חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשה בפעולה - תולדות

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע31/10/20131057 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת "תולדות"  - מילים סמויות

לפניכם דרש על פרשת"תולדות". עליכם לאתר 14 מילים סמויות המוזכרות בפרשה.

(ניתן למצוא את המילים הסמויות בתוך מילה או בצרוף סוף והתחלה של מלים סמוכות)

תרמילון:

יעקב, עשו, ציד, נזיד, גרר, אבימלך, באר, רחובות, באר שבע, הקל קול יעקב,

הידיים ידי עשו, לבן, פדן ארם, אדום.

"מפני מה היו אבותינו ואימותינו  עקרים?"

מבוסס על דברי הרב צבי הבר 

בראש השנה נפקדה שרה רחל וחנה (ראש השנה י ע"ב).

קשה להתעלם ממרכזיותה של העקרות בחייהם של אבות האומה: שרה, רבקה, רחל וחנה. קשה לראות בעקרות עניין מקרי או נקודתי. מהדהדת באוזנינו שאלתו של ר' יצחק ביבמות(סד ע"א) - "מפני מה היו אבותינו עקורים?". מספר תשובות ניתנו בחז"ל ובמפרשים לשאלה זו, כל תשובה וכיוונה הוא, כל תשובה והיסוד אותו היא מגלמת, נסקור מספר כיוונים למענה שאלה זו:

א.הנהגות הקב"ה בעולם רבינו בחיי תולה את עקרות האמהות בצורך מקומי. הוא מתעלם מהעקביות ורואה בכל מקרה כשלעצמו סיבה נקודתית. נמצא שעקרות האמהות הוא מחיר שמשלמות האמהות עקב הנהגת המציאות הרחבה יותר. כיוון זה מצוי כבר במדרש בראשית רבה (לך לך פר' מה, ד). כאחת התשובות לשאלת עקרות האמהות משיב רב הונא בשם רבי חייא בר אבא: "כדי שיצאו רוב השנים בלא שיעבוד". מניין ארבע מאות השנים של גלות מצרים מתחיל מברית בין הבתרים, נמצא שככל שיצחק יוולד מאוחר יותר, ככל שיתר האבות יוולדו מאוחר יותר, ישועבדו בני ישראל במצרים שנים מועטות יותר. שיטת רב הונא דומה לשיטת רבינו בחיי בן אשר בעיקרון, אם כי יתרונה בעקביות שלה. 

קבעו רבותינו זכרונם לברכה לקרוא בהולדת יצחק ושמואל בראש השנה ביום הרת עולם ללמדנו שהקב"ה ברא את עולמו ומנהיגו. גם הדברים הנראים במבט ראשון כקשים וכואבים, מקבלים את הערך האמיתי שלהם ואת מקומם ההיסטורי מנקודת הראות הא-להית.

 המבין את הנהגת העולם יודע שאי אפשר להניע קברניט את ספינתו ללא השגחה פרטית. אומר אברהם לשרה: הקב"ה עוצר מבעדינו להביא ילדים מה צריך לעשות? עונה לו שרה מצידי רק להתפלל ולעשות חסד. עונה לה אברהם: הרבה אנשים גררנו יהדות וגיירנו ועל כך יהיה שכר.

ב. ללמדנו על גדולת האבות - אומר הרד"ק בפירושו לתורה (בראשית כה, כ):

קבעו רבותינו זכרונם לברכה לקרוא בהולדת יצחק ושמואל בראש השנה, ביום הזיכרון, כדי ללמדנו את זכותם הגדולה של אבות האומה, ולהזכיר לפני רבונו של עולם את זכויותיהם ואהבתו הרבה להם.

יצחק ורבקה משוחחים. למרות שאברהם אבי מל כל אחד וגיירו טרם הגיע זמננו להביא ילד. עונה לו רבקה: הקב"ה איתנו, בא רוצה תפילתינו. אין לצערי אנשים ברחוב ותמיד צריך לקיים מצוות הכנסת אורחים. יש לנו מצוות אחרות שניתן לעשות מה שהקלקול יעה קדמוני יכול לתקן.  ואם בא רש בעזרת ה' נוכל להצילו מהעוני.

ג. ללמדנו על כוחה של תפילה - התשובה העיקרית היא תשובתו של ר' יצחק בגמרא שם:

חז"ל תולים את עקרות האמהות בתאוותו של הקב"ה לתפילתם, אך תשובה זו תמוהה מאד - וכי איזה צורך יש לו לקב"ה בתפילתם של הצדיקים? הביטוי "מתאוה" מעצים את הקושי, כי הוא מציין איזו השתוקקות של הקב"ה לתפילת הצדיקים. את עניין התאוות ה' לתפילה ניתן להסביר באופנים שונים. רבינו בחיי בן אשר בספרו 'כד הקמח' מדבר על התפלה ולומד מסיפור העקרות:

סיפור העקרות מלמד אותנו עד כמה גדול כוחה של התפילה. התפילה משנה את הטבע, התפילה יכולה לגרום אפילו לעקרה ללדת.

הסיפור של חנה ועלי ידוע: עלי אומר לה מהי דיים יד יעשו לתפילה שלך?

עונה חנה:לבבי כבד הלב נושא הרבה תפילה חרישית וקולית. ואולי השטן זידון הוא ושם עלי את עינו הרעה?

עונה לה עלי הכהן הגדול הקשיש: אלבוש את האפד נא רמא שהיה לנו נתפלל ונגיע מבירא עמיקתא לאיגרא רמא.

בכיוון שונה התואם יותר ללשון חז"ל הלך ר"י אבן שועיב בדרשותיו וזה לשונו (פרשת אמור): "אמנם יש דרך אחרת בזה הענין נכבדת והוא סוד גדול מסור לחכמי האמת, כי הברכות אינן צורך הדיוט לבד שיש בהן צורך גבוה, וכמו שבא בכתוב וברכת את ה' אלקיך... ומזה אמרו רבותינו ז"ל פרק קמא דברכות ישמעאל בני ברכני... והוא ענין הברכות. ואמרו עוד שהקב"ה מתאוה לתפלתן של צדיקים. ואלו לא היתה התפלה והברכה כי אם הודאה לבד למה יתאוה לתפלתן של צדיקים המועטין יותר מכל שאר עמים רבים. והלא ברב עם הדרת מלך, אלא ודאי לשון ברכה אינו הודאה לבד, אלא היא תוספת ורבוי והוא מלשון בריכה הנובעת מן המקור, ולכן אנו מזכירין בתפלותינו תתברך ותתרומם ובנוסח הקדיש יתברך וישתבח."

האדם מברך את ה'. האדם על ידי תפילתו מרומם את ה'. צורך יש לו לקב"ה בתפילת האדם. ונראה להסביר: הקב"ה ברא את עולמו באופן כזה שהוא תלוי ועומד באדם. האדם על ידי פעולותיו דיבורו ומחשבתו משפיע ומפעיל את העולמות כולם. תפקידו של האדם וכוחו הוא לגלות ולהאדיר את הקב"ה בעולם ובעולמות כולם. וזהו כוחה של התפילה ועניינה. האדם בתפילתו גורם לעילוי ולהוספת הקדושה וכבוד ה' בעולמות כולם. ולכן הקב"ה מתאוה לתפילתם של הצדיקים, כי על ידי תפילתם יש תוספת ועילוי בעולמות הרוחניים ובעולמנו הגשמי.

בכיוון דומה צעד המהרש"א, והוא אף הסביר את דרך ההשפעה של תפילת הצדיקים (חידושי אגדות, חולין ס ע"ב): "והוא ענין שהקב"ה מתאוה לתפלתן של צדיקים שהם מטילין כח וגבורה בפמליא של מעלה שהוא מדת הרחמים שיגבר על מדת הדין".

קבעו רבותינו זכרונם לברכה לקרוא בהולדת יצחק ושמואל בראש השנה, בזמן של תשובה ותפילה, ללמדנו על כוחה של תפילה. ביום זה בו תופסת התפילה מקום כה מרכזי, חייב האדם להכיר בכוחה העצום של התפילה.

המפתח לתשובה, המפתח לתפילה, המפתח לעמידתו של האדם לפני קונו הוא ההכרה בצורך של האדם בה'. ההכרה שכל מה שיש לנו כולו מאת ה'. ההכרה שאלמלי הטוב האינסופי שמושפע עלינו כל רגע ורגע אין לנו זכות קיום ולא יכולת הישרדות בעולם. ההכרה שאפילו הדברים האלמנטאריים כולם מאת ה', ההכרה שאין לנו צורך בחסרון בכאב ובצרות כדי להבין את גדולתו וכוחו של הבורא.

קבעו רבותינו זכרונם לברכה לקרוא בהולדת יצחק ושמואל בראשיתה של שנה, להביא אותנו להכרה בצורך שלנו בה', להביא אותנו להודאה לבורא עולם על הכול גם כשהוא נמצא תחת ידינו, ולא רק כשאנחנו חסרים אותו.

ושמשון הגיבור שהנס הביא את אמו להיות בהריון. אמר המלאך למנוח אני מבין שאתם משתוקקים  מאד ומתפללים לבן. ואכן זה מה שיקרה.

                                                                      הכין:ד"ר אמיר שוורץ

אתר "החוויה היהודית" -    www.h-y1.coi.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר אמיר שוורץ

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע02/01/14940 צפיות
עליכם לאתר, בקטע שלפניכם, 18 מילים (שמות, מקומות, מושגים) מן הפרשה, ו-4 מילים מההפטרה. הערה: ניתן למצוא אותם בתוך מילה או בצרוף סוף והתחלה של מלים סמוכות. לדוגמא – בצירוף המילים "אבן רגילה" מסתתרת המילה "נר" – אבן רגילה

מאת: ד"ר אמיר שוורץיהדות26/12/13977 צפיות
ה' פונה אך משה: "לך לפרעה בצורה גאה ומבריקה. תמיד תהיה עם בטחון עצמי". אמור לפרעה: פעם רמאי תמיד רמאי. הבטחת שנצא ממצרים ואתה לא מוכן.

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע19/12/13907 צפיות
בניו של יעקב, בני ישראל, משפחה אחת "בלבד" הופכת במהירות בפרשתנו - לעם. דמויות בודדות ופרטים "קטנים" שנראים לכאורה לא כ"כ רלוונטיים, מתגלים דווקא כחשובים לאין שיעור בתהליך העיצוב של פני ההיסטוריה כולה.

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע19/12/13929 צפיות
"ויקרא יעקב אל בניו ויאמר: האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים" (בראשית מט, א) "ביקש יעקב לגלות לבניו קץ הימין, ונסתלקה ממנו שכינה". (התלמוד. הסבר זה מעלה את השאלה המתבקשת:

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע03/12/13939 צפיות
התמונה הפותחת את פרשת "ויגש" מלאה הוד ושגב. מול המשנה האכזר והעיקש למלך מצרים, שאנו יודעים שהוא יוסף האחר האבוד המתנכר לאחיו, קם יהודה, הרביעי בבני יעקב, וקורא תיגר על שלטון הרוע והאטימות.

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע03/12/131859 צפיות
התמונה הפותחת את פרשת "ויגש" מלאה הוד ושגב. מול המשנה האכזר והעיקש למלך מצרים, שאנו יודעים שהוא יוסף האחר האבוד המתנכר לאחיו, קם יהודה, הרביעי בבני יעקב, וקורא תיגר על שלטון הרוע והאטימות.

מאת: ד"ר אמיר שוורץפרשת השבוע21/11/13692 צפיות
לילה לא קל עבר על יעקב אבינו. הפגישה שהוא כל כך חושש ממנה עומדת להתרחש למחרת והוא בקושי מצליח להירדם. הוא סוקר את החלטותיו. הוא משוכנע כי ההחלטה לפתוח דף חדש ולנקות את מערכת היחסים בינו ובין אחיו התאום הייתה נכונה,

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181041 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181079 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181002 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181026 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181048 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181034 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181126 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica