חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התנאים ליצירת החוזה - אלון וניני

מאת: עו"ד אלון ונינידיני חוזים16/10/20132460 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק


סעיף 1 בחוק החוזים קובע כי חוזה נוצר בדרך של הצעה וקיבול ע"פ הוראות חוק החוזים. הבעיה: ביטוי התופעה החוזית באמצעות מונחי הצעה וקיבות אינו תמיד מציאותי. דוגמא: מקח וממכר בשוק שבמסגרתו מנסה ואף מצליח הקונה להוריד את המחיר הראשון שנקב המוכר.


המועד שבו נוצר החוזה: הדין הישראלי אימץ את תורת המסירה. ע"פ תורה זו נכרת החוזה עם שיגור (משלוח) הודעת הקיבול.

התנאים ליצירת החוזה

כוונת התקשרות – תנאי מקדמי ליצירת חוזה תקף הוא קיומה של כוונה ליצור יחסים משפטיים מחייבים. המבחן לבדוק האם התכוונו הצדדים להכנס לחוזה מחייב משפטי הוא ע"פ מבחן אובייקטיבי. ביהמ"ש: שואב את תנאי זה ע"פ הדרישה לגמירות דעת בסעיף 2 ו 5 (פס"ד זנדבנק נ' דנצינגר). ג.שליו – לטעמה תנאי זה הוא חיצוני לחוק החוזים.

גמירת דעת – בדרישה זו באה לידי ביטוי הדרישה למפגש רצונות הצדדים והסכמתם ההדדית להתקשר בחוזה. הדרישה לגמירת דעתו של המציע (סעיף 2) מקבילה וחופפת לדרישת גמירת דעתו של הניצע (סעיף 5). גמירות דעת היא רצון מגובש, כוונה רצינית להתקשר בחוזה והחלטיות. גמירת הדעת היא מוגדרת וצריכה להיות מכוונת להתקשרות עם צד מסוים. (פס"ד נווה עם). זהו מבחן אובייקטיבי – מבחן חיצוני של הצהרה ולא מבחן פנימי של כוונה. יש צורך בהשתקפות חיצונית של גמירת הדעת.הדרישה לקיום
גמירת דעת כוללת 2 דרישות משנה: דרישה פנימית פסיכולוגית של יצירת הכוונה ודרישה חיצונית התנהגותית של ביטויה. תנאי זה חשוב יותר וגובר על התנאי הראשון.
גמירת דעתם של הצדדים לחוזה נלמדת ע"פ אמות המידה של האדם הסביר. הרציונל לכך הוא אינטרס ההסתמכות. לשם כך נבדוק את נסיבות העניין, התנהגות הצדדים, דברים שאמרו לפני ואחרי כריתת החוזה ותוכן החוזה עצמו.

פס"ד עמל נ' שניידר: אדם שהחזיק בחדר חיצוני רצה להמשיך את השכירות. הוא התקשר עם הבעלים אולם בהסכם החדש לא פורט באיזה חדר מדובר. השוכר טען שהוא התכוון לחדר חיצוני ואילו המשכיר טען כי התכוון לחדר פנימי. ביהמ"ש קובע כי הפרשנות האובייקטיבית היא התומכת בשוכר, מעצם העובדה שכבר החזיק בחדר חיצוני. כמובן שיש גם חריגים למבחן האובייקטיבי.

מסוימות – "על ההצעה להיות מלאה ומדויקת במידה מספקת עד שניתן יהיה לראות באמור עם קיבולה, חוזה מלא ובר ביצוע ללא צורך במו"מ משלים נוסף" (פס"ד זנדבנק). גם פנייה שאינה מפורטת יכולה להחשב כמסוימת, וזאת כאשר ניתן להשלים אותה (פס"ד פלוני נ' פלונית). עם זאת מידה מינימלית של פירוט היא הכרחית. ז"א יש צורך כי הצדדים יסכימו על המסגרת והעניינים החיוניים והמהותיים שבחוזה. (פס"ד רבינאי נ' מן שקד)
השלמת חוזה

השלמת החוזה כאשר פרטיו חסרים יכולה להיעשות ע"י אחד הצדדים או ע"י ביהמ"ש. ניתן להיעזר בהוראות חוק חיצוניות לשם השלמת הפרטים.

הסכמה מאוחרת

כאשר בחוזה יש אופציה להסכמה מאוחרת. יכולות להיות 3 חלופות:

שהחוזה קובע כי לאחד הצדדים יהיה הכח להשלים את הפרט החסר- דרישה זו כפופה לדרישת תום הלב (סעיף 12) פס"ד החברה לפיתוח: כאשר אותו צד מתחמק מלקבוע את החסר. יש 2 אופציות: האחת היא להעביר את הברירה לצד השני (גם כפוף לעקרון תום הלב). הסדר זה קבוע בסעיף 51(א) לחוק החוזים הקובע כי חייב יכול לקבוע את החיוב שהוא רוצה, מקום שקיימים מס' חיובים חלופיים. השנייה – לתת לצד השני את הרווח המינימלי בו היה זוכה אם הצד שמסרב לשלם היה מתנהג בתום לב.
לקבוע כי ההסכמה תהיה נתונה לצד ג'. פס"ד החברה לפיתוח: קבעו כי שמאי מוסמך יפתור את המחלוקות.
לקבוע כי יוחלט בעתיד בהסכמה על השלמת הפרטים. יש להבחין בין מצב שבו יש חוסר הסכמה גלוי בין הצדדים ואין חוזה כי אין גמירות דעת, לבין מצב שבו אין חוסר הסכמה גלוי. יש להבחין בין פרט מהותי לפרט שולי.
גמירות הדעת והמסוימות הינם כלים שלובים (פס"ד דור אנרגיה):

כאשר יש מידת מסוימות גבוהה זה מראה על גמירות דעת. כמו כן, כאשר ברור כי הצדדים גמרו בדעתם להתקשר בחוזה, נסתפק בפחות מסוימות בתוכן החוזה וביהמ"ש ישלים אותם.

עו"ד אלון וניני בעל ניסיון בתחום המקרקעין והחברות.
עורך דין אלון וניני מעניק ייעוץ משפטי ללקוחות פרטיים לצד חברות מתחום ההיי-טק, תעשייה, מסחר ושירותים. 
המשרד נותן דגש גם על סטנדרט מקצועי גבוה וגם על שירות אדיב ללקוחותיו.
עו"ד אלון וניני - פתרון משפטי כולל לחברות בתחומי המשפט המסחרי ובתחומים נלווים כמו דיני עבודה ומיסוי מוניציפאלי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אלון וניני מתמחה בתחום המקרקעין והחברות.
עו"ד אלון וניני מעניק ייעוץ משפטי ללקוחות פרטיים לצד חברות מתחום ההיי-טק, תעשייה, מסחר ושירותים. 
המשרד נותן דגש גם על סטנדרט מקצועי גבוה וגם על שירות אדיב ללקוחותיו.
עו"ד אלון וניני מספק פתרון משפטי כולל לחברות בתחומי המשפט המסחרי ובתחומים נלווים כמו דיני עבודה ומיסוי מוניציפאלי.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אלון וניני

מאת: עו"ד אלון וניניחוק ומשפט - כללי03/04/141085 צפיות
פרשת הרצח בברנוער ארעה בתאריך 1.8.09 בעת פעילות שנערכה בבית אגודת הלהט"ב בת"א. אל המקום נכנס אדם רעול פנים וירה למוות במדריך ובנערה שנכחו במקום, פצע עוד כעשרה בני אדם ונמלט מהמקום. במהלך החקירה קיבלה המשטרה מידע מצעיר אשר סייע לחשודים ברצח, ובתמורה למידע שיספק להם, ביקש מעמד של עד מדינה. השבוע, לאחר שהוכחה התנהלות בעייתית מצידו של עד המדינה, ההסכם בוטל.

מאת: עו"ד אלון וניניפלילי27/02/147517 צפיות
כידוע, עד מדינה הוא אדם שהיה שותף לעבירה כלשהי, הסכים להודות בחלקו בעבירה וגם הסכים לשמש עד ולסייע למשטרה בחקירה שלה את המקרה, נגד שותפיו לעבירה. לאחר בחירת עד מדינה, נחתם עמו הסכם מול המדינה.

מאת: עו"ד אלון וניניפסקי דין08/01/148137 צפיות
חוזה יכול להיכרת בהתנהגות, על כן הקיבול יכול שיהיה לאו דווקא בהודעת הניצע שנמסרה למציע, אלא גם במעשה לביצוע החוזה או בהתנהגות אחרת. יש צורך בגמירות דעת לשם כך.

מאת: עו"ד אלון וניניחוק ומשפט - כללי20/11/131229 צפיות
כאשר רשויות החוק שוקלות אם לתת לחשוד מעמד של עד מדינה, הן צריכות לפעול לפי שיקולים מסוימים, הרלוונטיים למקרה הספציפי. ריכזנו כמה מהם כאן.

מאת: עו"ד אלון וניניחוק ומשפט - כללי08/09/131647 צפיות
התועלתנות היא תפיסה פילוסופית-אתית שנוצרה על ידי ג'רמי בנטהם ותומס מיל. זוהי אחת הגישות שמנסות לענות על השאלה המרכזית באתיקה: מהו המעשה הראוי לעשותו?

מאת: עו"ד אלון וניניחוק ומנהל05/08/131741 צפיות
ישנה טענה לפיה חובתו המוסרית של מנהל היא לדאוג לרווחים לבעלי המניות. מנהל הפועל למען מטרות אחרות (מתןך מה שמכונה "אחריות חברתית"), הוא בלתי מוסרי ואנטי דמוקרטי. נבחן כיצד מנמק הכלכלן מילטון פרידמן את הטענה הזו.

מאת: עו"ד אלון וניניחוק ומשפט - כללי08/07/131016 צפיות
אחריות שילוחית היא מצב בו מטילים אחריות על אדם בגין עוולה שביצע אדם אחר. סעיפים 13-15 לפקנ"ז מראים כי ניתן לעשות כן רק במסגרות יחסים מוסדרת ע"פ הפקודה.

מאמרים נוספים בנושא דיני חוזים

מאת: אבי דוידידיני חוזים23/12/181314 צפיות
מה עתיד להתרחש בפגישה אצל נוטריון וכיצד כדאי להתכונן על מנת להשלים את כל הנדרש במהרה.

מאת: רוני הכהןדיני חוזים16/04/181601 צפיות
האם זה דבר שנחשב בתור יתרון או רק רעה חולה שצריכים להוציא מן החברה? קראו הלאה.

מאת: רוי ורלדיני חוזים23/10/171591 צפיות
Financing a home can be made more difficult when your credit score is low. FHA loans might be a good option to consider in these circumstances, because the federal government guarantees them.FHA loans can even work when a borrower doesn't have the money to make a down payment or closing costs.

מאת: רוי ורלדיני חוזים28/10/161722 צפיות
This article is going to prepare you to start. Check out the helpful hints below and get the advice you read. Make sure that you have good landing pages. Landing pages for specific ads are better than linking to the general website. This is because you are giving them just what they want. If you provide a contact form as well, it will certainly help generate leads.

מאת: elichai rubinדיני חוזים06/07/162056 צפיות
הזוגיות בימינו מוכרת ומקובלת היום גם כשותפות כלכלית לכל דבר. ככזאת, היא חייבת להיות מנוסחת לא רק בחוזה האהבה הנחתם בנישואים, אם כי גם בדמות הסכם ממון תקף שמסדיר שותפות זו מבחינה משפטית. הסכם המון מיועד לא רק למי שיש לו יותר מהשני, אלא גם למי שבא עם פחות רכוש חומרי אבל חלקו בשותפות הזאת לחיים שווה באותה מידה.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני חוזים08/11/153307 צפיות
כל מה שרצית לדעת על המחאות זכות מאת עו"ד נועם קוריס, הסבר על הדין המצוי בענייני המחאות זכות לפי חוק המחאת חיובים

מאת: איתמר כוכבידיני חוזים28/07/152369 צפיות
חוזה הינו הסכם בעל תוקף משפטי, הנובע ממפגש רצונות בין מספר צדדים כשירים בעסקה, הכולל התחייבויות משפטיות. העיקרון המנחה בדיני החוזים הוא שככלל הסכמים יש לכבד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica