חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אלון וניני – סמכות החכמים

מאת: עו"ד אלון ונינידיני ירושה08/04/20131064 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הכלל: החכמים רשאים לחקוק "שבו ואל תעשן" מקום שהתורה ציוותה על נורמה חיובית אך אין הם רשאים לומר "קום ועשה" מקום שהתורה ציוותה לא לעשות.

מאת: עורך הדין אלון וניני


דוגמא לכלל: אין לתקוע בשופר בראש השנה ביום השבת- התורה מצווה לתקוע בשופר בראש השנה, החכמים החוששים מחילול השבת מבטלים דין תורני שהוא הסדר חיובי. (יש לזכור שהחכמים משתמשים בטכניקה זו רק כאשר שני ערכים חשובים מתנגשים ואחד גובר על משנהו).

2 חריגים לכלל בהם החכמים מוסמכים לחקוק על אף שמדובר בביטול נורמה שלילית:
"הפקר בית דין הפקר"- דיני ממונות נקבעים ע"י חכמים, החכמים למדו מן התורה שיש להם סמכות להפקיר ממון- הסרת בעלות, בכל מקום שמדובר בדיני ממונות גם אם מדובר באיסור והיתר אפשר לבטל הסדר שלילי ולקבוע "קום ועשה" דוגמאות:
תקנות הפרוזבול- איסור מדאורייתא: "לא יגוש" (איסור תורני) = כל שנת שמיטה יש חובת ביטול חובות לכולם. לכאורה תקנה זו טובה לצמצום הפער בין עשירים לעניים אך בפועל עשירים לא הילוו לעניים כי חששו משנת שמיטה.
רבי הלל: בכדי לתקן את המצב בו עשירים לא הילוו לעניים, הוא מתקין תקנה לעקוף הסדר זה, בכך שהאיסור התורני של "לא יגוש" חל רק על חובות פרטיים אך חוב לבית דין לא יבוטל. השלבים:
נוסח הפרוזבול: אדם מייפה את כח בית הדין לגבות את החוב עבורו, החוב הוא לבית הדין
"הפקר בית דין הפקר": לפי סמכות החכמים לגבות מיסים, ניתן לומר שהכסף הנ"ל הוא מס ולכן ניתן לגבותו על אף האיסור התורני המפורש.

דיני ירושה- בתורה כתוב: "לא תיסוב נחלה" ירושה לא תעבור בין אנשים,לחכמים יש סמכות להחרים רכוש בטענה שאדם חייב מיסים והרכוש המוחרם יעבור לאחר – גם פה מדובר בדיני ממונות = הפקר בית דין הפקר.

הפקעת קידושין- בתורה נקבע כי ביטול הנישואין ייעשה ע"י גט בלבד.בית הדין לא רוצה לכפות גט ונוצרת בעיית מסורבות גט. הפתרון: הפקעת הקידושין = ביטול הקידושין מלכתחילה .נימוקים:
הפקר בית דין הפקר- הטבעת שניתנה ע"י החתן מוחרמת למפרע כי היא מהווה את המיסים שהחתן חייב לחכמים, ולכן הטבעת לא הייתה תקפה לקידוש.
אלון וניני מסביר כי החתן מקבל על עצמו את התנאי שהחכמים יכירו בקידושין שלו "כדת משה וישראל" – "כל דמקדש הדעת מדרבנן דמקדש" כמו שהחכמים מקדשים אזי הם יכולים להפקיע קידושין למפרע.
פרשת נרש: איש שקידש אשה שהייתה צעירה ושגדלה רצו להשלים את החתונה, אך בא אחר וחטף אותה ע"י טקס מהיר, האישה רוצה לחזור לבעלה הראשון, השאלה היא האם יש צורך בגט?
רב פפא: החופה היא רק לשמחה, האנשים נישאים לפני החופה ולכן לא הייתה משמעות לטקס השני כי היא הייתה כבר נשואה.
רב אשי:במעשה החטיפה היה מעשה פסול, ולכן ניתן לבטל את הקידושין למפרע.
תקנת עגונות- פתרון בעיית הבעל הנעדר ע"י הקלה ברמת הראיות הנדרשות להוכחת מותו.

העדות במשפט העברי דורשת: שני עדים, זכרים, מעל גיל 13, בעלי כישורים פיזיים, אינם עיוורים ושפויים בדעתם, כמו כן לא ניתן לקבל עדות של קרוב משפחה, ולא ניתן להסתמך על ראיות נסיבתיות או כתובות.
החכמים הקלו במתן עדות במקרים של בעל נעדר על אף הכתוב בתורה וניתן לחשוב שהם כמעט מתירים ניאוף.
נימוקים: (ההקלות: ניתן להסתפק בעדות שמועה,ללא דרישה וחקירה, עדות בכתב)
1.להמעיט בעגונות, ערך חיי המשפחה הוא עליון,כמו כן הייחוס לקביעת היהדות הוא ע"פ האם.
2.אדישותם של הגברים.

* התלמוד קובע שהנימוקים הללו לא מספיקים שכן זה יכול להביא לעידוד בניאוף, ולכן הם קובעים שאם הבעל חזר האשה מתגרשת ממנו וילדיה אם נעשו יהיו ממזרים, גם אם קיבלה היתר להתחתן, המשפט לא יכול לבטל את המציאות. לכן פונים לאשה שתדייק ותדע את הסיכונים הטמונים במצב כזה. לכן הם מציעים הקלות אך גם מציגים את  התוצאות החמורות במקרה של חזרת הבעל.
* מקרה ע"פ המהרש"מ –(רבי מרדכי) זוג שהבעל היה מוזר ונעלם, ונמצאה גופה עם דרכונו, קבעו שזה מספיק לשם הוכחת האישה כעגונה והיא הוזהרה, האישה התחתנה ונולדו לה ילדים ולאחר 7 שנים הבעל חזר,
הרב מרדכי: גוזר פתרון מתקנת רבי גמליאל: שקבע שמי שביטל את כוונתו להתחתן לפני הגעת הגט יבוטלו הקידושין, כהפרה על תקנת החכמים  הפקר בית דין הפקר האשה מעולם לא הייתה נשואה ל1.
1.מצווים על הבעל הראשון לכתוב לאשתו גט במקום רחוק.
2.להזמין את הגט ע"י שליח.3.להזמין בית דין במקום המרוחק שבו יכריז הבעל על רצונו לבטל את הנישואין.

עו"ד אלון וניני בעל ניסיון בתחום המקרקעין והחברות.
עו"ד אלון וניני מעניק ייעוץ משפטי ללקוחות פרטיים לצד חברות מתחום ההיי-טק, תעשייה, מסחר ושירותים. 
המשרד נותן דגש גם על סטנדרט מקצועי גבוה וגם על שירות אדיב ללקוחותיו.
עו"ד אלון וניני - פתרון משפטי כולל לחברות בתחומי המשפט המסחרי ובתחומים נלווים כמו דיני עבודה ומיסוי מוניציפאלי. 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אלון וניני מתמחה בתחום המקרקעין והחברות.
עו"ד אלון וניני מעניק ייעוץ משפטי ללקוחות פרטיים לצד חברות מתחום ההיי-טק, תעשייה, מסחר ושירותים. 
המשרד נותן דגש גם על סטנדרט מקצועי גבוה וגם על שירות אדיב ללקוחותיו.
עו"ד אלון וניני מספק פתרון משפטי כולל לחברות בתחומי המשפט המסחרי ובתחומים נלווים כמו דיני עבודה ומיסוי מוניציפאלי.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אלון וניני

מאת: עו"ד אלון וניניחוק ומשפט - כללי03/04/141081 צפיות
פרשת הרצח בברנוער ארעה בתאריך 1.8.09 בעת פעילות שנערכה בבית אגודת הלהט"ב בת"א. אל המקום נכנס אדם רעול פנים וירה למוות במדריך ובנערה שנכחו במקום, פצע עוד כעשרה בני אדם ונמלט מהמקום. במהלך החקירה קיבלה המשטרה מידע מצעיר אשר סייע לחשודים ברצח, ובתמורה למידע שיספק להם, ביקש מעמד של עד מדינה. השבוע, לאחר שהוכחה התנהלות בעייתית מצידו של עד המדינה, ההסכם בוטל.

מאת: עו"ד אלון וניניפלילי27/02/147514 צפיות
כידוע, עד מדינה הוא אדם שהיה שותף לעבירה כלשהי, הסכים להודות בחלקו בעבירה וגם הסכים לשמש עד ולסייע למשטרה בחקירה שלה את המקרה, נגד שותפיו לעבירה. לאחר בחירת עד מדינה, נחתם עמו הסכם מול המדינה.

מאת: עו"ד אלון וניניפסקי דין08/01/148135 צפיות
חוזה יכול להיכרת בהתנהגות, על כן הקיבול יכול שיהיה לאו דווקא בהודעת הניצע שנמסרה למציע, אלא גם במעשה לביצוע החוזה או בהתנהגות אחרת. יש צורך בגמירות דעת לשם כך.

מאת: עו"ד אלון וניניחוק ומשפט - כללי20/11/131226 צפיות
כאשר רשויות החוק שוקלות אם לתת לחשוד מעמד של עד מדינה, הן צריכות לפעול לפי שיקולים מסוימים, הרלוונטיים למקרה הספציפי. ריכזנו כמה מהם כאן.

מאת: עו"ד אלון ונינידיני חוזים16/10/132456 צפיות
סעיף 1 בחוק החוזים קובע כי חוזה נוצר בדרך של הצעה וקיבול ע"פ הוראות חוק החוזים. הבעיה: ביטוי התופעה החוזית באמצעות מונחי הצעה וקיבות אינו תמיד מציאותי. דוגמא: מקח וממכר בשוק שבמסגרתו מנסה ואף מצליח הקונה להוריד את המחיר הראשון שנקב המוכר.

מאת: עו"ד אלון וניניחוק ומשפט - כללי08/09/131643 צפיות
התועלתנות היא תפיסה פילוסופית-אתית שנוצרה על ידי ג'רמי בנטהם ותומס מיל. זוהי אחת הגישות שמנסות לענות על השאלה המרכזית באתיקה: מהו המעשה הראוי לעשותו?

מאת: עו"ד אלון וניניחוק ומנהל05/08/131740 צפיות
ישנה טענה לפיה חובתו המוסרית של מנהל היא לדאוג לרווחים לבעלי המניות. מנהל הפועל למען מטרות אחרות (מתןך מה שמכונה "אחריות חברתית"), הוא בלתי מוסרי ואנטי דמוקרטי. נבחן כיצד מנמק הכלכלן מילטון פרידמן את הטענה הזו.

מאמרים נוספים בנושא דיני ירושה

מאת: רוני הכהןדיני ירושה30/09/201349 צפיות
עם השנים זה נעשה יותר ויותר ברור עד כמה זה חשוב להכין צואה.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה21/09/201055 צפיות
החיים ממשיכים בלעדי כל אלה, וכאן, טמונה לה תורה שלמה של ירושה.

מאת: yoni romדיני ירושה14/11/191095 צפיות
נקודת ההנחה אומרת כי אדם אשר החליט לכתוב צוואה עשה זאת על מנת להשאיר הוראות התואמות את רצונו. מימוש הצוואה משמעותה לכבד את בקשותיו של אותו אדם. לכן, רוב הצוואות יכובדו כפי שנכתבו. עם זאת לעתים ישנו תהליך של ביטול של הצוואה כאשר האדם עצמו יכול לשנות את דעתו ולהחליט לבטלה או לעדכן אותה.

מאת: yoni romדיני ירושה03/07/191499 צפיות
כשאדם קרוב אלינו נפטר זו בשורה לא נעימה במיוחד, לפעמים אפילו מכאיבה מאוד במידה ומודבר בבן משפחה קרוב או בן משפחה שנפטר בטרם עת. בנוסף לכאב הגדול על האובדן עצמו לעיתים מתעוררות בעיות נוספות שגורמות לכאב נוסף - בעיות הירושה שהותיר אחריו המנוח.

מאת: רוני הכהןדיני ירושה24/04/181456 צפיות
כדי למנוע ריבים מיותרים אנשים רבים לקראת הזקנה עורכים מול עורך דין ירושה את כל הנדרש במסמך ירושה מסודר לכל הילדים.

מאת: יוסף מימוןדיני ירושה19/08/152603 צפיות
מאמר זה בא לתת מידע על סוגי צוואות ובמה יכול לסייע עורך דין צוואות, ירושות ועזבונות מומחה.

מאת: רגב אלקיים דיני ירושה04/12/144113 צפיות
ראוי להדגיש, כיעצם ההכרה בבן כ"בן ממשיך" אינה מעניקה לבן הממשיך זכויות קנייניות במשק. משמעות הצהרת בעל המשק על בנו כ-'בן ממשיך' מהווה הגדרת מערכת היחסים שבין 'הבין הממשיך', האגודה, הסוכנות והמנהל – ותו לא! ללא אישור בכתב של בעל המשק, וללא חתימת בעל המשק על המסמכים הרלוונטיים, הבן הממשיך אינו רשאי לבנות במשק

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica