חפש מאמרים:
שלום אורח
12.08.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

"כושר הישרדות עסקי" התכונות הנדרשות לכל עסק

מאת: עוזי פלגניהול03/05/2020118 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

עוזי פלג - יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה מוסמך המעוף במשרד הכלכלה . 052.6969240

בכל קרב או תחרות שמטרת המתמודדים להכות את היריב או לגרום לו נזק מרבי, המנצח הוא בעל כושר הספיגה הגבוה יותר ואורך הנשימה הארוך יותר.

לא תמיד זה שמכותיו חזקות יותר, אובעלות יכולת גרימת נזק גבוהה יותר מיריבו, הוא גם בעל יכולת ספיגת מכות ובעל אורך נשימה ארוך.

עקרון זה מסביר מדוע לעיתים במלחמות, המנצח במערכה הוא המתמודד בעל יכולת ספיגת המכות הגבוהה יותר ואורך הנשימה הארוך יותר. וזאת למרות נחיתות כוח ועוצמה מול היריב. הניצחון מושג בזכות יכולת הספיגה אשר מתישה את יריבו.

בעסקים "המלחמה" היא לא בהכרח ישירה מול מתחרה ספציפי מוגדר, אבל היא ישירה מול הכוחות הפועלים בסביבת התחרות הענפית. והשינויים, המגמות, והאירועים, המתרחשים בסביבה הרחבה והגלובלית.

העסק אשר יוביל את התחרות, יהיה העסק אשר יצליח להתמודד טוב יותר עם הבעיות הצפויות והלא צפויות בענף או במשק, ייתן מענה הולם למוצרי המתחרים, יגיב בהתאם להתנהלות המתחרים והספקים, יזהה את האיומים וההזדמנויות הנוצרות בשוק וירכוש את אמון הלקוחות, כל זאת בימים כתקנם.

בימים של משבר כלכלי, התכונות הנדרשות לספיגה ולבלימה, שונות מהתכונות הנדרשות לצמיחה ולהתרחבות.

הארגון העסקי שיעבור את המשבר בצורה הטובה ביותר, יהיה הארגון אשר יזהה את הצפוי לקרות מהר ככל האפשר, יהיה בעל יכולת להגיב במהירות בצורה אפקטיבית.

אפקטיביות התגובה נובעת ממבנה הפעילות של העסק, תהליך קבלת החלטות מהיר, מבנה הוצאות ונזילות ההון, הגמישות העסקית והתפקודית, היכולת לשלוט באופן מוחלט ומהר בהוצאותיו.

כל זאת כמובן בהתייחס להתנהגות הענף בו פועל העסק, מידת חוסנו או/פגיעותו של הענף. בעקרון ככל שהעסק מספק מוצרים ושירותים בסיסיים יותר, בסיס הוצאותיו נמוך יותר, הוא שולט על חלק גדול משרשרת האספקה של מוצריו, שרידותו עשויה להיות גבוהה יותר, אם כי לא בהכרח.

יש חשיבות לקריאה מהירה של שדה הקרב, התארגנות מהירה ושונה למצב החדש, ופעולה מהירה

לארגון כזה יש סיכוי טוב לשרוד את המשבר בצורה סבירה, למרות שהארגון הזה לא בהכרח היה מוביל השוק,לא בהכרח היה בעל היכולות הטכנולוגיות והעסקיות הטובות יותר, ולא נתפס כגדול וחזק מלכתחילה. אבל זה הארגון בעל יכולת: התגובה המהירה, כושר הספיגה הגבוה יותר ואורך הנשימה הארוך.

תגובה מהירה – ניהול דינמי ואחראי המאפשר זיהוי מהיר של הנדרש לבצע. יכולת הערכת מצב וקבלת החלטות תחת לחץ וחוסר ודאות. יכולת עצירה מידית של פעילות לא נחוצה. חשיבה שונה מהרגיל, יכולת לצמצם עובדים או/ו להסב אותם במהירות לפעילות שונה מהרגיל.

כושר הספיגה - מבנה ההון של החברה (נכסים נזילים, חובות), מבנה ורמת הוצאות המאפשר צמצוםוהתאמה לצרכים המשתנים, יכולת לדחות תשלומים.

אורך הנשימה- אורך הנשימה מושפע מכושר הספיגה בשילוב התגובה המהירה ובצוע המהלכים הנכונים.

ניתן להגדיר את התוצאה"כושר הישרדות עסקי"

כל עסק צריך לבחון את מידת הקיוםשל "כושר ההישרדות העסקי" שלו. זה תלוי בראש ובראשונה בסוג המוצר אותו מספק העסק, מידת הנחיצות שלו, איזה צורך הוא מספק, היקף הלקוחות הנדרשים למוצר, מקורות הרכש, מיקומו בשרשרת האספקה, התלות בקבלני משנה, היכולת לבצע שינויים מהירים באופן הפעלתו ועוד.

ניהול סיכונים עסקי ראוי, היה מאפשר לעסק לבצע מיפוי של יכולות מול מצבי סיכון אפשריים. את מידת ההסתברות למימוש האירוע, את חומרת הנזק הצפוי האפשרי במידה האירוע יתממש, ובהתאם לכך לזהות פערים בין היכולת להתמודד עם הסיכון, לבין היכולת הקיימת בעסק.

היכולת העסקית לשרוד משבר תהיה שונה מעסק לעסק, והיא שונה מהיכולת העסקית הנדרשת לצמיחה.

דווקא עסק "רזה" הנאבק על קיומו כל העת, עשוי לשרוד משבר טוב יותר מעסק מפונק ושבע, שלא רגיל לתפקד בתנאי תחרות קשים, ותחת אילוצים חריגים. עסקים שורדים הם לרוב יותר קטנים, פחות פורמליים ויותר גמישים. תכונות אלה מאפשרות להם לתפקד טוב יותר בתנאים של חוסר ודאות.

גם בכדורגל ישנן קבוצות, שרגילות לדשדש בתחתית הליגה ונלחמות לא לרדת, לעומתן יש קבוצות שרגילות להיות בצמרת. קרו מקרים שקבוצות צמרת נקלעו למשבר וירדו ליגה, מכיוון שהן מראש נבנו להתמודד על אליפות, ולא לקרבות הישרדות. לעומתן קבוצות התחתית הכרוניות, נמצאות במקומן "הטבעי" כל שנה, ורגילות להילחם על מקומן בליגה.

במשבר האחרון ב 2008 ראינו שבארה"ב קרסו חברות ענק שב "ימים הטובים" נראו כספינות ענק ששום גל או קרחון יכולים להזיק להם, מסתבר שב "ימים שטובעים" נדרשות תכונות נוספות שהיו חסרות.

גם במשחק הטלוויזיוני "הישרדות" הזוכה ברוב הפעמים לא היה המהיר ביותר, החזק ביותר, או הזריז ביותר, ולא בהכרח החכם ביותר. כך גם בהישרדות עסקית.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/20224 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/20217 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/20238 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/20253 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20253 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20263 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20260 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/20253 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20253 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20263 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/20260 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20319 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20306 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/20278 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica