חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

היפוכונדריה – על פחד ממחלות

מאת: נעמה טלפסיכולוגיה10/04/20131184 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

היפוכונדריה היא קושי נפשי המתאר אנשים המביעים פחד וחרדה מפני האפשרות שיחלו במחלות שונות, למרות בריאותם האיתנה. אנשים אלו חוששים רוב הזמן כי סימנים שונים שמופיעים בגופם או תחושות גופניות שהם חשים מעידים על קטסטרופה נוראית המתרחשת בגופם. מחלה ממאירה, ניוונית או חשוכת מרפא – הם המחשבה הראשונה שעולה בהם כאשר הם מבחינים בבליטה לא מוכרת בגופם. תחושות אלו כמעט תמיד ולא יפחתו גם אחרי שיקבלו אבחנה כי הם בריאים (למשל שאותה בליטה היא בעצם עקיצת יתוש מציקה בלבד) – להיפך הם יחפשו עוד ועוד מידע אודות פשר הבליטה, ילכו מרופא לרופא – מומחה למומחה בתקווה שהם אלו שיחשפו את הנורא מכל. הם יתלוננו בפני כל מי שיהיה מוכן לשמוע על הכאבים והסבל הרב שנגרם להם, ינסו לשכך את הכאבים בעזרת משככי כאבים רבים (והפעם יגרמו לעצמם נזק אמיתי), יכעסו על כל הרופאים שאינם מאמינים להם, יכעסו על הסביבה שאינה מאמינה להם, יטילו ספק בתשובות התקינות של הבדיקות ובכלל באמינות הרופאים והרפואה כולה ויסרבו לקבל את האפשרות שיש קשר בין קושי נפשי שהם חווים לבין הופעתם של הכאבים.

העיסוק הבלתי פוסק בכאב, בבדיקות, בחשש ובחיפוש אחר מחלות גובה מחיר כבד מהסובלים מהיפוכונדריה – אנשים מתרחקים מהם והם מתרחקים מאחרים, תפקודם נפגע, הם נעדרים רבות מהעבודה ומעמידים בסיכון את פרנסתם ומאבדים את אמונם של הרופאים בהם, וסבלנותם אליהם.

כאשר אנשים שומעים על היפוכונדרים הם נוטים לזלזל באותם אנשים – שהרי האדם אינו באמת חולה. אלא שחשוב להבין שאומנם לאנשים עם היפוכונדריה אין באמת מחלה, הם אינם מתחזים וחווים כאב ומצוקה משמעותיים לא פחות מאנשים חולים.

טיפול

בדרך כלל אנשים הסובלים מהיפוכונדריה יגיעו לטיפול בעידוד ובעקבות הפנייה של קרובי משפחתם. הם עצמם אינם מאמינים או אינם מסוגלים להתמודד עם ההבנה כי הקושי שלהם אינו נובע ממחלה כלשהי או מצב בריאותי חמור אלא מקושי נפשי.

כמו כן, לחשש ממחלות בקרב אנשים הסובלים מהיפוכונדריה ישנו מאפיין נלווה, משמעותי ביותר המשפיע על התמודדותם על הקושי. הריצה מבדיקה לבדיקה, ההתמקדות בגופני, החשש מפני מחלות או הידיעה שסביר שהם סובלים מבעיה גופנית חמורה או קלה, מאפשרת להם להימנע מהתמודדות עם הקשיים הנפשיים העומדים בבסיס ההפרעה. הם יכולים לעסוק בבעיות הבריאותיות שלהם ו"פטורים" מלעסוק בבעיות בזוגיות שלהם, בקשיים שלהם ביצירת קשרים חברתיים, בדימוי העצמי הנמוך שלהם, בפחד מראיונות עבודה ועוד.  כמו כן, כאשר הם עסוקים במחלה ונמצאים בתקופה של ספק כן מחלה, ספק לא, רבים מהם מקבלים יחס אוהד ואמפאתי, שאינם מקבלים כאשר מעל לכל ספק הם בריאים. הרצון להמשיך לקבל יחס קרוב מעין זה, דאגה ותשומת לב מניע אותם להיות משוכנעים שגם הרופא הזה טעה והם זקוקים לאבחנה נוספת. מאפיין זה מכונה – רווח משני – כלומר, אף על פי שאנשים אלו סובלים מפחד אמיתי הגורם להם למצוקה, הם נמנעים לטפל בו שכן אז הם עלולים "לסכן את הלגיטימציה שלהם" שלא לעסוק בקונפליקטים, בהתמודדות הנדרשת בשגרה או פשוט להפסיק לזכות לתשומת הלב לה זכו קודם לכן.

מומלץ לפנות להתייעצות עם גורם מקצועי, פסיכיאטר או פסיכולוג, על מנת להחליט על הטיפול המתאים ביותר בהיפוכונדריה. מכיוון שבמקרים רבים היפוכונדריה מאופיינת בקשיים רגשיים נוספים, מלבד החשש מפני מחלות, יש לבחון מהו הטיפול הטוב ביותר עבור הפונה. בדומה לטיפול בחרדות נוספות, גם הטיפול בהיפוכונדריה נשען על זיהוי המחשבות המלוות את החרדה ועבודה על אימוץ מחשבות חלופיות על-מנת להפחית את החרדה ואת ההתנהגות ה נובעת ממנה. טיפול מעין זה מכונה טיפול קוגניטיבי התנהגותי. כאשר, מופיעים קשיים נוספים כמו דיכאון, דימוי עצמי נמוך ועוד – מומלץ שילוב של כלים קוגניטיביים התנהגותיים כחלק מטיפול פסיכולוגי ארוך טווח המתמקד במקור לכל הקשיים המלווים את המטופל.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נעמה טל, מטפלת במרכז ד"ר טל.

לפרטים נוספים על המרכז ניתן להכנס ל - http://www.drtal.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נעמה טל

מאת: נעמה טלבריאות הנפש22/06/121457 צפיות
לצד חרדות מוכרות ונפוצות יחסית, כמו למשל חרדה חברתית, התקפי חרדה או חרדת בחינות, קיימות פוביות (חרדה ספציפית מפני אובייקט או אירוע מסוים), נפוצות פחות, נשמעות לעיתים מוזרות, אך מסבות סבל רב לאדם, בדומה לחרדות מוכרות יותר. אם אתם סובלים מפוביה כזו, אל תתביישו, פנו לסיוע ובדקו איך תוכלו להקל ולשפר את איכות חייכם.

מאת: נעמה טלבריאות הנפש06/04/121391 צפיות
אף אחד לא היה רוצה להיתקל במהלך טיול או בימי הקיץ החמים בנחש. רבים חושבים על נחש ועובר בהם רעד קל ותו לו. לעומת זאת ישנם אנשים העוסקים בפחד מפני נחשים באופן תדיר הרבה יותר כמעט בלי קשר לאפשרות שייתקלו בו. אכן, ייתכן וסכנה פיזית לא אורבת להם, אך סכנה נפשית ורגשית אפשרית הרבה יותר. אנשים הסובלים מפוביה מפני נחשים שרויים במתח, תסכול וסבל רב. במאמר זה נבחן מהי פוביה מפני נחשים, איך נוצרה, מהם מאפייניה וכמובן כיצד ניתן לטפל בה.

מאת: נעמה טלבריאות הנפש06/04/121230 צפיות
מכירים את ההיא שצורחת כל פעם שהיא רואה ג'וק? לא מבינים מה כל כך מפחיד? למעשה לא מעט אנשים באוכלוסיה סובלים מחרדה ממיני חרקים, חרדה הנכללת תחת הגדרת הפוביות הספיציפיות. באופן מפתיע, גם אותם אנשים מבינים רציונלית שאין ממה לפחד אך לא מצליחים לשלוט בפחד, בתגובות הפיזיולוגיות המתלוות ובצורך להימנע ממצבים מסויימים בהם ייתכן והחרדה תתעורר. סבל ותסכול מלווים אנשים אלו. במאמר זה ננסה להבהיר מהם מאפיינה של חרדה זו, איך ניתן לזהות שאכן מדובר בפוביה ואיך ניתן לטפל.

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196295 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196297 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196152 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196278 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196361 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196558 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196233 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica