חפש מאמרים:
שלום אורח
28.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

זוהר בן-אשר - הכלכלה הישראלית: יעדי פעולה

מאת: זוהר בן-אשרכלכלה10/03/20091664 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרופ' זוהר בן-אשר: יעדי-פעולה בנושאי סחר, תעשייה, מסחר וצרכנות.

1.    הפיכת ישראל ממדינה מוטית יצוא למדינה מוטית סחר.
ארגון-מחדש של האגף לסחר-חוץ והפיכתו לנציבות בראשות נציב סחר (Trade Representative), הגברת המעורבות ב-WTO, בארגוני הסחר האזוריים ובבנקים לפיתוח אזורי ובעיקר הבנק האסיאני. זה גם אומר שינוי במתכונת ההכשרה של הנספחים (מנספח מסחרי לנספח סחר והשקעות) ובחינה-מחדש של פרישתם ושל פעילות מכון היצוא. לעניין זה יש לציין כי מדינה הרוצה להיות מדינת סחר - ולא מדינת שנור - חייבת להתעסק לא בגיוס השקעות, בעיקר כאלה שמנציחות תעשייה עתירת עבודה או לחלופין, השקעות שעניינן בפיתוח זול של טכנולוגיות שאחר-כך מוצאות (ולא מיוצאות) מהמדינה. מדינת סחר עסוקה בעיקר בעידוד תנועת סחורות ושירותים - יצוא, למשל - ובעידוד הגלובליזציה של עסקים שמרכזם בתחומה. תפקיד הנספח הוא לא משיכת השקעות אלא עידוד היצוא הישראלי, עזרה ליזמים ישראלים בפעילות עסקית ובהשקעות בארץ בה הוא מכהן וסיוע לעסקים הישראלים במציאת מקורות יבוא זולים ואמינים

בנוסף, יש לפתח תכניות לעידוד השקעות ישראליות בחו"ל (המבטיחות תשלום מס בישראל) - בין השאר על-ידי יצירת כלים לכך באמצעות הבנק לפיתוח התעשייה (אותו יש להפוך אותו לבנק סחר אמיתי).

2.    שדרוג התעשייה הישראלית.
כאן מדובר בשני נושאים. ראשית, שיפורים טכנולוגיים בתעשיות קיימות לצורך הגדלת שיעורי הערך המוסף של התעשיות המקומיות. נקודה זו חשובה לצורך שת"פ תעשייתי באזור כך שגם כאשר מעבירים תעשיות עתירות עבודה לבסיסי ייצור זולים יותר בירדן, מצרים, השטחים או אסיה, ניתן יהיה להשאיר יותר ויותר מקטעים שיוכלו לייצר ערך מוסף גבוה. במצב כזה ניתן יהיה ליצא סחורות שיוצרו בתעשיות שת"פ כ-made in Israel תוך ניצול הסכמי הסחר קיימים ופיתוח הסכמים חדשים.  נושא נוסף בתחום זה הוא מעבר מתעשיותLow Tech  עתירות עבודה לתעשיות Hi Tech עתירות השקעה וטכנולוגיה. דבר זה מצריך מדיניות עידוד השקעות שונה מזו הקיימת (מעבר ממענקים למתן הקלות מס אותן ניתן לקשור לרמה הטכנולוגית ולהכשרת עובדים. לעניין זה ראה גם הסעיף הבא).

3.    פיתוח ההון האנושי.
יצירת תהליך של הכשרה מקצועית תוך מעורבות מבנית של התעשייה בקהילה ובתהליך החינוך. הרעיון הוא שגורמים הנתמכים על-ידי המשרד ישתלבו במערכת החינוך בהעברת נושאים מתחום התעשייה. ניתן להפעיל לשם-כך גם את מערכת המדען הראשי. בנוסף, יש להפעיל פרויקט הון אנושי לפיתוח עתודות הון –אנושי.

4.    מסחר וצרכנות.
הפיכת הממשלה לרגולטור הקובע את חוקי המשחק לגבי המסחר תוך יצירת אווירה ציבורית של צרכנות ביקורתית. למעשה יש בארץ תשתית של חוקים ותקנות בנושא הצרכנות אבל צריך לעדכן ולבנות מכניזמים של אכיפה. גם כאן אפשר לעשות זאת בין השאר באמצעות שיתוף-פעולה עם משרד החינוך שתכליתו הגברת המודעות הצרכנית. בנוסף, יש להסדיר מנגנוני יבוא ופישוטם וכן יצירת תנאי תחרות הם הפן המשלים בנושא זה (אף כי יש להם גם השלכות בנושאי פיתוח התעשייה ופיזורה).

5.    הרחבת הגדרת התעשייה.
זו נקודה חשובה שמטרתה שיפור ביכולת להשפיע על כיווני ההתפתחות לא רק של המשק אלא של החברה בכללה. דוגמא: חינוך זה גם תעשייה וניתן להפוך אותה לתעשיית יצוא מובהקת, בעיקר בתחום של השכלה גבוהה. באוסטרליה, למשל, יצוא השכלה גבוהה מכניס למדינה למעלה מ-2 מיליארד דולר לשנה. גם אנחנו יכולים. דוגמא אחרת ניתן לראות בתעשיות השרות, למשל: תיירות או בריאות (זו נקודה חשובה במיוחד מנקודת הראות של מדיניות פיתוח והשקעות וכאן ניתן לחסוך כספים רבים שאפשר להפנותם לפיתוח תעשייה וסחר).

יש, כמובן נושאים נוספים שיש לטפל בהם באופן יותר ספציפי כמו מדיניות המו"פ, תעשיות התשתית ושילוב מדיניות התעבורה במדיניות ההכשרה המקצועית והפיתוח התעשייתי (בעיקר נושא הרכבות שיש לו השלכה לא רק על מדיניות פיתוח תעשייתי אלא גם על מדיניות פיזור אוכלוסין), עידוד השקעות חיצוניות המעודדות פיתוח טכנולוגי ושאלות המיסוי הנוגעות להן, שאלות המיסוי על עבודה ותמיכה בתעשיינים באמצעות תשלומי העברה ועוד.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

פרופ' זוהר בן-אשר למד בישראל, בארה"ב ובבריטניה ולימד משך שנים רבות בארצות אלו ובארצות נוספות. הוא מומחה לאסטרטגיה וניהול וכן לפרוייקטים של מו"פל באירופה.זוהר גם עוסק בסין משך שנים רבות. ראו גם

http://www.abc-consultants.net

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת זוהר בן-אשר

מאת: זוהר בן-אשרעסקים בינלאומיים09/03/091436 צפיות
הערכה לגבי הכלכלות האסיאניות וכדאיות ההשקעה בהן - גם בעיתות משבר.

מאת: זוהר בן-אשרכלכלה08/03/091590 צפיות
מאמר בן ארבעה חלקים הבוחן את משמעות הכלכלה החברתית ואת אפשרות יישומה, לאור נסיונות העבר - בעיקר במערכות סוציאליסטיות (או כאלה המתיימרות להיות סוציאליסטיות).

מאת: זוהר בן-אשרכלכלה01/03/091807 צפיות
מאמר בן ארבעה חלקים הבוחן את משמעות הכלכלה החברתית ואת אפשרות יישומה, לאור נסיונות העבר - בעיקר במערכות סוציאליסטיות (או כאלה המתיימרות להיות סוציאליסטיות).

מאת: זוהר בן-אשרכלכלה26/02/091795 צפיות
מאמר בן ארבעה חלקים הבוחן את משמעות הכלכלה החברתית ואת אפשרות יישומה, לאור נסיונות העבר - בעיקר במערכות סוציאליסטיות (או כאלה המתיימרות להיות סוציאליסטיות).

מאת: זוהר בן-אשרחברה ומדינה - כללי25/02/091492 צפיות
בחינת היחסים בין רוב ומיעוט במדינת ישראל.

מאת: זוהר בן-אשרחברה ומדינה - כללי24/02/091226 צפיות
פתרון לבעיית החינוך מצוי בהכשרת מורים ובמבנה נכון של בתי-הספר. להלן פתרון - הצעה לבית-ספר מכליל.

מאת: זוהר בן-אשרצבא וביטחון23/02/091388 צפיות
ניתוח אסטרטגי ייחודי לגבי אפשרויות השלום האזורי במזרח-התיכון המביא את כלל האינטסים האזוריים והגלובליים בחשבון. המאמר נכתב בשנת 1981 והוא רלבנטי גם כיום לאחר התפרקות בראית-המועצות.

מאמרים נוספים בנושא כלכלה

מאת: nirכלכלה28/06/213792 צפיות
בתקופות של משברים בשווקים (ובעיקר לאחר המשבר האחרון שפקד אותנו), אנו עדים לחברות שפושטות את הרגל ואינן משלמות את חובותיהן.

מאת: ירדן חוריכלכלה26/02/1417600 צפיות
עבודה מחוץ למדינה היא נחלתם השקטה של ישראלים רבים שבוחרים לעבוד מחוץ למדינה ומכניסים אליה הון זר, כמו גם הכשרה וידע על נהלי עבודה מחוץ למדינה.

מאת: אשר בוהדנהכלכלה11/12/1317361 צפיות
פרדוקס החסכון – קצת על צריכה במאה ה 21 - במאמר זה ננסה להתמקד המושג שנקרא פרדוקס החסכון, מושג כלכלי שלומדים בלימודי הכלכה בשנה הראשונה באוניברסיטאות, מעניין מאוד , כאן לא נביא את הנוסחאות היבשות כאן נעניין אתכם מאוד.

מאת: אשר בוהדנהכלכלה11/12/1316713 צפיות
פרדוקס החסכון – קצת על צריכה במאה ה 21 - במאמר זה ננסה להתמקד המושג שנקרא פרדוקס החסכון, מושג כלכלי שלומדים בלימודי הכלכה בשנה הראשונה באוניברסיטאות, מעניין מאוד , כאן לא נביא את הנוסחאות היבשות כאן נעניין אתכם מאוד.

מאת: אסף דוריכלכלה07/11/1318200 צפיות
השקעה בבורסה בזמן כתיבת שורות אלה יחידות ההשתפות של מניית שמן נפט וגז נוחתות כתשעים ושלושה אחוזים ומשקיעי המניה קרי: הציבור הרחב הפסיד הון תועפות שמסתכם בכחצי מיליארד שקלים.

מאת: קבוצת פארטוכלכלה14/03/132182 צפיות
בשנים האחרונות הולכת ומחריפה הירידה באיכות האוויר בישראל. ירידה זו נובעת מהעלייה המתמדת ברמת החיים, המביאה להגדלה ניכרת בפליטת מזהמי אויר לאטמוספרה בעקבות פעילויות כגון: יצור אנרגיה, שימוש בתחבורה ופעילות התעשייה.

מאת: קבוצת פארטוכלכלה14/03/132258 צפיות
מידי פעם מפרסמים משרדי הממשלה מכרזים לפרויקטים ציבוריים עתירי קרקע, המיועדים להקמה על קרקעות לא-סחירות. ישנו קושי בתמחור ערכן הכלכלי של קרקעות אלו ולרוב מיוחס להן ערך נמוך העלול להוביל לצריכת קרקע גבוהה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica