חפש מאמרים:
שלום אורח
05.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כיצד נגבה מס רכישה בעסקת רכישה של מגרש בהרחבה של קיבוץ או מושב

כאשר אדם רוכש מגרש בהרחבה של קיבוץ או מושב, הוא משלם מס רכישה בסך של 5%, הואיל ומדובר בקרקע פנויה ולא בדירת מגורים. יצויין בעניין זה, כי כאשר אדם רוכש מגרש ממוכר המתחייב להשלים את הבניה, ניתן לבקש לשלם מס רכישה בהתאם למדרגות שנקבעו ביחס לרכישת דירה יחידה או דירה נוספת.

עולה השאלה – מאיזה סכום מחושב מס הרכישה?

על מנת לענות לשאלה שלעיל, יש לבחון את מרכיבי התמורה בעסקת רכישת המגרש בהרחבה של מושב או קיבוץ.

עסקת הרכישה מורכבת ממספר מרכיבים - רכיב התשלום בגין תשתיות ציבוריות (פיתוח כבישים, מדרכות, ביוב, חשמל וכיוצ"ב) ורכיב התשלום בגין דמי היוון.
בגין דמי ההיוון המשולמים למינהל מקרקעי ישראל יש לשלם סך של 5% - מס הרכישה משולם בתוך 50 ימים מיום אישור העסקה במינהל -  בד"כ מכתב אישור העסקה ניתן מספר חודשים לאחר הגשת התצהירים למינהל.

חשוב מאוד – לשלם את מס הרכישה במועד ולהקפיד לדווח למס שבח במש"ח כחול על העסקה, למרות שמתקבל מכתב ממס שבח ביחד עם מכתב אישור העסקה מהמינהל, שכן פעמים רבות רוכשים שוכחים לשלם את מס הרכישה והסכום צובר ריבית והצמדה ומגיע לסכומים גבוהים ביותר.

המרכיב השני הינו דמי הפיתוח המשולמים בגין ביצוע התשתיות הציבוריות בפרוייקט -  בגין מרכיב זה משולם סך של 5% מהתמורה, אך השאלה הנשאלת במקרה זה הינה – האם בוצע פיתוח בפועל ו/או כמה פיתוח בוצע בפועל – בהתאם לתשובה לשאלה זו ייקבע האם משולם מס הרכישה בגין מרכיב זה וכמה!!!

משרדנו מטפל בהשגות רבות בגין מס הרכישה הנדרש עבור מרכיב פיתוח התשתיות ופעמים רבות לאחר ניהול ההליך מבוטל מס הרכישה בגין מרכיב זה.

הטיפ החשוב ביחס לכך הוא – להקדים ייעוץ בטרם ביצוע העסקה על מנת לקבל תמונת מס ברורה ביחס למס הרכישה שישולם על ידי הרוכש, שכן תוספת של 5% שלא היתה מתוכננת לפני העסקה, עשויה לגרום לעגמת נפש וליותר מכך, להוצאה של אלפי שקלים לא מתוכננים!!!

עוד יצויין בעניין זה, כי גם בגין מרכיב דמי ההיוון המשולמים למינהל מקרקעי ישראל, לעיתים מוגשות השגות, וככל שבסופו של תהליך ההשגה מצליחה ואכן מופחתים דמי ההיוון, יופחת אף מס הרכישה המשולם בגין דמי ההיוון.

הכותב עו"ד אביגדור ליבוביץ, מתמחה בעסקאות במגזר החקלאי, מיסים והיטלים במגזר החקלאי, מינהל מקרקעי ישראל, ובעסקאות נדל"ן ויזמות בתחום המסחרי והמגורים.      

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אביגדור ליבוביץ:

עו"ד אביגדור ליבוביץ מתגורר במושב בארותיים בעמק חפר ומתמחה מזה שנים בנושאים הקשורים למגזר החקלאי, מינהל מקרקעי ישראל, מושבים, קיבוצים, שיוך דירות, אגודות שיתופיות, ייצוג מוכרים ורוכשים בעשרות רבות של עסקאות מכר נחלות וכן ייצוג של בעלי זכויות, קבלנים ויזמים בפרויקטים של הרחבות במושבים וקיבוצים, הקמת תחנות דלק ומרכזים מסחריים, דיור מוגן, גני אירועים, שינויי ייעוד, פיצול נחלות, קרקעות חקלאיות, ליווי וייזום של עסקאות.

עו"ד ליבוביץ הינו מגשר בעל מוניטין ובמסגרת הטיפול בסוגיות השונות צבר ניסיון רב בטיפול בנושאים של בנים ממשיכים, יורשים, ניהול עיזבון ועריכת הסדרים בין הורים לילדים במגזר החקלאי. עו"ד ליבוביץ טיפל בעשרות תיקים של משפחות המתגוררות במושבים והביא להסדרים תקדימיים הקשורים ביחסים בין הורים לילדים, בנים ממשיכים והסדרים בין יורשים.

עו"ד ליבוביץ מתמחה מזה שנים בייצוג וליווי יזמים, קבלנים וחברות מהגדולות במשק, במסגרת עסקאות נדל"ן מסחרי, משרדים ומגורים ומתמחה בטיפול בפרויקטים לפי תמ"א 38, קבוצות רכישה, עסקאות קומבינציה וכיוצ"ב .עו"ד ליבוביץ מלווה יזמים ודיירים בפרויקטים לפי תמ"א 38, המתנהלים באזור גוש דן, אזור השרון, ודרום הארץ ובמסגרת זו צבר ידע רב וניסיון במתן פתרונות יצירתיים לסוגיות המיסוי והסוגיות המשפטיות הסבוכות הקשורות לפרויקטים אלה.

עו"ד ליבוביץ הינו בעל ניסיון רב בתחום המיסים ובכל הקשור למיסוי מקרקעין, דמי הסכמה, מע"מ, היטל השבחה, דמי פיתוח והיטלים במגזר החקלאי. מומחי המס המטפלים בלקוחות המשרד במסגרת ליווי הפרויקטים השונים, מביאים עימם ניסיון של שנים רבות, לאחר עבודה ברשות המיסים, והדבר ניכר בתוצאות ובהצלחות בטיפול מול הרשויות.

עו"ד ליבוביץ מייצג לקוחות רבים וחקלאים בתיקים העוסקים בסוגיות של תכנון ובניה, שימושים חורגים וכיוצ"ב. עו"ד ליבוביץ טיפל במהלך השנים בעשרות תיקים של תכנון ובניה, שינויי יעוד ושימושים חורגים ואף הופיע בעניינים אלה בבג"ץ בסוגיות עקרוניות.

עו"ד ליבוביץ משמש כיועץ המשפטי של התאחדות בעלי אולמות וגני אירועים בישראל ומייצג את ההתאחדות בוועדות הכנסת ובפורומים אחרים ובמסגרת זו, פועל רבות להתפתחות הענף גם בכל הקשור לנושאים של תכנון ובניה, התנהלות מול משרדי הממשלה השונים, חברי כנסת, שרים, קידום חקיקה וכיוצ"ב. עו"ד ליבוביץ לקח חלק בצוות אשר פעל והביא שינוי בתקנות מס רכוש בעקבות מבצע עופרת יצוקה אשר כוללים כיום סעיפים מיוחדים הקשורים לענף אולמות וגני אירועים.       
עו"ד ליבוביץ מעביר הרצאות לקבוצות מקצועיות בנושאי המגזר החקלאי, מינהל מקרקעי ישראל, נדל"ן ומיסים וכותב מאמרים רבים בנושאים אלה, אשר פורסמו בעיתונים מקצועיים וארציים ובאתרי אינטרנט שונים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אביגדור ליבוביץ

מאת: עו"ד אביגדור ליבוביץנדל"ן ומקרקעין03/06/111145 צפיות
מדינת ישראל נמצאת תחת סיכון לרעידת אדמה ובעניין זה הכתובת על הקיר כבר מספר שנים. הוראות תמ"א 38 נועדו על מנת לאפשר חיזוק מבנים קיימים אשר לא ניבנו בהתאם לתקן הישראלי 413 על מנת לאפשר את העמידות של המבנים בפני רעידות אדמה. הוראות תמ"א 38 אמורות היו להביא לכך שיזמים שיבקשו לבצע פרויקטים לפי תמ"א 38 יוכלו לקבל היתרי בניה ולבצע את הפרויקטים על מנת מחד, לחזק ולשפץ מבנים שהיתר לבנייתם הוצא לפני ינואר 1980 ומאידך, להשיא רווחים בגין היחידות שייבנו על גג הבניין או בקומת העמודים ויימכרו על ידם.

מאת: עו"ד אביגדור ליבוביץנדל"ן ומקרקעין03/06/111171 צפיות
במהלך שנת 2010 אושר תיקון מספר 2 לתמ"א 38, שעיקריו מתן האפשרות לקבלת זכויות הבנייה מכוח תמ"א 38 גם במצב דברים בו נהרס הבניין הישן הקיים על גבי המקרקעין. השיקול העיקרי שעמד בבסיס תיקון זה הינו ההנחה כי הריסת הבניין הישן ובניית בניין חדש תחתיו עדיפה על פני "בניית טלאי על טלאי" באמצעות חיבור הבניין הישן עם תוספת דירות על גביו.

מאת: עו"ד אביגדור ליבוביץנדל"ן ומקרקעין29/03/101291 צפיות
ימי המיתון ומחנק האשראי הינם קרקע פוריה, על מנת להוציא לפועל עסקאות במסגרת קבוצות רכישה, הואיל והיזם שהינו הגוף המנהל בעסקה, אינו נושא בעלויות רכישת הקרקע ואינו נדרש למימון הרכישה באמצעות הלוואה מבנק, אלא שעלויות רכישת הקרקע מתחלקות בין חברי הקבוצה.

מאת: עו"ד אביגדור ליבוביץנדל"ן ומקרקעין29/03/101826 צפיות
המונח "נחלה" או "משק חקלאי" לא אומר הרבה למי שאינו גר במושב או עוסק בתחום של עסקאות במושבים. הנחלות ניתנו לחברי המושבים, עוד בתקופת קום המדינה, ללא תמורה, על מנת שהחברים שקיבלו את הנחלות, יפתחו, בין היתר, את תחום החקלאות, לרבות את ענפי הרפתות, לולים וכיוצ"ב.

מאת: עו"ד אביגדור ליבוביץנדל"ן ומקרקעין29/03/101369 צפיות
לא פעם שמעתי את בעלי הנחלות העומדים בפני ביצוע עסקת מכירת הנחלה, לאחר שנים רבות בהן הם חיו במושב ועיבדו את האדמה, שואלים עצמם: "במה חטאנו שאנו צריכים לשלם למינהל מקרקעי ישראל 1/3 מעליית הערך במסגרת עסקת מכירת הנחלה – האם מדובר בעונש???".

מאת: עו"ד אביגדור ליבוביץנדל"ן ומקרקעין29/03/101515 צפיות
עד ליום זה ( 30/12/2009 ) מינהל מקרקעי ישראל לא פרסם באופן רשמי את הוראות המעבר להחלטה 1180, למרות העובדה כי חלפו למעלה משישה חודשים מיום אישור ההחלטה, דבר אשר הביא לעצירה מוחלטת באישור העסקאות בגין הקצאת מגרשים בהרחבות בקיבוצים ברחבי הארץ, אשר הוגשו למינהל החל מחודש מאי 2009.

מאת: עו"ד אביגדור ליבוביץנדל"ן ומקרקעין29/03/102034 צפיות
חיבור זה נכתב, בעקבות מקרה מצער במיוחד בו טיפל משרדנו וזאת לאחר שנים בהן טיפל הח"מ במקרים רבים וסבוכים העוסקים ביחסים בין בני משפחה, הורים וילדים, אחים, וקרובים, וסכסוכים שנובעים בעקבות חלוקת נחלות במושבים, ירושות, גירושין, עיזבונות וכיוצ"ב.

מאמרים נוספים בנושא דיני מיסים

מאת: בנימין קלינגרדיני מיסים14/01/222143 צפיות
פורסם תזכיר חוק הכולל שורת תיקונים בחוק מיסוי מקרקעין נושא מיסוי מקרקעין תאריך פרסום 13.01.2022 תזכיר חוק שפורסם היום (ה') 13.1.22 להערות הציבור כולל שבעה תיקונים מוצעים בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) שמטרתם עידוד מכירת קרקעות לבנייה למגורים, הרחבת מדרגות מס הרכישה לרוכשי דירה יחידה ותיקון עיוותי מס שונים. התיקונים המוצעים צפויים לעודד מכירת דירות מגורים בטווח הקרוב ומתוך שאיפה להביא להגדלת היצע ולהורדת מחירי הדירות. התזכיר פתוח להערות הציבור עד 3/2/22 בשעה 23:59

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201165 צפיות
בית המשפט השלום, גזר על מהנדס כימיה, במסגרת הסדר טיעון; הטלת עונש - 33 חודשי מאסר בפועל וקנס בגובה חצי מיליון שקלים, זאת בנוסף ובכפוף לתשלום כל המס, בגין ההכנסה שהושמטה -38 מיליון. המהנדס הורשע בהעלמת הכנסות של 38 מיליון שקלים בחשבונות בנק UBS בשוויץ, לאחר שמכר את חלקו בחברה שהיה שותף בבעלותה ברומניה. המהנדס הודה בהשמטת ההכנסה בסך 38 מיליון ₪.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים30/12/201189 צפיות
בשבועות האחרונים, הופיעו או התקשרו למשרדי, אזרחים ישראלים תמימים ומזדמנים, המחזיקים מטבעות דיגיטליים, בעיקר ביטקוין. להפתעתם, הללו התבקשו על ידי מחלקת המודיעין של רשות המסים, למלא טפסים הדורשים מהם גילוי מלא על נכסיהם והמס בהתאם. האזרח צריך למלא את הטופס, תוך ציון הנכסים אותם הוא מחזיק בארץ ובחו"ל. השאלות המופנות לאותם אזרחים הינן כלליות, תוך בקשה להצהרה על נכסים. רשות המיסים מכוונת לנכסי הביטקוין, מאחר ואלה הם נכסיהם העיקריים של מקבלי טפסי ההצהרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים26/10/201410 צפיות
חוקי המס בישראל קובעים, כי מתנות פטורות ממס וזאת כל עוד הן ניתנו בתום לב. אולם, פסק דין תקדימי מחייב בבית המשפט העליון מיום 18 באוקטובר 2020, קבע כי הכנסות הרב – המערער, נכנסות בגדר סעיף 2(1) בפקודת מס הכנסה המחייב במס "השתכרות או רווח מכל עסק או משלח יד שעסקו בו תקופת זמן כלשהיא". המשמעות של הפסיקה המחייבת שהתקבלה בבית המשפט העליון הינה, שמעתה ואילך, ידוענים, מקובלים ולמעשה כל אדם בעל פרופיל חברתי – ציבורי – תקשורתי גבוה, צריך לדווח על שווי המתנות שלו, וכן – גם מחתונות ואירועים משמחים אחרים

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201072 צפיות
בימים אלה – חודש דצמבר 2016, הופיעו במשרדי, סידרה חדשה של אזרחים תמימים ומזדמנים אשר להפתעתם התבקשו על ידי רשות המיסים להסביר את מקורות הכנסתם בגין: נסיעות לחו"ל, ריבוי דירות, דירות יוקרה, רכבי יוקרה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201117 צפיות
רשות המסים קיבלה מידע על חשבונות של 35 אלף ישראלים בארה"ב

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים10/09/201002 צפיות
נציבות תלונות הציבור על שופטים והמפקח לפי סימן ה' 1 לחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד- 1984 הכפופה למשרד המשפטים פרסם חוברת הסבר על חובת הגשת הצהרת הון של שופט.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica