חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ההחלטה על בריאת העולם

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע07/03/20101029 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ב"ה.

שולחן-השבת

 

מבט מיוחד ומרתק לפרשת-השבוע,

לפי מדרשי חז"ל, הקבלה והחסידות

לאור תורת חב"ד

מאת

הרב יוסף קרסיק

שליח הרבי

ורב אזורי בת חפר - עמק חפר

כ"ה אדר

אמונה ותקווה של יכניהו המלך וגאולתו על ידי אויל מורדוך

כ"ה אדר יום המחשבה והתכנון לבריאת העולם, יום מסוגל לחרות וגאולה ההחלטה על בריאת העולם

כ"ה באדר הוא יום מיוחד לעולם כולו וגם לעם ישראל:

חז"ל נחלקו מתי נברא העולם: רבי אליעזר אומר בכ"ה באלול ורבי יהושע אומר בכ"ה באדר, הרבי מסביר ומפרש את מחלוקתם: שהם לא מתווכחים על המציאות האמיתית שהקב"ה החליט במחשבתו ("עלה במחשבה") לברוא את העולם בכ"ה אדר והבריאה למעשה היתה בכ"ה באלול, והמחלוקת ביניהם היא מה חשוב יותר - יום הביצוע המעשי או יום התכנון וההחלטה:

לדעת רבי אליעזר היות שעולמינו הוא עולם המעשה, ולא תמיד מחשבה ותיכנון מתממשים למעשה, יכולים להתרחש שינויים בין ההחלטה למעשה - לכן היום שנחשב לראשון לבריאת העולם הוא כ"ה אלול שבו נברא העולם למעשה בפועל; אבל רבי יהושע סובר שהיות שאנו עוסקים בבריאת הקב"ה, שאצלו אין עכבות ומחסומים, והחלטתו במחשבה, יכולה להתבצע למעשה בלי כל שינוי ופקפוק - לכן כ"ה באדר נחשב ליום הראשון בשנה, שבו עלתה במחשבה האלוקית לברוא את העולם.

מאז ולדורי דורות יום כ"ה באדר הוא יום מיוחד בעולם המחשבה והתכנון, וכן לקבל החלטות טובות לעשות ולהוסיף בכל הדברים הטובים במחשבה דיבור ומעשה, בתורה מצוות ומעשים טובים.

ממפלת האוייב לתקומת עמנו

שלושת אלפים שלוש מאות וששים וארבע שנה (3364) אחר כ"ה אדר הראשון, בשנת ג'שס"ד (לפני כ-2500 שנה), אירע מאורע היסטורי חשוב המהווה נקודת ציון היסטורית חשובה במפלת אוייבי ישראל ובחזון גאולת ותקומת עמנו - ויש קשר בין שתי המאורעות שאירעו בו ביום (המחשבה לברוא את העולם, והגאולה והישועה), כי הוא יום סגולה מיוחד, כפי שנראה בהמשך.

אנו עוסקים בסוף ימי בית המקדש הראשון ובשנים האחרונות לשלטון מלכי יהודה בירושלים, כשהמעצמה השלטת בכיפה היתה ממלכת בבל שבראשה עמד המלך החזק נבוכדנאצר הרשע, שכבש ארצות ועמים וגם את ארץ ישראל, הרג אנשים ונשים במיתות אכזריות, הדיח מלכים והמיתם, ומינה תמורתם שליטים כרצונו, הטיל מיסים כבדים וגזל רכוש רב מבני עמו ומשאר העמים.

בפרק זמן קצר יחסית החליף בירושלים ארבעה מלכים: יאשיהו, בנו יהויקים, בנו יהויכין, אחיו צדקיהו, שהיה המלך האחרון - סיפורינו קשור ל"יהויכין המלך" ובו יתמקדו עיקר דברינו.

בן שמונה עשרה שנה היה יהויכין כשהומלך בירושלים, הוא מונה על-ידי נבוכדנאצר, במקום אביו המלך יהויקים שהומת באכזריות רבה על-ידי נבוכדנאצר, שאף ציווה להשליך גופו לכלבים ולא להביאו לקבר.

כמו אביו יהויקים שעבר על כל מצוות התורה ולא נהג בצדק ויושר לעמו (ולכן נענש מה' במוות קשה), גם יהויכין בנו, עשה "את הרע בעיני ה'", ולכן נענש ורק זמן קצר ישב על כס המלוכה, כעבור שלושה חודשים נבוכדנאצר הדיח אותו והגלהו לבבל [ביחד עם נכבדי העם וגדולי הדור, תלמידי החכמים, הסנהדרין ודניאל, חנניה מישאל ועזריה] והושיבו במאסר עולם בבית-כלא קשה כשמזונו היה רק "לחם צר ומים לחץ". רק לאחר שלושים ושבע שנה, כשנבוכדנאצר מת, ובנו "אויל מורדוך" עלה על כס המלוכה בבבל - שוחרר מכלאו.

עם שיחרורו היתה לו עדנה ממלך בבל החדש, כפי שמסופר בנביא (מלכים ב,כח. סוף ספר ירמיהו): בשלושים ושבע שנה לגלות יהויכין .. נשא אויל מורדך .. את ראש יהויכין מבית כלא. וידבר איתו טובות ויתן כסאו מעל כסא המלכים אשר אתו בבבל. ושינה את בגדי כלאו .. וארוחת תמיד ניתנה לו מאת המלך דבר יום ביומו כל ימי חייו.

כמיהה וציפיה

מאורעות אלו התרחשו בכ"ה באדר - וזה פרשת הדברים:

בכ"ה באדר מת הרשע האכזר נבוכדנאצר ונקבר למחרת בכ"ו באדר אז הוציאו את בנו אויל מורדוך מבית הכלא ומינו אותו למלך, אך אויל ביקש שתחילה יוציאו את אביו מקברו להוכיח שהוא מת - מדוע?

שנים קודם קיבל נבוכדנאצר עונש משמים והפך לחי'ה ודר בין בעלי-חיים ומינו למלך את בנו אויל, וכשנבוכדנאצר חזר להיות אדם ושב לכס המלוכה השליך את אויל לבית-הכלא, לכן כאשר מינו את אויל בשנית, ביקש שתחילה יוציאו את אביו מקברו ויגררוהו ברחוב העיר למען ייחזו כולם שנבוכדנאצר מת והמלוכה עברה בצורה מלאה ומוחלטת לאויל, רק אז עלה על כסא המלוכה, ומיד ציווה להוציא את מלך יהודה יהויכין מבית הכלא, וגידלו והעלה את כסאו מעל כל המלכים.

פרשת הצלת וגאולת יכניהו מהווה לימוד מוסר-השכל למצבינו הנוכחי בגלות (ילקוט מעם לועז, מלכים, עמוד רצט):

לאחר שיכניהו הוגלה מירושלים, עלה על כס המלוכה צדקיהו אחיו שהיה "צדיק גמור", ובחלוף אחד-עשרה שנה גם אותו הגלה נבוכדנאצר (כי בני הדור היו רשעים, לכן נענשו משמים), החריב את ירושלים והושיבו בבית האסורים בבבל, אך הוא נפטר בבית האסורים רגע אחד לפני מועד הגאולה, ביום כ"ו באדר שנת ג'שס"ד, יום אחד אחר מותו של נבוכדנאצר ויום אחד לפני שאויל שחרר וגאל מבתי האסורים, במה זכה יכניהו יותר מצדקיהו אחיו, שרק הוא נגאל מבית הכלא, והלא צדקיהו היה צדיק גמור ויכניהו היה רשע גדול?

התשובה לדבר כי בבית האסורים יכניהו שב בתשובה והיה חדור אמונה ותקווה לגאולה השלימה!

למרות שממעמד נעלה ונשגב מאוד נפל אל תהומות השפל, מכס מלכות יהודה להיות אסיר מושפל בבית כלא בבלי הניזון מלחם צר ומים לחץ - לא התייאש ולא אבד תקווה, ובמשך שלושים ושבע שנה המתין וציפה לגאולה, ובסופו של דבר בזכות אמונתו ותקוותו זכרו הקב"ה ופקדו והוציאו מהגלות ונפתח פתח-תקווה לשארית ישראל, שבסופו של דבר התגלגלו הדברים עד שבית המקדש שב ונבנה, וממנו השתלשלו ראשי הגולה והנשיאות בארץ ישראל וגאוני סורא ופומפדיתא (לכללות הענין עיין ברמב"ם, הלכות תשובה, ז,ו).

לחשוב ולהתבונן

מאורע זה שאירע בכ"ה אדר קשור לכך שבו ביום נברא העולם במחשבה, כאמור:

בעולם המעשי רואים את החזות החיצונית והגלויה של הדברים ובעולם המחשבה מתבוננים בכוונה הפנימית והנסתרת שבדברים. כ"ה אדר, יום בריאת העולם במחשבה, הוא יום מסוגל להתבונן בצד הפנימי והנסתר של המאורעות המתרחשים בעולם, לחשוב ולראות בכל דבר ודבר את היד המכוונת וההשגחה האלוקית.

בכוח זה שרד יאשיהו את שנות הגלות, הסבל וההשפלות הממושכות, כשהתבונן בצד הפנימי והנסתר של הגלות, במטרה האלוקית לתקן את העולם ולעורר את עם ישראל לשוב בתשובה שלימה.

אומר הרבי: מדובר אודות מלך יהודה שהוא מזרע בית דוד, והרי גם הגאולה העתידה תהיה על ידי מלך המשיח שממלכות בית דוד, וכמו אז גם היום, אסור לאבד תקווה ולהתייאש מקשיים הגלות, יש להאמין ולצפות בגאולה, וסוף הדברים להתגלות בגאולה השלימה בקרוב ממש.

הרבנית הצדקנית חיה מושקא ע"ה

בכ"ה באדר תשס"א נולדה הרבנית הצדקנית מרת חי'ה מושקא ע"ה שניאורסון בתו של כבוד קדושת אדמו"ר מהוריי"צ ואשת חבר לרבי.

כמה סמלי הדבר, שהרבנית נולדה ביום כה משמעותי בהווית העולם ובמימוש הכמייה לגאולה השלימה.

מקורות - מדרשי חז"ל למלכים ב, פרק כח. ולירמיהו, סוף הספר. ש"פ ויק"פ תשמ"ב, סעיף לד.

לקבלת המייל ישירות ולתגובות והערות-הארות שיתקבלו בשמחה, מייל: ryk613@gmail.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הרב יוסף קרסיק שליח הרבי ורב אזורי בת חפר - עמק חפר לקבלת המייל ישירות ולתגובות והערות-הארות שיתקבלו בשמחה, למייל: rabayyk@zahav.net.il www.torah.in/he

052-5990060

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת הרב יוסף קרסיק

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע27/02/142120 צפיות
כל בני-ישראל ממש, אנשים, נשים וגם ילדים, תרמו מכספם ורכושם למען הקמת המשכן, עליו מסופר בפרשתנו. למרות שלא הוטלה חובה על הילדים, שכן אין חיובים ומצוות מהתורה על ילדים, אלא רק על מבוגרים,

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע17/02/14862 צפיות
ארבעים יום בהר סיני למחרת מעמד מתן תורה, עלה משה רבנו ״למרום", להר סיני, לקבל את עשרת הדברות כתובות על שני לוחות אבנים, וכן ללמוד את שאר כל תרי״ג מצוות התורה הקדושה

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע01/07/131511 צפיות
פתיחה: על מי יש לחשוש שיתנהג ברשלנות ויסכן חיים - מי שיש לו היסטוריה בעייתית והוא כבר הרג נפש בשגגה, או מי שהעבר שלו נקי לחלוטין ומעולם לא שפך דם:

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע26/06/131191 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה לחלק את הארץ לשנים-עשר חלקים ולתת לכל שבט משנים-עשר השבטים חלק אחד בארץ, כולל שבטי מנשה ואפרים שכל אחד מהם יקבל חלק נפרד, אבל שבט לוי לא יקבל חלק ונחלה בארץ, כי ה? ?חלקם ונחלתם?, הם קיבלו נחלה רוחנית קדושה לעבוד בבית המקדש ואינם צריכים נחלה גשמית.

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע22/04/131359 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה על ספירת העומר, לספור 49 ימים מיום שני של פסח ואת היום החמישים לקבוע לחג - "חג השבועות", ככתוב "וספרתם לכם ממחרת השבת .. שבע שבתות תמימות תהיינה. עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום גו'".

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע20/03/131206 צפיות
מצווה מיוחדת בליל הסדר "והגדת לבנך" לספר לילדינו את סיפור השעבוד, הגלות והגאולה של אבותינו מארץ מצרים. לפנינו ט"ו אמרות לשולחן הסדר בניחוחות של גאולה העתידה במהרה בימינו בביאת משיח צדקנו

מאת: הרב יוסף קרסיקיהדות29/01/131151 צפיות
הדלקת נרות כל ערב שבת קודש היא חובה וזכות גדולה ונפלאה, להביא אור ושמחה לבית היהודי, כבר על היהודיה הראשונה - שרה אמנו, מספר המדרש שהיא הדליקה נרות בערב שבת וחז"ל קבעו זאת כמצווה וחובה לדורות,

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181039 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181077 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181001 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181025 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181046 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181031 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181125 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica