חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

להפעיל את ההגיון, להשתמש באובייקטיביות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/20195432 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

להפעיל את ההגיון, להשתמש באובייקטיביות

מאת דניאל בלס

- איך היית שופט את עצמך?

נתן הנביא נתן בידי דוד המלך את האפשרות לשפוט את עצמו דרך משל. נתן הנביא הציג לפני דוד המלך מקרה, ודוד המלך לא ידע שהוא נושא המקרה. דוד המלך פסק ואז גילה שהיה זה בעצם הוא.

תארו לעצמכם שבבית-דין של מעלה, במקום לשפוט אתכם, היו מעמידים לפניכם אדם זר לשפוט אותו. היה עליכם לשפוט אדם כלשהו על כל חטאיו. ורק לבסוף הייתם מגלים "אתה הוא האיש!", כך נגלה שאת עצמנו שפטנו ועל חטאינו אנו נענשים בעונשים שגזרנו על עצמנו...

- השימוש במשלים מאפשר אובייקטיביות!

זוהי אובייקטיביות. מכאן מבינים שאת האמת משיגים דרך לוגיקה, הגיון בריא.

אמור לאדם שיש בורא לעולם בגלל שהעולם מסודר ומורכב, יכול להיות שהוא לא יסכים איתך. זה מחייב, זה מפחיד. האדם איננו אובייקטיבי.

אך תן לאדם משל, ספר לו על שעון שהוא מצא ביער או פירמידה שנוצרה במקרה, ולפתע האדם יאמר לך באופן ברור ופשוט "לא יתכן הדבר במקרה". ואז אתה מקיש על העולם והחיים. לפתע האדם מבין שאת הנושא האחר הוא שפט. וכעת אין לו ברירה אלא להסכים.

זוהי אובייקטיביות, זוהי לוגיקה.

לוגיקה היא השכל האובייקטיבי. היא המחייבת אותנו להסיק מסקנות על ידי עקרונות של הסכמה או שלילה. באמצעותה נאלץ להסכים על דבר מה, או לשלול דבר מה. בגללה נאלץ להיות אובייקטיבים.

- שאלות מהותיות במקום שאלות כמותיות!

ואם אתה באמת אובייקטיבים, שאלו את עצמכם שאלות מהותיות.

למה זה פועל ככה? מהו? מזה? מה גורם לו לפעול כפי שהוא פועל? מדוע זה לא אחרת?

מדוע זה... מסודר?

"פני הירח מרוצפים בסלעים אפרפרים העשירים מאד בדו-תחמוצת הצורן (סיליקה), חומר שמחזיר אור מצוין. הירח פשוט מחזיר אלינו את אור השמש, וכשהאור הזה מגיע אלינו הוא מכיל, פחות או יותר, את כל קשת הצבעים. במלים אחרות - הירח לבן." - ואני שואל, הבמקרה הדבר?

ישנה הבנה מהותית וישנה הבנה כמותית. כדי לחשוב עלינו להשתמש בהבנה מהותית, לא רק לחשבן ולהניח במשוואות את מה שניצב מול עינינו, אלא לנסות ולהבין מה אנו רואים.

- מדוע מהירות האור היא כל כך מהירה?

קשת בענן, מה זה? הספקטרום של האור, שבירה של האור. אך מדוע האור נשבר דווקא כך? מדוע קיימים הצבעים ומדוע כך הם נשברים בדבר המופלא הזה הנקרא "אור"? ומהו בעצם "אור"?

הריק הוא שחור, אז מדוע השמים כחולים? כי הצבע הכחול "נמרח" באופן הטוב ביותר. אך מדוע הצבע הכחול הוא הנמרח באופן הטוב ביותר? מדוע אין זה הצבע הסגול או הירוק התופס פיקוד? מדוע מהירות האור היא כל כך מהירה?

- כמה אנחנו באמת מבינים את התחכום?

האם אנו מבינים כיצד חיידק מזערי מצליח להחליא גוף שלם?

ומהו ברק? אנו בסך הכל יודעים לקרוא לזה חשמל ולנסות לתאר את התנועה המתרחשת בו.

גילינו שאפשר להעביר קול דרך חוטי טלפון וקראנו לזה "המצאה". אך עד כמה אנו "גילינו" ואנו "עשינו" באמת? הרי כל המרכיבים כבר היו כאן לפנינו כדי שאנו נשתמש בהם, נגלה אותם... הכל היה מוכן בשבילנו.

מה היה קורא אם אלוקים לא היה בורא מציאות בה חוטי טלפון מעבירים קול?

מה היינו עושים אם פחם או דלק לא היה מועיל במאומה לכלי רכב? מה היינו עושים אם זכוכית אטומה לא היתה מאפשרת את תאורת הלהט במנורה?

חשבו! בקשו להיות אובייקיטיבים לשם שינוי, רק כך תגלו את האמת.

בברכה,

דניאל בלס.

המאמר פורסם בחסות  ספר תורה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196045 צפיות
תיאורית האבולוציה סוברת שבעלי חיים מתפתחים מבעלי חיים פרימיטיביים מהם, בתהליכים איטיים ובמשך מיליוני שנים. למשל, שדג מסוגל להפוך לזוחל וזוחל לציפור או יונק וקוף פרימיטיבי לאדם החושב. אנו נבחון את התיאוריה לפי סעיפים, ונענה על כל ראיה שהללו מציעים לתיאורית ההתפתחות ההדרגתית.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196015 צפיות
במאמר על התנין וציפור התנינן הצגנו סימביוזה בין התנין לציפור המקננת בתוך שיניו כדי לאכול את שאריות המזון. האם אבולוציה מסוגלת ליצור סימביוזה בין בעלי חיים, או שרק תכנון עומד מאחורי הדברים? יהיו אנשים אשר ינסו לבטל את הסימביוזה שבין התנין לתנינן בטענה שעדיין מדובר במקרה נדיר. אך אין זה אומר ששיתוף פעולה קיצוני בין בעלי חיים בטבע הוא נדיר. למעשה, מקרים רבים של שיתוף פעולה קיצוני בין טורף לנטרף מתועדים בטבע.

מאת: בתיה כץבעלי חיים - כללי03/12/195913 צפיות
אך מה יהיה ניתן לומר על מנגנון המשלב בו מספר חלקים מופרדים הפועלים בתיאום? הרי כדי שאבולוציה תשמור מקרה כלשהו, עליו לתת יתרון הישרדותי משמעותי בו ברגע, אחרת היצור לא "ישרוד יותר טוב מאחיו". מסתבר שקיימים מנגנונים בטבע המראים של"אבולוציה" ניחנה גם בראיית העתיד, או במילים אחרות, עובדה נוספת לקיומו של גורם אינטלגנטי חיצוני.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196038 צפיות
מתוך מיקרוסקופ או אפילו באמצעות עין בוחנת, יתגלו טביעות האצבע כבקעים בתוך העור, רכסים ועמקים מסוטטים, קוים עמוקים המקבילים אלה לאלה. הן גורמות לכך שהידיים שלנו מחוספסות קמעה. הסיבה לכך היא גאונית.

מאת: בתיה כץמדעי הטבע - כללי03/12/195998 צפיות
תיאוריה זו התבססה על הרעיון של מישהו בשם לאמרק, אשר טען כי היצורים משתנים והופכים מותאמים לסביבתם הודות לשינויים הסביבתיים והמאמצים שהם עושים לשם כך. לפי תיאוריה זו סברו שבני האדם העתידיים יהיו נמוכים ובעלי אצבעות ארוכות...

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/1991241 צפיות
לפני פחות ממאה שנה היו מלמדים בבתי הספר כי הג'ירפה מתחה את צווארה ולכן נולדו צאצאיה עם צוואר ארוך יותר. כמו כן היו מספרים כי הדג במים הרדודים רצה מאות ללכת על החוף, ולכן צאצאיו נולדו עם סנפירים-רגליים. זו היתה תיאוריית האבולוציה של פעם, אך עד היום הזה יש אנשים החושבים שזה מה שהאבולוציה טוענת.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/195772 צפיות
חלק מהתומכים בתיאורית האבולוציה, מנסים לטעון שהסיכוי שהחיים נוצרו בעצמם הוא יותר טוב מהגרלה בלוטו,

מאמרים נוספים בנושא יהדות

מאת: בתיה כץיהדות01/12/19102626 צפיות
האם יש פסוקים בתורה שבכתב המדברים על תורה שבעל פה?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195559 צפיות
טענות של דתות אחרות. ומאין לנו שהיה זה באמת אלוקים שנתן את התורה לישראל?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195625 צפיות
בתורת ישראל. בכל דת תמיד היתה שגורה האמונה במנהיג אחד שרק אליו התגלה האל וכל מי ששכל בראשו יבין מיד שקל לשקר ולהמציא תורה באופן כזה. לעומת זאת, בתורת ישראל אנו רואים התגלות לאומית לעם שלם, מעמד הר סיני.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195643 צפיות
מאין לנו שיש תכלית לחיים שלנו ולא באנו הנה רק כדי ליהנות.

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195598 צפיות
לאלוקים אין בורא. משום שאלוקים הוא היוצר את התהליך של "בורא ונברא"/"נולד ומוליד", הוא עצמו אינו שייך לתהליך אותו יצר. עצם זה שאלוקים יצר את כח המשיכה לא אומר שאלוקים עצמו כפוף אליו. האם יש הסבר "מדעי" יותר מדוע לאלוקים אין אלוקים?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195625 צפיות
אם לא ניתן לדמיין את האלוקים אז איך ניתן להאמין בו? מהו בעצם אלוקים אם כך?

מאת: בתיה כץיהדות01/12/195618 צפיות
המדע כידוע לכל, משרת אותנו בטכנולוגיה, מציאת תרופות למחלות, וביחוד נוחות. זאת הסיבה שרוב האנשים החליטו לבחור ולדבוק במדע ובממסד המדעי, כי הם ראו בו את המייצג הבלעדי של הידע והקידמה המשרתים אותנו בחיינו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica