חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התנהגות צדדים לחוזה לאחר כריתתו

מאת: עו"ד אדי מאירידיני חוזים02/08/20101523 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

החוק הישראלי מכיר בחופש החוזים. זו הזכות של כל אדם או גוף משפטי להתקשר בחוזה (או הסכם), ועל פיו ינהגו הצדדים לחוזה על פי רצונם זה כלפי זה. חוזים כמעט ואינם מוגבלים. המגבלות היחידות נוגעות לענייני מוסר קיצוניים, תקנת הציבור, מעשים פליליים או מגבלות נקודתיות, שתפקידן להשיג מטרות ספציפיות (לדוגמא, החובה לערוך חוזי מקרקעין בכתב דווקא נועדה להבטיח את ההתייחסות הרצינית של הצדדים ולקיים רישום מסודר וברור של עסקאות, שמטבען הן גדולות ובעלות משמעות כלכלית מכרעת).

החשוב ביותר בכל חוזה – ואף שהדבר נראה מובן מאליו המציאות מוכיחה אחרת – הוא להבין ממנו למה בדיוק התכוונו הצדדים ומה ביקשו להשיג מן החוזה. על החוזה לשקף הסכמה בין הצדדים באשר לתוכנו. בהיעדר הסכמה אין...הסכם. אם יקבע בית המשפט, ששני הצדדים הבינו את החוזה באופן אחר, ייתכן שניתן יהיה לבטלו בשל טעות או בשל אי גמירת דעת.

במצב הרגיל והשכיח החוזה ערוך כהלכה וניתן להבין ממנו בדיוק מה זכויותיו וחובותיו של כל צד.

ישנם כמובן אותם מקרים, שבהם החוזה לא צפה התרחשות מסויימת. יש לזכור בהקשר זה, שהחיים הם דינמיים, מצבים משתנים, ולא פעם קיומו של חוזה תלוי גם בקיומן של נסיבות חיצוניות, שאינן מצויות בשליטתו של אף לא אחד מהצדדים.

במקרים אלה על הצדדים לעשות "התאמות" למציאות. הדבר יכול למצוא ביטויו בביטול החוזה (לעיתים תהיה לצדדים הזכות לעשות זאת משום שהחוזה אינו ניתן עוד לביצוע) או בשינוי בחוזה המוסכם על כל הצדדים. מובן שבהיעדר הסכמה ייאלץ הסכסוך להיפתר בבית המשפט.

מקרה נוסף, ולרוב זהו המקרה השכיח בבתי המשפט, הוא כאשר החוזה אינו ברור. צד אחד טוען, שיש לקיים את החוזה בצורה מסויימת, ואילו הצד האחר טוען, שיש לקיים את החוזה בצורה אחרת. כל אחד מהצדדים יטען, ששני הצדדים התכוונו לפרשנות, שאותה הוא מציע.

על פי סעיף 25 לחוק החוזים (חלק כללי), כאשר מתגלעת מחלוקת בין הצדדים בדבר פרשנותו, יש לחפש את כוונת הצדדים, או בשפה משפטית "אומד דעת" הצדדים. כדברי בית המשפט העליון ב-ע"א 9636/06 (פס"ד בוגנר), אומד דעת משמעו המטרות, היעדים, האינטרסים והתכנית שהצדדים ביקשו במשותף להגשים.

את אומד דעת הצדדים יש ללמוד קודם כל מתוך החוזה. לא פעם דברי החוזה עצמו יצביעו על כוונת הצדדים ועל ההסכמה האמיתית ביניהם למרות טענות סותרות של מי מהם (אינטרסנטיות בדרך כלל). לעיתים ניתן למצוא פרשנות זו לאו דווקא בסעיף, שסביבו מתגלעת מחלוקת, אלא בסעיפים אחרים המשליכים על אותו סעיף.

יחד עם זאת, אם החוזה עצמו אינו מספק את התשובות, סעיף 25 לחוק החוזים קובע, שאז יש לפנות לראיות חיצוניות לחוזה.

אחת הראיות הקלאסיות – ובה נדון כאן בקצרה – היא התנהגות הצדדים לאחר כריתת החוזה, כלומר האופן, שבו ביצעו הצדדים את החוזה בפועל.

במספר פסקי דין קבע בית המשפט העליון, כי התנהגות הצדדים לאחר כריתת החוזה תסייע בפרשנותו. כך למשל אומר כב' השופט רובינשטיין בפס"ד בוגנר, שאם נהג צד לחוזה בדרך מסוימת, שיש בה כדי להצביע כיצד מפרש הוא את הוראותיו, יתקשה צד זה לטעון בהמשך כי פרשנותו של החוזה שונה. בע"א 49/06 (פס"ד שניר תעשיות צמר גפן) מוסיף בית המשפט ואומר, כי ההתנהגות לאחר כריתתו של חוזה מלמדת כיצד הצדדים לו הבינו אותו.

שם למשל שילמו חוכרי המשנה הראשונים של קרקע דמי חכירה בשיעורים גבוהים מאלה ששילם החוכר הראשון, אף על פי שהדבר לא נאמר מפורשות בחוזה. הם טענו (בין היתר), שהדבר היה אסור או לחלופין, שהקנה להם זכויות נוספות על אלה שהיו בידיהם אותה שעה. בית המשפט הסיק מהתנהגות זו משך קרוב ל-40 שנה, שכך הבינו חוכרי המשנה עצמם את החוזה. כעת ביקשו לאמר, שלא זו היתה כוונתם, אך הדבר כבר היה מאוחר מדי.

(אגב, במקרה הספציפי שקרה שם נוצר מצב של "הפוך על הפוך". מצד אחד חוכרי המשנה שילמו משך שנים תשלומים ביתר. מצד שני החוכר הראשי לא ביצע משך שנים גבייה כלל. התנהגות הצדדים בפועל תמכה בטענות הצד האחר.)

תוצאת הדברים היא כדברי בית המשפט העליון: אי אפשר לנהוג משך זמן, כאילו החוזה קובע א', ואז לטעון, שהחוזה בכלל קובע ב'. אמנם ייתכנו מצבים, שבהם תישמע הטענה, ואולי החוזה מפורש דיו, כך שממילא אין פה שאלה של פרשנות, אלא של ביצוע, דבר שיקל על הטוען לשינוי. אך למה להיכנס לכל זה? הפתרון הנכון הוא לעמוד על המשמר ולקיים את הוראות החוזה ככתבן וכלשונן.

(יש להבחין בין מצב זה למצב דומה למראה, אך שונה בתכלית. מה כאשר החוזה קובע הוראה ברורה, אך היא אינה נאכפת? לרוב קובע כל חוזה הוראה שכיחה, כי היעדר שימוש של הצדדים על איזו מזכויותיו לא יהווה ויתור, ויותר מכך: ויתור במקרה אחד לא יהווה תקדים למקרים הבאים. במקרה כזה, ההתנהגות בפועל לא תהווה דרך לפרש את החוזה, כיון שאין בכלל בעיה בפרשנותו.)

לסיכום אפשר להציע לכל צד לחוזה לאכוף את זכויותיו, ולחלופין להבהיר, שהיעדר אכיפה אינו מהווה ויתור. יש הגיון מצד אחד בטענה, שלא ייתכן לנהוג משך שנים בדרך אחת ואז לדרוש פתאום דרישות אחרות (המרעות את מצבו של הצד האחר). מאידך, צד לחוזה הער לחיוביו, וחושב שאי דרישה לבצעם תפטור אותו בעתיד, עלול להתאכזב קשות, כאשר הצד האחר ידרוש ביצוע בשל השתנות הנסיבות.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד אדי מאירי,

דיזנגוף 55, תל אביב

03-5250585

www.meirilaw.co.il

עוסק בתחום האזרחי-מסחרי, קנין רוחני, משפט אמריקאי, תביעות נגד רשויות המדינה

אין לראות באמור ברשימה זו משום ייעוץ משפטי. בכל מקרה יש להיוועץ בעורך דין הבקיא בפרטיו של המקרה הקונקרטי.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אדי מאירי

מאת: עו"ד אדי מאיריפטנטים02/08/101443 צפיות
מאמר זה יעסוק בשניים מהתנאים הנדרשים לצורך היותה של המצאה פטנט - חדשנות והיעדר פרסום קודם. חדשנות היא לב ליבו של הפטנט, הן מן הפן הטכנולוגי והן מן הפן של מוצר, שטרם התפרסם. במאמר זה נעסוק בקצרה באופן, שבו התפרשו תנאים אלה בחוק ובפסיקה. המאמר מביא גם את עמדת הדין האמריקאי בנושא.

מאת: עו"ד אדי מאירידיני אינטרנט02/08/101412 צפיות
המאמר עוסק באחת הסוגיות הבוערות בתחום המשפט, כזו שגם מוציאה מכל הגורמים תגובות יצריות ביותר: כיצד יכול אדם, שנפגע מפרסום אנונימי בקשת לתבוע את המפרסם? המצב מתקיים במיוחד במסגרת תגוביות-טוקבקים, שם מכפישים אנשים לא מעטים את נושאי הכתבה, תוך שהם מסתתרים מאחורי מסך אנונימיות ("אחד שיודע"). בית המשפט קבע, שכרגע אין דרך בחוק הישראלי לדרוש את גילוי זהותם של המגיבים תוך עיגון "הזכות לאנונימיות" כזכות יסוד של ממש.

מאת: עו"ד אדי מאיריפטנטים23/05/101605 צפיות
במאמר זה, הראשון בסדרה, עושה עו"ד אדי מאירי סדר במושגים הבסיסיים בתחום דיני הפטנטים ומבהיר את הסוגיות העיקריות בתחום. כל אדם המתענין בתחום, או שהיה לו רעיון כלשהו להמצאה יוכל למצוא כאן את המידע הבסיסי להתחיל בדרכו.

מאת: עו"ד אדי מאירידיני אינטרנט10/05/101836 צפיות
עולם האינטרנט והכפר הגלובלי מעמידים בפנינו סוגיות משפטיות חדשות. אחת המעניינות והחשובות בהן היא סמכות השיפוט בתביעות אזרחיות. המאמר סוקר את הבעיות והדין המצוי במשפט הישראלי ובמשפט האמריקאי בסוגיה.

מאת: עו"ד אדי מאירידיני אינטרנט10/05/101330 צפיות
המאמר עוסק בשימוש ובניצול האסורים של שמות מתחם תוך מניעת השימוש ההוגן על ידי הבעלים "הטבעיים" של שם המתחם, תוך התייחסות לדין הישראלי ולמשפט האמריקאי בסוגיה

מאמרים נוספים בנושא דיני חוזים

מאת: אבי דוידידיני חוזים23/12/181314 צפיות
מה עתיד להתרחש בפגישה אצל נוטריון וכיצד כדאי להתכונן על מנת להשלים את כל הנדרש במהרה.

מאת: רוני הכהןדיני חוזים16/04/181601 צפיות
האם זה דבר שנחשב בתור יתרון או רק רעה חולה שצריכים להוציא מן החברה? קראו הלאה.

מאת: רוי ורלדיני חוזים23/10/171591 צפיות
Financing a home can be made more difficult when your credit score is low. FHA loans might be a good option to consider in these circumstances, because the federal government guarantees them.FHA loans can even work when a borrower doesn't have the money to make a down payment or closing costs.

מאת: רוי ורלדיני חוזים28/10/161722 צפיות
This article is going to prepare you to start. Check out the helpful hints below and get the advice you read. Make sure that you have good landing pages. Landing pages for specific ads are better than linking to the general website. This is because you are giving them just what they want. If you provide a contact form as well, it will certainly help generate leads.

מאת: elichai rubinדיני חוזים06/07/162056 צפיות
הזוגיות בימינו מוכרת ומקובלת היום גם כשותפות כלכלית לכל דבר. ככזאת, היא חייבת להיות מנוסחת לא רק בחוזה האהבה הנחתם בנישואים, אם כי גם בדמות הסכם ממון תקף שמסדיר שותפות זו מבחינה משפטית. הסכם המון מיועד לא רק למי שיש לו יותר מהשני, אלא גם למי שבא עם פחות רכוש חומרי אבל חלקו בשותפות הזאת לחיים שווה באותה מידה.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני חוזים08/11/153307 צפיות
כל מה שרצית לדעת על המחאות זכות מאת עו"ד נועם קוריס, הסבר על הדין המצוי בענייני המחאות זכות לפי חוק המחאת חיובים

מאת: איתמר כוכבידיני חוזים28/07/152369 צפיות
חוזה הינו הסכם בעל תוקף משפטי, הנובע ממפגש רצונות בין מספר צדדים כשירים בעסקה, הכולל התחייבויות משפטיות. העיקרון המנחה בדיני החוזים הוא שככלל הסכמים יש לכבד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica