חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תפיסה והמתקה של המים בישראל

מאת: שחר עבית חכם08/07/2015865 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

תפיסה והמתקה של המים בישראל

בישראל יש מחסור במקורות מים בעיה זו, שהייתה ידועה כבר בתקופה העתיקה, הולכת ומחריפה בימינו. המקורות כוללים מי־תהום, מי מעינות ומי נחלים ושיטפונות שכולם נזונים ממי גשמים. עקב ניצול המים נעשה על־ידי שאיבה משלושה אקוויפרים (אקוויפר ־ שכבת קרקע נושאת מים) ראשיים: הכנרת, אקוויפר האבן ואקוויפר החול. בכל אחד מהם נקבע גבול המכנה ״הקו האדם״, שמעבר לו אסור לשאוב.

נוסף למחסור הכללי במים בארצנו יש עוד בעיות המחמירות את המצב: 1) הגשמים יורדים רק בחורף. 2) כמות הגשמים גבוהה בצפון הארץ ונמוכה מאד בדרומה. 3) רוב הקרקעות הראויות לעבוד בהשקיה, מצויות בנגב הצפוני השחון והעני במקורות מים. 4) רוב מקורות המים מצויים בעמוק בקרקע, ולכן יש לשאוב אותם, דבר הכרוך בהוצאות רבות.

עוד בזמן הקמת המדינה החלו בתכנון ופתוח מקורות מים, מאז ועד היום משק המים עבר שינויים גדולים ונחשב אחד המפותחים בעולם. ואמנם, הוקמו מאז מפעלי מים בעלי אפי שונה, החל בקדוחי מים, מתקנים לניצול מי ביוב ובמפעל המים ארצי המשלב את כל מפעלי המים במדינה ומפעיל את המוביל הארצי.

שיטות להמתקת מים מלוחים מתקנים להמתקת מי ים מצויים במקומות רבים בעולם וגם בישראל, המתקנים הוקמו על ידי מדענים, מהנדסים, טכנאים ועובדים במקצוע צנרת ושרברבות תברואית.

1. שיטת הזיקוק - באילת מצוי מתקן שמספק אלפי מ"ק מים ביממה בשיטת הזקוק: מי הים מתאדים ושבים מתעבים למים כשהם חופשיים ממלחים.

2. שיטת ההקפאה - הממציא הישו־אלי א. זרחין פתח שיטה להמתקת מים על ידי הקפאה. היא מבססת על בידוד מולקולות המים ממלחים בטמפרטורת קיפאון כשהעקרון הוא שנוצרים בתחילת ההקפאה גרגירי קרח ללא מלח.

3. שיטת קרומים חדירים למחצה: קרומים שמעבירים רק מולקולות מים ולא מולקולות מלח.

תפישת המים. לכל מקור מים צורת תפישה מיוחדת לו. תפישת מי נחלים ונהרות נעשית בכמה שיטות:

בעבר נהגו להטות את זרם המים במעלה הנחל או הנהר. וניצולם להשקיה או להפעלת טחנות קמח.

כיום השיטה המקובלת היא שאיבת המים באמצעות צינור יניקה ומשאבה צנטריפוגאלית אשר מוגבהת לרוב מעל לפני המים.

יש מקרים שבהם חופרים שוחה ליד הנחל או הנהר ומתקינים בה משאבה אנכית השואבת את המים.

שתי השיטות מתאימות לתפישת מי אגמים ומי שיטפונות, הנאגרים באגמים מלאכותיים. את מי המעיינות משתדלים לתפוש לפני בואם במגע עם האטמוספרה. הכוונה לתפוש אותם בטרם יזדהמו בזיהום כלשהו.

תפישת מי שיטפונות נעשית בדרך כלל על ידי חסימת הערוץ הטבעי של המים על ידי סכר ויצירת אגם מלאכותי. את מי התהום כלומר את המים הזורמים בתוך שכבות הקרקע הנושאות מים (אקוויפר) תופשים בשתי צורות: בארות וקידוחים.

בארות וקידוחים הינם שיטות מקובלות ביותר לתפישת מי תהום. באר היא שיטה ישנה נושנה לתפישת מים הידועה עוד מימי התנ״ך.

בשיטה זו חופרים בור מפני הקרקע אל השכבה הנושאת.

המים מתנקזים לבאר וממנה שואבים את המים על ידי משאבות.

בימי קדם נהגו להעלות את המים על ידי דליים ובשלב מאוחר יותר - בעזרת מתקן המופעל על ידי בעלי חיים.

שיטה זו אפשרית כאשר עומק השכבה נושאת המים הוא קטן.

כיום מנצלים שכבות מים בעומקים גדולים של מאות מטרים.

לצורך זה מפעילים משאבות בתוך קידוחים החודרים אל מעבה האדמה. בדרך כלל משתמשים במשאבות אנכיות. כיום חודרות לשימוש משאבות תת־מימיות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קרני השחר אינסטלציה ודודי שמש

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שחר ע

מאת: שחר עבניין ואחזקה - כללי11/01/17724 צפיות
אינסטלאטור שירותי חירום ברחובות גם באמצע הלילה הוא איש מקצוע שתמיד מוכרח להיות שמור לכם באנשי הקשר בטלפון. אף פעם אי אפשר לדעת למה להתכונן ואיך להיערך, זאת בדיוק המהות של מקרי חירום.

מאת: שחר עבניין ואחזקה - כללי31/12/15888 צפיות
אינסטלטורים יש בכל מקום והרבה! אינסטלטורים זה "עם" שלפעמים קשה להבין, משקיעים בפרסום, קונים כלי עבודה, צינורות, ברזים, גומיות, מפתחות ושלל מכשירי אינסטלציה מוזרים, רכב גדול, מוכנים לקריאות שירות, או לפחות כך חשבתי

מאמרים נוספים בנושא בית חכם

מאת: nash didanבית חכם07/10/181699 צפיות
חימום והסקה היה צורך בסיסי של בני אדם מאז ומעולם. בעבר בעידן איש המערות בני אדם חיממו את הבית שלהם בעזרת מדורות. עם התקדמות הטכנולוגיה אמצעי החימום של האדם השתכללו והפכו להיות טכניות יותר כמו למשל חימום באמצעות קיטור, חימום באמצעות גז וגם חימום באמצעות אנרגיה חשמלית.

מאת: טלבית חכם22/04/181562 צפיות
כמה פעמים קרה לכם שיצאתם מהבית ולא הייתם בטוחים אם סגרתם את הדוד החשמלי, את האורות בחדר השינה או את תנור האפייה? עם מערכת בית חכם לא תיאלצו לשוב על עקבותיכם כדי לבדוק האם אתם צודקים או טועים.

מאת: טלבית חכם04/03/181430 צפיות
בשנים האחרונות, צמד המילים החמות ביותר בתכנון האדריכלות ועיצוב הבתים הוא "בית חכם".

מאת: טלבית חכם11/02/181494 צפיות
מערכות בית חכם מנצלות את הטכנולוגיות החדישות ומאפשרות שליטה, ניהול ובקרה מהטלפון החכם.

מאת: שלום כהןבית חכם03/01/181660 צפיות
כיום רבים מבינים כי חיבור של תריסי גלילה לבית חכם זהו דבר מובן מאליו. אף על פי כן, עד לא מזמן רבים לא ידעו כיצד לפעול בעניין. לפיכך כל אחד מכם צריך לוודא כי מתבצעת בחירה טובה יותר בכל הנוגע לדבר.

מאת: רוני הכהןבית חכם01/01/181505 צפיות
העניין של הנוחיות מוטל בספק כאשר צריכים בכל פעם לתפעל מכשיר אחר, מפני שדבר שכזה יוצר בזבוז של זמן יקר בהתעסקות בכל אחד מאלה. את כל זאת אמור לשפר השימוש עם מערכת של בית חכם כאשר מחיר בית חכם נעשה למשהו שבר השגה עבור כל אדם בעידן המודרני.

מאת: רוני הכהןבית חכם27/11/171633 צפיות
מדובר במערכת שמאפשרת חיים אחרים שבהם ישנו חיסכון של זמן יקר, ומכאן גם חיסכון אדיר בכסף שהולך לטמיון ללא תכנון נכון ויעיל יותר על ניהול הבית. האם מחיר בית חכם הוא כזה שמגיע רק לעשירי הארץ? כבר לא.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica