חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

וזאת הברכה

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/09/2010952 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת "וזאת הברכה"

                   מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

"וזאת הברכה אשר ברך משה, איש האלוקים, את בני ישראל, לפני מותו" (דברים ל"ג/א').

הפסוק הראשון בפרשת "וזאת הברכה" מגדיר את משה כ"איש האלוקים". בפעם היחידה בתורה נקרא משה "איש האלוקים", באשר כל דברי משה בתורתנו, נאמרו על פי הקב"ה. הפעם ברך משה את בני ישראל מליבו. דבריו של משה באים ללמדנו הפעם שיש להם ערך גבוה וחשוב יותר מכל דברי אדם רגיל. היינו- משה, שהיה הקרוב ביותר לבורא עולם, נחשב כ"איש האלוקים" גם בברכה זו - שכאמור נאמרה מליבו.

בהמשך הפרשה קיימים מספר פסוקים מדהימים המבהירים את חשיבות התורה שניתנה בסיני לעולם ועד-לתמיד, כמו: "תורה ציווה לנו משה, מורשה קהילת יעקב" (ל"ג/ד'). התורה שניתנה לנו ע"י משה רבנו חייבת לעבור בירושה מדור לדור - התורה היא מורשה, היא הנכס העיקרי העובר בירושה.

במשך אלפי שנים חיו היהודים במקומות שונים ורבים בעולם, מה שהחזיק אותם כיהודים היו שני גורמים עיקריים:

1. תורתנו הניצחית - בכל מקום ואתר בו נמצאו יהודים למדו את התורה שירשנו ממשה רבנו בסיני.

2.בניית קהילה - גם במקומות הנידחים, תפילה ולימוד תורה היו מבוצעות כל אלפי השנים בצוותא, בקהילה. כך עודדו האחד את השני וכך החכימו, באשר למדו בעצמם אך גם מאחרים. הלימוד ב"חברותא" בדרך של שאילת שאלות, הכלי המתודי העיקרי שהפך את העם היהודי לעם החכם בעולם מאז ומתמיד. התורה מועברת מדור לדור ע"י הלמידה המשותפת, כמצויין בפרקי אבות: "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים..." (אבות א'/א'). יש לשאול: מדוע שינה הכתוב  מ"קיבל" ל"מסר"? מדוע לא נאמר שיהושע קיבל ממשה, והזקנים קיבלו מיהושע וכו'? התשובה היא: משום ש"קבלה" מצביעה על כוחו של מקבל הפעולה, של המושפע מן הפעולה. המקבל סופג לתוכו את המידע, על פי יכולת הקבלה שלו. ה"מסירה", לעומת זאת, מבטאת את יכולתו של הנותן, את כוחו של המשפיע. משה קיבל מהקב"ה - על פי יכולת הקבלה שלו, כיצור "בשר ודם" והוא מסר ליהושע, בכח ההשפעה שלו, וכן הלאה...

"ומסרה" - באשר ההעברה נעשתה באופן אישי  וקרוב - מאחד לשני ממש ובצורה מדוייקת ואותנטית. המסירה מדור לדור היא "פיקדון" וכל דור חייב להמשיך במסורת ולהעביר את הפיקדון לדורות הבאים. כל קהילה חייבת להנחיל תורה לדור הבא, אך קודם כל עליה להגשים לימוד תורה בקהילתה שלה.

במשך הדורות, היה שוני בין הקהילות המגוונות בעם היהודי. התורה הניצחית מהווה את הקשר היחיד המאחד ומלכד את כל הקהילות בכל אתר בעולם. "וזאת הברכה אשר ברך משה, איש האלוקים, את בני ישראל, לפני מותו" - לכל פרט יש חשיבות אך ההתלכדות לקהילה-לעם, "יחד שבטי ישראל" תוך שמירה על תורת ישראל, מהווה מוקד חשוב ביותר לקיומו של העם היהודי לנצח נצחים.

                                                                                                             ד"ר יחיאל שרמן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/121289 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/121316 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/121053 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/121077 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/121160 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/121108 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/121174 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181040 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181077 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181001 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181025 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181046 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181032 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181125 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica