חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרשת קרח: מנהיגות צריכה להחליט

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע08/06/20101112 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת קרח: מנהיגות צריכה להחליט / מוטי לקסמן, תש"ע

הדיון בפרשת השבוע, פרשת "קֹרַח" ייערך הפעם בדרך אחרת, לא "הרצאה" של משנה סדורה אלא למידת הכתוב בצוותא [1].

הפסוק הפותח את פרשת השבוע עוסק בגיבור הסיפור, קֹרַח: "וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן" [2].

מי הוא אותו קֹרַח? הוא אינו סתם אחד מן העם אלא בן דוד קרוב של משה [3]. הדבר הראשון שאנו למדים על קֹרַח שהוא אדם פעיל, וַיִּקַּח קֹרַח. הפתיח מעורר מיד שאלה ואינו מסתפק בהצגת נתונים. השאלה המתעוררת היא למקרא מילת הפתיחה "וַיִּקַּח". במילה עצמה אין קושי, הקושי הוא שלפועל "וַיִּקַּח" אין משמעות אם לא מפורט לאחריו מה נלקח, ובמקרה זה אכן לא מפורש מה לקח קֹרַח.

פרשנים שונים מפרשים את צמד המלים "וַיִּקַּח קֹרַח" במשמעות של מחלוקת: "ואתפליג קרח" [4]. "מהו ויקח, אמר ריש לקיש, שלקח מקח רע לעצמו" [5]. "לקח את עצמו לצד אחד להיות נחלק מתוך העדה לעורר על הכהונה" [6]. "ויקח קרח ודתן ואבירם אנשים הרבה, עד שקמו עמהם לפני משה חמשים ומאתים" [7].

פרשנויות אלה מציעות שהביטוי "וַיִּקַּח קֹרַח" מלמד על כוונה רעה בלב קֹרַח, נמשיך בקריאה ונבדוק, מה עולה מן הכתוב?

הדבר הבא שאנו למדים, עדיין מהכתוב בפסוק הראשון: קֹרַח אינו לבד, הוא מלווה באנשים ממעמדו, דָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן. מכאן, נראה שהפירוש שמציע רשב"ם לעיל הוא ההולם ביותר, בבחינת: וַיִּקַּח קֹרַח, קֹרַח לקח איתו את חבר מרעיו.

נעבור לפסוק השני: "וַיָּקֻמוּ  לִפְנֵי מֹשֶׁה וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם" [8].

וַיָּקֻמוּ קֹרַח וחבר מרעיו, הם קמו. האם הם קמו כי פשוט ישבו קודם? ואולי הם קמו כדי לכבד את משה, "וַיָּקֻמוּ  לִפְנֵי מֹשֶׁה"? מה עוד, שאם קודם רק שיערנו, הרי כעת מפורש שהחבורה היא חבורה מאוד נכבדת: "נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד אַנְשֵׁי שֵׁם".

הם קמו, הם עומדים מול משה, מה משדרת עמידה זו?

פתיחת הפסוק הבא אינה מותירה ספק: "וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן" [9]. וַיִּקָּהֲלוּ, התקהלות על בני אדם אינה משדרת כבוד או הערכה, להיפך [10]. אכן, עיון חוזר בשלושת הפסוקים הראשונים מורה שהסופר המקראי בנה כאן מתח גובר והולך: הסיפור מתחיל בפועל "וַיִּקַּח קֹרַח" עובר ל"וַיָּקֻמוּ  לִפְנֵי מֹשֶׁה"  ומגיע לשיא המפורש: "וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן", כעת ברור שכוונתם אינה חיובית.

הם מתחילים לדבר. הנתונים הראשונים שקֹרַח וחבר מרעיו מעלים אין בהן, לכאורה, ביקורת. להיפך, בהיותם אנשים נישאים הם, כנראה, יודעים תורה; בהתאם הם מציגים שתי אמירות בסיסיות: באמירה הראשונה הקדושה היא כללית: "כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים"; אכן, במספר מקומות מחיל הכתוב את הקדושה על כלל עם ישראל [11]. באמירה השנייה הם טענים שאלוהים מצוי בקרב בני ישראל "וּבְתוֹכָם ה'" [12]. מסקנה בסיסית מדברי קֹרַח וחבר מרעיו היא שבהיותם חלק מבני ישראל הרי גם עליהם חלה הקדושה הכללית. האם הם נוהגים כקדושים? כדי להשיב על שאלה זו יש לברר מה פירוש להיות קדוש? על כך מצויות תשובות רבות ומגוונות [13]. בהקשר שלנו אנו מפנים את תשומת הלב לשתי ציפיות מהאנשים שקדושה חלה עליהם: "וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ"; "לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ" [14].

נעיין שוב בדברי קֹרַח וחבר מרעיו: "וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם: רַב לָכֶם, כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה'. וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'?" [15]. תוך כדי ההתקהלות הם מבטאים, יחד עם נתוני הקדושה, שתי אמירות שיש בהן מן הרכילות ואף מן השקר: "רַב לָכֶם",

"וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'". משה מתואר במקרא כאדם שדואג לאינטרסים אישיים שלו ומתנשא? להיפך, התורה קובעת באופן מפורש: "וְהָאִישׁ מֹשֶׁה עָנָיו מְאֹד מִכֹּל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה" [16]. יתר על-כן, תגובתו המיידית של משה "וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה וַיִּפֹּל עַל פָּנָיו" [17], אינה של אדם מתנשא שמאות אנשים מתקהלים סביבו.

גם התפתחות התגובה של משה אינה של אדם יהיר ומתנשא.

בשלב הראשן, מציע משה תהליך בירור של הטענה העקרונית: "וַיְדַבֵּר אֶל קֹרַח וְאֶל כָּל עֲדָתוֹ לֵאמֹר בֹּקֶר וְיֹדַע ה' אֶת אֲשֶׁר לוֹ וְאֶת הַקָּדוֹשׁ וְהִקְרִיב אֵלָיו וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר בּוֹ יַקְרִיב אֵלָיו: זֹאת עֲשׂוּ קְחוּ לָכֶם מַחְתּוֹת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ: וּתְנוּ בָהֵן אֵשׁ וְשִׂימוּ עֲלֵיהֶן קְטֹרֶת לִפְנֵי מָחָר וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר יִבְחַר הוּא הַקָּדוֹשׁ רַב לָכֶם בְּנֵי לֵוִי" [18]. לטענת קֹרַח וחבר מרעיו "כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה'"  - מסביר משה: אמנם על כולם שרתה השכינה, אבל מתוך כולם ה' "וְהִקְרִיב אֵלָיו וְאֵת אֲשֶׁר יִבְחַר בּוֹ", כלומר, יש אדם בתפקיד מסוים, אדם שה' בחר בו. כך משה מציע תהליך מעשי – 'מבחן הקטרת הקטורת' לשם זיהוי האיש הנבחר", מעין הליך בדיקה אובייקטיבי.

אין תגובה, משה ממשיך, כעת הוא מתייחס לטענה המעשית: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל קֹרַח שִׁמְעוּ נָא בְּנֵי לֵוִי: הַמְעַט מִכֶּם כִּי הִבְדִּיל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל לְהַקְרִיב אֶתְכֶם אֵלָיו לַעֲבֹד אֶת עֲבֹדַת מִשְׁכַּן ה' וְלַעֲמֹד לִפְנֵי הָעֵדָה לְשָׁרְתָם: וַיַּקְרֵב אֹתְךָ וְאֶת כָּל אַחֶיךָ בְנֵי לֵוִי אִתָּךְ וּבִקַּשְׁתֶּם גַּם כְּהֻנָּה: לָכֵן אַתָּה וְכָל עֲדָתְךָ הַנֹּעָדִים עַל ה' וְאַהֲרֹן מַה הוּא כִּי תַלִּינוּ עָלָיו" [19]. לאחר הנפילה על הפנים והצעת תהליך הבירור האובייקטיבי עובר משה להיבט אישי, ואכן כאן עולה לראשונה נימה כעוסה אפילו פגועה.

בשלב הבא משה קורא לנציגי שבט ראובן, שהם חלק מחבורת קֹרַח וחבר מרעיו: "וַיִּשְׁלַח מֹשֶׁה לִקְרֹא לְדָתָן וְלַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב" [20]. המסר לְדָתָן וְלַאֲבִירָם אינו מפורש. פרשנים מציעים השלמות: "מכאן שאין מחזיקין במחלוקת, שהיה משה מחזר אחריהם להשלימם בדברי שלום" [21]. ובאופן דומה: "והנה הנועדים היו עדת דתן ואבירם גם כן, ולכך רצה עתה לדבר גם עמהם ולהזהירם על עצמם ועל כל הנועדים שהם עדתם ולפייס אותם בדברים טובים דברים נחומים לישראל, כי דבריו עם קרח פיוס לבני לוי לבדם" [22]. כאמור, התורה אינה מתארת את דברי משה לְדָתָן וְלַאֲבִירָם, עם-זאת, דברי הפרשנות שהבאנו מתאימים בהחלט לאפיוניו של משה.

קֹרַח, כאמור לעיל לא השיב להצעת משה; דָתָן וְאֲבִירָם אינם שותקים, להיפך הם מחריפים, תגובתם משקפת מרירות רבה, והיא מנוסחת בלשון בוטה ביותר: "וַיֹּאמְרוּ לֹא נַעֲלֶה: הַמְעַט כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ לַהֲמִיתֵנוּ בַּמִּדְבָּר כִּי תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ גַּם הִשְׂתָּרֵר: אַף לֹא אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הֲבִיאֹתָנוּ וַתִּתֶּן לָנוּ נַחֲלַת שָׂדֶה וָכָרֶם הַעֵינֵי הָאֲנָשִׁים הָהֵם תְּנַקֵּר לֹא נַעֲלֶה" [23].

בוטות זו מכעיסה מאוד את משה ובפעם הראשונה, בפרשה זו, הוא פונה לעזרת ה', האם זה מפתיע? – "וַיִּחַר לְמֹשֶׁה מְאֹד וַיֹּאמֶר אֶל ה' אַל תֵּפֶן אֶל מִנְחָתָם לֹא חֲמוֹר אֶחָד מֵהֶם נָשָׂאתִי וְלֹא הֲרֵעֹתִי אֶת אַחַד מֵהֶם" [24].

והנה, למרות שמשה בטא כעס ומרירות, הוא אינו מהסס לפנות שוב אל קֹרַח וחבר מרעיו, כמעט כמו קודם: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל קֹרַח אַתָּה וְכָל עֲדָתְךָ הֱיוּ לִפְנֵי ה' אַתָּה וָהֵם וְאַהֲרֹן מָחָר: וּקְחוּ אִישׁ מַחְתָּתוֹ וּנְתַתֶּם עֲלֵיהֶם קְטֹרֶת וְהִקְרַבְתֶּם לִפְנֵי ה' אִישׁ מַחְתָּתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתַיִם מַחְתֹּת וְאַתָּה וְאַהֲרֹן אִישׁ מַחְתָּתוֹ" [25].

יש הרואים בסיפור טענות קֹרַח וחבר מרעיו, ובתגובה החריפה בסופו של דבר: תיאור של אופוזיציה לגיטימית שמדוכאת ללא רחמים.

האמנם?

למרות ההבדלים הרבים, אני נזכר בפרשה מקום המדינה, פרשת "אלטלנה".

ביוני 1948 הפגיזו כוחות צה"ל את אוניית הנשק של ארגון האצ"ל שהגיעה לחופי תל-אביב, בעקבות הוראתו הישירה של ראש הממשלה דוד בן-גוריון. באירוע זה נהרגו 16 אנשי מחתרת האצ"ל ושלושה חיילי צה"ל.

השאלה אינה אם אופוזיציה היא לגיטימית או לא, אלא אם כל אופוזיציה בכל זמן ובכל הנסיבות היא תמיד לגיטימית.

תפישת המקרא היא שקֹרַח, חבר מרעיו ומאתיים וחמישים נשיאי העדה מערערים לא רק על השלטון הלגיטימי אלא הם בעצם שוללים את המהות, את הבסיס של העם המתהווה.

הרי משה לא מינה את עצמו, להיפך הוא ניסה להתחמק מהשליחות ומתפקיד המנהיג.

אנשי אלטלנה נתפשו כאיום ממשי על השלטון הלגיטימי וגם על עתיד העם והארץ.

איני ממעיט בחומרת הירי אליהם, וייתכן שאפשר היה לפתור את העימות בדרך אחרת.

אבל, איננו יכולים לדעת איך, ואם בכלל, הייתה מדינת ישראל קמה על רגליה ומתפקדת באופן תקין ללא עצירת אלטלנה. כן, וגם ללא פירוק הפלמ"ח.

אנו יכולים רק לראות מה קורה אצל שכנינו הפלשתינאים שעדיין לא זכו לכך שיקום אצל בן גוריון כזה שידע שיש דברים שאם לא מונעים אותם, ואפילו בכוח, אין סיכוי להקמת חברה תקינה. החמס, בעזה הוא דוגמא קלסית של אופוזיציה שאינה מתחשבת בכללי ממשל תקינים.

סיפור קֹרַח וחבר מרעיו מהדהד גם דורות אחר-כך בדברי בנות צלופחד אל משה: "אָבִינוּ מֵת בַּמִּדְבָּר וְהוּא לֹא הָיָה בְּתוֹךְ הָעֵדָה הַנּוֹעָדִים עַל ה' בַּעֲדַת קֹרַח" [26]. זאת-אומרת, שסיפור קורח ועדתו נתפס בתודעת העם כאיום ממשי על מהות העם.

"אוי למנהיג שנבהל מהמחיר של ההכרעה [...] [נסיבות ותנאים נותנים] אפשרות למנהיגים לעשות היסטוריה" [27].

ואכן, סיפור קֹרַח וחבר מרעיו משקף מצב בו מנהיגות נדרשת למעשה, חמור ככל שיהיה, כדי להציל את העם מאנרכיה, מאובדן דרך ואפילו מאבדון.

במידה מסוימת, כך אפשר לתאר גם את תפקודו של אריק שרון, הדומם כעת, בתהליך פינוי חבל עזה.

למדנו יחד את סיפור קֹרַח וחבר מרעיו. לסיום הרהור או שאלה: האם למנהיגי היום יש את היכולת ואת הכוח לקבל החלטות כאלה?

הבהרות ומראה מקום

[1] "מותר" לך להיעזר בכל פרשן כלבבך...

[2] במדבר טז, א.

[3] אבי מֹשֶׁה, עַמְרָם ואבי קֹרַח, יִצְהָר הם אחים; בנים לקְהָת ונכדים ללֵוִי.

[4] אונקלוס על אתר.

[5] בבלי, סנהדרין ק"ט ב.

[6] רש"י על אתר.

[7] רשב"ם על אתר.

[8] במדבר טז, ב.

[9] שם, ג1.

[10] "נקהלו להתרעם על משה ועל אהרן", ספורנו על אתר; גם "רבנות גדולה נטלתם לעצמכם יותר מהראוי", אור החיים על אתר.

[11] למשל, "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם" (ויקרא יט, ב.

[12] למשל, "וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם" (שמות כה, ח).

[13] בחומש ויקרא פרק יט מצוי לקט מגוון, אפשר לעיין שם.

[14] ויקרא יט, יא2; ויקרא יט, טז1, בהתאמה.

[15] במדבר טז, ג.

[16] במדבר יב, ג; סיפור ההתגלות הראשונה של ה' למשה מדגים היטב את אפיון הצניעות וההתרחקות מכל שררה, "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָאֱלֹהִים מִי אָנֹכִי כִּי אֵלֵךְ אֶל פַּרְעֹה וְכִי אוֹצִיא אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם" (שמות ג, יא); גם: "וַיַּעַן מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא נִרְאָה אֵלֶיךָ ה'" (שמות ד, א).

[17] במדבר טז, ד.

[18] שם, ה–ז.

[19] שם, ח–יא.

[20] שם, יב1.

[21] רש"י על אתר.

[22] רמב"ן על אתר.

[23] במדבר טז, יב2–יד.

[24] שם, טו.

[25] שם, טז–יז, בפנייה זו, בשונה מן הפנייה הראשונה, משה מציין את מספרם ומצרף גם את  אהרון לתהליך הבדיקה.

[26] במדבר כז, ג.

[27] מדברי שמעון פרס בכנסת באזכרה ליצחק רבין, 27/10/2004.

 



תגיות המאמר: משה, מנהיגות, קרח, אופוזיציה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/131112 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/131223 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/131133 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/121290 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/121340 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןחברה ומדינה - כללי19/12/111629 צפיות
חג חנוכה. על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים. מברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה". "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א]. והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים. עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב]. אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/111341 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181041 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181080 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181002 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181026 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181048 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181034 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181126 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica