חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הראיונות ההזויים ביותר

מאת: Info Centerהשמה21/11/20091029 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הראיונות ההזויים ביותר/ מיכל שמר-דהן

"לא ידעתי מה לעשות עם עצמי. המראיינת נרדמה לנגד עיני"..."המראיין הטיח בי שבטח רק אני צומצמתי ושעניין הקיצוצים הוא שטויות".
הצד ההזוי, ההומוריסטי (והעצוב) בראיונות, השפעת התופעה על ארגונים והשפעתה על מיצוב פונקצית משאבי האנוש.

"או קיי. אז לפני שאת מתיישבת, ספרי לי כמה את רוצה, כי בהתאם לכך אדע איך לנהל- או לא לנהל את הראיון" - כך נשאלה ד' בעת כניסתה לחדר המראיינת. ד' התראיינה לתפקיד בכיר בחברה גדולה ונחשבת במשק. "התכוננתי לראיון, קראתי אודות החברה באינטרנט, אפילו עשיתי סימולציה עם חבר. לבסוף, כל מה שעניין אותו זה כמה אני רוצה ועוד מבלי שהוצאתי מילה מהפה - הוא יכול היה לבקש מהרכזת שלו לשאול אותי בטלפון את כל הפרטים, אבל כנראה שאת המעסיקים לא מעניין המועמד. זאת הייתה רק ההתחלה. יצאתי מזועזעת ומושפלת מהראיון".

כמנהלת משאבי אנוש מנוסה חשבתי שכבר שמעתי הכל. מאז ומעולם לא תמיד הקפידו מעסיקים לחזור למועמדים שהחלו בתהליך, או להתכונן לראיון. פעמים רבות מראיינים רואים את קורות החיים לראשונה בראיון. אולם, תקופת המיתון הנוכחית השפיעה, ככל הנראה, באופן מוקצן לרעה על יחס המעסיקים למועמדים ולמרואיינים. קיימת תחושה שגבר הזלזול וחוסר המקצועיות בראיונות - תחושה שמעסיקים ומראיינים רבים כלל אינם ערים לה.

"המראיין הטיח בי שנכשלתי, שאני אפס. סיפרתי שהחברה צמצמה חלק נכבד מהעובדים והוא מלמל שנראה לו שצמצמו רק אותי ושזה שטויות" תיאר בהתרגשות י' כאשר חזר מראיון לתפקיד נחשק.
מספרת נ': "המראיינת לא הפסיקה לפהק ולגהק. לפתע הרימה את חולצתה על ביטנה ההריונית והחלה לגרד את הבטן במרץ. תוך כדי כך הייתי אמורה להתרכז במענה לשאלות מקצועיות ואישיות..". ר.: "הגעתי לראיון לאחר נסיעה ארוכה. המקום מרוחק מאוד מביתי והמראיין יודע זאת. נמסר לי ששכחו להודיע לי, אבל הוחלט לבטל את התקן והתפקיד כבר לא רלוונטי".

לאחרונה, הגיעו אלי אינסוף סיפורי זוועה מחדרי הראיונות, שכאשר שומעים אותם לראשונה קשה לעצור את פרץ הצחוק, אולם אם נחשוב על זה ברצינות - מה זה אומר עלינו כארגונים? כחברה? כמנהלי משאבי אנוש?

הגורמים לתופעה

זה מתחיל מזה שבארגונים רבים החליטו "עקב המיתון" לוותר על פונקציית משאבי האנוש ולהעבירה לגורם אחר. לרוב - למנהל הכספים או התפעול בחברה. פעמים רבות לגורמים אלה אין ידע/ הכשרה/ אוריינטציה/ סבלנות/ כישורים/ ניסיון או רצון לעסוק בתחום, והדבר מתבטא, בין השאר, בתהליך הגיוס.
מה שמעצים את התופעה הוא שפע המועמדים על כל משרה והעומס הרב שנוצר על העוסקים במלאכת הגיוס. אם בעבר הראיון היה כלי הדדי להתרשמות, ומועמדים היו פוסלים חברות לעתים עפ"י הרושם הראשוני והאווירה הארגונית - היום ידוע שמועמדים יתפשרו על תפקיד ותנאים ויבליגו על אוירה עכורה על מנת לעבוד.
שפע ההיצע גורם במקומות מסוימים ל"עיניים גדולות": לתחושה שמה שלא יהיה המועמד יעשה הכל עבור התפקיד. יש הרבה מועמדים טובים בחוץ שרוצים את המשרה, בהשקעה אינסופית ובפחות כסף.
סיבה נוספת היא תקופת ההעסקה שהתקצרה, בעיקר בארגונים פרטיים, ושבר האמון בין המעסיקים למועמדים. כאשר המעסיק יודע שבמילא הגיוס הוא לתקופה של שנה-שנתיים, שייתכן שעד אז הוא עצמו כבר לא יהיה בארגון, שבכל רגע נתון ניתן להפר את ההסכם דו צדדית - כל אלה מחזקים את תחושת חוסר השייכות והלויאליות לארגון, חוסר האכפתיות ההדדית במהלך הראיון, ולעתים אף מתבטאת תחושת חוסר שביעות הרצון האישית של המראיין עצמו בראיון.

חשיבה קצרת טווח

זאת רק שאלה של זמן עד שהגולם יקום על יוצרו, ושארגונים יבינו שראיון לא מקצועי ע"י עובד/ מנהל לא מקצועי - פוגע בסופו של דבר בביזנס. היא איננה רק פגיעה צדקנית ברגשות הפרט.
מה שמתרחש בחדר הסגור בעת הראיון לא נשאר בחדרי חדרים. להיפך - מועצם ומתגלגל כשהוא יוצא החוצה ומזיק הן לתדמית הארגון, והן לאוירה הפנימית בחברה. כמעט לכל מועמד יש "קשרים" או חברים בארגונים שבהם הם מתראיינים. אנחנו חברה מאוד קטנה ושמועות תופסות תאוצה במהירה.
המראיין הבלתי מנוסה, גם אם הוא מקצוען בתחומו כמנהל כספים או תפעול - בעת שייכשל בתפקידו כמראיין - כישלון זה הוא כישלון הנראה לעיין והמורגש באופן כמעט מיידי. כשלון זה יעיב על מנהל זה כמנהל בכלל ועשוי להכשילו בהמשך הקריירה, במיצובו בארגון, במיצובו בשוק, מול העובדים, הקולגות והמנהל הישיר שלו.

לא יחלוף זמן רב עד שמנכ"לים יגיעו להבנה כי ניהול משאבי אנוש ע"י גורמים שאינם מקצועיים, ניהול תהליך גיוס ואחת כמה וכמה ראיונות ע"י מנהלים לא מקצועיים - פוגעים בביזנס ובטווח הארוך גם במוניטין של החברה ובתרבות הארגונית שלה - נזק שלעתים הוא בלתי הפיך, ובמקרה הטוב מצריך שיקום יקר וכואב.

...וגם להיפך - מנהל משאבי אנוש/ מנהל גיוס מקצוען עשויים באותה המידה לתרום משמעותית לארגון - שיווקית, עסקית, תדמיתית ותרבותית.

גיוס הוא תהליך, וראיון הוא נישה מקצועית נרכשת ולא (רק) מולדת. במקומות מסוימים, קיימת תחושה שכל אחד יכול לראיין. ייתכן וזה נכון אולם לא כל אחד יעשה זאת באפקטיביות ויגייס את האנשים המתאימים לתפקיד, למנהל, לארגון.

ולסיום, יש לזכור, שכולנו - ללא יוצא מן הכלל- יכולים למצוא עצמנו, ביום מן הימים, במעמד מועמדים וכמרואיינים ו-שקודם כל, לפני שאנחנו "מראיינים", "מעסיקים", מנכ"לים" "מועמדים" - אנחנו בני אדם!......

לכתבה המלאה ולפרטים נוספים מעניינים בתחום דרושים והצעות וחוקי עבודה ניתן לפנות לאתר  http://drushim.net

 



תגיות המאמר: עבודה, השמה, דעושים


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הכותב הינו מומחה בתחום התעסוקה ועוסקת בתחום בחברת אינפו סנטר
החברה מפיצה את עיתון הדרושים והצעות עבודה היחידי בישראל הנשלח למחפשי עבודה פעמיים בשבוע
כתבות נוספות בתחום ניתן לעיין באתר  http://www.drushim.net

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת Info Center

מאת: Info Centerעובד-מעביד11/12/091512 צפיות
עובדת עבדה כמזכירה במרפאת רופאי שיניים במשך שנה, בהיקף של משרה מלאה. לאחרונה, הסכימה העובדת עם מעסיקה לעבור לעבוד בהיקף של חצי משרה. העובדת ביקשה ממעסיקה לצאת לחופשתה השנתית, ולנצל את ימי החופשה שצברה בשנת עבודתה הראשונה.

מאת: Info Centerדרושים05/12/091620 צפיות
סוכנת נסיעות עובדת זה קרוב לחמש שנים במשרד נסיעות. לאחרונה מתלונן מעסיקה כי חלה ירידה בתפקודה של העובדת: היא מאחרת ללא כל סיבה מוצדקת לעבודה, נעדרת מהעבודה ללא אישור ואף נתפסה כשהיא מתעמתת ומגדפת את אחד הלקוחות. לאור כך, מעסיקה של העובדת מעונין לפטר אותה תוך שלילת זכויותיה לרבות פדיון ימי חופשה, הבראה ופיצויי פיטורים והוא מעונין לדעת האם הדבר אפשרי.

מאת: Info Centerדרושים21/11/091446 צפיות
פרק הזמן שנקבע בחוק ההתיישנות, התשי"ח-1958, להגשת תביעה כספית (שאינה קשורה לתחום המקרקעין), הינו 7 שנים מיום שנוצרה עילת התביעה. יחד עם זאת, ישנם חוקים ספציפים בכלל, ובדיני העבודה בפרט, שקובעים פרקי זמן קצרים יותר, דהיינו תקופות התיישנות מיוחדות ביחס לזכויות שונות, כמפורט להלן:

מאת: Info Centerעובד-מעביד21/11/091203 צפיות
עקב המיתון, התגברה בארגונים רבים תופעת העברת תהליך הגיוס לידיים לא מקצועיות. על המשמעות העסקית, התרבותית והניהולית - קצרת וארוכת הטווח - של התופעה ואת מי מומלץ "לשלוח לחזית"?

מאת: Info Centerדיני עבודה21/11/091422 צפיות
ביום 10.8.2009 פורסם ברשומות חוק הסכמים קיבוציים (תיקון מס' 8), התשס"ט-2009, במסגרתו תוקן סעיף 33יד לחוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז-1957 (להלן – החוק), הקובע קנס בגין אי תשלום שכר מינימום ענפי, והוסף סעיף 33ח1 לחוק, הקובע חובת ניהול מו"מ עם ארגון עובדים יציג בהתארגנות ראשונית.

מאת: Info Centerעבודה וקריירה - כללי21/11/092100 צפיות
בעידן זה, לאחר "התפוצצות הבועה" ושבר החוזה הפסיכולוגי בין העובד למעביד, הולכת ומתרבה תופעת הפרת הסכמי העבודה ממספר סיבות: תדירות החלפת העבודה רבה יותר ולגיטימית יותר, העובדים מודעים יותר לזכויותיהם, חוקקו חוקים רבים להגנתם ולתיעוד והסדרת יחסי העובד - מעביד, והמידע וההיוועצות עם אנשי מקצוע זמינים יותר. במאמר זה אתמקד בחלק בו מגיעים יחסי מועמד (עובד?) - מעביד לידי סיום בשל הפרת הסכם באופן חד-צדדי טרם תחילת ההעסקה בפועל.

מאת: Info Centerעובד-מעביד21/11/091348 צפיות
עובדת פוטרה מעבודתה כמזכירה לאחר 10 חודשי עבודה. העובדת מעונינת לדעת מה הזכויות שעומדות לזכותה בהתחשב בכך שטרם השלימה שנת עבודה?

מאמרים נוספים בנושא השמה

מאת: אסף דוריהשמה19/01/174136 צפיות
רבים בני האדם שלהם שאיפות גדולות, רעיונות מדהימים ויצירתיות מפותחת, לעיתים קרובות לאנשים יש מספר רעיונות ומספר תחומים בהם הם בעלי כישורים רבים וטובים ובכל אחד הם יכולים להצטיין ולהיות הטובים ביותר, הבעיה מתחילה כאשר לא יודעים במה להתמקד או לחילופין שמנסים לזרוק "חכה" לכל הכיוונים ולקוות שיעלה משהו מתוך מעמקי האפשרויות.

מאת: מועדפת בעירהשמה02/09/152737 צפיות
עבודה באחת מתחנות הדלק הרבות הפזורות ברחבי הארץ עשויה להיות אפשרות נוחה ומהנה. תוכלו לעבוד בתחנות הדלק של "פז", "סונול", "דור אלון", "טן" ואחרות, בתור מתדלקים או בתור מוכרים בחנויות הנוחות.

מאת: מועדפת בעירהשמה14/08/151912 צפיות
מה לא נאמר על העיר תל אביב. שהיא עיר בלי הפסקה, שהיא עיר לצעירים, שיש בה תרבות, עושר, כלכלה וספורט. אבל משום מה לא מדברים על עבודה מועדפת בתל אביב.

מאת: arielcהשמה17/04/151825 צפיות
טיפים למציאת עבודה באנגליה.

מאת: tanga2השמה10/04/152025 צפיות
עבודה במכירות מדלת לדלת במגוון יעדים.

מאת: taliyacovsonהשמה04/04/151644 צפיות
אירופה היא יבשת שמושכת ישראלים רבים שבוחרים לעבוד בה.

מאת: yossi dהשמה26/03/151766 צפיות
קשה שלא לשמוע על עבודה בחול אם אתה חי בישראל. הטרנד הזה ששטף המוני צעירים הופך לנפוץ ביותר. ישראלים רבים עולים על המטוס לאחר השירות הצבאי ובוחרים לחפש עבודה טובה ורווחית.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica