חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הפיזיקה שמאחורי הגשות הבייסבול - אפקט מגנוס, שדרת המערבולות של פון קרמן ועוד

מאת: מעיין סבןפיזיקה16/04/20157650 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מגישים מקצוענים בבייסבול מסוגלים לגרום לכדור לנוע שמאלה, ימינה, למטה, ואפילו למעלה (בערך) על מנת שיחלוף על פני החובט של הקבוצה היריבה. הפיזיקה שמאחורי התהליך יכולה להיות מוסברת ע"י אפקט מגנוס.

הכל בסיבוב!

לאחר שעוזבת את ידו של המגיש, הגשת הבייסבול מושפעת משלושה כוחות: כוח המשיכה, כוח הגרר וכוח מגנוס. כוח המשיכה מושך את הכדור כלפי מטה, כוח הגרר מאט את הכדור, וכוח מגנוס...ובכן, זה תלוי בהגשה. בעוד הכדור מסתובב במסלול היעף שלו, שינויי לחץ חלים עליו ואפקט מגנוס יוצר כוח אנכי לתנועת הכדור בכיוון הסיבוב.

בבייסבול, למגיש יש יותר שליטה על הסיבוב של הכדור מאשר בכל ענף ספורט אחר. המגיש יכול לסובב את הכדור כדי להוסיף לו סחרור עילי (topspin), סחרור אחורי (backspin) או סחרור צידי (sidespin) תלוי בהגשה שהם רוצים לייצר. דרגת הקושי בייצור כל הגשה משתנה בהתבסס על הסיבוב. שולי הטעות קטנים ככל שהקושי עולה.

מפרקים למרכיבים בסיסיים את ההגשות

כדורים מהירים (fastballs):

כדורים מהירים הם הקלים ביותר להגשה כיוון שהם מושפעים במידה קטנה מאוד מאפקט מגנוס. כדור מהיר עם ארבע אצבעות היא ההגשה העיקרית של המגיש, ונזרקת הכי הרבה פעמים. ישנה נטייה טבעית להוספת סחרור אחורי לכדור בעת השחרור. הסחרור האחורי מכוון את כוח מגנוס כלפי מעלה, דבר הגורם לכדור ליפול לאט יותר מהגשות אחרות, יוצר את האשליה שהכדור עולה. כדורים מהירים אחרים, כגון שתי אצבעות וכדור חותך, נזרקים עם סיבוב, אך נעים יותר מדי מהר מכדי שאפקט מגנוס ישנה את הפוזיציה שלהם בצורה דרסטית.

כדורים מסובבים (breaking balls):

כדורים מסובבים הן ההגשות שנסמכות הכי הרבה על יעילותו של כוח מגנוס. Curveball, תנועת זריקה סיבובית המשנה את מסלול תעופתו של הכדור, היא ההגשה המסובבת החשובה ביותר, וכמעט לכל המגישים המתחילים ב- MLB (ליגת הבייסבול האמריקנית המקצוענית) חייבת להיות הגשה אחת כזו בארסנל שלהם. בזמן שהמגיש משחרר את הכדור, הוא משנה את תנועת פרק כף היד על פני הכדור בצורה כזו שהוא מחדיר עוצמה רבה של סיבוב בכדור. פעולה זו גורמת לכדור לחתוך מטה ושמאלה באלכסון (עבור מגיש עם יד ימין). אם נזרק בצורה טובה, ה Curveball עשוי להיות יעיל בצורה מדהימה, ולגרום לחובטים להיראות מטופשים, אם להכריח אותם להסתובב על האדמה בהגשות, או אפילו לגרום להם להתכופף ולהתחמק מההגשה שמסתיימת בסטרייק זון.

סליידר היא הגשה הנזרקת עם סיבוב אופקי, גורמת לכדור לנוע הצידה (מימין לשמאל אצל חובט עם יד ימין). הגשת screwball נזרקת עם סיבוב זהה ל curveball, פרט לכך שהיא נחתכת מטה וימינה במקום שמאלה (לחובט עם יד ימין). יש עוד סוגים של כדורים מסובבים בהם מגישים משתמשים, אך הם לרוב וריאציות של ההגשות שתוארו כאן.

Knuckleball:

ה Knuckleball היא ההגשה המלכותית, ולמעשה אפקט מגנוס הוא האויב שלה. באופן אידיאלי Knuckleball נזרק כאשר הכדור מסתובב רק פעם אחת בדרכו אל התופס. המחסור בסיבוב יוצר את שדרת הערבולים של פון קרמן מאחורי הכדור, אשר יוצרים תנודות קלות בתנועתו של הכדור, מספיק בכדי להכשיל את החובט. למעשה בהגשה מעולה של Knuckleball, אפילו המגיש לא יכול לדעת היכן ההגשה תסתיים. אם ההגשה נזרקת עם יותר מדי סיבוב, יהיה קל לחבוט אותה כיוון שאפקט מגנוס יוצר אחידות בתנועת הכדור ומסלול תעופה ישר. כאשר מגישים בצורה נכונה, הכדור רוקד מצד לצד.

המפתח להגשות בייסבול יעילות

הדרך הנכונה ליצור הגשות אפקטיביות היא לשלב יחדיו את הסוגים השונים של ההגשות בכדי שהחובט יאבד את שיווי המשקל שלו ויאלץ לנחש. על המגיש גם להסוות את ההגשות כשהן נזרקות, כדי שלא יהיה לחובט רמז לגבי המיקום אליו הכדור הולך.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מעיין סבן

נומריקל בע"מ

טל: 1 962 962- 03

marketing@numerical.co.il

www.numerical.co.il

למד לבנות מודל תוך 30 דקות!

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מעיין סבן

מאת: מעיין סבןתוכנה16/04/151856 צפיות
חברות רבות ברחבי העולם וכמובן גם בישראל עוסקות במלאכה המעניינת אך גם המאתגרת של פיתוח מוצרים אשר יש בהם אלמנטים טכנולוגיים. חלקן שייכות לצוות המו"פ של חברות אשר עוסקות גם בייצור בפועל של המוצרים, בעוד שחלקן נותנות את שירותי הפיתוח והתכנון לחברות יצרניות שונות ומגוונות.

מאת: מעיין סבןפיזיקה16/04/157589 צפיות
1905 לא הייתה עוד שנה בלוח כמו זו שהייתה לפניה וזו שבאה אחריה. לפחות לא אם תשאלו את כל מי שעוסק בפיזיקה ובתחומים הנלווים לה. שנה זו זכתה לכינוי המחייב והמרהיב "שנת הפלאות", Wunderjahr בשפתו הגרמנית של האחראי הישיר לכינוי שדבק בה - אלברט איינשטיין. הייתה זו שנה יוצאת דופן בה פרסם איינשטיין לא פחות מארבעה מאמרים פיזיקליים פורצי דרך, אשר שינו את כל החשיבה ומה שהיה ידוע עד לאותה נקודת זמן בארבעת ענפי הפיזיקה בהם עסקו המאמרים.

מאת: מעיין סבןפיזיקה16/04/1512769 צפיות
מכניקה חישובית הינה תחום המחקר האחראי על השימוש בשיטות חישוביות לטובת מחקרי תופעות הנשלטות ע"י עקרונות המכניקה. בטרם הופעת המדע החישובי (נקרא גם מיחשוב מדעי) כ"דרך שלישית" פרט למדעים ניסויים ותיאורטיים, נחשבה המכניקה החישובית כתת-תחום של המכניקה היישומית. כעת היא נחשבת כתת-תחום בתוך המדע החישובי.

מאת: מעיין סבןתוכנה16/04/151780 צפיות
מדענים כגון ניוטון, מקסוול ואחרים העניקו לנו את המודלים המתמטיים, "חוקי המדע" שהופכים לאפשרי את החיזוי המדויק של התפתחות מערכות ועצמים פיזיקליים בחלל ובזמן בהינתן תנאי שפה מסוימים ותנאי התחלה. מתמטיקאים יישומיים המציאו שיטות נומריות המסוגלות לייצר מספרים ושרטוטים המסייעים לתאר במדויק כיצד מערכות ועצמים יתפתחו בחלל ובזמן. הדבר מאפשר לנו לבצע סימולציות, להתאים פרמטרים, ובסופו של דבר לבצע תכנון טוב יותר, אם לא הטוב ביותר.

מאת: מעיין סבןתוכנה16/04/151795 צפיות
בארבע כתבות הספקנו להכיר את שיטת התכנון והייצור בעזרת מחשב, למדנו מי עושה בה שימוש ואילו שימושים נרחבים קיימים בעזרתה. בכתבה האחרונה בסדרה נבין מהי הטכנולוגיה העומדת מאחורי השיטה.

מאת: מעיין סבןתוכנה16/04/151793 צפיות
בשלושת הכתבות הקודמות למדנו מהי טכנולוגיית תכנון וייצור בעזרת מחשב, סקרנו את המשתמשים בשיטה ומהם השימושים הרבים שנעשים בה ברחבי העולם. בכתבה רביעית זו נצלול יותר פנימה ונציג את סוגי ה- CAD הקיימים ומי עשוי למצוא שימוש בכל אחד מהם.

מאת: מעיין סבןתוכנה16/04/151659 צפיות
בשתי הכתבות הקודמות הכרנו את תחום התיב"ם – תכנון וייצור בעזרת מחשב, ולמדנו מהי חשיבותו הגדולה בעולם תכנון המוצרים בענפי ההנדסה, הפיזיקה והמדע. נגענו גם במשתמשים העיקריים בטכנולוגיה זו, ובכתבה זו נרחיב אודות השימושים ב CAD ומי מנצל זאת לטובתו.

מאמרים נוספים בנושא פיזיקה

מאת: בתיה כץפיזיקה29/10/196218 צפיות
היקום שלנו נראה מסודר ומתוכנן. בזאת יודה כל אדם שהוא ישר עם עצמו. מי שהוא לא ישר עם עצמו, יאלץ גם הוא להודות בכך, חרף העובדה שלפני התיאוריות הדמיוניות השונות בדבר מוצא היקום והאדם, כל התרבויות האנושיות בעולם האמינו בקיום זה או אחר של תכנון מכוון מאחורי הבריאה, מה שמוכיח כי זוהי המסקנה הראשונה לאור הסדר הנגלה לעינינו.

מאת: בתיה כץפיזיקה29/10/1916558 צפיות
האמת האבסולוטית עליה אנשים מדברים היא למעשה אמת אמוציונאלית, רגשית, אותה הם חשים כברורה ומובנת מאליה. אמת אבסולוטית במובן הרציונאלי והשכלתני של המילה, אינה מוחלטת כלל ועיקר ומטבעה מסוגלת להשתנות, כי היא מוגבלת לטבעו, זכרונו, הכרתו וידיעותיו של האדם.

מאת: בתיה כץפיזיקה29/10/195998 צפיות
במציאות שאנו מכירים, הצרכים של החיים והחיים עצמם מתואמים בהרמוניה שאינה מלמדת על מקרה אלא על יד מכוונת. זהו המפליא באמת! זוהי העובדה המכריחה אותנו לקבל את מציאותו של בורא - חוקי טבע ביקום שהיה אמור להיות באנטרופיה מוחלטת!

מאת: רענן ברנשטייןפיזיקה01/10/158121 צפיות
מרבית הציבור כבר מודע לכך שחשיפה לקרינה מעל היקפים מסוימים יכולה להוות בעיה בריאותית.

מאת: חנניה (ננו) כהןפיזיקה09/05/158652 צפיות
בפרק זה תשובות לשאלות: מהו מקור היש-החומר והאנרגיה? האם כמות היש-החומר והאנרגיה סופית או אינסופית? מדוע בכלל ישנה המציאות של יקום? מהו גודלו של החלל הריק ללא היש-החומר והאנרגיה?

מאת: חנניה (ננו) כהןפיזיקה18/04/1516554 צפיות
הפרק מכיל תשובות לשאלות החשובות: מהו למעשה הזמן? האם היתה התחלה לזמן? כיצד הזמן מתנהל ,ומהם המסקנות מרחיקות הלכת והמדהימות שיש לנו להסיק מדרך התנהלותו?

מאת: מעיין סבןפיזיקה16/04/157589 צפיות
1905 לא הייתה עוד שנה בלוח כמו זו שהייתה לפניה וזו שבאה אחריה. לפחות לא אם תשאלו את כל מי שעוסק בפיזיקה ובתחומים הנלווים לה. שנה זו זכתה לכינוי המחייב והמרהיב "שנת הפלאות", Wunderjahr בשפתו הגרמנית של האחראי הישיר לכינוי שדבק בה - אלברט איינשטיין. הייתה זו שנה יוצאת דופן בה פרסם איינשטיין לא פחות מארבעה מאמרים פיזיקליים פורצי דרך, אשר שינו את כל החשיבה ומה שהיה ידוע עד לאותה נקודת זמן בארבעת ענפי הפיזיקה בהם עסקו המאמרים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica