חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

איסורי גברא ואיסורי חפצא

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע07/08/2010939 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ב"ה.

 

שולחן-השבת

 

מבט מיוחד ומרתק לפרשת-השבוע, לפי מדרשי חז"ל, הקבלה והחסידות

לאור תורת חב"ד

 

 

מאת

הרב יוסף קרסיק

שליח הרבי

ורב אזורי בת חפר - עמק חפר

פרשת ראה - "לא תאכַל כָּל תּוֹעֵבָה" איסורי גברא ואיסורי חפצא   שני מיני איסורים: דבר רעיל ודבר לא רעיל  

הדברים האסורים נחלקים לשני סוגים: "איסורי חפץ" (חפצא) ו"איסורי אדם" (גברא) - כלומר: איסורי חפץ הם דברים שהחפץ עצמו אסור, ואיסורי אדם הם דברים שהחפץ מצד עצמו אינו אסור, אלא שלאדם נאסר השימוש בחפץ.

לדוגמא הורים המזהירים את ילדיהם בשני דברים: 1) לא לשתות רעל, 2) לא לשתות משקה השמור לאורחים, וכמובן שיש להבדיל ולהבחין בין שני האיסורים: הרעל עצמו הוא דבר מסוכן, ואילו המשקה השמור לאורחים מצד עצמו אינו מסוכן.

ההבדל בין שני סוגי האיסורים בולט במקרה שעשו איסור בשגגה:

השותה רעל בשוגג - חייו בסכנה למרות שלא היתה כוונת זדון בשתייתו, שכן הוא הכניס לגופו חומר רעיל ומסוכן, אבל השותה בשגגה משקה שמצד עצמו אינו מזיק, אלא שציווהו שלא לשתותו (כי הוא שמור לאורחים וכדומה) - לא נפגע, שכן הוא לא הכניס לגופו חומר מסוכן, ואף שעבר על הוראת הוריו שלא לשתותו, היות שזה נעשה בשגגה, לא פגע בהם.

  איסורי תורה ואיסורי חכמים  

בדרך כלל רוב איסורי התורה הם אסורים בחפצא ואילו איסורי החכמים אסורים בגברא:

איסורי התורה הם על החפץ - כשהתורה אסרה לאכילה חפץ מסויים זה מפני היותו רעיל ומסוכן. בדיוק כשם שרעל מסכן את חיי גוף האדם האוכלו, כך אכילת דבר טרף מסכנת את חיי נשמות האדם האוכלו.

אבל איסורי החכמים הם על האדם - שהרי מעצם העובדה שהם מותרים מדין התורה משמע שהאיסורים עצמם אינם רעילים ומסוכנים, כי אם כך התורה היתה אוסרת בשימושו, אלא שחכמים אסרו על האדם לאוכלו (בשל גזירה וחשש וכדומה).

לכן קובעת ההלכה שבמצב של ספק (ספק אם הדבר טרף או כשר), הרי כשהספק הוא על איסור של תורה יש להחמיר ולא לאכול, אבל כשהספק באיסור של חכמים - ניתן להתיר ולאכול ("ספיקא דאורייתא לחומרא וספיקא דרבנן לקולא"), כי:

בספק של איסור התורה קיים חשש שמא החפץ רעיל ומסוכן, לכן יש להישמר ולהתרחק מהדבר אפילו שזה רק ספק (כשם שאדם נזהר ממזון שיש ספק שמא הוא רעיל ומסוכן לחיי האוכל אותו);

אבל בספק של איסור החכמים ניתן להקל, כי היות שהחפץ מצד עצמו אינו רעיל, ואיסורו הוא רק מגזירת חכמים על האדם, הרי במצב של ספק, החכמים, מתקני הגזירה לאסור, התירו להשתמש בדבר, ממילא אין בעיה באכילתו, שכן אף אם הוא הדבר האסור, אינו רעיל [אבל בספק של תורה לא ניתן להתיר, כי אולי החפץ עצמו רעיל].

"לא תאכַל כָּל תּוֹעֵבָה"

האמור לעיל שאיסורי התורה הם בדברים שהחפץ מצד עצמו רעיל ומסוכן, ואיסורי החכמים הם על דברים שמצד עצמם הם מותרים ואינם אסורים ורעילים, רק חכמים גזרו ואסרו על האדם את השימוש בהם,

אבל במקרים נדירים גם איסורי התורה הם על דברים שמצד עצמם הם מותרים ואינם רעילים, אלא שהתורה אסרה על האדם את השימוש בהם (איסורי גברא) - דוגמא מפרשתינו.

התורה אומרת (פרשתינו, יד, ג) "לא תאכל כל תועבה" מסביר רש"י: כל תועבה - כל שתעבתי לך, כגון צרם אוזן בכור כדי לשוחטו .. הרי דבר שתעבתי לך .. ובא ולמד כאן שלא ישחט ויאכל על אותו המום.

בכור בקר וצאן הנולד ראשון לאמו, ניתן במתנה לכהן, ונשחט כקורבן (קדשים קלים) על המזבח. נפל בו מום - הוא מתחלל מקדושתו והופך חולין, ואסור בהקרבה על המזבח, ואין צריך ליתנו לכהן אלא הוא נאכל לכל אדם.

שונה בכור שנעשה בעל מום משאר קורבנות (קדשים קלים) שנעשו בעלי מומין: שאר הקורבנות נשארים בקדושתם עד שיתחללו וייפדו על קורבן אחר תמורתם, אבל בכור שנפל בו מום - מיד מתחלל מקדושתו ואין צורך לחללו על קורבן אחר.

מדובר על מום שנפל בבכור בשגגה, אבל מום שהוטל בו במזיד - הדין שונה, עליו מדבר הפסוק הנוכחי ואומר שהוא נקרא "תועבה", כלומר שלמרות שהתחלל מקדושתו - כי נפל בו מום - הוא אסור באכילה עד שיפול בו מום אחר בשגגה, נוסף למום שהטילו בו בעליו במזיד.

במצב ביניים זה (כשאינו קדוש שהרי הוא בעל מום, אך הינו אסור באכילה עד שיפול בו מום בשגגה) הבכור הפך חולין ופקעה קדושתו, ובעצם מהותו אינו תועבה אסורה, שהרי כבר התחלל מקדושתו, ואיסור אכילתו הוא על האדם ולא על החפץ, בסגנון האמור "איסור גברא" ולא "איסור חפצא".

התורה קוראת לו "תועבה" שמשמעותו בפשטות חפץ מתועב, כלומר שהטבע האנושי מתרחק ובודל ממנו "נפשו של אדם קצה בו" בשל היות החפץ עצמו מתועב (או להיפך בשל קדושתו); לכן מפרש רש"י ש"תועבה" בפסוקינו משמעותו "כל שאסרתי לך", התועבה לאדם, האדם צריך לתעבו, גזירת התורה על האדם שלא יאכל, כעונש על שהטיל מום במזיד בבכור - למרות שהחפץ מצד עצמו אינו מתועב.

מקורות: לקוטי שיחות חלק כט, עמוד 88. ועוד.

תגובות והערות יתקבלו בשמחה, למייל:    ryk613@gmail.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

הרב יוסף קרסיק שליח הרבי ורב אזורי בת חפר - עמק חפר לקבלת המייל ישירות ולתגובות והערות-הארות שיתקבלו בשמחה, למייל: rabayyk@zahav.net.il www.torah.in/he

052-5990060

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת הרב יוסף קרסיק

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע27/02/142120 צפיות
כל בני-ישראל ממש, אנשים, נשים וגם ילדים, תרמו מכספם ורכושם למען הקמת המשכן, עליו מסופר בפרשתנו. למרות שלא הוטלה חובה על הילדים, שכן אין חיובים ומצוות מהתורה על ילדים, אלא רק על מבוגרים,

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע17/02/14862 צפיות
ארבעים יום בהר סיני למחרת מעמד מתן תורה, עלה משה רבנו ״למרום", להר סיני, לקבל את עשרת הדברות כתובות על שני לוחות אבנים, וכן ללמוד את שאר כל תרי״ג מצוות התורה הקדושה

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע01/07/131511 צפיות
פתיחה: על מי יש לחשוש שיתנהג ברשלנות ויסכן חיים - מי שיש לו היסטוריה בעייתית והוא כבר הרג נפש בשגגה, או מי שהעבר שלו נקי לחלוטין ומעולם לא שפך דם:

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע26/06/131191 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה לחלק את הארץ לשנים-עשר חלקים ולתת לכל שבט משנים-עשר השבטים חלק אחד בארץ, כולל שבטי מנשה ואפרים שכל אחד מהם יקבל חלק נפרד, אבל שבט לוי לא יקבל חלק ונחלה בארץ, כי ה? ?חלקם ונחלתם?, הם קיבלו נחלה רוחנית קדושה לעבוד בבית המקדש ואינם צריכים נחלה גשמית.

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע22/04/131359 צפיות
בפרשתינו מצווה התורה על ספירת העומר, לספור 49 ימים מיום שני של פסח ואת היום החמישים לקבוע לחג - "חג השבועות", ככתוב "וספרתם לכם ממחרת השבת .. שבע שבתות תמימות תהיינה. עד ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום גו'".

מאת: הרב יוסף קרסיקפרשת השבוע20/03/131206 צפיות
מצווה מיוחדת בליל הסדר "והגדת לבנך" לספר לילדינו את סיפור השעבוד, הגלות והגאולה של אבותינו מארץ מצרים. לפנינו ט"ו אמרות לשולחן הסדר בניחוחות של גאולה העתידה במהרה בימינו בביאת משיח צדקנו

מאת: הרב יוסף קרסיקיהדות29/01/131151 צפיות
הדלקת נרות כל ערב שבת קודש היא חובה וזכות גדולה ונפלאה, להביא אור ושמחה לבית היהודי, כבר על היהודיה הראשונה - שרה אמנו, מספר המדרש שהיא הדליקה נרות בערב שבת וחז"ל קבעו זאת כמצווה וחובה לדורות,

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181039 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181077 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181001 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181025 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181046 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181031 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181125 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica