חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

נדחתה תביעת ביטוח נגד נמל אשדוד בטענת נזק למטען חרסית

לאחרונה, דחה בית משפט השלום בתל אביב תביעה של חברת ביטוח נגד נמל אשדוד בגין נזק מזיהום פחם שנגרם למטען חרסית, לפי הטענה, בזמן שהותו בנמל.

בית המשפט קבע כי מן הראיות עולה שגורמים שונים בשרשרת ההובלה באו במגע עם המטען במהלך שהותו בנמל, בין היתר המוביל היבשתי, ולכן לא ניתן לקבוע באופן חד-משמעי כי האחריות מוטלת על הנמל.

טענות הצדדים:

מטען של חרסית יובא מאוקראינה לישראל. עם הגעתו לישראל, גילה היבואן כי המטען מזוהם בפחם ולא ניתן לעשות בו שימוש.

חברת הביטוח פיצתה את היבואן ותבעה את נמל אשדוד בטענה כי הנמל הוא שאחראי לזיהום הפחם, שהגיע מאוניה אחרת.

חברת הביטוח טענה כי יש להחיל במקרה זה את הכלל הידוע בדיני נזיקין "הדבר מדבר בעד עצמו", היות ולה אין ידיעה כיצד אירע הנזק, ואילו לנמל הייתה שליטה מלאה על המטען, ולכן יש להעביר אליו את נטל ההוכחה כי לא התרשל.

עוד נטען על-ידי חברת הביטוח כי הראיות מצביעות על כך שעובדי הנמל השתמשו בציוד פריקה שלא נוקה, וכי במועד פריקת החרסית שהתה בנמל אוניה נוספת אשר נשאה עליה מטען פחם ונפרקה באותו מועד, כך שיש יסוד סביר להניח כי פחם הועבר לחרסית מאוניה אחת לשנייה.

הנמל טען, כי לא הייתה כל רשלנות מצד עובדיו, וכי חברת הביטוח לא הוכיחה שהנזק נגרם על-ידי עובדי הנמל. הנמל טען כי גורמים שונים בא במגע עם המטען בישראל כמו המוביל היבשתי ואין לשלול אפשרות שגורמים אחרים הם שגרמו לנזק. לחילופין טען הנמל כי המשלוח הגיע מחו"ל כשהוא ניזוק, וכי במצב כזה היה על היבואן וחברת הביטוח לתבוע את הספק מאוקראינה.

פסק הדין:

בית המשפט דחה את תביעת חברת הביטוח וקבע כי חברת הביטוח לא הוכיחה שהנזק לחרסית ארע בשל התנהלות עובדי הנמל, וכי מהעדויות הוכח שהנמל השתמש בשירותי טרקטור של מוביל יבשתי אשר אינו שייך לו ואשר אינו תחת אחריותו, ודי בכך כדי לנתק את שרשרת הפריקה ואת האחריות של הנמל לנזק.

עוד נקבע, כי הכלל ש"הדבר מדבר בעד עצמו" לא חל על המקרה, וכי נטל הראיה להוכחת הנזק שנגרם חל על חברת הביטוח, שכאמור לא הצליחה להרימו.

למעשה, בית המשפט קבע כי מאחר וגורמים נוספים מלבד הנמל באו במגע עם המטען במהלך שהותו בישראל, אין אפשרות לשלול את האפשרות שהם שגרמו לנזק ולא הנמל.

בנוסף, נדחתה גם טענת חברת הביטוח בקשר לכך שהנמל לא הביא מסמכים אשר העידו על ניקיון הכלים בעזרתם נפרקה החרסית, ובית המשפט קבע, כי אי צירוף מסמכים על ניקיון הכלים אינו מעיד בהכרח שהכלים לא היו נקיים, היות ונטל הוכחת התביעה מוטל על חברת הביטוח.

כמו כן, קבע בית המשפט כי הטענה שהפחם מקורו באוניה אחרת נשארה בגדר חשש שלא הוכח.

בית המשפט שלל את האפשרות כי הנזק למטען התרחש באוקראינה או במהלך ההובלה לאור דוח שמאי שקבע כי המטען נשלח לישראל כשהוא נקי ובמצב תקין.

לאור כל זאת, נדחתה התביעה וחברת הביטוח חויבה בתשלום שכר טרחת עו"ד הנמל בסכום של 10,000 ש"ח.

[ת"א (שלום ת"א) 38406-09-11 אליהו חברה לבטוח בע"מ נ' חברת נמל אשדוד בע"מ, פסק-דין מיום 27.4.14, השופט מרדכי בן-חיים. שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק-הדין].

* * *

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל  Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089848.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. 
לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו"ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים, בדוא"ל Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089979.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד גיל נדל, עו"ד ליאת רוטשילד

בסקירה זו יתואר מקרה בו יבואן פנה לבית המשפט בבקשה כי יורה לרשות המכס לקבל ערבות בנקאית להבטחת מיסי היבוא השנויים במחלוקת, במקום לשלמם אגב מחאה.

בסקירה זו תתואר הכרעת בית המשפט העליון במחלוקת בין חווה העוסקת בהוצאת קופים לניסויים רפואיים מחוץ לישראל, לבין מוביל אווירי שהטיס את הקופים.

בסקירה זו נתאר מקרה שבו בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע כי יש לעכב הליכים בין חברת תעופה ירדנית לבין נציגתה בישראל, בשל תניית בוררות בהסכם בין הצדדים. בית המשפט קבע כי יש לכבד את תניית הבוררות ומשמעות ההחלטה היא שהדיון במחלוקת בין הצדדים ייערך בירדן ולא בישראל.

לאחרונה, דחה בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון, תביעה של יבואן נגד חברת שילוח בינלאומי, אשר טען כי חברת השילוח גבתה ממנו כספים ביתר מעבר להצעת המחיר הראשונית שניתנה לו.

מאמרים נוספים בנושא דיני מיסים

מאת: בנימין קלינגרדיני מיסים14/01/222139 צפיות
פורסם תזכיר חוק הכולל שורת תיקונים בחוק מיסוי מקרקעין נושא מיסוי מקרקעין תאריך פרסום 13.01.2022 תזכיר חוק שפורסם היום (ה') 13.1.22 להערות הציבור כולל שבעה תיקונים מוצעים בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) שמטרתם עידוד מכירת קרקעות לבנייה למגורים, הרחבת מדרגות מס הרכישה לרוכשי דירה יחידה ותיקון עיוותי מס שונים. התיקונים המוצעים צפויים לעודד מכירת דירות מגורים בטווח הקרוב ומתוך שאיפה להביא להגדלת היצע ולהורדת מחירי הדירות. התזכיר פתוח להערות הציבור עד 3/2/22 בשעה 23:59

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201163 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201184 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201408 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201069 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201113 צפיות
רשות המסים קיבלה מידע על חשבונות של 35 אלף ישראלים בארה"ב

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/20997 צפיות
נציבות תלונות הציבור על שופטים והמפקח לפי סימן ה' 1 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד- 1984 הכפופה למשרד המשפטים פרסם חוברת הסבר על חובת הגשת הצהרת הון של שופט.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica