חפש מאמרים:
שלום אורח
09.12.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תשעה באב - החורבן והתקווה

מאת: ציפורה בראבייהדות22/07/2018287 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

למעלה מאלפיים שנה חלפו מאז חורבן הבתים הקדושים לעם ישראל ואנו עדיין מתאבלים על החורבן.

מאז חורבן בית המקדש, משנכנס אב אנו ממעטים בשמחה. ובעצם כבר מי"ז בתמוז http://www.news1.co.il/Archive/003-D-84780-00.html תחושת האבל מתחילה. חלק ממנהגי האבלות חלים.

תהליך של חורבן:

בי"ז בתמוז נפרצו חומות ירושלים. החל הסדק הנורא בביטחון עם ישראל.

ומרגע שנפרצו החומות לא צריך היה יותר מידי זמן עד לחורבן הגדול.

זה קרה תוך שלושה שבועות! כי סדק מביא לפריצה. ופריצה בחומות עלולה להביא לחורבן.

בתשעה באב נחרב בית המקדש.

ועל אלו אנו אבלים ומתענים.

ולא רק בית אחד נחרב בתשעה באב. ולא רק חורבן בתים.

אסונות שקרו לעם ישראל בתשעה באב:

חטא המרגלים - וכן בתשעה באב, על פי המסורה קרה חטא המרגלים – חטא של יוהרה והסתה – המרגלים ששבו מהארץ במקום להתפעל מהכוח שמעניקה הארץ לתושביה. סיפרו: ""אפס, כי עז העם היושב בארץ, והערים בצֻרות גדֹלֹת מאוד ... עמלק יושב בארץ הנגב, והחתי והיבוסי והאמורי יושב בהר, והכנעני יושב על הים ועל יד הירדן" (במדבר י"ג, כח-כט). לא הזכירו את פירותיה היפים, את יופי הארץ. רק הפחידו והזהירו.

רק יהושע בן נון וכלב בן יפונה דיברו טובות על הארץ: "ויאמרו באנו אל הארץ אשר שלחתנו, וגם זבת חלב ודבש היא, וזה פריה." (י"ג, כו-כז).

אבל לא די היה בשני הצדיקים ועם ישראל יצא לגלות של ארבעים שנה במדבר.

חורבן בית ראשון - בית המקדש הראשון, נחרב ע"י נבוכדנאצר מלך בבל (בשנת 586 לפנה"ס) שהרס את בית המקדש, לקח את אוצרות בית המקדש  ואוצרות המלך והשרים, והעביר לבבל. את היהודים שנשארו בחיים לאחר ההרג והביזה, הגלה לבבל. שם נמכרו לעבדים ולשפחות.

חורבן בית שני - בית המקדש השני נחרב ע"י טיטוס הרומאי, (בשנת 70 לספירה) שהחריב את ירושלים, החריב את בית המקדש והוביל את אוצרות המקדש המפוארים לרומא. מאות אלפי יהודים  נהרגו ע"י הרומאים בירושלים ובכל רחבי הארץ. מי שנשארו בחיים הוגלה ונמכרו לעבדים ולשפחות.

אבלים על החורבן:

- בסעודה שלפני הצום נהוג לאכול סעודה פשוטה -   2 שני מיני תבשיל בלבד. מלבד סלט ולחם וכדו'. .

ויש הנוהגים בטרם הצום ממש לשבת על הריצפה ולאכול סעודת אבל של לחם יבש ומים וביצה קשה.

- בתשעה באב אסור ללמוד תורה. כי התורה משמחת ואין אנו יכולים להרשות לעצמנו לשמוח ביום זה.

- קוראים במגילת איכה. המגילה קשה ומספרת על הימים הקשים של החורבן והגלות ופותחת במילים המצמררות: "איכה ישבה בדד העיר רבתי עם היתה כאלמנה רבתי בגוים שרתי במדינות היתה למס, בכו תבכה בלילה ודמעתה על לחיה אין לה מנחם מכל אהביה כל רעיה בגדו בה היו לה לאויבים."

- אין אומרים שלום.

- יושבים על הריצפה או על כיסאות נמוכים. לפחות עד חצות היום.

- איסור אכילה ושתיה – הוא הצום הנוהג מערב תשעה באב עד למוצאי תשעה באב.

- איסור רחיצה – אסור להתרחץ, ומסיבה זו – בנטילת ידיים של שחרית ובכלל נוטלים רק עד

גובה פרקי האצבעות.

- איסור סיכה – אין לסבן את הגוף או למרוח בשמן או במשחה כלשהי.

- איסור נעילת סנדל – אסור לנעול נעלי/סנדלי עור.אפשר לנעול נעלי/כפכפי בד או פלסטיק..

וכמובן כל האיסורים הנהוגים מי"ז בתמוז.

לא די בצום תשעה באב, חורבן הבית מוזכר בעוד מקומות בחיינו:

נהוג להשאיר שטח מרובע על הקיר ללא צבע זכר לחורבן.

שבירת הכוס בחתונה בקריאת: "אם אשכך ירושלים תשכח ימיני" (תהילים קל"ז)

בתכשיטי האשה יש להשאיר פינה לא שלימה

ביום החתונה – היום השמח מכל לאדם היהודי נהוג לשבור כוס בריאת "אם אשכחך ירושלים

ויש הנוהגים לשים אפר על ראש החתן.

נפוליאון מלמד על הכוח שבזיכרון העם:

והזיכרון הזה הוא כוחו ועצמתו של העם היהודי. וכך מסופר על נפוליאון בונפרטה:

נפוליאון, קיסר צרפת, חולף בעיירה מזרח-אירופאית חשוכה בדרכו משדה הקרב.

אחד הבתים מושך את תשומת ליבו. הבית היה מואר באור קלוש ונראה שונה משאר הבתים.

נפוליאון יורד ממרכבתו וניגש אל הבית מלווה באנשיו הקרובים. בתוך הבית הוא מגלה אנשים בגלאים שונים היושבים על הארץ וקוראים בספרים ובוכים לאור מספר נרות מועטים.

תמה נפוליאון על הבכיות ושאל על מה כל זה?

הוסבר לו כי אלו יהודים המתאבלים ובוכים על חורבן בי המקדש.

מתי זה קרה? שאל נפוליאון.

לפני למעלה מ-1,700 שנים, נענה.

נפוליאון הופתע ואמר: עם בעל זיכרון לאומי כזה המוריד דמעות על חורבן העבר כאילו התרחש זה עתה, הינו גם בעל עתיד מפואר.

כי זכר העבר הוא ערובה לעתיד.

תשעה באב - יום של תקוה:

יהודי לעולם אינו שוקע בעצבות ללא תקווה.

בתשעה באב אנו צמים לזכר החורבן הנורא על אבדן הבית הקדוש לנו. אבל בכל שנה אנו מקווים שיהיה הצום הזה האחרון ובעזרת השם נזכה לראות בבניין בית המקדש בקרוב ממש ואז יתבטלו כל הצומות ויהפכו לימים שמחים לחגים.

"צום הרביעי וצום החמישי וצום השביעי וצום העשירי יהיה לבית יהודה לששון ולשמחה ולמועדים טובים" (זכריה ח, יט)

וכך אומר הרמב"ם: "כל הצומות עתידין ויבטל לימות המשיח, ולא עוד אלא שהם עתידים להיות יום טוב וימי ששון ושמחה".(הלכות תענית, הלכה יט)

מלבד צום יום הכיפורים.

ומזלו של חודש אב הוא האריה. האריה הוא כוח ההתגברות. לקום מן הצער, מן האבל ולהתחיל מחדש ולקוות לגאולה במהרה בימינו.

ובאמת מיוחד יום תשעה באב כבעל עוצמות מיוחדות לתקווה ולגאולה פרטית וכללית.

תשעה באב הוא על פי המסורה גם יום לידתו של המשיח. http://www.hageula.com/calendar/av/1574.html

ומשום התקוה לראות בבניינה במהרה בימינו, אנו מסיימים בסדר פסח וכן ביום הכיפורים בברכת: "לשנה הבאה בירושלים".

והתקוה הזאת  היא שהחזיקה את היהודים בגלות שנים רבות כל כך. בקושי, בסבל ובביזיונות. האמונה שעתיד בית המקדש להיבנות בבוא משיח צדקנו בעזרת השם.

האמונה שה' לא נטש אותנו שהוא יחזיר לנו את הבית הקדוש ושם נוכל לחדש ימינו כקדם.

השבת שלאחר תשעה באב היא שבת "נחמו" "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי, יאמַר אֱלקיכֶם. דַּבְּרוּ עַל לֵב יְרוּשָׁלַ?ים וְקִרְאוּ אֵלֶיהָ כִּי מָלְאָה צְבָאָהּ כִּי נִרְצָה עֲו?נָהּ, כִּי לָקְחָה מִיַּד ה' כִּפְלַיִם בְּכָל חַטאתֶיהָ." (ישעיהו מ, א)

ונזכה לראות בבניינה במהרה בימינו. אמן.

לעילוי נשמת אמי ע"ה רחל בת חנינה שנולדה ביום תשעה באב לפני 82 שנים ונלב"ע ביום י"ב באב התש"ע



 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ציפורה בראבי -

ד.א.  teilot1@walla.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ציפורה בראבי

מאת: ציפורה בראבישירה19/07/181996 צפיות
כמי מעיין צלולים, כך הם שיריה של המשוררת שולמית ספיר-נבו. נקיים ושקופים בהם אנו פוגשים דגים קטנים קסומים אבל גם כרישים קטנים, נשכניים..

מאת: ציפורה בראבישירה19/07/182042 צפיות
משוררת נשים, לפעמים אישה-ילדה – זוהי המשוררת לאה צבי (דובז'ינסקי) וקסמה נוגע.. מרוכזת, מדוייקת ולא מיופייפת. כתיבתה אקספרסיבית, שורטת, כואבת ומוותרת... רוב הדימויים בשיריה נובעים מעולמה הביתי של האישה.

מאת: ציפורה בראבישירה19/07/182693 צפיות
ספר שיריה הראשון של ורדה אליעזר חושף עולם פנימי עמוק וכובש.

מאת: ציפורה בראביתרבות דיגיטלית19/07/182210 צפיות
המקום אליו מחוברים הילדים והצעירים בכלל וגם מבוגרים רבים הוא – הטלפון הנייד שלהם, החיבור הדיגיטלי שלהם לעולם. רק נסו לקחת אותו מהם. לא יעלה על הדעת!

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/13959 צפיות
על נוח נאמר: איש צדיק תמים. על אברהם נאמר: התהלך לפני היה תמים. בשבחי התמימות.

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/13735 צפיות
הבחירה בין טוב ורע - וארץ ישראל כנגד המצוות כולן!

מאת: ציפורה בראביפרשת השבוע06/08/13687 צפיות
לא רק קשיים כלכליים הינם מבחן לאמונה. גם עושר יכול להיות מבחן.

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/191050 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1945 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1945 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1946 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1952 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1948 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/1945 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica