חפש מאמרים:
שלום אורח
26.06.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מי אחראי כאשר העסק מקרטע מפסיד ולבסוף נסגר?.

מאת: עוזי פלגניהול18/07/2016722 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג*

בכל עסק מקרטע וכושל מתקיים תמהיל כישלונות במינונים שונים האחראים למצבו של העסק. כפי שנכתב לא מעט פעמים, הכישלון לא יתום, יש לו גורם אחראי ברור ומובהק. במאמר נחדד נקודה זו.

נתחיל בכל אלה שלא אחראים, לא אחראי הלקוח שלא מעוניין לקנות, וגם לא הלקוח שמעוניין אך רוצה לשלם פחות עם יותר ימי אשראי. לא אחראי הספק שרוצה להרוויח את המקסימום, ולצמצם ימי אשראי. לא אחראי הבנק שלא מוכן להגדיל את מסגרת האשראי ודורש בטחונות. לא אחראים העובדים בעסק שמרבים להיעדר או לאחר. לא אחראים בני המשפחה הלא מוצלחים והלא מתאימים שעובדים ורבים בעסק (לעיתים הסדר הפוך). לא אחראית הממשלה שגובה מיסים. לא אחראי בעל הנכס שדורש דמי שכירות גבוהים, גם לא אחראי המתחרה "הנוכל שמרמה את לקוחותיו ונותן להם זבל". ולא אחראי "השוק" Iלא חשוב איזה.

אני בטוח שהרשימה נראית מוכרת כמעט לכל בעלי העסקים שהעסק שלהם מקרטע ונסגר, רק  בהבדל "קטן וזניח", ברוב המקרים זו רשימת האחראים למצבו של העסק.

כעת נעבור לגורמים האחראים למצבו של העסק. בראש ובראשונה בעל העסק בין אם הוא מנהל אותו באופן שוטף, או מפעיל אותו על ידי מנהל שכיר.

מרגע שמוקם עסק, האחראי הבלעדי לגורלו והצלחתו זה בעל העסק. כל הגורמים שצוינו בפתיח הם אילוצים מוכרים וידועים אתם נדרש להתמודד כל עסק. יכולת ההתמודדות עם אילוצים אלה ואחרים, ומידת ההצלחה של התמודדות זו תשפיע על גורלו של העסק לאורך כל חיו. אילוצים אלה מונחים לפתחו של כל עסק בכל תחום וענף, המינונים עשויים להיות שונים.

כבר בעת הקמת העסק ניתן להעריך את מידת יכולת ההישרדות שלו, לרוב לא ניתן להעריך הצלחות מטאוריות ולא צפויות. ברוב המקרים היזם כל כך מאמין ביכולתו האישית ובביקוש הפוטנציאלי למוצר או לשרות, עד כדי כך שאפשרות הכישלון נדחקת וכאילו לא קיימת. בכל עסק שמוקם, מידת הספקנות בהצלחת המיזם בשלב התכנית העסקית היא הגורם המרכזי להקמת העסק או לאי הקמתו. מידת הספקנות צריכה להיות הן לגבי עלות  ההקמה, הן לגבי עלות התפעול, הן לגבי ההכנסות ממכירה, הן לגבי קצב הצמיחה המשוער, והן לגבי תזמון התשלומים והתקבולים. מידת הספקנות לגבי הגורמים שצוינו תשליך על היקף וזמינות ההון הנדרש להקמה ותפעול העסק. חשוב לזכור שלא לכל עסק יש כדאיות קיום עסקית. ובמקרים רבים ניתן לזהות זאת טרום הקמת העסק.

מומלץ שתכנית עסקית תוכן על ידי גורם מקצועי ולא על ידי היזם גם אם הוא מוכשר לכך, מן הטעם הפשוט שלגורם ניטראלי יותר קל להיות ספקן. אפשרי גם שגורם מקצועי שיעבור על התכנית העסקית ויעיר הערות.

בהגדרת הספקנות אין כוונה לספקנות משתקת שתמנע יזמות עסקית, בכל יזמות קיים סיכון וסיכוי יש להטיל ספק גם בסיכוי וגם בסיכון. הדבר דומה לסיכוי שעלול להיוולד תינוק חולה שנדרש יהיה להשקיע בו משאבים רבים של זמן, תשומת לב, כסף ובמקרה הטוב ישרוד פחות או יותר, אך לעולם לא יהיה אדם בריא ורגיל. במידה והדבר ידוע מראש יש לקחת זאת בחשבון.

כאשר העסק מוקם נדרש לנהל אותו, לא כל יזם או בעל מקצוע בתחומו מוכשר ויודע לנהל כנדרש וכראוי. צורכי העסק ותמהיל כשורי הניהול הנדרשים לעסק משתנים בהתאם למיקום העסק במחזור החיים העסקי שלו (לא גיל כרונולוגי). תמהיל כישורי הניהול של עסק בהתנעה, שונים מתמהיל כשורי הניהול של עסק ברגיעה, או עסק בצמיחה, או עסק הנדרש לפתוח עסקי כנ"ל צורכי ההון הפיננסי ,הארגוני, האנושי, הטכנולוגי. ברוב העסקים הפרטיים (בעקר הקטנים והבינוניים) אין שינוי בשדרת הניהול הבכירה והמשפיעה בכל מהלך חיו של העסק. כמו כן אין התאמות של מבנה ההון שצוינו לצורכי העסק. יש לציין שהתאמות צורכי הון וכשורי ניהול צריך לבצע בתזמון הנכון הנדרש לעסק.

גורמים נוספים העשויים לסייע בכישלון העסקי הם רואי החשבון של העסק ויועצים עסקיים למיניהם המלווים את עסק, אך לא תורמים לו מספיק. לא לכל עסק יש יועץ עסקי. אך לכל עסק יש רואה חשבון המתחייב מעצם היותו עסק רשום. ברוב המקרים רואי החשבון מפיקים את הדוחות השנתיים וברוב המקרים בעלי העסק לא מבינים את משמעותם לעומק. הדוחות השנתיים מופקים לרוב כמעט שנה לאחר סיום שנת הפעילות. וניתן להתייחס לדוח  במקרים רבים כמו דוח פתולוגי שלאחר המוות. בזמן האמת לרוב העסקים  הקטנים והבינוניים אין קשר שוטף עם רואה החשבון שלהם. מה גם שבשלב זה לרוב יש רק מידע חלקי ולא מלא. אבל גם ניתוח של מידע זה אם הוא נעשה לעומק עשוי לסייע לזהות בעיות ומגמות שליליות.

הצלחה או כישלון עסקי נמדדים בסופו של דבר ביתרות המזומנים בבנק במקרים רבים העצות שבעל העסק מקבל זה לקחת הלוואה, למחזר הלוואה, להגדיל מסגרת אשראי או לעבור בנק. כלומר העצות הן בתחום תוצאת הבעיה (מחסור במזומנים) זה נכון אם הבעיה היא בנזילות העסק ולא ברווחיות העסק. במקרים רבים בעיית הנזילות נגרמת מהפסד מצטבר. לכן יש לזהות את הסיבות להיעדר נזילות מספקת.

שימוש ביועץ לניהול עסקי ראוי ומנוסה לצורך ליווי שוטף של העסק עשוי לסייע רבות לבעל העסק בזמן אמת.

לסכום ניתן לומר שהאחריות הישירה לניהול העסק, ולתוצאות העסקיות לטוב ולרע הן באחריותו המלאה של בעל העסק. כל דבר שבעל העסק יעשה או לא יעשה, בתזמון כזה אחר ישפיע על התוצאות העסקיות לכאן, ולכאן.

אני חושב שלרוב בעלי העסקים בעצם לא חידשתי דבר, ואולי בעצם כן.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP ייעוץ וניהול – פתרונות לניהול עסק)

אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג

יועץ לניהול עסקי, ספק שרותי ניהול כמנכ"ל על בסיס משרה חלקית.

חונך עסקי מוסמך של משרד התמ"ס 8091

ספק מוכר של משרד הבטחון   1100524 

בסיווג: ניהול פרייקטים של מערכות טכנולוגיות,ייעוץ ארגוני

מנכ"ל 

UP יזמות וניהול בע"מ

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגפיננסים וכספים - כללי 18/09/13693 צפיות
תזרים המזומנים העסקי, הוא ניהול ועיתוד מלאי הכסף של העסק. תהליך הניהול הפיננסי דומה במידה רבה לניהול ועיתוד מלאי חומרים רגיל, רק ברמת רגישות גבוהה הרבה יותר. בניגוד למלאי חו"ג ופריטים המשפיעים ישירות על המוצרים והתהליכים בהם הם נכללים, הכסף נכלל כמרכיב ראשי בכל מרכיבי ופעילויות הארגון העסקי. גם לכסף כמו למלאי "מצבי צבירה" ותצורות שונות . הוא יכול להיות זמין ונזיל, הוא יכול היות מושקע וסגור, הוא יכול להיות באשראי שלא מומש, הוא יכול להיות בחובות לקבל, בתקבול ביד שלא נפרע, או בחובות לתשלום, ועוד.

מאת: עוזי פלגניהול18/08/13683 צפיות
ניהול מונחה לוח בקרה הינה גישה ניהולית המאפשרת לפקח ולבקר את ביצועי העסק ברמה שוטפת, בהתאם לקצב השינוי בפרמטרים שהוגדרו כמיצגים, את הפעילות העסקית המרכזית בעסק. בדומה לנהג ברכב המתייחס ומגיב בהתאם לנתוני לוח הבקרה (שעונים).

מאת: עוזי פלגניהול03/04/12957 צפיות
המבנה הארגוני - אמור לספק לארגון מכל סוג שהו, את הבסיס והיכולת הניהולית, להשיג את המטרות אשר לשמם הוא קיים. בארגון עסקי תהליכים ארגוניים נועדו לתמוך באופן יעיל בתהליכים עסקיים, ולאפשר להם להתבצע באופן המיטבי.

מאת: עוזי פלגניהול05/02/121075 צפיות
שרשרת הערך הכוללת היא שרשרת הערך המצרפי אשר מחברת את שרשרת הערך של הספק עם שרשרת הערך של הקונה. ככל שהמוצר מורכב יותר, סביר ששרשרת הערך המצרפי שלו ארוכה יותר ומורכבת יותר, וכוללת מספר רב של גורמים המקיימים ביניהם יחסי ספקים ולקוחות. מנקודת ראות של הספק מדובר במוצר, ומנקודת ראות של צרכן הביניים מדובר בתשומה, וכך עד שמגיעים לצרכן הסופי שאצלו מסתכמת השרשרת לערכה הסופי.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי23/12/11913 צפיות
התייעלות עסקית הינה תהליך המאפשר הקטנת עלויות תוך שימור התועלות או לחילופין הגדלת התועלות ללא שינוי בעלויות, התייעלות עסקית משמעותית הינה הקטנת עלויות מצד אחד, והגדלת תועלות בו בזמן ללא פגיעה בתפקוד העסק או בשיעור הרווח. פרי ההתייעלות יכול להישאר בתוך העסק, המשמעות במקרה זה היא שיפור הרווחיות, פרי התייעלות יכול להגיע גם ללקוחות ואז המשמעות היא הוזלת המחיר של המוצר או השרות. בהתייעלות עסקית משמעותית ניתן לשלב בין גידול שעור הרווח ובין קיטון המחיר לצרכן.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי12/12/11805 צפיות
פתוח עסקי איננו סיסמת קסם שאמורה להביא את העסק ממקום מסוים למקום הרבה יותר טוב. בעלי עסקים מרבים להשתמש במושג ולא תמיד בהקשר הנכון ובתזמון הנכון בחיי העסק. נדרש לבדוק את מידת המתאם בין מה רוצה הבעלים או המנכ"ל, לבין מה העסק צריך באמת בשלב זה של חיו. בכל מקרה יש לבדוק את יכולת העסק לעמוד ברצונות הבעלים או/ו בצרכים האמיתיים הנדרשים.ניסיון לבצע פתוח עסקי ללא בדיקה מתאימה תוביל לכישלון ולנזק.

מאת: עוזי פלגעסקים - כללי28/09/111242 צפיות
אחת ההתלבטויות בהקמת מערכות מדפים במחסן היא לבחור את ספק המדפים. ההתלבטות היא בין יצרן מקומי, לבין יצרן מחו"ל המיוצג בארץ על ידי גורם שיווקי. ההתלבטות היא לעיתים לא פשוטה, מה גם שרוב הלקוחות לא מכירים תמיד את הנושא ונעזרים ביועצים למיניהם.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: נינה כהןניהול14/08/17952 צפיות
קרוב למיליארד איש כבר עושים שימוש באינטרנט על בסיס קבוע, אם באמצעות המחשב הנייד, המחשב הנייח, הטאבלט או טלפון החכם

מאת: נינה כהןניהול14/08/17672 צפיות
ישנם עסקים רבים בישראל שנתונים לתחרות קשה במיוחד עסקי המסעדנות, כאשר קיימות המון מסעדות בכל מיני סגנונות ברחבי הארץ.

מאת: נינה כהןניהול25/07/17571 צפיות
העולם העסקי, טומן בחובו עסקים רבים מכל מיני סוגים. ישנם בעלי עסקים שאינם מסוגלים לשרוד בשנה השנתיים הראשונות לקיומם

מאת: שלום כהןניהול06/11/16636 צפיות
ניהול עסק הוא מטלה לא פשוטה ומי שהתנסה בכך או שיש לו עסק בפועל יודע את זה. צריך לנהל בראש ובראשונה את העובדים, צריך לנהל את המלאי, צריך לנהל את הספקים, לעקוב אחר הנהלת החשבונות ולבצע עוד מטלות רבות אחרות

מאת: SEOMANניהול31/05/16839 צפיות
איך תוכלו לגשת ללקוחות שלכם בצורה הטובה ביותר? כיצד באמצעות מוצרי פרסום ניתן להשיג יותר לקוחות

מאת: SEOMANניהול25/05/16761 צפיות
כיצד מוצרי הפרסום הפשוטים משפיעים על הלקוחות הקיימים של החברה ואיך ניתן למנף את כלל השיווק באמצעות מוצרי פרסום.

מאת: SEOMANניהול29/04/16698 צפיות
בשנים האחרונות מדברים יותר ויותר בעולם השיווק על הצורך במיתוג חיצוני מעבר למדיות השונות בהן מפרסמות החברות. אחת השיטות הפופולריות היא שיווק ומיתוג באמצעות מוצרי פרסום. כיצד עושים זאת בדרך הנכונה וכמה באמת מוצרי הפרסום מסייעים למיתוג של החברה?

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica