חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אבי גולדנברג על מימון נדל"ן וההזדמנות הקרובה

מאת: אבי גולדנברגהלוואות15/03/20101404 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ההזדמנות הבאה בשנתיים הבאות היא מימון חוץ בנקאי ("מזנין") לנכסים במרכז/מזרח אירופה -    השנים 2010 ו 2011 יהוו הזדמנות נדירה לגופי מימון מקצועיים לכניסה לשוק הנכסים במרכז/מזרח אירופה (CEE) בעיתוי של מצוקת האשראי החריפה. גופי מימון המתמחים במימון חוץ בנקאי לנכסי נדל"ן יוכלו בקלות לשתף פעולה עם בנקים אירופאים ולהעמיד "מימון מזנין" כהלוואות להשלמתם/מימונם מחדש/רכישתם של נכסים טובים במצוקת מימון מתוך מטרה להשיג תשואות גבוהות במח'מים קצרים ובסיכון יחסית נמוך. משבר האשראי במרכז/מזרח אירופה מהווה הזדמנות לגופי מימון להשגת תשואות משופרות. כשמשקיעים בעולם כבר התחילו לחפש נכסים במצוקה לרכישה ב"מחירי שחיטה", זה גם הזמן להצביע כי העמדת "מימון מזנין" לנכסים טובים במצוקה פיננסית במרכז/מזרח אירופה, ובעיקר בפולין, תהווה ב 2009 אפיק אטרקטיווי להשגת תשואות גבוהות במח"מים קצרים ובסיכון יחסית נמוך.   העמדת מימון חוץ-בנקאי כ"הלוואות מזנין" נדרשת כעת יותר מתמיד הן ע"י בעלי הנכסים הנמצאים תחת לחץ והן ע"י הבנקים המעוניינים למנוע כשל בהלוואות הקיימות שניתנו לנכסים טובים, בעיקר עקב ירידות שווי השוק, ולכן צפויה תקופה מאוד מעניינת ל"מלווי מזנין" מקצועיים.

צרכי השוק וההזדמנות:
שווקי הנדל"ן במדינות ה CEE משקפים בבסיסם ביקוש אמיתי ומהותי בהיקפו הן למסחר ומשרדים והן למגורים עממיים. המשבר הבינלאומי בא לידי ביטוי במדינות אלו באופן ישיר בעיקר דרך עצירת המימון, הן לייזמים והן למשכנתאות לקונים, ובירידת שווי נכסים, ומושפע באופן עקיף ממצוקת מימון  אליה נקלעו גופים בינלאומיים בפעילותם במערב אירופה וארה"ב המחייבת אותם למכור נכסים טובים במזרח אירופה. 

  • פולין - היא עדיין הבולטת ביציבותה היחסית מתוך קבוצת מדינות מרכז/מזרח אירופה שהצטרפו בשנים האחרונות ל EU. לאחרונה, גייסה ממשלת פולין אג"ח חדשות בהיקף של 1 מיליארד איירו שדורגו (A-). גודלו של המשק הפולני והפעילות האינטנסיבית של חברות רב לאומיות בו יוצרים מצב של תפושות גבוהות של שוכרים טובים לנכסי משרדים ומסחר. 
  • הבנקים - לאור ירידת שווי נכסים נאלצו לשלוח למרבית הלווים הודעות כי אינם עומדים ב covenants (אמות מידה פיננסיות) עפ"י הסכמי המימון הקיימים. הבנקים דורשים הגדלת הון עצמי של לווים קיימים ומעדיפים לטפל כעת בהלוואות במצוקה קיימות כדי לא להכניס לקוחות ל default ולכן הם יתמכו מאוד בהזרקת "מרכיב מזנין" לחיזוק/השלמת ההון העצמי הנדרש להשלמת הנכס, מימונו מחדש או מכירתו.
    הבנקים יאפשרו מצבים של מימוש נכסים/הלוואות/אג"חים בהפסד, יעדיפו לווים חדשים כבעלי הנכסים, ישתפו פעולה עם גופים למימון מזנין וישמשו כמקור העיקרי ל deal-flow איכותי. 
  • היזמים ובעלי נכסים - יתקשו להבטיח את המימון הדרוש להשלמת פרויקטים, יידרשו להגדיל הון עצמי, יתקשו לשרת חוב ולעמוד באמות מידה פיננסיות עפ"י הסכמי מימון קיימים, כאשר גיוס חוב חדש בשווקי ההון כמעט ואינו אפשרי.
    בעלי נכסים יאלצו לממש נכסים/הלוואות/אג"חים בהפסד. אם ירצו לקיים את הפעילות, להשאיר את הנכסים בבעלותם ולקבל מימון יאלצו בעלי הנכסים לאפשר ל"מלווי מזנין" להנות מריביות ותשואות גבוהות.

מה זה מימון מזנין:
הגופים העוסקים במתן הלוואות מזנין לנכסי נדל"ן ממלאים את המחסור הפיננסי שנוצר בין: סה"כ הצורך במלוא מימון הנכס לבין סך מקורות המימון הזמינים כרגע והמורכבים ממקסימום המימון בנקאי שאושר וההון העצמי של בעל הנכס/היזם.
מימון המזנין נמצא בד"כ בעמדה של בטוחות מדרגה שניה, באמצע, כמימון הכפוף רק להלוואה הבנקאית, המובטחת במשכנתא ראשונה אך תמיד בעמדת בכורה (senior) ביחס להון העצמי של בעל הנכס/היזם.

אסטרטגיות המימון הצפויות:
גופים העוסקים במתן הלוואות מזנין יקפידו כעת על שיתוף פעולה עם הבנקים על מנת לממן אך ורק נכסים שהבנק ממליץ עליהם ומעוניין בהמשך מימונם.
האסטרטגיה הצפויה והמקובלת יותר תהיה שיתוף פעולה עם הבנקים האירופאיים בהשלמת חבילות מימון שיכללו מרכיב "הלוואות מזנין", להשלמתם, רכישתם או refinancing של נכסים טובים הנמצאים במצוקת מימון/הון עצמי.
מלווי המזנין יקפידו בדרך כלל על העקרונות הבאים:
· הלוואות מזנין יועמדו רק לנכסים שכבר אושרו למימון בנקאי.
· המימון יהיה בשיעור של עד 50% מההון העצמי הנדרש ע"מ להבטיח, יחד עם ההון העצמי של הייזם והמימון הבנקאי, את מלוא מימון הנכס.
· סביר שמלווי מזנין לא יאשרו מינוף יותר מ 85% משווי הנכס (סה"כ מימון בנקאי ומזנין).
· התמקדות גיאוגרפית סלקטיבית בחלק מהמדינות שהצטרפו ל EU עפ"י מצבן הספציפי.
· ליווי ובקרה (לרבות התערבות ניהולית) על מהלך השלמת הנכסים, ייצובם והשבחתם.
· קביעת מועד Exit מחייב מראש, במח'מ קצר של כשנתיים.
· גביית ריבית שוטפת ותוספת רווחי הון ביציאה/מימוש.

יתרונות עיקריים לאסטרטגיה של מימון מזנין לנדל"ן:

  • שיטת מימון נכסים עם מאפיינים של "חוב", יחד עם תשואות גבוהות המאפיינות השקעות "Equity". הגוף המממן לא ירכוש נכסים אלא יפעל בשוק כ"מלווה מזנין".
  • מימון יועמד רק לנכסים שיבטיחו מח'מים קצרים עם Exit מחייב ומוגדר, אשר אינו תלוי בשווקי ההון למטרת "הנזלה", לעומת חלופות של השקעות Private-Equity אחרות.
  • הקטנת הסיכון ע"י שיתוף פעולה צמוד עם הבנקים לבחירה מאד סלקטיבית של נכסים למימון, בטוחות מדרגה שנייה, פיזור מדינתי ופיזור הסיכון הניהולי על פני מס' נכסים וגופים יזמיים נבחרים.

הלוואת מזנין "כסף יקר יותר ממימון בנקאי" אך נדיר וחיוני לבעל הנכס/היזם כתחליף והשלמה להון העצמי שלו.

התמורות הצפויות למלווי מזנין ממימון נכסים בשוק הנוכחי:
מלווי מזנין מאפשרים מס' מסלולי מימון המשלבים בד"כ ריבית (12%-15%) עם מרכיב השתתפות ברווחי מימוש הנכס.

משבר האשראי הנוכחי מהווה הזדמנות מצויינת להשיג תשואות גבוהות אף יותר במח"מים של כשנתיים ובסיכון נמוך יחסית תוך מימון נכסים טובים הנמצאים במצוקה פיננסית.

בברכה, אבי גולדנברג 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

 אבי גולדנברג נציג חברת מזפרו העוסקת בתחום של  מימון חוץ בנקאי ומימון נדל"ן.

ליצירת קשר  : 0544650999 avigag@gmail.com

אתר: www.mezzpro-eu.com

מידע נוסף בבלוג שלי - , אבי גולדנברג אודות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבי גולדנברג

מאת: אבי גולדנברגהשקעות13/04/101226 צפיות
ניתוח המצב בשווקי הנדל"ן במזרח אירופה עשוי לצייר תמונה אחרת למה שצפוי בשווקי הנדל"ן באיזורים אלו בשנים הקרובות, התמונה החדשה שונה לגמרי מהמצב שבמהלך תקופת המשבר.

מאת: אבי גולדנברגנדל"ן07/04/101458 צפיות
השלמת הון עצמי לפרויקטים היא "כסף יקר יותר ממימון בנקאי" אך נדיר וחיוני ליזם כתחליף והשלמה להון העצמי שלו, אשר אין יקר ערך יותר ממנו. כתבה על מימון חוץ בנקאי מאת אבי גולדנברג

מאת: אבי גולדנברגנדל"ן05/04/101584 צפיות
סקירת החברות הפועלות בתחום הנדל"ן למגורים, על מקורות וקשיי גיוס ההון הנדרש.

מאת: אבי גולדנברגנדל"ן04/04/101056 צפיות
שוק הנדל"ן מאופיין בהיבט הפיננסי ב-3 מאפיינים: שוק הנדל"ן במהותו צורך סכומים גדולים מאוד של מימון והון. הרכב המימון יכלול בדרך כלל מימון בנקאי בשיעור של כ 70% במיזמי מגורים וכ 80% לנכסים מניבים. מרבית הגופים היזמיים ובעלי נכסים פועלים במחסור תמידי של הון עצמי ולעולם ינסו למנפו ככל הניתן.

מאמרים נוספים בנושא הלוואות

מאת: יעקבהלוואות11/07/211946 צפיות
טעות נפוצה היום היא שבעלי עסק שרוצים לפתוח עסק חדש או רוצים להרחיבו בסיוע של הלוואות בערבות מדינה שחושבים שהתנאים של ההלוואות הן בריבית פריים אחוז וחצי, ועוד נתונים שאינם קיימים, מומלץ לקרוא

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202551 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: שלום כהןהלוואות13/07/161755 צפיות
הרבה אנשים נתקלים במהלך החיים בצורך לקחת הלוואה, אך יחד עם זאת נמנעים מלגשת לבנק כיוון שהם חוששים שמסגרת האשראי תיפגע, ועל כן מעדיפים להמשיך לדחות מגוון הוצאות הכרחיות- עובדה...

מאת: שלום כהןהלוואות13/07/161695 צפיות
רבים מבינים מהי הכוונה שעומדת מאחורי המילה "הלוואה" ואף מבינים באופן כללי את התנהלות הקבלה וההחזרה, אך יחד עם זאת אינם בקיאים בהבדלים שיש בין ההלוואות השונות, וזאת כי הלוואה היא סוג של מוצר...

מאת: שלום כהןהלוואות13/07/161474 צפיות
אתם רק חולמים על הלוואות מיידיות, אך מראש יודעים שאין לכם סיכוי לקבל כאלו בבנק? ובכן אין סיבה להתייאש, אין סיבה לוותר על המעבר לבית חדש, להחליף רכב, לטוס, להירשם השנה ללימודים, לשפץ את המרפסת וכדומה...

מאת: שלום כהןהלוואות12/07/161604 צפיות
אתם זקוקים להלוואה עוד היום? רק המחשבה על הבנק גורמת לכם להתייאש? לא יודעים מה לעשות ובטח שלא יכולים לחכות? ובכן אין לנו נס עבורכם, אלא מידע חשוב שיכול לסדר אתכם. כיום על מנת לקבל הלוואה, ניתן לבחור את...

מאת: שלום כהןהלוואות12/07/161546 צפיות
מצד אחד ניתן להיות ממורמרים על הבנק שמערים כ"כ הרבה קשיים על לקוח שמבקש הלוואה, אך מצד שני אם מסתכלים על התמונה הגדולה, יש להכיר לו תודה. לולא הבנק לא היה דורש מכל לקוח שרוצה הלוואה להיפגש עם נציג...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica