חפש מאמרים:
שלום אורח
06.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על אסטרטגיה וייעוץ אסטרטגי בימינו

מאת: אברהם אלוןניהול31/03/20091060 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

 מהי בעצם 'אסטרטגיה'? אותו מונח עלום ומסתורי הכולל דברים רבים כל כך, ובאותה שעה כל כך קשה להגדרה.

 באחד הלקסיקונים מצאתי את ההגדרה הבאה: "תורת התכנון, ההכנה והניהול של פעולות בקנה מידה גדול, תוך התוויית שיטות הפעולה להשגת מטרות מוגדרות".

 בלקסיקון אחר ניסחו את המונח כך: "התורה העוסקת בתכנון ובהפעלת המשאבים של ארגונים שונים לשם השגת מטרות ארוכות טווח".

 כמובן שהגדרות אלה, כוחן יפה כמו כוחן של הגדרות רבות אחרות, שבהן נמצא ניסוח שונה במקצת.

המכנה המשותף לכולן הוא ההיקף הגדול של התכנים בהם עוסקת האסטרטגיה. בהגדרה הראשונה מושם הדגש על קנה המידה הגדול של הפעולות ובהגדרה השנייה שמו את הדגש על הטווח הארוך של המטרות.

 ואכן, האסטרטגיה ממקדת את העיסוק במימדים הנרחבים של ההתנהלות של גופים וחברות, ארגונים ומוסדות, קבוצות ומפלגות, ובעצם כל גוף שהוקם כדי להגשים חזון, להגיע למטרות מוגדרות או כדי לקדם אותן.

 לפיכך אני סבור שבמאה זו שלנו, אפשר כבר לדבר ללא רתיעה על אסטרטגיה של עיריות, של ועדי שכונות, של ועדי בתים, של משפחות ואפילו של יחידים. כל אלה זקוקים כיום להכיר את או להתמחות בכל או במרבית הפעילויות שנכללו במונח 'אסטרטגיה' בשתי ההגדרות שהבאתי בפתיחה.

 מה מייחד אם כך את האסטרטגיה? מהם קווי המתאר והאופי המיוחדים שלה?

 כדי להמחיש את משמעות העניין אומר שהאסטרטגיה היא אותה גישה המחייבת אותנו לראות את הדברים באופק רחב יותר, במימדי עומק גדולים יותר, לטווחים ארוכים יותר, מנקודות מבט מגוונות יותר, תוך בחינת השלכות מרחיקות לכת יותר, וכל זאת אגב ראייה בהירה וניתוח שקול של קשרי הגומלין והשפעות הגומלין בין כל חלקי הפאזל של המעשה האסטרטגי.

 זוהי גם הסיבה העיקרית שבגללה גבר הצורך בייעוץ אסטרטגי, המתבטא בגיוסם של מומחים ומקצוענים שיסייעו לגוף הנזקק להם לבנות כראוי את האסטרטגיה שלו.

יועצים אסטרטגיים בכירים מביאים אתם מטען מכובד של ידע מעמיק וניסיון מעשי, של מיומנויות מתוחכמות וחוכמת חיים ואת אלה הם מעמידים לרשותו של הגוף שהחליט לשכור את שירותיהם.

 אין ספק שההיעזרות במומחים הפכה לתופעה מקובלת ונורמטיבית. עם זאת חשוב להבהיר מספר עקרונות שכל גוף המבקש לקבל ייעוץ אסטרטגי חייב להקפיד עליהם:

*     הגדרת מטרות הייעוץ – יש להגדיר במדויק מה אמור היועץ לספק, רצוי במונחים של תפוקות ברורות. במילים אחרות, לתאר מה אמור לקרות בתום מלאכת הייעוץ.

 *      מתכונת שיתוף הפעולה – יש לקבוע מיהו בעל התפקיד שמולו עומד היועץ וממנו הוא מקבל את ההנחיות וכן את תדירות הפגישות ביניהם ואופיין.

*      דיווחי ביניים – יש להתוות את מסגרת הדיווחים שיוגשו על ידי היועץ, כלומר: הנושאים עליהם עליו לדווח, תדירות הדיווח, רמת הפירוט וכדומה.

 *     דו"ח מסכם והמלצות -  חשוב לקבוע לוח זמנים (גם אם גמיש) לעבודת הייעוץ ולציין כיצד אמור להיראות המסמך הסופי: הנושאים שייכללו בו, המסקנות וההמלצות, רמת ההתייחסות לנושאים מיוחדים, וכדומה.

*    יישום ההמלצות – מקובלת לאחרונה המתכונת של מעורבות היועץ ביישום ההמלצות. יש בכך יתרונות לא מעטים, שכן היועץ מעורה בנעשה בגוף המזמין, מכיר מקרוב את בעיותיו, מודע לנקודות העוצמה ולנקודות התורפה שלו, ורואה את העניין כולו ראייה אובייקטיבית ומקצועית כאחת. חשוב איפוא להחליט אם שלב היישום יהיה חלק מעבודת הייעוץ. עם זאת ניתן להשאיר את ההחלטה בנקודה זו לשלב מאוחר יותר.

*     שמירה על סודיות – למותר לציין שהיועץ חייב בנאמנות מוחלטת לגוף המזמין וכן בשמירה קפדנית על סודיות המידע שהגיע לידיו. כדי ללכת "על בטוח" רצוי לעגן סוגיה זו במסמך משפטי.

 לסיכום אומר, שבעידן זה, בו הטכנולוגיה רצה קדימה, התחרות הולכת וגדלה, והתחכום המערכתי והחברתי מתעצמים, גובר הצורך בייעוץ אסטרטגי נבון ומקצועי.

חשוב לכן לברור בקפידה ובתשומת לב את סוג הייעוץ הנדרש ואת הגוף או המומחה שמסוגלים לממשו.

 

 

 

 

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אברהם אלון

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב17/06/131588 צפיות
רוב המשפחות בארץ הן רב דוריות. למרות "הדבק החברתי" האופייני לישראל נוצר פער גדול, לעיתים לא ניתן לגישור, בין הדור המבוגר (סבים וסבתות) ובין הדור השלישי (נכדים ונינים). ההתקדמות הטכנולוגית המואצת, קצב החיים המטורף, המרדף אחר כסף, תהילה והישגים, מאפיינים את הדור הצעיר ומותירים את הקשישים הרחק מאחור. לעיתים יש תחושה כבדה של ניכור אמיתי, חרף האהבה והכבוד ההדדיים. האם העניין "אבוד"? מה ניתן לעשות בפועל? המאמר מתאר את סיבות התופעה ושורשיה ומציע פתרונות מעשיים רבים.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב15/08/101498 צפיות
אדם זקן, אלמן, אב לשלושה וסב לשבעה, יושב ומהרהר בחייו ובמצבו. עולים במוחו מחשבות אודות הקשר המשפחתי, תכיפות הביקורים, מהות ועומק היחסים הבין דוריים. חרף המסקנות העגומות יש שביב תקווה במחשבותיו.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב25/01/102248 צפיות
מחקרים עדכניים מערערים על המוסכמות המקובלות לגבי תפקודו של המוח המבוגר. מתרבים הסימנים שגם בגיל מתקדם אפשר לשמור על חדות המחשבה ולשמר את רוב היכולת השכלית, חרך העלייה בגיל. המאמר מספר על דוגמא אחת מרתקת בנושא חשוב זה.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב08/12/091319 צפיות
האם אדם מבוגר או קשיש יכול ללמוד כמו בימי נעוריו? האם יכולת החשיבה שלו או זיכרונו מאפשרים לו ללמוד? מה אומרים המחקרים החדשים בנושא? מדוע מסקנותיהם מפתיעות אפילו את חוקרי המוח?

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב28/11/091581 צפיות
מה גורם לו לאדם לשוב לעברו בתכיפות הולכת וגוברת, ככל שגילו מתקדם? איזה מין דיאלוג מנהל האדם עם גילו? מהן נקודות המבט השונות מאד של השניים? כולנו חובבי נוסטלגיה, בעת שהיא מובילה אותנו אל אחרועים מרגשים או חיוביים בחיינו הפרטיים או הלאומיים. במאמר - מבט אחר על הנושא.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב07/11/091212 צפיות
בישורת האחרונה של החיים נוטה האדם להתמקד בעברו. העתיד נראה לו קצר, בעייתי, קשה. המאמר קורא להפנות את הראש קדימה ו"להמציא" עתיד אליו כדאי לשאוף ולמענו כדאי לחיות.

מאת: אברהם אלוןגיל הזהב04/11/091627 צפיות
הררי מילים נכתבו על הזיקנה. דוד אבידן המנוח כתב: "אדם זקן - מה יש לו בחייו"? אכן, הזיקנה נתפסת כמאוסה, עלובה, מסכנה. אומרים שהצעירים שונאים את הזקנים כיוון שהם מראים להם איך ייראו פעם. ואילו הזקנים שונאים את הצעירים כיוון שהם מזכירים להם איך הם עצמם נראו פעם. האם אין מנוס מזיקנה כזו? היש דרך לחיות קשישות וזיקנה מאושרות? איך עושים את זה? על כך - במאמר.

מאמרים נוספים בנושא ניהול

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201496 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201609 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201626 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201352 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201293 צפיות
"השער האסטרטגי", הוא השער שדרכו אמורים להיכנס לעסק, תוצרים של החלטות אסטרטגיות כבדות משקל לעתידו של העסק. משמע נדרש שיקול דעת מעמיק לגבי כל מה שנדרש לעבור דרכו. נדרש סוג סינון צפוף שימנע כניסה של מזיקים

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201160 צפיות
עסק הוא מפעל חיים והוא קרוב לליבנו, מאידך בעסק צריך לטפל לא דרך הלב. נדרשת דרך, כלים ותהליכי ניהול מסודרים ושיטתיים. אף אחד מאתנו איננו מושלם ואיננו צריך לדעת הכול. גם אם אנחנו יודעים, קשה לנו לטפל בנושאים הקשורים בנו רגשית, מאחר ואיננו אובייקטיבים כלפי עצמינו וכלפי הקרובים לנו.

מאת: עוזי פלגניהול03/05/201049 צפיות
הדברים הנכונים לעסק הם לא תמיד ובהכרח: הדברים שהמנהל אוהב לעשות, או יודע לעשות, או רוצה לעשות, או יכול לעשות. הדברים הנכונים לעסק הם הדברים הנדרשים והקריטיים לעסק. בלעדיהם העסק יישחק, יתקע או יקרוס.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica