חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חניכיים - מחלות וטיפולים



אין זה נדיר להתקל באדם שיש לו מחלת חניכיים. מיקומן של השינייםהוא בתוך מכתשית, אליה הן מחוברות באמצעות סיבים שנקראים ליגמנטפריודונטלי. רקמת החניכיים חובקת את השן סביב, בהשאירה תעלה בעומק שלכמילימטר. בתוך התעלה נוזל שמגן על החניכיים ועל השיניים. מערכת הסיביםמשמשת כבלם זעזועים וכאמצעי חישה המגביר את כושרנו לחוש במזון וכך לדעת איךללעוס אותו.


מחלת החניכיים - מחלה זיהומית שמקורה בפעילותחיידקים פתוגניים המפרישים רעלנים הגורמים להרס הרקמות סביב השן ולנסיגה שלהעצם התומכת ובשלב מתקדם יותר לניידות השן ולאובדנה המוחלט. 400-200 זניםשל חיידקים נתגלו כ השותפים, בהרכבים שונים, בגרימת המחלה. על השכיחיםביותר נמנים אקטינובצילוס אקטינומיצטמקומיטנס, פורפירומונס ג'ינגיבליס,טרפונמה דנטיקולה, פוזובקטריום פוזיפורמיס ועוד. חיידקים ששמותיהם נוראיםכל כך – צפוי שיגרמו לנזק. כשחיידקים אלה מצטברים בצוואר השן ומפרישיםרעלנים, הם גורמים הרס לרקמת החניכיים שתומכת בשן. החניכיים נפרדות מהשןונוצר כיס. הכיס שנוצר הוא מקום אידיאלי למחייה עבור חיידקים אנאירוביים(חיידקים אלה חיים בתנאים של חוסר חמצן). ככל שהכיס עמוק יותר, כך קשה לאדםלנקות את האזור, ומחלת החניכיים עשויה להחמיר עד מצב של אובדן השן והעצםהאלבאולרית.

מחלת החניכיים הרסנית גם לשיניים וגם לרקמות התומכות אותן. אדם שאיבד אתשיניו עקב דלקת חניכיים איבד במקביל גם את רכס העצם וצפויות לו בעיות גםעם תותבות היות והרכס השאריתי הוא המשען לתותבת המספק גם אחיזה וגם תמיכה,על דרך משל זהו הסוס עליו מניחים את האוכף.

לדלקת החניכיים סוגים שונים, שלהלכה הם פשוט שלבים שונים של המחלה.חניכיים בריאות הן ורודות ובמבט קרוב ניתן לראות גרגור שמזכיר קליפת תפוזעל פניהם. כמו כן אין לחניכיים תקינות ברק אלא גון ורוד מט. בשלב ראשון שלהמחלה מופיע דימום בשעת צחצוח ובמקומות מסוימים יש נפיחות קלה ורגישות עדכאב בזמן מגע. החניכיים מאבדות את הגוון הורוד לטובת גוון אדום עד סגולומתחילות להבריק עקב ההתנפחות ואובדן גרגור קליפת התפוז. תעלת החניכייםהצווארית מעמיקה לכמילימטר וחצי, על כל זה נוסף גם ריח פה רע שנגרם בעיקרבגלל חיידקים אנאירובים .המספקים כתוצר פירוק גזים סולפוריים נדיפיםהמודיעים על הדלקת לאנשים בסביבה הקרובה של החולה. בשלב זה של המחלה עדייןאין מעורבות של העצם ולא של הליגמנט וניתן לפתור את הבעיה בקלות יחסית אםמקפידים על ניקוי אצל שיננית ועל בדיקה של רופא, ואם מצחצחים ומשתמשים בחוטדנטלי לפי ההוראות. הזנחה של מצב זה תוביל בהכרח לסיבוך המחלה ולאובדןולהרס של עצם ושל ליגמנט. בשלב זה של המחלה רצוי להתייצב בהקדם אצל רופאכדי לאבחן את מחלת החניכיים ולדעת כיצד לטפל בה. מחלת חניכיים המערבת את כלהרקמות התומכות עשויה לדהור קדימה עקב גורמים משניים, מכניים ואחריםהמזרזים את האובדן. ניידות מרחיבה את המכתשית ומערערת את היחסים הביןליסתיים והתוך קשתיים מה שמחיש את הקץ. הטיפול בשלב זה מורכב יותר וכוללהקצעת שורשים, השתלת עצם, ניתוח לביטול כיסים ועוד הרשימה ארוכה. הפרוגנוזהשל מחלת חניכיים מתקדמת היא בינונית עד גרועה גם היא מטופלת ולכן הרצויהוא לא להגיע למצבים מתקדמים של המחלה.
ניתוח חניכיים הוא שם כוללנילמגוון נרחב של טיפולים תומכי חניכיים. רובד חיידקים נוטה להצטבר קודם כלעל משטחים מחוספסים, אי לכך עלינו להחליק את המשטחים הפוטנציאלים על ידיהקצעתם ולסלק אבנית באמצעות מכשור אולטרסוני או ידני. לעתים ניתן להחזיר אתאובדן העצם על ידי השתלת עצם סינתטית או עצמונית, תוך שימוש בממברנותלהשגת גדילת עצם מודרכת. אמצעי נוסף העומד לרשותנו הוא קיבוע השיניים עלידי איחויין זו לזו באמצעות אמצעי פרוטטי. הקיבוע מאפשר יציבות של השינייםומשפר את תיפקודן. הוא גם עוזר להפחתת הנזק המשני שנגרם בגלל ניידותהשיניים.
טיפולים כימיים למיניהם הכוללים משחות על בסיס חומריםבקטרצידיים כגון כלורהקסידין גלוקונאט או שטיפות על בסיס חומר זה מצוייםבשימוש נרחב ומשפרים את המצב. אך רק שילוב של כל האמצעים העומדים לרשותנומאפשר להתגבר על מחלה זו.
במקרים של כיסים קטנים ומקומיים או באם לאניתן לבצע ניתוח חניכיים כמו במקרה של נטייה לדמם עקב מחלה סיסטמית אותורשתית ניתן להשתמש בפריוצ'יפ. הפריוצ'יפ הנו שבב קטן, המתאים לממדי הכיסבחניכיים ומכיל שני מיליגרם וחצי של כלורהקסידין גלוקונאט. לאחר ניקוי האבןמוחדר הפריוצ'יפ לכיס, החומר הפעיל משתחרר במשך שבוע לערך, הורג אתהחיידקים ומתכלה מעצמו.


לסיכום, מחלת החניכיים היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי חיידקים.הטיפול במחלה מורכב ותלוי בעוצמת המחלה ובמשך קיומה.
הצלחת כל טיפולתלויה מאוד בשיתוף פעולה מצד החולה ובמידת נכונותו לנקות כדבעי את השינייםוהחניכיים בעזרת מכשור וחומרים שיותאמו לו על ידי הרופא. יש לנקות אתהמרווחים בין השיניים כמו גם את כל המשטחים האחרים. יש להקפיד על ניקויהתעלה המצויה מסביב לצוואר השן. יש להשתמש בחוט דנטלי או במברשתאינטרדנטלית לניקוי בין השיניים ובמברשת שיניים מותאמת למצב החניכיים,לניקוי שאר משטחי השן. ככלל, כל הטיפולים הכימיים, השטיפות, הג'לים וכד'מתבצעים רק לאחר ניקוי מכני יסודי המשאיר את השן חשופה ומקל על החומריםלפעול.
בנוסף לטיפול הביתי יש לבקר במרפאה, על פי פרוטוקול שיותאם לכלמקרה, בקפדנות ובעקביות. יש לזכור כי את מחלת החניכיים על נזקיה ניתן לעצוראך קשה להחזיר את המצב לאחור וקל להידרדר למצב חולה מחדש. הטיפול מחייבקשר המשכי עם הצוות המטפל והקפדה לאורך זמן על הוראות היגיינה.

ד"ר דורון פדהצור | שיניים 24 שעות , רפואת חרום , רופא שיניים

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
ד"ר דורון פדהצור | שיניים 24 שעות , רפואת חרום , רופא שיניים
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר דורון פדהצור

מאת: ד"ר דורון פדהצורבריאות השן09/06/10925 צפיות
הרפואה האסתטית חודרת גם לרפואת השיניים. אם עד לפני כמה שנים חוזקו של החומר, עמידותו לאורך זמן והתאמתו של הכתר לשן היוו את הקריטריונים החשובים ביותר בתחום רפואת השיניים, היום הדבר השתנה. כיום ישנם פתרונות ששמים דגש על המראה הטבעי, בנוסף לשמירה על התנאים הנ"ל.

מאת: ד"ר דורון פדהצורבריאות השן17/05/10819 צפיות
קיימים מקרים בהם אנו זקוקים לטיפול שיניים דחוף, כשקורה משהו כמו שבירה של שן כתוצאה מנפילה, מחבלה או מאכילת משהו קשה. לעתים מופיעה לפתע מורסה חריפה או דלקת חריפה של מוך השן (במקרה של דלקות ניתן אף לבצע טיפול חירום במהלך היריון. לרוב עדיף להימנע מטיפולים שמערבים שימוש בתרופות.

מאת: ד"ר דורון פדהצורבריאות השן17/05/101057 צפיות
השיניים התותבות המוכרות לנו אינן יציבות. הן זזות מהמקום וגורמות פעמים רבות למבוכה, לדיבור לא ברור ולקשיים באכילה. בשיטה החדשה מקבעים את התותבת בלסת לצמיתות, כך שכל התופעות שנלוות לתותבות הנשלפות אינן. השיטה קיימת בישראל מזה שנים מספר ובוצעה בהצלחה בעשרות מקרים.

מאת: ד"ר דורון פדהצורבריאות השן17/05/10928 צפיות
בטבע השיניים משמשות למשהו נוסף מלבד חיתוך המזון ולעיסתו - הפשלת השפתיים וחשיפת השיניים במטרה לאיים, להפחיד ולהרתיע, בעיקר בקרב חיות הטרף.

מאמרים נוספים בנושא בריאות השן

מאת: דניאל מלמדבריאות השן11/02/201588 צפיות
טיפים מעולים וחשובים. איך לבחור נכון את הרופא שיניים שלי? במאמר הבא יגלו לכם. קריאה נעימה

מאת: ליאורבריאות השן04/10/181667 צפיות
יישור שיניים בעזרת מומחה בעל ניסיון, יכול להתקיים בכל גיל. יישור של השיניים, מבוצע בגילאים שונים (מבוגרים, נוער, וילדים). יישור השיניים, משפר את הדימוי העצמי, של המטופלים. יישור השיניים, מבוצע בעזרת מכשירי יישור שונים.

מאת: ליאורבריאות השן13/08/181778 צפיות
יישור שיניים בעזרת מכשירים שונים, מתבצע כל העת. מכשירים ליישור השיניים, יכולים להיות למשל: סמכים פנימיים, גשר שקוף, פלטה רגילה, פלטה שקופה, רסן, גשר רגיל ועוד. יישור השיניים מבוצע על ידי מומחים ליישור שיניים, שעברו הכשרה מתאימה.

מאת: ליאורבריאות השן01/05/181589 צפיות
אורתודנט בארץ, מטפל באנשים שרוצים ליישר את השיניים. אורתודנט הוא רופא שיניים, שהוא גם מומחה ליישור השיניים. בארץ רק כשני אחוז, מרופאי השיניים, הם מומחים ליישור שיניים.

מאת: ליאורבריאות השן17/12/171504 צפיות
יישור שיניים למבוגרים במבצע מיוחד, מספק הזדמנות נוספת ליישר שיניים. יישור שיניים עבור מבוגרים, יכול להתאים למי שעברו טיפול לא מוצלח, או למי שלא עברו טיפול מעולם.

מאת: נינה כהןבריאות השן29/11/171504 צפיות
מטופלים רבים מעוניינים לבצע את שיקום הפה על גבי שתלים, הצלחת הטיפול, והשיקום בשנה הראשונה מוכרת ב-95% הצלחה,

מאת: נינה כהןבריאות השן29/11/171379 צפיות
השתלת שיניים, מתבצעת תוך ניצול תהליכים טבעיים, הדומים לאלה שקיימים בפה לאחר עקירה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica