חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חנוכה: ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד

חנוכה: ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד / מוטי לקסמן, חנוכה תשע"ב.

חג חנוכה.

על החנוכיה מוצבים הנרות, נרות זעירים בגוונים שונים.

מברכים:

"ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נר חנוכה".

"ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שעשה נסים לאבותינו, בימים ההם בזמן הזה" [א].

והנרות דולקים, ומאירים בגווני-גוונים.

עוד הם מפיצים אור וצבע, ממשיכים לברך ובין השאר נשמע: "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד" [ב].

אמירה מיוחדת לאותם נרות חנוכה, שמידתם, בדרך כלל קטנה מנרות רגילים.

אמירה שאינה נאמרת על נרות שבת, גם לא על נר התמיד.

איזו קדושה יש בהם?

האם בהם, בנרות יש קדושה?

ראשית, נשים לב, הקדושה אינה טבועה בנרות עצמם אלא נובעת מתוקף הדלקתם בחנוכה: "כל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם", לפני ואחרי ימי החנוכה, אפשר להדליקם ולהשתמש בהם, אין בהם קדושה כלשהי.

ואכן, אומר החסיד, ר' צדוק הכהן מלובלין: "וזהו ענין קדושת נר חנוכה: שעל ידי ראיית הנרות נפעל בזה האור זרוע לצדיק בלב נפשות ישראל [...] מצוות ראיית נר חנוכה פועל להארת תיקון הברית בנפש" [ג].

אמירת החסיד מזכירה לי אירוע.

סטודנטית לחינוך הכינה שיעור לקראת חג החנוכה בכיתה ד. בדרך-כלל, אם היה מקום פנוי ליד תלמיד, הייתי מתיישב שם כדי לצפות בשיעור [ד].

ראיתי מקום פנוי ליד תלמידה, הלכתי לשם, המחנכת מיהרה לעצרני, תוך לחישה מרתיעה על אוזני: "היא תלמידה חלשה, לא מבינה. לא כדאי".

סליחה מחנכת, לא נעניתי לבקשתך והתיישבתי ליד הילדה ש"לא מבינה".

הסטודנטית התחילה בשיעור, ובשלב מסוים היא הציבה על שולחן המורה חנוכייה ובה נרות.

הנרות הודלקו.

הסטודנטית ביקשה מהתלמידים להסתכל בנרות ולכתוב מה שעולה בדעתם.

כעבור מספר דקות היא דובבה את התלמידים על מה שהם כתבו.

נשמעו אמירות: "מכבים נלחמו", "מכבים גיבורים", "נס פח השמן" "יהודה המכבי" ודומיהם, אמירות שאין בהם מעבר לציטוט המקובל.

הצצתי בחשאי, אני מודה, בדף של התלמידה ש"לא מבינה" לצידי, ניסיתי בלחש לעודד אותה להצביע, היא סירבה.

היא כתבה: "אני רואה בנרות גלים של ים שמתנועעים לאט לאט..."

התרגשתי.

הילדה ש"לא מבינה", היתה היחידה בכיתה שבליבה נעור אור זרוע לצדיק...

הילדה ש"לא מבינה" שיקפה יחס אמיתי ומלא משמעות לאור הנרות, יחס הקרוי בפי בובר "אני ואתה" [ה].

שאר התלמידים, באמירות הנוסחתיות שלהם, שיקפו את היחס המנוכר של "אני ולז" [ו].

הילדה לא חיפשה את הידוע, את המקובל, את מה שהמורה מצפה, אולי, לשמוע. היא צפתה בלהבות אור הנרות בקשב רב, מתוך תשומת-לב מלאה ללהבות הנעות ימינה ושמאלה, והילדה נעה איתם...

היא לא השתמשה בהם לתשובה "חכמה" למורה.

זה, לטעמי, מובן "ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד".

במשך שניות, אם-אפשר דקות אחדות, המדליק מצופה להיות מרוכז באור הנרות הצבעוניים הדקים והקטנים.

למצוא הד בפנימיותו, בנפשו המתעוררת לאור הנע בקלילות.

וכך לגלות את המובן הפנימי הפועם באור "הנרות הללו קודש הם" ואף למצוא הד לכך בלב.

ומכאן, יש ללמוד דבר חשוב.

"קדושה" אינה טמונה בחפץ, באביזר או ברעיון אלא בהתייחסות אליו.

"קדושה" הינה התייחסות שאינה הופכת את החפץ את האביזר או את הרעיון כאמצעי שימושי למטרה או יעד אחר.

אם תרצו, זו משמעות היחס הנוהג לפרחי הבר בישראל: לראותם בלבד, להריח, ליהנות ולא לקטוף ולעשות בהם קישוט בדש האהובה, בתלתל המרצד על מצחה או באגרטל בבית.

וגם לבני אדם.

בני זוג.

אם הזוגיות מבוססת על שימושיות האחד לשנייה [ז], זוגיות שטעמה הוא היותה מקור למעמד, ליוקרה או למשאבים כלכליים אזי, במצב זה, האחד עושה שימוש בשנייה [ז] לתועלתו הוא, ואז עיניו חסומות ואוזניו אטומות לשמוע, לחוש את הנשמה שעימה הוא בזוגיות [ז]. 

וגם באופן רחב יותר.

יחס קדוש לבני אדם פירושו שאין לראות אדם כאמצעי שימושי למטרה אחרת [ח].

כל רעיון, כל אידיאולוגיה, כל רשות, כל מנהיגות שרואים באדם אמצעי לא רק שאינם מוצאים בו קדושה אלא גם לא ערך בחייו.

והדוגמאות לא חסרות.

והואיל ו"כל אחד [מאתנו] הוא אור קטן, [אבל] כולנו אור איתן. [ט]"

אז נוכל, אם רק נרצה, לא רק לשיר: "סורה חושך, הלאה שחור! / סורה מפני האור! [ט]"

אלא, יחד, גם לעשות!
אז מה דעתך לא להבין, כמו אותה ילדה בכיתה ד, רק את מה שהמורה רוצה שהיא תבין; אלא לקבל את מה שמולך או איתך על-פי הנשמה שפועמת ולא על פי השימושיות היעילה והמספקת???

כך נזכור, עם הברכה שתיאמר בשמחה, לאור בגווני-גוונים, שירצד מלהבות הנרות הזעירים:   "וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד";

שלא רק לגבי נרות יש לכוון את הדבר!

ויהיה חג אורים שמח ומלא אור...

<><><><><> 

הבהרות ומראה מקום:

[א] בערב החג (או כשמדליקים בפעם הראשונה בשנה מסוימת) מוסיפים ומברכים: "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

[ב] לאחר הדלקת הנרות מוסיפים בשירה ובאומר: "הנרות הללו אנו מדליקין על התשועות, ועל הניסים, ועל הנפלאות, שעשית לאבותינו בימים ההם בזמן הזה, על-ידי כהניך הקדושים. וכל שמונת ימי חנוכה הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהן, אלא לראותן בלבד, כדי להודות ולהלל לשמך הגדול, על ניסיך ועל נפלאותיך ועל ישועותיך" (מקור הברכה – מסכתות קטנות מסכת סופרים פרק כ).

[ג] ר' צדוק הכהן מלובלין (1823– 1900), פרי צדיק בראשית לחנוכה, כ.

[ד] שנים רבות עסקתי בהכשרת מחנכות לעבודה.

[ה] "אולם יכול גם שיתרחש, מתוך רצון וחסד כאחד, שעם הסתכלותי באילן אהיה משובץ בזיקה אליו והוא שוב איננו לז (אובייקט). עצמתה של הבלעדיות תפסתני" (מ"מ בובר, בסוד שיח, על האדם ועמדתו נוכח החוויה, ירושלים תשמ"א, עמ' 6–7).

[ו] שם, שם. 

[ז] או להיפך או האחת לשני...

[ח] זו אחת העוולות הנוראות, לפי פסק הדין, שהנשיא לשעבר לא ראה בנשים אלא כלי או מכשיר בלבד לסיפוק צרכיו...

[ט] שרה לוי-תנאי, עמנואל עמירן, אנו נושאים לפידים.

 



תגיות המאמר: שימוש, חנוכה, נרות, בני אדם


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי לקסמן

מאת: מוטי לקסמןיהדות01/12/131112 צפיות
מאוד נוח הי לנח, איש צדיק תמים

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע03/10/131222 צפיות
"בְּיָמִים קְדוּמִים קְדוּמִים/ הַכֹּל הָיָה שֶׁמֶשׁ // וְהַכּל הָיָה הָר / וְהַבִּקְעָה בַּחֲלַל הָהָר / וְהַכֹּל הָיָה בִּקְעָה / וְהָהָר בְּחֵיקָהּ. // וְכַאֲשֶׁר אֱלֹהִים גְּדוֹלִים וּרְחוֹקִים / הִזְרִיעוּ תֵּבֵל לָלֶדֶת / רָאוּ כּוֹכְבֵי שָׁמַיִם רְחוֹקִים / אַגָּדָה אֶל עֶצֶב נוֹלֶדֶת / וְהֶחְשִׁיכוּ פְּנֵיהֶם הָלוֹךְ וְחָשׁוֹךְ / וְעֵינָם הָיְתָה דִמְעָה // וְהַגְּשָׁמִים הֵחֵלּוּ לָרֶדֶת." [א] המבול.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע07/02/131131 צפיות
פרשת יִתְרוֹ נסתיימה, ונפתחת פרשת השבוע, "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים". עיקר פרשה זו מפרט את היישומים של עשרת הדברות שביטוין כוללני או מקיף. מסביר רש"י: "וְאֵלֶּה מוסיף על הראשונים, מה הראשונים מסיני, אף אלו מסיני. אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם כשולחן הערוך ומוכן לאכול לפני האדם". [ג] במלים אחרות, כללים יישומיים לביצוע. זה נראה, אולי סביר. אבל, נא לשים לב. לאחר שמשה קורא בפני העם את כל המשפטים המפורטים בשלושה פרקים על מאה הפסוקים, הוא עורך טכס ברית בין אלוהים לעם-ישראל, "וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע29/02/121289 צפיות
בני ישראל, היהודים מצווים למלא אחר תרי"ג מצוות [א]. שלוש מהן קובעות לזכור, לא לשכוח ולהכרית את זכר עמלק [ב]. "זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח" [ג].

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע04/01/121339 צפיות
"למרות דמותו המושלמת של דוד במסורת ובתרבות, הרי במסופר במקרא וגם בדברי פרשנים, בכל הדורות, יש זיהוי של אלימות בהתנהגויות שונות של דוד המלך" [1]. מה עניין דמותו של דוד המלך לפרשת "וַיְחִי"? שלב, שלב. הדיון יפתח בפרשת השבוע, פרשת "וַיְחִי". זוהי הפרשה החותמת את חומש בראשית גם את סיפור מסכת חייו של יעקב. לקראת פרידתו מן החיים אומר יעקב האב לבניו דברים אחדים.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע01/12/111339 צפיות
הברכה הראשונה בתפילת העמידה נפתחת במלים: "בָ‏רוּ‏ךְ אַ‏תָ‏ה ה', אֱלוֹ‏הֵינוּ‏ וֵאלֹ‏הֵי אֲבוֹ‏תֵינוּ‏, אֱלֹ‏הֱי אַ‏בְרָ‏הָ‏ם, אֱלֹ‏הֵי יִצְחָ‏ק, וְאֱלֹ‏הֵי יַ‏עֲקֹ‏ב". שלושת האבות מוזכרים כאן זה אחר זה לפי סדר הדורות, מהסב המייסד אַ‏בְרָ‏הָ‏ם לנכד יַ‏עֲקֹ‏ב, אבי שנים עשר- השבטים. האם תפקוד הנכד משקף את תכונות הסב? פרשת השבוע מזמנת לנו לבחון את דמות הנכד יַ‏עֲקֹ‏ב מיציאתו מביתו בכנען מפחד עשיו [א] ועד להתנהלותו חזרה לכנען כבעל משפחה ורכוש רב.

מאת: מוטי לקסמןפרשת השבוע06/11/111196 צפיות
"וַיֵּרָא אֵלָיו ה' בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם" , כך נפתחת פרשת השבוע, פרשת וַיֵּרָא; בה מתוארת הכנסת האורחים היפה של אברהם.

מאמרים נוספים בנושא חברה ומדינה - כללי

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי05/10/222271 צפיות
לא פעם אנו מתלבטים אם להחליף גג,לבנות גדר,פרגולה,גאקוזי, לסגור חניה או מחסן ולהשכיר אותו או לפעמים לפצל דירה אחת לשניים / שלוש ויותר. להשכירם אבכדי לקבל הכנסה חודשית. כן אז ייתכן ולקחתם סיכון והתחלתם לבצע עבודה הטעונה היתר, והופ הפיקוח הופיע. לא חשוב אם בגלל תלונה של שכן "נחמד" או מכל סיבה אחרת אתפ בבעייה וככל שלא תדעו מה זכויותכם וכיצד להתנהג אתם עלולים להסתבך. לנו במשרד קלינגר בנימין ניסיון רב בהתמודדות עם ביקורי פתע של הרשויות,צווי הפסקת עבודה,צווי הריסה מנהליים שיפוטיים ועוד.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי02/05/221862 צפיות
השקעה בקרקע חקלאית היא נושא שמעניין אנשים רבים וניתן לדון בו בהרבה מאוד אספקטים. קיימים היבטים רבים שצריך לבדוק לבחינת כדאיות השקעה בקרקע כזו ובמאמר זה נתמקד באחד הקריטריונים המרכזיים. ראשית, כשבאים להשקיע בקרקע חקלאית, חשוב לזכור את המובן מאליו, כי מדובר בהשקעה ספקולטיבית בהגדרה. קיים בה סיכון וגם המשקיע צריך להביא בחשבון שהרבה פעמים טווח השקעה עד להפקת תשואה ראוייה הוא ארוך יחסית – הוא לא טווח קצר! לרוב שינוי יעוד לא יתרחש בתוך שנים בודדות. אין בעובדה הזו בכדי לפסול את ההשקעה כקרקע כזו, אבל חשוב לזכור את הדבר.

מאת: אבי בכרחברה ומדינה - כללי28/11/211653 צפיות
גולדה מאיר (מאירסון) היא ללא ספק מיתוס יהודי, מיתוס ישראלי ומיתוס לאומי, גולדה היא לא רק מיתוס לאומי, גולדה הצליחה להתמקם מכוח אישיותה בתודעה כמיתוס בינלאומי חוצה מגזרים ומגדרים, אישיותה המרתקת וסיפור חייה הינם נרטיב לאומי, ציוני, ועולמי. דמותה ופועלה המרתקת מהווה לנו כיהודים החיים את העבר וההווה הציוני אבן דרך ודוגמה ומופת לאישה אשר הקדישה את חייה ופועלה לחלוטין לעם היהודי ושימשה אור לנשים בכל העולם כאישה אשר "עשתה את זה ובגדול" והגיעה למקומה ומיקומה הגבוהים כראשת ממשלה בזכות אישיותה ועשייתה בלבד ללא מורא ללא חסד או התחסדות ואת כל זה עשתה בעולם גברי ושוביניסטי במיוחד בשנים בהם חיה ופעלה.

מאת: בנימין קלינגרחברה ומדינה - כללי09/09/206056 צפיות
הרשות לאכיפה במקרקעין (היחידה הארצית לאכיפת דיני התכנון והבנייה לשעבר) היא יחידת סמך במשרד האוצר, כפופה לשר האוצר ופועלת כיחידה עצמאית. ייעודה הוא להיאבק בעבירות התכנון והבניה ולבצע פיקוח על הועדות המקומיות. ביום 19.6.2016 קיבלה ממשלת ישראל החלטה מספר 1559 "חיזוק אכיפת דיני התכנון והבנייה" מתוך הבנה שמדובר ביעד אסטרטגי של מדינת ישראל שעל רשויות המדינה להוביל על מנת להגן על התכנון והבנייה ולבצר את שלטון החוק. החלטת הממשלה שמה את היחידה לאכיפה במקרקעין בחזית המאבק בעבירות התכנון והבנייה, מעניקה אחריות, כלים ומשאבים לממש את האחריות המוטלת עליה. תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה, העניק לרשות את הסמכויות הנרחבות לממש את האחריות כאמור.

מאת: אדיר בנימיניחברה ומדינה - כללי18/08/181889 צפיות
בתיאוריה הפוליטית שלו, שאף ז'אן ז'אק רוסו, ליישב בין האינדיבידואליזם הקיצוני שבו דגל, לבין השמירה על הסולידריות החברתית. רוסו האמין כי הרגש האנושי הטבעי הוא רגש של סולידריות בין בני אדם שהוא גם הבסיס לחיים בקולקטיב

בית המשפט העליון דן לאחרונה ודחה בקשת רשות ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו, כב' השופטת מ' סוקולוב מיום 18.10.2017. בגדרו של פסק הדין, נדחה ערעורו של המבקש על החלטתו של בית המשפט לעניינים מקומיים ברמת גן (כב' השופט העמית מ' בן-חיים), בע"א 39527-06-17, מיום 10.07.2017, שם נדחתה בקשתו של העותר להאריך את המועד להישפט על הודעת תשלום קנס, מיום 10.05.1998.

מאת: עומריחברה ומדינה - כללי23/05/172120 צפיות
חברות ואתרים גדולים בתחום הקניות אונליין (E-commerse) כמו איביי, אמזון, דיל אקסטרים, אליאקספרס, אתר Zipy הישראלי ודומיהם, החלו לאחרונה לחייב את הלקוחות שלהם להזין גם את המיקוד שלהם באזור הזנת הכתובת לפני ביצוע רכישה. אם בעבר עניין זה היה רשות בלבד, היום לא תוכלו להמשיך בתהליך הקניה שלכם אונליין אם לא תזינו

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica