חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עו"ד טל איטקין - ביטול הסכם מתנה בטענת העדר כשירות או קיומה של השפעה בלתי הוגנת

מאת: אריאלדיני משפחה03/07/20151196 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מהי מתנה?

חוק המתנה קובע, כי מתנה היא הקניית נכס ללא תמורה, בין אם מדובר בנכס מקרקעין, במיטלטלין או בזכויות. ככלל, המתנה עוברת לבעלות המקבל בעת נתינתה. יחד עם זאת, מספר חוקים קובעים תנאים מקדימים להעברת הבעלות בנכס, שיש לעמוד בהם בטרם תשתכלל עסקת המתנה. כך לדוגמה, קובע חוק המקרקעין כי עסקה במקרקעין טעונה רישום. לכן, עסקת מתנה במסגרתה הועבר נכס תושלם רק בעת רישומה במרשם המקרקעין.

העילות לביטול עסקת מתנה

מטבע הדברים, עסקאות מתנה נערכות במרבית המקרים בין בני-משפחה. משכך, התביעות לביטולו של הסכם המתנה נדונות בפני בית המשפט לענייני משפחה.

חוק המתנה מאפשר לנותן המתנה לחזור בו מהתחייבותו להעניק מתנה בתנאים מסוימים,  אך אינו עוסק בעילות לביטולה של עסקת מתנה שהושלמה. יחד עם זאת, המחוקק והפסיקה רואים בעסקת מתנה מקרה פרטי של חוזה ולכן מחילים על עסקאות כגון דא את עילות הביטול הקבועות בדיני החוזים. בדומה, במקרה בו יוכח כי נותן המתנה לא גמר בדעתו להעניקה, בין אם בשל השפעה בלתי הוגנת ובין אם בשל העדר כשירות, ניתן יהיה לטעון לביטולה של העסקה. יתרה מכן, מדגישה עורכת הדין טל איטקין, כאשר עסקינן בעסקאות מתנה ניתן דגש רב למידת גמירת הדעת של הנותן בזמן הענקת המתנה אשר נבחנת באופן קפדני.

ביטול הסכם מתנה- מקרים שנדונו בפסיקה

הפסיקה דנה פעמים רבות בשאלת ביטולם של הסכמי מתנה, לרוב כאלו אשר במסגרתם הועבר נכס מקרקעין בין בני-משפחה. כך, נדונה שאלת ביטולה של עסקת מתנה במסגרתה הועבר נכס מקרקעין מאב לבנו, בטענה שהאב היה שרוי בדיכאון בעת כריתת ההסכם לאחר פטירת אשתו. האב גיבה את טענותיו בחוות דעת מטעם מומחה, ממנה עלה כי מצבו של האב בעת עריכת ההסכם מנע ממנו לקבל החלטה מושכלת משלא יכול היה לשקול את האפשרויות העומדות בפניו ואת תוצאות ההתקשרות בהסכם.

בית המשפט בחן לעומק את מערכת היחסים בין הצדדים עובר לכריתת הסכם המתנה. בין היתר, התרשם בית המשפט מכך שהאב הקפיד להציג את בנו כיורשו באירועים עסקיים ומצוואתו של האב במסגרתה נקבע כי בנו הינו היורש העיקרי של נכסיו. כמו-כן, הוכח כי פרט לעסקת המתנה נשואת הסכסוך התקשר האב במספר עסקאות מקרקעין נוספות לאחר מות אשתו המנוחה, ומשכך נדחתה טענתו כי התקשה לקבל החלטות בתקופת האבל בשל הדיכאון העמוק בו היה שרוי.  בסופו של יום נקבע, כי בחינת הנסיבות שקדמו לכריתת ההסכם מלמדות במפורש על קיומה של גמירת דעת להענקת המתנה, לכן אין לאפשר לאב לחזור בו מן ההסכם.

במקרה אחר, נדונה תביעה לביטול עסקת מתנה בטענת השפעה בלתי הוגנת. עניינה של התביעה בנכס שהועבר במתנה מהדוד אל אחיינו, לאחר שסבר הדוד כי הוא מצוי על ערש דווי לאור מצבו הרפואי הקשה בתקופה שקדמה לעריכת ההסכם. בית-המשפט בחן את הראיות, לרבות מסמכי האשפוז של התובע מהם עלה כי בעת עריכת ההסכם הוא סבל ממחלות רבות ומגוונות וקבע כי על אף מצבו הרפואי הקשה, אין כל עדות לפיה התובע מצוי היה על ערש דווי בתקופה שקדמה להסכם. לפיכך, נקבע כי אין להורות על ביטול עסקת המתנה.

הנה כי כן, נראה כי בתי המשפט מקפידים על קיומה של גמירת דעת בעת בחינת טיבם של הסכמי מתנה. יחד עם זאת, לא בנקל יבוטל הסכם שכזה ועל התובע את ביטולו של ההסכם להוכיח באופן חד משמעי כי לא היה כשיר להעניק את המתנה או לא גמר בדעתו לעשות כן בעת עריכת העסקה, בין אם בשל קיומן של אחת מעילות בטלות החוזיות (טעות, הטעיה, עושק, כפיה) ובין אם בשל מצב רפואי/נפשי שיש בו כדי להשפיע על גמירת דעתו להתקשר בהסכם המתנה.

המאמר מוגש באדיבות משרד עו"ד טל איטקין

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אריאל פרץ מייסד אתר כוכב הגינה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אריאל

מאת: אריאלפיננסים וכספים - כללי 28/07/15890 צפיות
כל בעל עסק אשר עומד לפני הרחבה של העסק שלו יודע כי מדובר בתהליך לא פשוט כלל, תהליך שכדאי לעבור אותו יחד עם מומחים בתחום בכדי לבצע אותו בדרך נכונה, איך עושים זאת ואל מי לפנות? הכל במאמר הבא לפי שרוליק טייב

מאת: אריאלנדל"ן28/10/14970 צפיות
תפיסה חדשה במלונאות, צימר בגליל * מלון על חוף יומה של תל אביב * או מלון בוטיק בירושלים * אמיר יקותיאל מקים את הדור הבא של המלונות דווקא בשרון

מאת: אריאלניקיון27/10/14923 צפיות
ניקון היא פעולה אשר מתבצעת על בסיס יומי ושבועי, אולם פוליש אין צורך לעשות על בסיס שבועי, אלא להקפיד לעשות אותו אחת לתקופה

מאת: אריאלעסקי מזון23/10/141234 צפיות
ברחוב ניסים אלוני, בתוך ליבה של תל אביב שוכנות שתי מסעדות אשר שייכות לשף שאור בן אדרת. האחת, התרנגול הכחול, והשנייה, היא היוזמה החדשה של השף, מר וגברת לי. מסעדת מיסטר אנד מיסיס לי היא מסעדה בסגנון אסיאתי, המגישה מאכלי רחוב תאילנדיים, סיניים ווייטמנים

מאת: אריאלעסקי מזון02/09/141034 צפיות
מסעדת מיסטר אנד מיסיס לי ממוקמת ברחוב ניסים אלוני בתל אביב. המסעדה, קטנה יחסית, אפילו כמעט ביתית, ממוקמת בל ליבה של העיר הכי תוססת במדינת ישראל, וזו הייחודיות שלה. המקום מחולק לשני חלקים, חיצוני ופנימי, המשלימים זה את זה מבחינה עיצובית בצורה מלאה

מאת: אריאלריהוט 26/08/141214 צפיות
משום מה פינת זולה אינה מקבלת את המקום הראוי לה אצל בעלי בתים רבים ועל כך יש להצר. פינות זולה יכולות להוות את אחד המקומות החשובים בבית וזאת מן הטעם שהן משמשות כמקום המפלט שלנו מתלאות היום יום ומעניקות לנו את היכולת לשהות במקום מרגוע ולצבור כוחות לקראת המשך השבוע והמתיש.

מאת: אריאלתיירות ונופש - כללי26/08/14849 צפיות
עשו לכם הרגל, צאו לחופשה משפחתית מהנה בכל שנה. הילדים גדלים מאוד מהר ובחיי השגרה קשה למצוא את הזמן המתאים לבילוי איכותי משפחתי. החופשה מאפשרת לכל בני המשפחה להתנתק מהלחצים של חיי היומיום ולהקדיש זמן לבילוי משותף וגיבוש משפחתי.

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211497 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211290 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201607 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182004 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181572 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181671 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171791 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica