חפש מאמרים:
שלום אורח
19.09.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

יְמֵי מְנוּחָה בְּחָגֵי וּמוֹעֲדֵי יִשְׂרָאֵל

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה02/06/20162244 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

''

''

יְמֵי מְנוּחָה בְּחָגֵי וּמוֹעֲדֵי יִשְׂרָאֵל

ד"ר איתמר כוכבי עורך דין, רואה חשבון וכלכלן

הטכניון – הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, מרצה בקורסים "חשבונאות ניהולית מתקדמת" ו"בקרת עלויות".

מרצה מצטיין טכניוני – הצטיינות יתירה בהוראה לשנת תשע"ה סמסטר חורף.

מרצה מצטיין טכניוני – ראוי לשבח בהוראה לשנת התשע"ו.

אוניברסיטת חיפה – הפקולטה לניהול – מנהל עסקים, מרצה בקורסים "חשבונאות פיננסית" ו"עקרונות החשבונאות" לתואר MBA.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה Dr. Faculty of Law, University of Haifa.

שיעורי מבוא – שכר ותגמולים – חשבונאי, משפטי, מיסויי

מבוא – בקרת עלויות – עקרונות החשבונאות – חשבונאות פיננסית

חָגֵי יִשְׂרָאֵל וּמוֹעֲדָיו

חגי ישראל ומועדיו הינם כלל החגים והמועדים היהודיים הקיימים. זמנם של החגים והמועדים נקבע על פי הלוח העברי. חג הינו הזמן בו מציינים אירוע משמח, היסטורי, דתי, לאומי וכד', באמצעות טקסים, חגיגות, תפילות ומנהגים שונים. חופשת חג בתשלום בדיני עבודה, הינה משכורת או שכר, המשולמת לעובד, ממקום עבודתו, לרגל חג דתי או לאומי.

יְמֵי מְנוּחָה בַּחַגִּים לְכֹל הַדָּתוֹת וְהָעֵדוֹת

החובה לשלם שכר בחגים לעובדים, עולה מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי. בהתאם לכך, עובד חודשי ועובד שכר (בתנאים הרשומים להלן) זכאים לשכר רגיל, אף בימים אשר לא עבדו בהם בשל היותם ימי מנוחה בחגים.

סעיף 18א (א) בפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948 (להלן תקרא: "הפקודה"), קובע את ימי המנוחה במועדי ישראל ליהודים ו ימי המנוחה לשאינם יהודים, בזו הלשון:

פרק ששי א' – ימי מנוחה

ימי מנוחה

18א.    (א)       שבת ומועדי ישראל – שני ימי ראש השנה, יום הכיפורים, ראשון ושמיני עצרת של סוכות, ראשון ושביעי של פסח וחג השבועות – הם ימי המנוחה הקבועים במדינת ישראל.

לשאינם יהודים הזכות לקיים ימי מנוחה בשבתם וחגיהם. חגים אלה ייקבעו לגבי כל עדה על פי החלטת הממשלה שתפורסם ברשומות.

(ב)       הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951, החלות על המנוחה השבועית יחולו –

(1)   לגבי יהודי – על מועדי ישראל;

(2)   לגבי מי שאינו יהודי – על מועדי ישראל או על חגי עדתו, הכל לפי המקובל עליו.

מן האמור בסעיף עולה כי ימי המנוחה ליהודים במועדי ישראל הינם: שני ימי ראש השנה, יום הכיפורים, יום ראשון של סוכות, יום שמיני – עצרת של סוכות נקרא גם בשם שמחת תורה, יום ראשון של פסח, יום שביעי של פסח וחג השבועות.

עוד מציין הסעיף את ימי המנוחה לשאינם יהודים וקובע הזכאות לימי מנוחה בשבתם וחגיהם. חגים אלה יקבעו לגבי כל עדה על פי החלטת הממשלה כפי שפורסם ברשומות כדלקמן:

חגי הדת המוסלמית

יום הולדת הנביא – 1

יום עליית הנביא השמיימה – 1

תחילת חודש רמדאן – 1

עיד אל פיטר – 3

עיד אל אדחה – חג הקורבן – 4

ראש השנה המוסלמי – 1

סה"כ לדת המוסלמית – 11

חגי הדת הנוצרית

ראשית השנה – 1

חג ההתגלות – 1

יום הבשורה – 1

פסחא – 3

עליית ישו השמיימה – 1

חג המולד – 3

סה"כ לדת הנוצרית – 9

חגי העדה הדרוזית

עיד אלח'דר – אליהו הנביא – 1

הנביא שועייב – יתרו – 4

הנביא סבלאן – 1

עיד אלאחדה – חג הקורבן – 4

סה"כ לעדה הדרוזית – 10

חגי הדת היהודית

חג ראש השנה – 2 ימים

יום כיפור – 1 יום

חג סוכות – 2 ימים

חג פסח – 2 ימים

יום העצמאות – 1 יום

חג שבועות – 1 יום

סה"כ לדת היהודית – 9 ימים

עובד שאינו יהודי והינו מדת אחרת זכאי לנצל את ימי החג, כיום מנוחה מעבודה בתשלום, לפי חגי ישראל היהודיים או לפי החגים של דתו.

עובד שאינו יהודי, לא יקבל כפל תשלום, הן על חגי הדת היהודית והן על חגי דתו.

החופשות בחגים והזכאות לתשלום בגינם

עובד ששכרו משולם על בסיס חודשי

עובד במשכורת, אשר שכרו משולם על בסיס חודש, זכאי לשכר עבודה מלא גם עבור ימי החג החלים באותו חודש וביום עבודה הרגיל, זאת מאחר ששכרו משתלם על בסיס קבוע, ללא תלות במספר ימי העבודה בחודש.

הזכות לדמי חגים המעוגנת בצו הרחבה מתבררת בדיוק כמו כל זכות אחרת שהופרה על ידי המעסיק, כך עולה מפסק הדין, 15973-03-11 אינאו מלכמו נ' שמעון צברי, בו עמד בית הדין לעבודה על זכויותיו של העובד, אינאו אשר עבד כגנן, לקבלת תשלום עבור ימי החג, ממעבידו מר צברי. בית הדין קבע כי העובד – התובע, היה עובד שנתי ולא עונתי, ולפיכך היה זכאי ל-10 ימי חג בתשלום. עוד קבע בית הדין שהעובד אשר עבד שנים רבות כגנן אצל הנתבע, בצורה סדירה, חזקה שזכאי לימי חג ועל המעביד-הנתבע, הנטל להוכיח אחרת.

עובד ששכרו משולם על בסיס: יומי, שעתי, קבלני, לפי תפוקה

עובד בשכר, זכאי לתשלום מלא בעבור ימי החג, החלים באותו החודש וביום העבודה הרגיל (מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי, שהוחל על כל ענפי המשק החל מיום 1.7.2000), בתנאים הבאים:

במידה והעובד עבד לפחות 3 חודשי עבודה במקום העבודה בו משולם שכרו;

במידה והחג לא חל בשבת ולא ביום אחר בשבוע שבו ממילא לא עובדים במקום העבודה (לדוגמא, יום שישי במקום עבודה שבו נהוג לעבוד בימים א'-ה' בלבד);

במידה והעובד לא נעדר מהעבודה סמוך ליום החג (יום לפני החג ויום אחרי החג), אלא בהסכמת המעביד.

עובד בשכר, אינו זכאי לימי חג החלים בשבת, זאת על פי צו ההרחבה האמור לעיל.

עמד על כך כבוד השופט, ד"ר לובצקי, בפסק הדין: סע"ש (תל-אביב-יפו) 12843-06-12
ameha awork נ' אר נבו בע"מ ואח', מיום 24 בנובמבר 2015, כדלהלן:

"דמי חגים":

בהתאם לפסיקה, תכליתם של דמי החגים הינה: "לפצות עובד יומי, שאינו עובד בחגים, ואינו מקבל תמורה עבורם. שכן, עובד יומי אינו זכאי לקבל שכר עבור ימים שלא עבד בהם. הרציונל העומד מאחורי תשלום דמי חגים אלו הוא, שהעובדים יזכו במנוחה בימי החגים מבלי ששכרם יגרע כתוצאה מכך" (ע"ע (ארצי) 300360/98 נחום צמח - ש.א.ש קרל זינגר (צפון) בע"מ(30.4.02)).

באשר להוכחת הזכאות לדמי חגים – כבר נקבע כי: "על המעסיק, שברשותו נמצא כל המידע בעניין נוכחות העובד במקום העבודה, להראות כי העובד לא הגיע יום לפני או יום אחרי" (ע"ע (ארצי) 665/09 מנרב הנדסה ובנין בע"מ – ארפצ'י זאקי ואח' (1.11.11);; ע"ע (ארצי) 633/09 אולג אושרו – אשרמים בע"מ(31.1.12)). [ע"ע 778/06 איוון מטיאשצ'וק – שלג לבן (1980) בע"מ (28.5.07) המופיע להלן]: בהתאם להלכה הנ"ל, הנטל הוא על הנתבעים, להראות כי התובע לא הגיע לעבודה יום לפני ויום אחרי חג. משלא עמדה הנתבעת בנטל זה, התובע זכאי לדמי חגים בסך כולל של 3,850 ₪ (16 *5,294/22 ₪)."

יתר על כן, הזכות לדמי חגים המעוגנת בצו ההרחבה מתבררת בדיוק כמו כל זכות אחרת שהופרה על ידי המעסיק, עמד על כך בית הדין הארצי לעבודה בפסק הדין, בתיק ע"ע 778/06 מטיאשצ'וק נ' שלג לבן (1980) בע"מ. בעניין האמור נקבע, כי תביעה לדמי חגים, המתייחסת לשבע השנים האחרונות להעסקה, לא התיישנה ויש לדחות טענת המעביד אשר נתבע, מאחר ולא הצליח להרים את נטל ההוכחה הנדרש לתמיכה בטענתו. עוד קבע בית הדין כי תשלום דמי חגים כמוהו כמענק הניתן כדמי חופשה. מדובר בזכות מעוגנת של העובד שיכול לפדות אותה גם לאחר שעזב את מקום העבודה.

ערבי חג – שעות העבודה

ביום שלפני החג שהעובד אינו עובד באותו היום, לא יעלה יום עבודה על 7 שעות עבודה, כפי שקובע סעיף 2(ב) לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951, בזו הלשון:

יום עבודה

2.         (א)       יום עבודה לא יעלה על שמונה שעות עבודה.

(ב)        בעבודת לילה וביום שלפני המנוחה השבועית וביום שלפני חג שהעובד אינו עובד בו, בין על פי חוק ובין על פי הסכם או נוהג, לא יעלה יום עבודה על שבע שעות עבודה.

במקומות עבודה עליהם חל צו ההרחבה, לקיצור שבוע העבודה לחמישה ימים במגזר העסקי, נקבע כי: בערב החג, החל ביום בו העובד חייב לעבוד, אם במקום העבודה עובדים 9 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע: יום העבודה בערב החג יהיה בן 8 שעות בתשלום של 9 שעות או יום עבודה של 7 שעות בתשלום של 8 שעות. (ההנהלה ונציגות העובדים יקבעו באיזו חלופה לבחור). באשר ליום כיפור, צו ההרחבה קובע כי יום העבודה יהיה בן 6 שעות וישולם שכר עבור 9 שעות עבודה.

צו הרחבה – סעיף 9 להסכם קובע, בזו הלשון: "בערבי חגי ישראל החלים ביום שהעובד חייב לעבוד בו יהיה יום העבודה בן 8 שעות בתשלום של 9 שעות או יום עבודה בן 7 שעות בתשלום של 8 שעות. ההנהלה ונציגות העובדים יקבעו באיזו חלופה לבחור. בערב יום כיפור יעבדו העובדים 6 שעות בתשלום של 9 שעות. במקומות עבודה שבהם עבדו בערבי חג 6 שעות בתשלום של 8 שעות ימשיכו העובדים לעבוד 6 שעות בתשלום של 8 שעות."

במקום עבודה בו חלים הוראות המטיבות עם העובדים: כאשר הזכאות העומדת לעובדים הינה מתוקף הוראות, ההסכמים הקיבוציים/הענפיים/האישיים/ הסדרים/ צווי הרחבה או נוהג, התשלום הינו על פי ההוראה המטיבה יותר.

כך למשל, קבע בית הדין הארצי לעבודה בפסק הדין ע"ע (ארצי) 459/07 דוד יפה נ' ארי יוסי אבטחה ושירותים בע"מ, כדלהלן:

"בצו ההרחבה החל על ענף השמירה, שתחולתו כאמור מיום 31.12.73, נקבעה זכאות העובדים לעשרה ימי חג בלא שהותנתה זכאותם באי היעדרות מהעבודה בימים הסמוכים לחג. משתנאים אלה שבצו ההרחבה בענף השמירה לעניין דמי חגים מיטיבים עם העובדים בענף השמירה לעומת התנאים שבצו ההרחבה הכללי, ובהעדר הוראה המבטלת אותם באופן ברור ומפורש, יש לבחון את זכאותו של המערער לדמי חגים על פי הוראות צו ההרחבה בענף השמירה ..."

הערה: המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית. המחבר ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. רק הוראות החוק, הפסיקה או הוראות המוסד המטפל, מחייבות וקובעות. בכל מקרה בו נכתב לשון זכר הכוונה גם ללשון נקבה, וכן להיפך, אלא אם נאמר במפורש אחרת.

הכותב: ד"ר איתמר כוכבי, הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול בטכניון בחיפה כ-20 שנה, בקורסים חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות. כמו כן, מרצה באוניברסיטת חיפה, בפקולטה לניהול – מנהל עסקים, לתואר MBA, בקורסים "עקרונות החשבונאות" ו"חשבונאות פיננסית".

ד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. Dr. Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL.

במקצועו רואה חשבון וכלכלן (כ-25 שנה), וכן עורך דין. בעל משרד עריכת דין (רואה חשבון), בקריית הממשלה בחיפה. תחום התמחותו דיני מיסים, משפט מסחרי ודיני עבודה.

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

מיקום המשרד: קריית הממשלה פל ים 7, חיפה, טל: 8621350- 04, פקס: 8621349- 04,

פל': 5443671- 050 , cpa-adv-itamar@bezeqint.net : e-mail

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

 הכותב הינו מרצה בפקולטה הנדסת תעשייה וניהול במקצועות חשבונאות ניהולית מתקדמת ובקרת עלויות למעלה מ-15 שנה, וד"ר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה.

(PhD ) Faculty of Law, University of Haifa, ISRAEL     [רואה חשבון(כלכלן)-כוכבי איתמר (C.P.A.)]

מחבר הספר: "רווחה בעולם קפיטליסטי" Welfare in a Capitalist World, אשר יצא לאור בהוצאת ספריית גלובס.

משרד עורך דין, קריית הממשלה פל ים 7, חיפה,טל: 8621350- 04, פקס:8621349- 04, פל': 050-5443671

cpa-adv-itamar@bezeqint.net

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת איתמר כוכבי

מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי28/12/17552 צפיות
פרופ' גרוס, מאיר את תשומת ליבם של כל המבקשים לכהן בתפקיד הדירקטור כי המגמה היא לראות בכך מקצוע הדורש סטנדרט מסוים – יותר לא מדובר בסטנדרט התנהגות של "אדם סביר", אלא בסטנדרט התנהגות של "מקצוען סביר".

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים12/12/17592 צפיות
אזרחי ישראל בעלי אזרחות נוספת מכל מדינה אחרת, צפויים להידרש למלא תצהיר ודוחות מס לפי בקשת הבנקים בישראל. בעקבות יישום הסכם ה-CRS בישראל, אשר תוקפו אמור להיכנס באמצע שנת 2018, ייאלצו תושבי ישראל שהינם בעלי אזרחות נוספת זרה, לדווח על חשבונם בעקבות פניית הבנקים בישראל. בעלי האזרחות הנוספת הזרה, ידרשו לדווח כי הכספים בחשבונם מוצהרים ושולם עליהם מס כנדרש בחוק בישראל ובעולם.

מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי23/11/17681 צפיות
חוק המקרקעין, התשכ"ט-1969 מכיר במשכנתא כאחת מבין הזכויות הקנייניות בישראל. בהתאם לסעיף 4 לחוק, משכנתא היא "מישכון של מקרקעין". הגדרת "מישכון" קבועה בסעיף 1 (א) לחוק המישכון, התשכ"ז-1967, ולפיה, מישכון הינו "שעבוד נכס כערובה לחיוב; הוא מזכה את הנושה להיפרע מהמשכון אם לא סולק החיוב".

מאת: איתמר כוכביחוק ומשפט - כללי22/11/17611 צפיות
סביב המושג חברת בניה קבלנית קיים ערפול מסוים, שכן אין לו הגדרה קבועה. ניתן לומר כי חברת בניה היא גוף המועסק בשלב כלשהו בחיי פרויקט הבניה. ייתכן והחברה תהיה אחראית על החלק ההנדסי – הקמה פיזית של הפרויקט ויתכן כי חברת הבנייה תהיה יזמית-שיווקית.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים16/11/17682 צפיות
לאחרונה פרסמה החטיבה המקצועית של רשות המיסים, החלטה חדשה בנושא עובדי הרילוקיישן. החלטה זו נועדה להחליף את ההחלטה הקודמת, משנת 2014. ההחלטה מחודש נובמבר 2017, קובעת תנאים לפיהם העובדים יוכלו לעבוד בחו"ל, לשלם מס בחו"ל ולא לשלמו בארץ ולא להיפגע בדרישות מס "מנופחות" במועד חזרתם ארצה.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים15/11/17616 צפיות
אזרחי ישראל בעלי אזרחות נוספת מכל מדינה אחרת, צפויים להידרש למלא תצהיר ודוחות מס לפי בקשת הבנקים בישראל. בעקבות יישום הסכם ה-CRS בישראל, אשר תוקפו אמור להיכנס באמצע שנת 2018, ייאלצו תושבי ישראל שהינם בעלי אזרחות נוספת זרה, לדווח על חשבונם בעקבות פניית הבנקים בישראל. בעלי האזרחות הנוספת הזרה, ידרשו לדווח כי הכספים בחשבונם מוצהרים ושולם עליהם מס כנדרש בחוק בישראל ובעולם.

מאת: איתמר כוכבידיני מיסים15/11/17554 צפיות
אזרחי ישראל בעלי אזרחות נוספת מכל מדינה אחרת, צפויים להידרש למלא תצהיר ודוחות מס לפי בקשת הבנקים בישראל. בעקבות יישום הסכם ה-CRS בישראל, אשר תוקפו אמור להיכנס באמצע שנת 2018, ייאלצו תושבי ישראל שהינם בעלי אזרחות נוספת זרה, לדווח על חשבונם בעקבות פניית הבנקים בישראל. בעלי האזרחות הנוספת הזרה, ידרשו לדווח כי הכספים בחשבונם מוצהרים ושולם עליהם מס כנדרש בחוק בישראל ובעולם.

מאמרים נוספים בנושא דיני עבודה

מאת: רונית בילרדיני עבודה14/03/18345 צפיות
חוק פיצויי פיטורים קובע, כי עובד אשר פוטר ממקום עבודתו לאחר שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים מהמעביד. כמו כן, קובע החוק, כי בנסיבות מסוימות זכאי עובד לתשלום פיצויי פיטורים אף לאחר התפטרותו מעבודה. (הרעת תנאים, התפטרות לצורך טיפול בילד, מעבר מגורים לצורך עבודתו של בן הזוג ועוד).

מאת: tiloniדיני עבודה07/09/17706 צפיות
לעיתים, כמו בכל משפחה, יכולים להתגלע ויכוחים וחילוקי דעות, אולי אפילו להיאמר מילים קשות אך במקום העבודה, בניגוד למקרים דומים בתוך המשפחה הקרובה או לחברים הקרובים, עלול הצד השני לראות בדברים אלו כהוצאת לשון הרע בעבודה ולתבוע את אומרם בבית המשפט תחת חוק ""איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965"

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/16634 צפיות
במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה01/08/161618 צפיות
אישור מרופא תעסוקתי המורה כי אין העובד מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, או מצב הזהה לה, וזאת בשל תפקוד לקוי של אחד מאברי הגוף. עובד הסובל מבעיות בריאותיות ומציג מסמכים מרופא מומחה, המציין את הלקות בכושר עבודתו ומגבלותיו הרפואיות בעבודתו. עובד הסובל ממגבלה בריאותית ומבצע עבודה אשר אינה מתאימה ליכולותיו הרפואיות עקב מצב בריאותי לקוי.

מאת: אבי דוידידיני עבודה23/05/162322 צפיות
בקצרה על הרעת תנאים בעבודה לאלו המחליטים להתפטר ולאלו המחליטים להישאר במקום העבודה.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה22/05/162413 צפיות
חוק עבודת נשים, התשי"ד-1954 (להלן יקרא: "החוק"), קובע את הזכאויות העומדות לנשים כזכויות קוגנטיות (ר' מאמרי: חוקים קוגנטיים, חוקים דיספוזיטיביים – ד"ר איתמר כוכבי). מטרת החוק וייעודו הינו הבטחת הזכויות וההגנה על הנשים בעבודה

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה13/05/162414 צפיות
שִׁוְיוֹן פירושו: איסור הפליה, יחס שווה לכולם, חוסר הבדל, אחידות, העדר הפליה מטעמים של השתייכות לגזע, לקבוצה אתנית למין, לדת או ללאום. (איסור או העדר הפליה הינה שוויון בין המינים או שוויון מגדרי הקובע כי אין להפלות יחיד או קבוצה מפאת מינו או מינה).

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica