חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שימוש אסור בשמות מתחם

עולם האינטרנט מעמיד לפנינו סוגיות חדשות כל הזמן. מכיון שהעולם הטכנולוגי מתקדם בצעדים מהירים פי כמה מהעולם המשפטי, נאלץ עולם המשפט לרדוף אחרי ההתפתחויות השטח, לרוב תוך שימוש במבנים משפטיים, אשר התאימו למצב הקודם.

אחת הסוגיות האלה היא שמות המתחם (Domain Names). שמות מתחם מתייחסים לשמות של אתרים, אשר בעולם האינטרנט מהווים למעשה את ה"כתובת", שבה אנו "מבקרים" אדם או חברה ברשת.

משום כך לשמות המתחם חשיבות בלתי רגילה. מי שהבינו זאת מהר מספיק פעלו בדרך של "CyberSquatting". למה הכוונה? הכוונה לרכישת שם מתחם, אשר סביר להניח, שחברה מסחרית כלשהי מייצגת אותו בצורה הטובה ביותר. הדוגמא הקלאסית – Coca-Cola. כשקם עולם האינטרנט היה ברור, שקוקה קולה תרצה יום אחד אתר משלה, ושהיא תרצה לעשות שימוש בשם שלה לאתר. היום כולנו מבינים, שאין טבעי לקוקה קולה כמו שם האתר cocacola.com, או וריאציה כלשהי של המילים. המתחכמים שבמשתמשי הרשת, אשר ראו את הפוטנציאל שלה מוקדם מאחרים, מיהרו ורכשו שמות מתחם שכאלה, מתוך מטרה למכור אותם מאוחר יותר לחברות "הטבעיות" שלהם במחיר מופקע, כמובן.

המשפט הישראלי מביט על סוגיית "גזל" שמות המתחם (CyberSquatting) מכמה זוויות אפשריות, רובן בגדרי חוק עוולות מסחריות התשנ"ט-1999.

סעיף 2 לחוק עוולות מסחריות קובע גניבת עין כעוולה. גניבת עין היא יצירת מצג, שעל פיו שירות או מוצר של אדם מסויים נדמים, כאילו הם שירות או מוצר של אדם או גוף אחר. התנאים להגנה על הנפגע הם שניים: שלנפגע יש מוניטין בתחום המסויים, ושהתנהגות הגוף הפוגע עלולה להטעות את הציבור ולבלבל אותו בין שני נותני השירות או שני הספקים.

הפן האחר הוא של עוולת תיאור כוזב, אף זו עוולה מכוח חוק עוולות מסחריות. העוולה מתארת מצב, שבו הפרסום מטעה באשר לשירות, הנכס או הטובין של המפרסם. כאשר יש פרסום המבלבל בין בעל שם המתחם לבין בעל עסק אחר, מוכר ממנו בתחומו, הרי הוא מטעה לקוחות פוטנציאליים באשר לאיכות המוצר או השירות שלו.

עוולה נוספת היא עוולת התערבות בלתי הוגנת, ובמסגרתה נבחנת מידת ההפרעה לניהול העסקים של עוסק מסויים.

בפסק הדין המנחה בישראל, מגנטיקס נ' דיסקופי, רכשה דיסקופי את שמות המתחם magnetic ו-magnetic, אף על פי שהיו לה שמות מתחם התואמים את שמה גם כן, והיא גם לא עשתה כל פעילות בשמות המתחם של מגנטיקס. בית המשפט קבע שם, שלקיחת שם המתחם של מתחרה מהווה הכבדה של גישת הלקוחות אליו (מה גם שלא נעשה בשמות שימוש), ודבר זה יש בו משום התערבות בלתי הוגנת. בית המשפט החיל שם מבחן נוסף של הגינות. לא בכל מקרה תידחה זכותו של א' לעשות שימוש בשם הזהה או הדומה לשמו העסקי והמסחרי של ב', ואם נעשה שימוש הוגן בשם, בית המשפט יכשיר את הדבר. אך אם המניע הוא פגיעה בלתי הוגנת, הדבר אסור.

בארצות הברית נוהל המאבק נגד ה-Squatters בשני מישורים עיקריים:

האחד – טענה להפרת סימן מסחר. כאשר שמות המתחם שימשו גם סימן מסחר רשום או לפחות מוכר של הגוף הנפגע, הוגשה תביעה בגין הפרת סימן מסחר. בארצות הברית החוק (המכונה the Lanham Act על שם יוזמו) דורש שימוש מסחרי למכירת טובין או שירותים מן הסוג, שאליו מתייחס הסימן המסחרי על מנת לבסס תביעה של הפרת סימן מסחרי. גם ההרחבה משנת 1996 – חוק דילול סימני המסחר – דורשת שימוש מסחרי כאמור על מנת לבסס תביעה.

שורה של פסקי דין קבעו, שדי בהפניות (links) לאתרים מסחריים על מנת לעמוד בדרישת המסחריות של האתר.

בפסק דין Prestonettes, Inc. v. Coty קבע בית המשפט העליון של ארה"ב, שיש לעשות שימוש בחוק רק על מנת להגן על בעלי סימן המסחר מפני בלבול של הקונים בין סחורתו לבין זו של מתחרים. לא לשום מטרה אחרת.

לא פעם ה-Squatters לא עשו שום שימוש מסחרי בסימן. הם פשוט החזיקו את שם המתחם מבלי לעשות בו דבר מתוך המתנה לרכישת שם המתחם על ידי החברה הנפגעת. לעיתים אף עשו צעדים מעשיים על מנת "לעודד" את החברות ה"טבעיות" לרכוש את שם המתחם. בתי המשפט בארצות הברית קבעו, שבהתנהגות זו לבדה יש משום "מסחריות", כך שבהתקיים התנהגות זו, עמדו החברות הנפגעות בדרישת המסחריות, וזכו בתביעתן נגד ה-Squatters.

אך מה כאשר ה-Squatters פשוט רוכשים את שם המתחם על מנת לפגוע בבעליו של סימן המסחר, וזאת מבלי לבצע פעולה מסחרית כלשהי, אקטיבית, פאסיבית או גורמת נזק? למעשה, כך פעלה דיסקופי במקרה הישראלי.

התשובה לכך ניתנה בחוק אמריקני משנת 1999 המכונה the Anticybersquatting Consumer Protection Act (“ACPA”). אותו חוק קובע, שעצם הרכישה, הרישום או ההעברה בחוסר תום לב (bad faith) של שם מתחם מהווה עוולה, וזאת בהתעלם מהשאלה, אם נעשה בשם המתחם שימוש מסחרי של מכר טובין או שירותים.

בתי המשפט בארצות הברית קבעו את המבחנים הבאים, שעל בעל סימן מסחר רשום לעבור, על מנת לבסס תביעה בעילה של ה-ACPA: ישנו סימן מסחר תקף בעל זכות להגנה; הסימן ייחודי או מפורסם; שם המתחם זהה או דומה עד כדי להטעות לסימן המסחר, או שהוא מדלל את סימן המסחר המוגן; הנתבע עשה שימוש בשם המתחם, רשם אותו או סחר בו; בהיעדר תום לב מתוך כוונה להרוויח.

ענין מיוחד העולה מדי פעם הוא שימוש בשם מתחם, שהוא סימן מסחר רשום, שנועד כל כולו להביע ביקורת על בעל הסימן הרשום. למשל, ב- Bosley Medical Institute V. Kremer רכש הנתבע שם מתחם על שם חברה, שהעניקה לו טיפול שיער כושל. הוא הקים את האתר במטרה לבקר את החברה ולחשוף את מה שהוא הציג כמחדלים סדרתיים שלה. החברה תבעה אותו במספר עילות, ביניהן בעילה של ACPA. טענתו של קרמר היתה, שלמעשה מדובר בתביעה, שנועדה לסתום את פיו, או במילים אחרות, תביעה העומדת בניגוד ל-Anti-Strategic  Lawsuit  Against  Public  Participation  (“anti-SLAPP”). המדובר בתביעות, שכל מטרתן למנוע את חופש הביטוי (המוגן על פי התיקון הראשון לחוקה האמריקנית) בכסות של תביעות מסחריות.

בית המשפט אימץ שם את קביעת בית המשפט הפדרלי של האזור השני (ניו יורק), ועל פיה עצם השימוש בשם מתחם אינו מוגן אוטומטית על ידי חופש הביטוי, ואינו מהווה הפרה אוטומטית באותה מידה. כל ענין לגופו. החשוב הוא, ששם המתחם נועד לציין את שם המקור.

סיכום: עוסק הגון, אשר רכש לעצמו שם מתחם בעל קשר מהותי לעניינו, אינו צריך לחשוש מפני הפרת זכויות של צד אחר. ייתכנו מצבים, שבהם אם שם העוסק של רוכש המתחם הוא אכן כשמו של המתחם, אפילו למתחרה זכות ותיקה יותר, או ניתן אפילו לאמר "עדיפה" על זכותו של הנתבע לשם האמור, בכל זאת יתיר לו בית המשפט להמשיך ולעשות שימוש בשם. מאידך, רכישת שם דומיין על שם מתחרה רק על מנת להגביל את צעדיו, לפגוע בעסקיו, להרוויח מן השם, או פשוט על מנת ללחוץ אותו כדי שירכוש את שם המתחם מידינו, הרי זו התנהגות בלתי מקובלת מבחינה עסקית, ובית המשפט לא ייתן לה יד.

כמו בתחומים רבים אחרים הנוגעים לחיי האינטרנט, גם תחום זה דורש התמודדות עם מושגים חדשים באמצעות חוקים, שהתייחסו למצבים שונים לגמרי. עינינו הרואות, יחד עם זאת, שבית המשפט אינו נרתע מכך, ויודע לעשות את השינויים המתבקשים, מקום, שהוא מאמין במטרה.

© כל הזכויות שמורות – עו"ד אדי מאירי

עו"ד אדי מאירי

03-5250585

דיזנגוף 55, מגדל על – קומה 22,

תל אביב 64332

www.meirilaw.co.il

עוסק בתחום האזרחי-מסחרי, ליטיגציה מסחרית, קנין רוחני, תביעות נגד רשויות המדינה ומשפט אמריקאי.

אין לראות באמור ברשימה זו משום ייעוץ משפטי. יש להתייעץ בכל מקרה קונקרטי בעורך דין הבקיא בפרטי המקרה.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אדי מאירי,

דיזנגוף 55, תל אביב

03-5250585

www.meirilaw.co.il

עוסק בתחום האזרחי-מסחרי, קנין רוחני, משפט אמריקאי, תביעות נגד רשויות המדינה

אין לראות באמור ברשימה זו משום ייעוץ משפטי. בכל מקרה יש להיוועץ בעורך דין הבקיא בפרטיו של המקרה הקונקרטי.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אדי מאירי

מאת: עו"ד אדי מאירידיני חוזים02/08/101520 צפיות
חוזה הוא מסמך הנדרש לא אחת לפרשנות. אחד ממקורות הפרשנות, מהם ניתן ללמוד על כוונת הצדדים האמיתית, הוא התנהגות הצדדים בפועל לאחר כריתת החוזה, כלומר איך הצדדים פירשו את החוזה. מאמר זה של עו"ד אדי מאירי עושה סדר במשמעות ההתנהגות לאחר חתימת החוזה.

מאת: עו"ד אדי מאיריפטנטים02/08/101438 צפיות
מאמר זה יעסוק בשניים מהתנאים הנדרשים לצורך היותה של המצאה פטנט - חדשנות והיעדר פרסום קודם. חדשנות היא לב ליבו של הפטנט, הן מן הפן הטכנולוגי והן מן הפן של מוצר, שטרם התפרסם. במאמר זה נעסוק בקצרה באופן, שבו התפרשו תנאים אלה בחוק ובפסיקה. המאמר מביא גם את עמדת הדין האמריקאי בנושא.

מאת: עו"ד אדי מאירידיני אינטרנט02/08/101410 צפיות
המאמר עוסק באחת הסוגיות הבוערות בתחום המשפט, כזו שגם מוציאה מכל הגורמים תגובות יצריות ביותר: כיצד יכול אדם, שנפגע מפרסום אנונימי בקשת לתבוע את המפרסם? המצב מתקיים במיוחד במסגרת תגוביות-טוקבקים, שם מכפישים אנשים לא מעטים את נושאי הכתבה, תוך שהם מסתתרים מאחורי מסך אנונימיות ("אחד שיודע"). בית המשפט קבע, שכרגע אין דרך בחוק הישראלי לדרוש את גילוי זהותם של המגיבים תוך עיגון "הזכות לאנונימיות" כזכות יסוד של ממש.

מאת: עו"ד אדי מאיריפטנטים23/05/101602 צפיות
במאמר זה, הראשון בסדרה, עושה עו"ד אדי מאירי סדר במושגים הבסיסיים בתחום דיני הפטנטים ומבהיר את הסוגיות העיקריות בתחום. כל אדם המתענין בתחום, או שהיה לו רעיון כלשהו להמצאה יוכל למצוא כאן את המידע הבסיסי להתחיל בדרכו.

מאת: עו"ד אדי מאירידיני אינטרנט10/05/101834 צפיות
עולם האינטרנט והכפר הגלובלי מעמידים בפנינו סוגיות משפטיות חדשות. אחת המעניינות והחשובות בהן היא סמכות השיפוט בתביעות אזרחיות. המאמר סוקר את הבעיות והדין המצוי במשפט הישראלי ובמשפט האמריקאי בסוגיה.

מאמרים נוספים בנושא דיני אינטרנט

מאת: עו"ד פלילי אדטודיני אינטרנט21/04/153424 צפיות
במאמר זה נסקור את אופייה הלא אלים לכאורה מבחינה פיזית , עבריינות מחשבים מהווה עבירה פלילית לכל עניין ודבר והיא כן אלימה מפאת ההרס והנזק שהיא גורמת לנפגע.

מאת: דניאל seoדיני אינטרנט23/04/132155 צפיות
היום מספר עורכי הדין בישראל ביחס לאוכלוסיה הוא הגדול ביותר מבחינה עולמית, לדוגמא אם בארה'ב מספר עורכי הדין הוא אחד למאתים שבעים ושתים תושבים, בבריטניה אחד לארבע מאות ובצרפת אחד לאלף מאתים, הרי בישראל המצב הוא של עורך דין אחד למאה שישים ושלושה תושבים, מצב זה של אנפלציה במספר עורכי הדין שעולה על הצורך הממשי להם במציאות מביא לכך ששליש מהמוסמכים למקצוע בוחרים שלא לעבוד בו כלל ולהתפרנס מדברים אחרים, והמצב מחריך משום שכשלושת אלפים מוסמכים חדשים לעריכת דין מצטרפים בכול שנה אל השוק. מדוע נגרמה א-נורמליו

מאת: דניאל seoדיני אינטרנט09/10/128516 צפיות
כמו בכל דבר, גם לעורכי הדין בישראל יש לשכה המאגדת אותם ושומרת על "חוקי התנועה". קוראים לזה, "לשכת עורכי דין" . תפקידה של לשכה זו, לאגד את כל התלונות, המענות והבעיות אשר קשורות בטיפולם של עורכי דין כאלה ואחרים. ניתן לכנות את תפקידה כמקור להסדר פעילותם הכשירה של עורכי דין בישראל

מאת: עו"ד אודי בוזמןדיני אינטרנט20/12/118537 צפיות
כמו בעולם האמיתי, גם לצורך פעולות משפטיות וסכסוכים בעולם הווירטואלי, ניתן ורצוי להצטייד בעורך דין בשר ודם.

מאת: עו"ד רן פרנקלדיני אינטרנט11/12/118580 צפיות
מהפסיקה ניתן ללמוד כי מדיניות בית המשפט במקרים בהם הארכת כניסה לתוקף של צו ההריסה היא למטרת עשיית רווח היא שלא תינתן הארכה כנ"ל.

מאת: רן פרנקלדיני אינטרנט11/12/118557 צפיות
זוהי השאלה המרכזית העולה מהתביעה כנגד ב.מ.ב.י מערכות תוכנה בע"מ אשר עשתה שימוש במאגר נתונים של נכסי נדל"ן שיצרה חברה מתחרה.

מאת: רן פרנקלדיני אינטרנט20/11/118647 צפיות
בתפ"ח 7956-02-10 הוגשו שתי בקשות של שלוש עותרות מקרב העיתונות והתקשורת (מו"ל ועיתונאית של אתר החדשות המקוון YENT; וחברת החדשות בערוץ השני בטלויזיה) - להתיר להן לפרסם קלטות שחזור וחקירה במשטרה של הנאשמים בתיק זה, האחים סדמי, ולהורות למדינה להעביר לרשותן את אותן קלטות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica