חפש מאמרים:
שלום אורח
25.11.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מהות השמחה

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע26/08/2010833 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בס"ד.

                                                             פרשת "כי תבוא"

                   מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"והיה כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה, וירשתה וישבת בה" (דברים כ"ו/א').

"ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוקיך ולביתך..." (שם כ"ו/יא').

"תחת אשר לא עבדת את ד אלוקיך בשמחה ובטוב לבב" (שם כ"ו/א').

פרשתנו פותחת בבשורה משמחת: "והיה כי תבוא אל הארץ אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה, וירשתה וישבת בה". דור המדבר שראה נסים וחווה חוויות גדולות מתבשר על הכניסה לארץ ישראל. אומר על פסוק זה בעל "אור החיים": "אין והיה אלא לשון שמחה. להעיר שאין לשמוח אלא בישיבת הארץ, על דרך אומרו: 'אז ימלא שחוק פינו' (תהלים קכ"ו/ב')".

השמחה היא תופעה המתפרצת לעיתים בגין אירוע חיובי נחמד ומרנין. מפגש בין אנשים, ניצחון על אויב, התגברות על בעיה או מחלה, הצלחה לאחר מבחן או קושי. שמחה זו חשובה אך היא לרוב זמנית. היא מתרחשת מיד לאחר אירוע ומסתיימת כעבור פרק זמן מסוים.חוויית השמחה נמוגה, הרגשת השמחה נעשית עמומה ככל שמתרחקים מגורם השמחה.

יש שמחות ממושכות יותר כמו שמחת אדם הנשוי באושר, שמחת גידול הילדים או בעל גישה חיובית ונכונה לחיים , שמחה זו שונה מאירועים משמחים מפתיעים אלא שלשמחה זו אין לרוב סממנים חיצוניים, אין התפרצות של שמחה.

אנו מצווים: "ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה' אלוקיך ולביתך..." - זו שמחה המביעה הכרת הטוב ואנו חייבים  לבצעה על כורחנו. הבאת הביכורים היא כדי להודות ולהלל את הקב"ה, מתוך שמחה וטוב לבב, על כל הטוב והשפע שנתן לנו בארץ ישראל. שמחת הצדיקים עולה על כל צורת השמחות , שמחה זו אינה על הכרת הטוב , הצדיקים שמחים במציאותו ובהווייתו של  הקב"ה ולא בגלל סיבה גשמית, כפי שכתוב: "ושמחתם לפני ה' אלוקיכם..." (דברים י"ב/יב'). מכאן ששמחת האדם צריכה להיות בכל מצב, כל הזמן. דוד המלך נעים זמירות ישראל אומר "עבדו את ה' בשמחה בואו לפניו ברננה" - זו שמחה של מצוה.

השמחה היא כלי להערכת המצוה, כפי שמודגש בפסוק: "תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה ובטוב לבב" - פסוק זה מציין את החשיבות במתן ביטוי לאהבת ה' ע"י השמחה, מתוך צניעות.

כאמור, היהדות רואה חשיבות גדולה בתחום הרגשות הקימים באדם, עלינו לשלוט בהם ולהובילם לנתיב הנכון. חובה עלינו לשמוח כי השמחה היא לב כל העשיה הנכונה במצוות שבין האדם למקום ובין אדם לחברו. היהדות מדגישה את החובה לשמוח, לאהוב, לכבד, להתייחס  לזולת - תכונות ריגושיות החייבות להיות נישלטות על ידי האדם ועליו לנתבם ליעדים ולנתיבים מועילים וחשובים.

                                                                                                            ד"ר יחיאל שרמן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/12858 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/12972 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/12772 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/12776 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/12861 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/12820 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/12849 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/18446 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/18467 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/18421 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/18446 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/18460 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/18466 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/18505 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica