חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מגנטים - מה הסיפור ?

נדמה שבשנים האחרונות, יחד עם ההתלהבות מ"מלחמת הכוכבים" ומה"כח", נפוץ יותר ויותר השימוש במוצרים מגנטיים. הם באים בצורות שונות ומשונות: כפתורים קטנים (וקטנטנים), מדרסים לנעליים, מזרנים, שעונים מיוחדים, לוחות שטוחים וכדורים מסתובבים, עם ובלי חשמל.
כשכל כך הרבה מגנטים מטיילים מסביב שבה ועולה השאלה: מה קרה ? על מה ולמה כל המהומה?

הנה מעט מידע וכמה נקודות למחשבה:

שאלה: האם אפשר לחיות בלי מגנט ?

תשובה: לא. אחד התנאים הבסיסיים לחיים הוא קיומו של שדה מגנטי, בדיוק כמו שנחוץ לנו הרכב מסוים של גזים באוויר, טווח סביר של טמפרטורה ונוכחות של מים.

שאלה: אם האוויר מגיע מסביב והמים מגיעים מן העננים, מהיכן מגיע לחיינו המגנט ?

תשובה: כדור הארץ הוא מגנט. למעשה, אנחנו נמצאים כל הזמן בתוך השדה המגנטי שעוטף את כדור הארץ וזורם בין הקטבים, צפון ודרום.

שאלה: אם כדור הארץ הוא מגנט והוא איתנו כל הזמן, מדוע מתעסקים בזה כל כך ?

תשובה: יש כמה סיבות, ותיקות וגם חדשות יותר. בין הסיבות הותיקות נמצא שיש שינוי בקטבים המגנטיים. עד לפני כמה שנים נהוג היה לומר שהשדה המגנטי של כדור הארץ הולך ודועך, מה שהטריד ואפילו הפחיד אנשים וארגונים רבים (דמיינו לעצמכם – מסלולי הטיסה של חלליות ולווינים קשורים בשדה המגנטי. עליהם מבוססים התקשורת והביטחון המודרניים. אם יחול שינוי בשדה המגנטי, עד כמה הוא ישפיע על המערכות האלה ועל החיים שלנו ?).
עם ההתקדמות במחקר בתחומי אסטרופיסיקה, חלל, ועוד ממדעי כדור הארץ, נמצא שבהסטוריה של מערכת השמש, היפוך קטבים מגנטיים הוא תופעה מוכרת. למשל, הקטבים של השמש מתחלפים כל כמה עשרות שנים, ונמצאו עדויות לכך שהקטבים המגנטיים של כדור הארץ מתהפכים כל כמה אלפי שנים.

שאלה: אז מה ? זה כל כך גדול מאיתנו ?!

תשובה: נכון, זה גדול ! יש מי שטוענים שחלק מהסיבות לשינויי האקלים בכדור הארץ קשורות בזה. עלו טענות שגם שינויים בהתנהגות ובהתפתחות הם, בחלקם, תוצאה של השינויים האלה.

נקודה למחשבה: אם השינויים בשדות המגנטיים משפיעים גם על העלייה והירידה של פני הים בכל יממה (גאות ושפל בימים ובאוקיינוסים, שהם 70% מפני כדור הארץ) – עד כמה מושפעים מזה המים בגוף שלנו (כידוע, הגוף מורכב מכ 70% מים) ?

שאלה: מה הן הסיבות החדשות שהזכרת ?

תשובה: כאמור, שדה מגנטי תקין הוא תנאי חיוני לתהליכי חיים. התנועה בין הקטבים המגנטים מניעה את תהליכי החיים בטבע ובגוף. בנושא הזה יש שינוי בשני תחומים משמעותיים בשנים האחרונות. אם השינוי בקטבי כדור הארץ הוא טבעי / אלוהי / אסטרונומי,  השינויים החדשים שניהם מעשה ידי אדם, והם תוצאה של סביבת החיים המודרנית. האחד הוא שיטות הבנייה המודרניות. כדי לגור בבית חזק, בטוח ויציב משתמשים היום בהרבה מתכת. יש בניינים שלמים שעשויים שלדי מתכת. אך, גם בניינים רגילים, אשר עשויים בטון מכילים רשתות מתכת ביציקה (מה שקרוי "בטון מזוין"). כאמור, הם מקנים חוזק למבנה, אך בו בזמן מהווים "כלובי מתכת" שבהם אנו מעבירים את מרבית חיינו. אלה הן הפרעות פאסיביות אשר מפריעות לנו לקבל שדה מגנטי תקין.

השינוי השני הוא אקטיבי. הוא נובע מן השימוש הרב במערכות אלקטרומגנטיות. ביניהן – חשמל וקרינה סלולרית.

שאלה: עד כמה זה משפיע עלינו ?

תשובה: זה משפיע עלינו היום כמעט בכל תחומי החיים. אם נעשה חשבון פשוט, נמצא שמרבית היממה אנחנו נמצאים בתוך כלובי מתכת ומוקפים בחוטים  שחשמל זורם בהם (6-8 שעות שינה + שעה של התארגנות בוקר בבית + נסיעה ברכב מתכת לגן / בי"ס / עבודה + 6-8 שעות גן / בי"ס / עבודה וחזרה לכיוון ההפוך, כשבדרך עוברים בבניין הסופר מרקט או בקניון....). הבעיה מורכבת, מכיוון שמצד אחד רשת המתכת משבשת ומונעת מאתנו שדה מגנטי תקין, ומן הצד השני אנחנו חשופים לקרינת חשמל אשר פועמת בתדרים שונים מאוד מזו של הטבע. התוצאה של חסר מכאן, ועודף מכאן, היא תופעה שנקראת "עקה" (וגם stress, לחץ, או פשוט "ע צ ב י ם").

שאלה (וגם הצהרה): נו, טוב. יש טרור, בעיות כלכליות ומה עוד. אז מה אם יש עוד גורם ללחץ ?

תשובה: כל זה, כמובן, נכון. ישנם גורמים שונים שמייצרים לחץ ועקה (סביבתיים, פסיכולוגיים, גנטיים ועוד). יחד עם זאת, חשוב לזכור פרט קטן: לחץ ועקה הם המכנה המשותף לרוב בעיות ההתנהגות והבריאות המוכרות היום. אך, כאשר הסביבה הטבעית משתנה יש השפעה עמוקה מאוד ומתמשכת על כל אחד מאיתנו. על כל חרק, צמח, ילד ומבוגר !

שאלה: מהם, למשל, הביטויים לבעיות שגורמים השינויים האלה ?

תשובה: אם לצטט את הממצאים העולים בפרסומים מוסמכים, כדוגמת אלה של עמותת "אדם טבע ודין": "...החל מהשפעות תרמיות מוכחות המתייחסות בעיקרן להתחממות רקמות, ועד להשפעות משוערות ארוכות טווח, לרבות פגיעה במערכת החיסונית, השפעה על פעילות גלי המוח, דיכאון, כאבי ראש ואף סיכון מוגבר לתחלואה בסרטן מסוגים שונים. מחקרים רבים הצביעו על קשר ברור בין נזקים אלו לבין חשיפה כרונית ומתמשכת לקרינה אלקטרומגנטית בעוצמות חלשות (כמו זו שמופצת מאנטנות סלולאריות ומקווי מתח).

הקרינה הבלתי מייננת אף סווגה על ידי האגודה הבין לאומית לחקר הסרטן כמסרטן אפשרי לבני אדם (Possibly carcinogenic to humans)...". גם שינויים בתיאבון, הפרעות קשב ריכוז והתנהגות, בעיות בהריון ושינויים בהתפתחות הם חלק מהביטויים שנחקרים כעת.

שאלה: יש מחקרים והוכחות לזה ?

תשובה: לצערנו, כן. ובגלל היקף התופעות נעשים היום יותר ויותר מחקרים בתחום. אם תלחצו כאן תוכלו למצוא פרסומים, מחקרים וגופים שעוסקים בנושא, בישראל ובעולם.

שאלה: האם יש פתרונות לשיפור המצב ?

תשובה: יש פתרונות ברמות שונות של יעילות. עם השינוי הגדול של הקטבים בכדור הארץ כנראה שנצטרך להסתדר. אבל, מתכת בבניינים ושדות חשמליים הם דברים שניתן למצוא להם פתרונות שונים. הנה כמה מהם:

בנייה אקולוגית, "ירוקה" – מפותחות היום שיטות לבניה בטוחה ועמידה עם פחות מתכת וחשמל.

תכנון שונה של החשמל בבתים, במיוחד בחדרי השינה ובחדרי הילדים.

שאלה: תוכלו לתת עוד כמה טיפים והמלצות ?

תשובה: בבקשה, הנה עוד כמה דוגמאות איך להחזיר שדה מגנטי תקין לחיינו ולהתגונן מפני זיהום אלקטרומגנטי מן הסביבה -

* ממ"דים (וגם מקלטים ומרחבים מוגנים אחרים) - אלה מיועדים להגן עלינו במצבי חירום. משום כך, יש בהם ריכוז גבוה במיוחד של מתכת וגם חשמל. בזמנים רגילים מומלץ לשהות בהם כמה שפחות (ובמיוחד לא להשתמש בהם כחדרי שינה ומנוחה).

* מחשבים 1 –  בזמן העבודה או משחקים במחשב, לשבת רחוק ככל  האפשר מן המחשב עצמו.

* מחשבים 2 –  בכל מקום שאפשר, להעדיף מחשבים אשר מחוברים ברשת קווית  על פני מחשבים ברשת אלחוטית (תוספת הגנה אפשר לקבל כשמעבירים את קווי תקשורת בקירות במקום באוויר).

* להרחיק נקודות חשמל ממקומות של שהייה ממושכת. למשל, להרחיק את השקע של מנורת הלילה ממיטתו של הילד.

* להשתמש במוצרים מגנטיים אשר מאזנים את החסר המגנטי בגוף (קיימים כאלה בצורה של מדרסים לנעליים, כיסויי מושבים, מזרנים, כריות, שמיכות וכיסויים ועטיפות לחלקים שונים של הגוף).

* להשתמש במוצרים אשר מאזנים את החסר המגנטי בסביבה (קיימים מגנטים פועמים ומסתובבים בעיצובים שונים).

* לנתק מכשירי חשמל, שאינם פעילים, מן הרשת (זו גם דרך טובה לחסוך כסף ולהשפיע על האקולוגיה).

* לצאת לטבע כמה שאפשר ! נכון, גם הוא שונה מכפי שהיה לפני 200 שנה, אבל הוא עדיף בדרך כלל משהייה בדלתיים סגורות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נריה נצר מומחה לשיפור ביצועים. יזם, יועץ ומנחה במגזר הפרטי והציבורי, בישראל ובחו"ל משנת 1988. שותף במערך עסקים בינלאומי לקידום הסינרגיה של אדם, סביבה וטכנולוגיה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נריה נצר

מאת: נריה נצרצרכנות24/05/101400 צפיות
אולי גם אתם נתקלתם כבר במילים כמו: אוסמוזה הפוכה, מסנן פחם, פחם פעיל ? מגוון האמצעים והשיטות אשר מוצעים לבחירה לטיהור מים הוא גדול ורחב. איך נדע לבחור את השיטה אשר מתאימה ביותר עבורנו לסינון ולטיהור מי שתיה ?

מאת: נריה נצרבריאות ורפואה כללי05/05/101431 צפיות
מדרסים, רפידות, ספידות, ריפוד לנעל - זה טוב או לא ? צריך או לא צריך ? מדרס הוא המקום שבו דורסת, דורכת, כף הרגל. מכיוון שכף הרגל נמצאת בבסיסו של מבנה ייחודי ומרתק, הגוף שלנו, יש חשיבות רבה לאופי ולאיכות הדריכה. כמו במקרה של מטוטלת, כך גם כאשר מדובר בכף הרגל: שינוי קטן בלחץ ובזוויות כף הרגל עשוי ליצור שינויים גדולים מאוד ככל שמתרחקים ממנה אל הברכיים, האגן, הגב והראש. אם כך, מה תפקידם של מדרסים ואיך לבחור את מה שמתאים עבורנו ?

מאת: נריה נצרבריאות ורפואה כללי26/04/101289 צפיות
כף הרגל, שם למטה, מתחת לברך, היא אחד האיברים אשר זוכים לאורך השנים להתייחסות מגוונת ואפילו מוזרה לעיתים. מסגידה, הערצה ופטיש ועד לעולם שלם של מחקרים וטיפולים רפואיים. מהתעלמות מוחלטת ועד להיותה העניין המרכזי באופנה ובהנעלה. על מה ולמה היא מושכת תשומת לב והתעניינות שכזו ?

מאת: נריה נצרבריאות ילדים28/03/101405 צפיות
איכות האוויר היום כבר אינה נושא לשיחות אקראיות בלבד. זיהום האוויר הוא נושא מרכזי על השולחן המקצועי, הפוליטי וגם המשפחתי. מדוע ? בשנים הראשונות ילדים עדיין בונים את מערכות החיסון וההגנה שלהם. הם צומחים במהירות ומכפילים את הגודל, המשקל והגובה. חילוף החומרים המהיר שמאפשר זאת, מגביר את הסכנות של חשיפה לזיהום מן הסביבה, כמו זיהום אוויר. לצד תיאור מקורות הבעיה תמצאו כאן טיפים והצעות לפתרון.

מאמרים נוספים בנושא בריאות ורפואה כללי

מאת: אבי דוידיבריאות ורפואה כללי04/01/223129 צפיות
איך בוחרים נכון קלנועית שמתאימה לכם ופותרת את בעיית הניידות.

מאת: tiloniבריאות ורפואה כללי15/07/213633 צפיות
מה הצעדים שיש לעשות על מנת להעסיק עובד זר בסיעוד? לרשותכם המדריך המלא

מאת: עופר שלובריאות ורפואה כללי24/09/201741 צפיות
היפוגליקמיה, היפרגליקמיה, סוכרת, סוכרת נעורים, סוכרת סוג 2, סוכרת סוג 1

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי31/05/201512 צפיות
חושדים שיש לכם סינוסיטיס? הכנסו וקיראו על התסמינים והאבחון ועל דרכי ההתמודדות עם המחלה.

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי30/03/201783 צפיות
אחת הבעיות שאנשים רבים נאלצים להתמודד איתה במהלך החורף, זה שיעול עם ליחה. מדובר בשיעול טורדני שיכול להפריע על איכות החיים ביום יום וכן על איכות השינה. ד"ר דויטש מביא לכם כמה טיפים לטיפול

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי09/02/201500 צפיות
כל אחד מאיתנו, בשלב כזה או אחר בחיים מתמודד עם נזלת. זה קורה בדרך כלל כשאנחנו מקוררים, מצוננים, כשאנחנו חוטפים מחלה כזו או אחרת. אך מדוע אנשים מתמודדים עם נזלת כרונית? הבאנו כמה נקודות חשובות

מאת: שלום כהןבריאות ורפואה כללי27/09/191976 צפיות
כל מי שסובל מאקנה, וכבר התחיל לחפש דרכי טיפול או אפשרויות התמודדות עם האקנה, יודע כי מדובר בתחום רחב מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica