חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דיני פטנטים - א'

מאת: עו"ד אדי מאיריפטנטים23/05/20101602 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מהו קנין רוחני?

קנין רוחני הוא שם כולל לקבוצה של זכויות, שאינן מוחשיות, או שאינן מוחשיות באופן מלא. סוגי הזכויות העיקריים הם פטנטים, מדגמים, סימני מסחר, סימני שירות, זכויות יוצרים, סודות מסחריים ומוניטין. ישנם תתי סוגים נוספים, אך אלה מהווים כבר תתי קטגוריות.

מאמר זה יהיה הראשון מבין כמה בהם נסקור את מושג הפטנט.

מה יתרונות הפטנט? מדוע בכלל לבקש פטנט?

הפטנט מהוה למעשה הסכם בין הממציא לבין המדינה (בה הפטנט רשום), ועל פיו מקבל הממציא מונופול לעשרים שנה על כל הזכויות הנובעות מהפטנט; במהלך 20 שנה לא יכול אדם אחר כלשהו לעשות שימוש כלשהו בפטנט, אלא אם הוא רוכש את הזכויות מבעל הפטנט. הכוונה לזכויות של ייצור, העתקה, הפצה, מכירה וכיו"ב, היינו כל הדרכים, בהן ניתן להפיק רווח מהפטנט. מה נותן הממציא בתמורה? בתמורה מציג הממציא את המצאתו לכל העולם, ובתום 20 השנים יוכל העולם כולו ליהנות מהידע.

כבר בנקודה זו אתרכז באחת מהטעויות הנפוצות של בעלי רעיונות וממציאים, והיא המחשבה, שהם יכולים לקבל פטנט מבלי לחשוף את "סודותיהם". זו הטעות הראשונה אותה יש לתקן: אין דבר כזה, ובלשון העם: "אין חיה כזאת". המבקש פטנט מוותר מניה וביה על סודיות ידיעותיו, ומאותו רגע הופכות ידיעותיו לנחלת הכלל.

[מסיבה זו אין פטנט על הנוסחה של קוקה קולה. קוקה קולה החליטה, שהיא רוצה בסודיות לדורות על הנוסחה שלה, ועל כן משקיעה משאבים אדירים על מנת לשמור את הנוסחה ואופן הייצור בסוד. אילו היתה מבקשת קוקה קולה פטנט על הנוסחה, נראה שהיתה מקבלת (לא היום, אלא במועד המקורי של המצאת הנוסחה), אך לאחר 20 שנה יכול היה כל אחד לייצר קוקה קולה באופן חופשי ולהתחרות בה. יחד עם זאת, הסיכון בדרך פעולה זו ברור: אם ידלוף הסוד לא יהיה איש, שיוכל למנוע שימוש בנוסחה].

כפי שציינו לעיל הפטנט הוא בעל שני אספקטים – "הגנתי" ו"התקפי".

בפן ההגנתי קונה לעצמו הממציא את הזכות לעשות שימוש בהמצאתו. בפן ההתקפי מונע הממציא מאחרים לעשות שימוש באותה המצאה. וזו הסיבה, שהמדובר בקנין. מרגע שזכה הממציא בפטנט, הוא מחזיק למעשה במונופול. מבחינה עסקית אין להפריז בחשיבות הדבר, שכן המדובר באחד ממונעי התחרות החזקים ביותר הקיימים, וכולנו כאנשי עסקים וכנשות עסקים יודעים מה גדול ערכו של מונופול.

כל משקיע פוטנציאלי מתענין בקיומן של זכויות קנין רוחני מוגנות על "המוצר" שבו הוא מתבקש להשקיע. לפיכך קיומו של פטנט על המצאה יהווה לרוב שיקול מכריע בהחלטתו של משקיע פוטנציאלי, וסיכוייו של ממציא לגייס משקיע עבור המצאה בעלת פטנט גדולים לאין ערוך מאשר ללא פטנט.

אם כך, מהו פטנט?

חוק הפטנטים התשכ"ז-1967 מגדיר פטנט כהמצאה חדשה ומועילה, בין שהיא מוצר ובין שהיא תהליך בכל תחום טכנולוגי, הניתנת לשימוש תעשייתי, ושיש בה התקדמות המצאתית.

פרטיה ומבחניה של הגדרה זו משתנים ממדינה למדינה, וכמובן חוק הפטנטים הישראלי חל רק בישראל, אך עיקרי הדברים זהים למדי בכל המדינות. למרות שינויים מסויימים ממדינה למדינה (בהם נדון ברשימה אחרת), ניתן לאמר, שההגדרה הנ"ל מתאימה באופן כללי לרוב מדינות העולם.

הדבר הראשון שיש להבהיר הוא ההבחנה בין רעיון להמצאה. רעיון כשלעצמו אינו פטנט, ואינו זכות מוגנת. אין אדם יכול לקבל הגנה על רעיון בלבד. ההגנה המשפטית ניתנת על הביטוי המעשי של רעיון. אם חשבתם על מנוע מסוג חדש, שיחסוך 20% מצריכת הדלק, זו יכולה להיות המצאת המאה, אך

 זה לא מספיק לרישום פטנט. יש צורך בהרבה יותר מכך, כולל תרשימים, שרטוטים, ורצוי גם אבטיפוס. בסופו של דבר עליכם להוכיח לבוחן הפטנטים, שהרעיון שלכם אינו רק רעיון מבריק (אם כי דרישת ההברקה אינה קיימת בפטנטים), אלא שהוא ישים ובר ביצוע והכל בהתאם לדרך הפעולה שלכם.

תנאי חשוב נוסף הוא היעדר פרסום קודם של ההמצאה. משמעות הדבר, שאם דבר ההמצאה, אופן בנייתה, הנוסחה ממנה היא מורכבת (כגון בתרופה או בתכשיר כימי), או תרשים שלה פורסמו כבר בעבר, הא לא תהיה כשירה להירשם כפטנט. יש להבין, שמרכיב חשוב ביותר בפטנט הוא היעדר הפרסום הקודם, אשר במידה לא מבוטלת מהווה ביטוי של דרישת החדשנות. אמנם פרסומים מסויימים לא יפגעו בכשירותה של ההמצאה להירשם כפטנט, אך ההמלצה הבסיסית לכל בעל המצאה היא לא לפרסם אותה טרם הגשתה של הבקשה לפטנט.

ענין אחרון לרשימה זו הוא הטריטוריאליות של הפטנט, כלומר הפטנט קיים בכל מדינה ומדינה באופן נפרד, ועדיין לא קיים מערך בינלאומי מאוחד למתן פטנטים. משמעות הדבר, שאם רשמתי פטנט בישראל, אני מחזיק בכל הזכויות הנובעות מכך בישראל, אך לא מחוצה לה. אינני מחזיק בזכויות כלשהן בארצות הברית, באירופה או במקום אחר כלשהו בעולם. משמעות הדבר, שמחוץ לישראל אין לממציא זכויות כלשהן על המצאתו, לא הגנתיות ולא התקפיות. יתר על כן – עם הגשת הבקשה לפטנט הרי פרסם את פרטי המצאתו, ולכן כל אחד יוכל לגשת למידע, ובהיעדר פטנט לעשות בו שימוש (מחוץ לישראל).

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אדי מאירי,

דיזנגוף 55, תל אביב

03-5250585

www.meirilaw.co.il

עוסק בתחום האזרחי-מסחרי, קנין רוחני, משפט אמריקאי, תביעות נגד רשויות המדינה

אין לראות באמור ברשימה זו משום ייעוץ משפטי. בכל מקרה יש להיוועץ בעורך דין הבקיא בפרטיו של המקרה הקונקרטי.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אדי מאירי

מאת: עו"ד אדי מאירידיני חוזים02/08/101522 צפיות
חוזה הוא מסמך הנדרש לא אחת לפרשנות. אחד ממקורות הפרשנות, מהם ניתן ללמוד על כוונת הצדדים האמיתית, הוא התנהגות הצדדים בפועל לאחר כריתת החוזה, כלומר איך הצדדים פירשו את החוזה. מאמר זה של עו"ד אדי מאירי עושה סדר במשמעות ההתנהגות לאחר חתימת החוזה.

מאת: עו"ד אדי מאיריפטנטים02/08/101441 צפיות
מאמר זה יעסוק בשניים מהתנאים הנדרשים לצורך היותה של המצאה פטנט - חדשנות והיעדר פרסום קודם. חדשנות היא לב ליבו של הפטנט, הן מן הפן הטכנולוגי והן מן הפן של מוצר, שטרם התפרסם. במאמר זה נעסוק בקצרה באופן, שבו התפרשו תנאים אלה בחוק ובפסיקה. המאמר מביא גם את עמדת הדין האמריקאי בנושא.

מאת: עו"ד אדי מאירידיני אינטרנט02/08/101411 צפיות
המאמר עוסק באחת הסוגיות הבוערות בתחום המשפט, כזו שגם מוציאה מכל הגורמים תגובות יצריות ביותר: כיצד יכול אדם, שנפגע מפרסום אנונימי בקשת לתבוע את המפרסם? המצב מתקיים במיוחד במסגרת תגוביות-טוקבקים, שם מכפישים אנשים לא מעטים את נושאי הכתבה, תוך שהם מסתתרים מאחורי מסך אנונימיות ("אחד שיודע"). בית המשפט קבע, שכרגע אין דרך בחוק הישראלי לדרוש את גילוי זהותם של המגיבים תוך עיגון "הזכות לאנונימיות" כזכות יסוד של ממש.

מאת: עו"ד אדי מאירידיני אינטרנט10/05/101835 צפיות
עולם האינטרנט והכפר הגלובלי מעמידים בפנינו סוגיות משפטיות חדשות. אחת המעניינות והחשובות בהן היא סמכות השיפוט בתביעות אזרחיות. המאמר סוקר את הבעיות והדין המצוי במשפט הישראלי ובמשפט האמריקאי בסוגיה.

מאת: עו"ד אדי מאירידיני אינטרנט10/05/101328 צפיות
המאמר עוסק בשימוש ובניצול האסורים של שמות מתחם תוך מניעת השימוש ההוגן על ידי הבעלים "הטבעיים" של שם המתחם, תוך התייחסות לדין הישראלי ולמשפט האמריקאי בסוגיה

מאמרים נוספים בנושא פטנטים

מאת: Daniel.Bפטנטים26/03/171486 צפיות
רישום פטנטים מבוצע אצל רשם פטנטים של מדינה מסוימת. ניתן לרשום המצאה חדשנית כפטנט אבל קבלת פטנט על אפליקציה מסובכת יותר מקבלת אישורים על המצאות אחרות. בארה"ב מקובל יותר לאשר פטנטים על אפליקציות, אך לא כן באירופה. רישום פטנט בישראל הוא בדומה לנהוג באירופה אם כי בשנים האחרונות מאושרים באופן יחסי יותר פטנטים על אפליקציות.

מאת: Daniel.Bפטנטים26/03/171674 צפיות
פטנט הוא זכות שניתנת לממציא לבלעדיות על המצאתו. זוהי זכות מוגבלת בזמן שמתקבלת לאחר הגשת בקשה לרישום הפטנט ושמוגבלת גם למדינה שבה הוגשה הבקשה, אם כי ישנן אמנות בין-לאומיות המקלות על רישום הפטנט גם במדינות החברות באמנה.

מאת: רוני הכהןפטנטים01/08/161835 צפיות
איך עוברים על פני הדברים ההכרחיים על מנת שזה יהיה עורך מקצועי לפי כל אמות המידה הסטנדרטיות במדינת ישראל?

מאת: ראובן ברמןפטנטים28/08/152388 צפיות
אם זו ההיכרות הראשונה שלך עם תחום הפטנטים, אלה עשר הנקודות שכדאי לדעת.

מאת: ראובן ברמןפטנטים16/07/151735 צפיות
המאמר מתאר את הפרקים של בקשת פטנט, כפי שהתגבש בעולם במשך השנים

מאת: ראובן ברמןפטנטים14/07/151844 צפיות
עורך הפטנטים ראובן ברמן מחברת אדיסון עורכי פטנטים מדבר על האפשרויות העומדות בפני המוסדות הפיננסיים למנוע מגורם בלתי מורשה לחגוג על חשבון הלקוחות שלהם

מאת: רוני הכהןפטנטים19/11/142190 צפיות
פטנט חדש לבית הוא הזדמנות לשפר את איכות החיים, אם יש לכם רעיון טוב זה הזמן לקדם את התהליך, פיתוח פטנטים הוא תחום בו כל אחד יכול להצליח בעזרת ליווי מקצועי תומך.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica