חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ויקהל משה את כל עדת בני ישראל...

מאת: צחי מכאליפרשת השבוע19/02/2014747 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ויקהל משה את כל עדת בני ישראל...

 

 

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס ושמואל פולק שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם

רבים המקומות בתורה שמהווים מקבילים כנגד אירועים או ביטויים  שכבר קראנו עליהם במקום אחר בתורה. אחת מהנקודות הללו מתרחשות בפסוק הראשון והפותח את פרשת השבוע, פרשת "ויקהל". 

תחילה נזכר באירוע שקראנו בפרשה הקודמת, פרשת "כי תשא": "וירא העם כי בושש משה לרדת מן ההר ויקהל העם על אהרון ויאמרו אליו קום עשה לנו אלוקים אשר ילכו לפנינו כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו" - משה נמצא כבר ארבעים ימים על ההר וכשהעם הרגיש שמשה מתעכב בירידה מן ההר הוא נקהל (=מתאסף) אל מול אהרון ודורש ממנו, כמנהיג הרוחני של העם, שיעשה להם אלוקים שאליו יתפללו. 

על פי המדרש, ראה אהרון שהעם כבר ביקש זאת מחור וכשהוא סירב לכך הם הרגו אותו, ואהרון החליט שהוא חייב לשתף פעולה עם העם אולם הוא לא רצה שהעם יחטא בחטא הגדול ולכן החליט לפעול תוך כדי "מריחת הזמן": הוא מבקש מהעם שיפרקו מהנשים והילדים את נזמי הזהב שלהם במטרה לעכב את התהליך, לאחר מכן הוא מציע לעם לחגוג עם האלוקים החדש רק מחר וכל זה על מנת שהעם לא יביא עצמו לידי החטא הנורא. זוהי גישתו של רש"י למעשיו של אהרון בתהליך החטא ובזכות דרכו ובזכות תפילת משה הוא לא נענש כמו שאר העם והמשיך לשמש ככהן הגדול. 

והנה בתחילת פרשתנו אנו קוראים: "ויקהל משה את כל עדת בני ישראל ויאמר עליהם אלה הדברים אשר ציוה ה' לעשות אותם" - התקהלות (=התאספות) העם פה מכוונת כנגד ההתקהלות שלהם בתחילת חטא העגל אז הם ביקשו לעשות עבורם סמל להשראת השכינה בתוכם והם הביאו את עצמם לידי מכשול בבניית הפסל. והנה כעת, בהתקהלות הנוכחית, משה מצווה לעשות את המשכן האמיתי שבו תהיה השראת השכינה. 

וכשם שאהרון ביקש מהעם זהב עבור העגל, כך מבקש עכשיו משה זהב לעשיית המשכן. 

השראת השכינה שאותה מבקש משה עבור העם היא יסוד קיום העם ולכן כותבת לנו התורה "כל עדת בני ישראל" שבכך פונה משה אל כל נפש ונפש שבעם ישראל. 

אם כך אנו רואים שבהמשך לתפילתו של משה בפרשה הקודמת להצלת העם הוא ממשיך להקהיל ולתקן את העיוות שנוצר כדי להחזיר את הסדר הראוי עבור עם ישראל. 

שבת שלום ומבורך!

יישר כח! לצחי מכאלי. 

 

אתר ה"חוויה היהודית" : www.h-y1.coi.co.il

 

 

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת צחי מכאלי

מאת: צחי מכאליפרשת השבוע12/03/143173 צפיות
בשבת הקרובה יתחברו שלושה אירועים: פרשת השבוע היא פרשת "צו", פרשת זכור שנקרא כמפטיר ואת ההפטרה שלה, וחג פורים שנחגוג מיד במוצאי שבת וביום ראשון ושני הסמוכים.

מאת: צחי מכאליפרשת השבוע05/03/142680 צפיות
"תורת כוהנים" - כך נקרא על פי חז"ל חומש ויקרא אותו נתחיל בשעה טובה לקרוא בשבת הקרובה. חומש זה עוסק בחלקו הראשון בהלכות קורבנות שמחייבות בעיקר את הכוהנים העובדים את עבודת ה' במשכן,

מאת: צחי מכאליפרשת השבוע26/02/141227 צפיות
פרשת השבוע, פרשת "פקודי", היא הפרשה המסיימת סדרה של חמש פרשות שעוסקות במקדש ובנייתו, כליו, בגדי הכהן ועבודתו במקדש. בסיכום כל הפרשות האלה אפשר לראות שהתורה חוזרת על כל התיאורים אודות המשכן וכליו שמונה פעמים.

מאת: צחי מכאליפרשת השבוע12/02/14723 צפיות
אנו נמצאים בפרשה השלישית מתוך חמש פרשות שעוסקות כולן במשכן- תהליך בנייתו, הכלים שבו, חלקיו, ובגדי הכוהנים. בתחילת סדרת הפרשות האלה, בפרשת "תרומה" קראנו על הציווי של ה' בנוגע לבניית המשכן: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם"

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181040 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181077 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181001 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181025 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181046 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181031 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181125 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica