.2016 קיבלה ממשלת ישראל החלטה מספר 1559 "חיזוק אכיפת דיני התכנון והבנייה" מתוך הבנה שמדובר ביעד אסטרטגי של מדינת ישראל שעל רשויות המדינה להוביל על מנת להגן על התכנון והבנייה ולבצר את שלטון החוק. החלטת הממשלה שמה את היחידה לאכיפה במקרקעין בחזית המאבק בעבירות התכנון והבנייה, מעניקה אחריות, כלים ומשאבים לממש את האחריות המוטלת עליה. תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, העניק לרשות את הסמכויות הנרחבות לממש את האחריות כאמור.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי18/08/181903 צפיות
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב

בית המשפט העליון דן לאחרונה ודחה בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, כב' השופטת מ' סוקולוב מיום 18.10.2017. בגדרו של פסק הדין, נדחה ערעורו של המבקש על החלטתו של בית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן (כב' השופט העמית מ' בן-חיים), בע"א 39527-06-17, מיום 10.07.2017, שם נדחתה בקשתו של העותר להאריך את המועד להישפט על הודעת תשלום קנס, מיום 10.05.1998.

מאת: עומריחברה ומדינה - כללי23/05/172133 צפיות
חברות ואתרים גדולים בתחום הקניות אונליין (E-commerse) כמו איביי, אמזון, דיל אקסטרים, אליאקספרס, אתר Zipy הישראלי ודומיהם, החלו לאחרונה לחייב את הלקוחות שלהם להזין גם את המיקוד שלהם באזור הזנת הכתובת לפני ביצוע רכישה. אם בעבר עניין זה היה רשות בלבד, היום לא תוכלו להמשיך בתהליך הקניה שלכם אונליין אם לא תזינו

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica