חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מהו הערך הרגשי והערכי של אנדרטאות בישראל

מאת: ורד טויןפיסול17/03/2013914 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מהי המשמעות של הקמת אנדרטאות לצורך הנצחת חללי צה"ל

המשמעות של הקמת אנדרטאות, היא הנצחת דמויות, מאורעות או רעיונות. כשמקימים אנדרטאות בארץ במטרת להנציח חללי צה"ל, יש להקמת האנדרטאות משמעות נוספת, פרט למשמעות הסמלית. מדובר באנדרטאות שהוקמו לא רק להנצחת האנשים שהקריבו את חייהם למען ביטחון המדינה ותקומתה, אלא כמקום שיהווה עבור בני המשפחה ואחרים, מקום לעלייה, להתייחדות עם זכרם, ודרך נוספת, להביע תודה והוקרה על מעשי הגבורה של הנופלים.

אזרחי ישראל, רואים בנופלים, דמויות למופת, אנשים שהתייצבו ללא מורא מול גורלם, כשהם נלחמים על ביטחון וגבולות המדינה. הציבור בישראל מנסה להביע את הוקרתו לנופלים, ע"י הקמת אנדרטאות מיוחדות, במקומות מרכזיים בערים השונות, כשמאחורי האנדרטאות עומדים סיפורים על מבצעים קבוצתיים או אישיים של חללים שנפלו בקרבות או במבצעים צבאיים.

אנדרטאות לזכר מאורעות היסטוריים ואירועים נוספים

בערים רבות בארץ, בערים גדולות או בישובים קטנים, ניתן למצוא אנדרטאות שהוקמו לזכר חללי צה"ל, או עבור אישים שנפלו באירועים שונים, עוד בטרם הוקמה המדינה.

פסל האריה השואג, שהוצב בתל חי בשנת 1928, נחשב לאחד הפסלים הוותיקים שהוקמו טרם ההכרזה על קום המדינה. הפסל הוקם לזכר שמונת הנופלים בקרב תל חי על הגנה היישוב בשנת 1920, הקרב שבו נפל יוסף תרומפלדור.

אנדרטאות נוספות הוקמו באזורים שונים בארץ, לזכר קורבנות השואה, כמו כן, בשנים האחרונות, ניתן לראות אנדרטאות המוקמות לזכר נפגעי פעולות איבה, או הרוגים בתאונות דרכים טרגיות.

ניתן לומר בוודאות, שהקמתן של אנדרטאות היא הרבה יותר מדרך להנציח את זיכרון של אלה שאינן, אלא גם דרך להביע את הכאב והזעזוע של אובדן חיים, בטרם עת ובנסיבות טרגיות.

היכן ניתן לראות אנדרטאות מיוחדות להנצחת חללי צה"ל

האובדן והאבל על חללי צה"ל, הם מכנה משותף של כל אזרחי המדינה, אלה שמשתייכים למשפחת השכול וגם אלה שאינם. אנדרטאות להנצחת חללי צה"ל פזורות בכל ישוב ועיר במדינה. אין עיר או יישוב, שלא איבדו בן או בת במערכות ישראל, במבצעים צבאיים או בפעולות איבה. ניתן  לראות אנדרטאות בכיכרות מרכזיות בערים, בבתי ספר ולצד מוסדות ממשלתיים.

בכל בי"ס, יסודי עד תיכון, ישנו קיר הנצחה לבוגרי בי"ס שנפלו במערכות ישראל, ובמוסדות לימוד רבים, הוקמו אנדרטאות לזכר הבנים והבנות שנפלו בעת משמרתם על גבולות המולדת.

בעת טקסי האזכרה ביום הזיכרון לחללי צה"ל, או ערב יום כיפור, נערכים טקסי הזיכרון למרגלות האנדרטאות שהוצבו בבתי הספר. עריכת הטקס לצד האנדרטאות שהוקמו לזכר החללים, מקבלת משמעות ומשקל נוספים, ומעצימה את הרגעים הקשים שבהם בני המשפחה והמכרים נעטפים בזיכרונות כואבים על יקיריהם שאינם עוד עימם.

כיצד קובעים את העיצוב של אנדרטאות להנצחת חללי צה"ל

למרות שמדובר בעיצוב של אנדרטאות לזכר נופלים, אומנים רבים מקבלים יד חופשית בנוגע לעיצוב האנדרטאות. במקרים רבים, עיצוב האנדרטה, מכיל את סמל היחידה שאליה השתייכו החיילים, במידה וזאת אנדרטה המשתייכת ליחידת הצנחנים או גולני, או כל יחידה קרבית אחרת.

במקרים אחרים, אם מדובר בפעולה מבצעית, ייתכן שהמקום או אופי הפעולה יצוינו בעיצוב האנדרטה.

גם מבחינת סוגי החומרים שמהן עשויות אנדרטאות, נוכל לראות אנדרטאות שבהן משולבים חומרי גלם טבעיים ומעובדים כמו, אבנים, מתכות, זכוכית, אבני נחל ועוד.

למרות שהקמתן של אנדרטאות רבות לזכר חללי צה"ל, יזומות ומוקמות ע"י משרד הביטחון, רשויות מקומיות או גופים רשמיים אחרים, במקרים אחרים, אפשר לראות אנדרטאות שהוקמו ע"י בני משפחה, של כמה משפחות ביחד שבניהן נפלו באותו האירוע, או של משפחה בודדת אשר רואה בהקמת אנדרטה לבן המשפחה, דרך מיוחד להנצחתו.

 



תגיות המאמר: אנדרטאות, אנדרטה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ורד טוין

כתבת מקצועית בתחום העיצוב

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ורד טוין

מאת: ורד טויןעיצוב פנים28/07/131333 צפיות
כיצד לבחור בחוכמה חיפוי קיר זוכוית למטבח ומדוע מדובר בפיתרון מוביל בעיצוב מטבחים ובכלל? הינה התשובה!

מאת: ורד טויןעיצוב פנים22/07/131349 צפיות
כל מה שצריך לדעת על סוגי טפטים לבית ובכלל

מאת: ורד טויןעסקים - כללי22/07/132115 צפיות
כל מה שצריך לדעת על טיהור שפכים

מאת: ורד טויןעיצוב פנים22/07/131844 צפיות
כל מה שצריך לדעת על אדן חלון טרם רכישתו!

מאת: ורד טויןמחשבים וטכנולגיה - כללי22/07/131998 צפיות
כל מה שרציתם לדעת על ניהול מלאי ולא העזתם לשאול

מאת: ורד טויןגיל הזהב21/07/136999 צפיות
כל המידע על דיור מוגן

מאת: ורד טויןיין ואלכוהול21/07/138250 צפיות
כל מה שרציתם לדעת על בישול בירה בבית

מאמרים נוספים בנושא פיסול

מאת: דניאל seoפיסול05/10/162242 צפיות
אנחנו נשאלים כמעט כל יום על ידי לקוחות מרוצים וכאלו שהם פוטנציאלים מה יכול להיות הסיבה שהם יעבדו דווקא אתנו ולא עם חברות אחרות שמתמחות בדיוק כמונו בתחום הפקה של כנסים מקצועיים ואירועים עסקיים שונים.

מאת: דניאל seoפיסול12/06/145732 צפיות
רבים מבין הפועלים בשוק ההון יודעים שקיימת השפעה ישירה בין סביבת המסחר ובין מצב רוחו ומצבו הנפשי של הסוחר או מנהל התיקים לבין ביצוע העולות בשטח ואיכות ביצוע פעולות של מסחר כמו קניה ומכירה בזמן אמת או זמן תגובה מספיק טוב שיסייע להנפיק עבור מנוהל התיק רווחים ועבור בית ההשקעות גיוס לקוחות נוספים וצבירת מוניטין

מאת: צילה קלסנרפיסול13/02/148640 צפיות
כיצד מצליחה אנדרטה עשויה מאבנים להעביר רגשי אהבה וגעגוע לסביבה? זו שאלה שרבים דנים בה, בעת שהם עומדים נפעמים מול עיצוב ייחודי ומרהיב של אנדרטה עשויה כולה מסלעים ומתכת. האנדרטאות המוצבות היום בבתי קברות רבים בישראל, הן הוכחה שבאמצעות יצירתיות וכישרון אפשר להעביר רגשות גם באמצעות סלעים ומתכת.

מאת: גיל שושיפיסול04/12/138340 צפיות
כפי שוודאי הבנתם כבר. במדינת ישראל של 2012 הדרך הכי טובה לישון בשקט כשמדובר על ביטוחי בריאות הוא באמצעות

מאת: גיל שושיפיסול03/12/138395 צפיות
ביטוח תאונות אישות הוא מוצר שאמור לספק לכם הגנה מיטבית בסיטואציות שונות כאלו שעשויות לקרות לכם במהלך

מאת: אהודפיסול02/12/138545 צפיות
כיצד מתבטאים השינויים שחלו בעיצוב מצבות בשנים האחרונות? האם מעצבי מצבות מושפעים ממגמות עיצוב בחו"ל? קשה לענות על השאלות האלה ללא לעשות תחקיר מעמיק מדוע אנחנו יכולים לראות שינויים וחידושים בעיצוב מצבות בארץ בשנים האחרונות, עם זאת, קשה שלא להתרשם מהעיצובים המרשימים הנראים בבתי קברות רבים ברחבי הארץ.

מאת: גיל שושיפיסול30/11/138468 צפיות
חברת שטראוס מים נולדה לאחר שקונצרן שטראוס החליט על רכישת מפעל תמי 4 מידי קיבוץ הלה, השילוב בין הידע הגדול

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica