חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תרגילי מוח ® Brain Gym לתינוקות וילדים חלק ב'

מאת: יונית שינטלהורות18/01/20091265 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מאת: יונית שינטל*

תרגילי מוח ® Brain Gym הם חלק מתורת הקינסיולוגיה (תורת התנועה) החינוכית, המעצימה את יכולת הלמידה באמצעות תנועה. ב1981- פירסם ד"ר פול דניסון, אבי השיטה, בספרו "" את גילוייו על תרומת התנועה לשיפור תיפקודים קוגניטיביים כגון דיסלקציה. הוא ורעייתו גייל ממשיכים לחקור עד היום את ההתפתחות הפיסיולוגית של האדם, תפקודי המוח השונים וההבנה שהאדם פועל כיחידה שלמה ונחוצה לו אינטגרציה בין כל חלקיו. השנה התפרסם ספרו האחרון: "", שהפך ללהיט בתחום החינוך וההתפתחות לחיים מיטיבים בעזרת תנועה.

מהם תרגילי מוח? בעזרת תרגילי המוח אנו מציבים בראש ובראשונה מטרה אישית בהתאם לרצון ולאהבה שלנו לדבר; בשלב הבא אנו עוברים תהליך מובנה וברור, הכולל תנועה כתפריט למידה כדי להשיג אינטגרציה בין החלקים השונים - פיזי, רגשי, מחשבתי והרצון המוביל שלנו. התוצאה - שיפור יכולות לבצע ולהשיג מטרות, יעדים ומשימות שונות. סדרת תרגילי מוח כוללים תוכנית מובנית של תנועות קלות ומהנות המכוונות למטרה, ומביאות לשיפורים מהירים בכל תחומי התפקוד היומיומי שלנו. יתרונם הגדול בכך שכל אחד מאיתנו יכול לעבוד עם ילדיו על ביצוע התרגילים ולהפיק מהם את המיטב לטובת כל אחד מבני המשפחה ולטובת המשפחה כולה.

שיטת ® מציעה מגוון תרגילים פשוטים, שניתן ליישם בכל משפחה ואשר מעצימים את יכולת הלמידה של תינוקות, ילדים ומבוגרים כאחד. הפעם: משחקי תנועה עם תינוקות.

"תנועה ולמידה הולכות יחד; האחת חייבת ללכת עם השנייה. תנועה מבוססת למידה היא הזנה למוח, והשמחה שאנו חשים ברגע למידה של משהו חדש - שהופך לשלנו באמצעות תנועה - תהפוך לשלנו לעולם". כך ד"ר פול א. דניסון בספרו "תרגילי מוח ואני".

כבר ברחם אמו מתנועע העובר ומפעיל את גופו. חלק מהתנועות והרפלקסים מגיעים לבשלות בתקופת העוברות ואילו חלקן - במהלך השנה הראשונה לחייו התינוק. לאחר הלידה, מתפתחות התנועות מאזור הראש ובהדרגה ליתר חלקי הגוף - ראש-צוואר, כתפיים וידיים, בטן-אגן ולבסוף הרגליים.

בתהליך של למידה מבוססת-תנועה אנו נמצאים בקשר עם חוכמת גופנו וכך אנו לומדים על עולמנו. הדרך הטבעית "למשוך" החוצה את התבונה המולדת שלנו היא באמצעות משחק. ככל שהתינוק יפתח תנועות רבות יותר תוך כדי משחק, כן יגדל רפרטואר התנועות שלו - מה שישפר את יכולת הלמידה שלו בהווה ובעתיד.

מקרה לדוגמה: תינוקת בת שישה שבועות החלה פתאום לפזול (שתי עיניה התבוננו זו על זו ונפגשו באזור גשר האף) אך היא נותחה רק בגיל 11 חודשים. במשך כל החודשים שעברו עד הניתוח, היא לא הייתה מסוגלת לעקוב במבטה אחר תנועות הידיים או הרגליים בגלל הפזילה. העדר יכולת זו פגעה בהתפתחות התנועתית שלה (ישיבה, זחילה והליכה - שהתחילו בשלב מאוחר יותר) ואף מנעה ממנה לרכוש יכולות נוספות, כמו למשל,

היכולת לראייה תלת מימדית והיקפית - פעולות המצריכות שימוש בשתי העיניים בו זמנית. במהלך השנים, הצליחה הילדה לרכוש מחדש יכולת זו בעזרת תרגילי מוח.

עד לעת האחרונה, נתפש המוח כחלק נפרד מהגוף אשר מוגבל ביכולת להשתנות, לצמוח או לחדש עצמו. מודל ה"מוח הדינאמי", לעומת זאת, מציג קשרים פנימיים בין מיומנויות חושיות, תנועה פיזית, ארגון מוחי ולמידה. החשיבה והלמידה אינן מתרחשות במוח בלבד ולגוף כאמור יש חלק פעיל בכל התהליכים האינטלקטואלים מרגע החיים הראשון ועד לזקנה.

הגוף מרושת במערכת של תאי מערכת (התאים הפרופריאוספטים) המזינים את המוח במידע סביבתי שבאמצעותו מבין התינוק את גופו והיחס שלו למרחב. תחילה, תהליך הלמידה הוא מוטורי-חושי ומאוחר יותר הוא מתפתח לסוגים מורכבים של חשיבה. עיבוד המידע התחושתי במוח והתגובה המוטורית הוא היסוד ללמידה. ככל שנפעיל ונגרה את החושים, התחושות והמחשבות שלנו בעזרת תנועה, נוכל להעשיר את היכולות שלנו בכל התחומים, כמו לימוד מחדש של ראיה תלת מימדית ואף שיפור הראיה.

לפניכם מספר תרגילי תנועה שכאשר הם מבוצעים בסדר המוצע הם עוזרים לתאם את קצב הלמידה והתזמון ללמידה אופטימאלית. מומלץ מאד שההורים יבצעו את התרגילים עם תינוקיהם. בתרגילי מוח למידה באמצעות תנועה מתאפשרת עם ערכה של מספר תנועות שבתרגילי מוח אנו מכנים בשם ח.פ.צ. חיים אישי – הקצב האישי והתזמון שלנו ללמידה כבסיס למשוך מבפנים החוצה תפקוד חושי מתואם ונינוח, על מנת להשיג מיומנות בריאה של מיקוד ותשומת לב. השימוש בארבע פעילויות ח.פ.צ. חיים מעניק לנו יציבות, הרמוניה ואיזון ללמידה. יש לבצע את התרגילים תוך שימת לב. אם התינוק מתקשה בביצוע תרגיל, כדאי להפסיק את התרגול.

ח(חיוביות) פ (פעילות) צ (צלילות) חיים (לפירוט מלא של התרגילים, נא לבקר באתר: www.braingym4me.com)

חיים- מים - לגימת מים - לגום מעט מים. מה קורה שאני לוגמת את לגימת המים? כמה אנרגיה אתה מרגיש? המים נותנים לנו אנרגיה, חיים.

צ - צלילות - כפתורי מוח. המרגיש אתה צלול בראש? הגם ראייתך צלולה? הנח יד אחת על הטבור. עשה צורת "" עם היד השנייה והנח את האגודל והאצבע המורה בגומות הקטנות מתחת לעצמות הבריח וכ-3 ס"מ משני צידי עצם החזה. עסה בעדינות את הנקודות מתחת לעצמות הבריח במשך כשלושים שניות, בעת שאתה מניע את עיניך לאט לשמאל ולימין על קו האופק. המשך עם היד השנייה. במצבים מסוימים וכאשר התנאים מתאימים, ניתן להפעיל את כפתורי המוח עבור תינוקות שמתקשים בזחילה או טרם החלו לזחול.

פ - פעילות - דילוג משולב. התרגיל הזה מעורר אותנו וממריץ אותנו לפעילות. מניעים בקצב זרוע אחת והרגל הנגדית לה, לאחר מכן הזרוע השנייה והרגל הנגדית-ניתן להפגיש בין המרפק לברך הנגדית. זהו תרגיל טוב לשיפור הקואורדינציה.

ח - חיוביות - אחיזה משולבת חלק א': הצלב את הקרסולים. לאחר מכן, הושט הזרועותי לפנים והצלב אותן באותו צד כמו הקרסול; אחר כך שלב ידיך ומשוך אותן כלפי מעלה והנח על החזה. לתינוקות – הנח את יד ימין מתחת לבית שחי שמאל ואת יד שמאל מתחת לבית שחי ימין כאשר האגודלים מחוץ לבית השחי. החזק לדקה או יותר, נשום לאט, בעיניים עצומות וקצה לשונך על גג הפה בעת שאתה נושם (שואף).

חלק ב': כשתהיה מוכן, שחרר את הרגלים. הנח את כפות הרגלים על הרצפה והחזק את קצות האצבעות זו לזו לפנים. אופן הנשימה זהה לחלק הקודם: קצה על הלשון על גג הפה תוך כדי שאיפה ושחרור הלשון בנשיפה. תרגיל זה מאד מרגיע ועוזר במצבי כעס, לחץ וחרדה ומייד משפר את מצב רוחנו. ניתן גם לבצע תרגיל זה בשכיבה במיטה למי שמתקשה להירדם. יש לבצע את שני חלקי התרגיל.

ניתן לבצע את כל הערכה ביחד או רק חלקים ממנה מספר פעמים ביום ללא הגבלה, לפני כל פעילות ולאחריה, לפני השינה וכד'.

* הכותבת היא מדריכה מוסמכת לתרגילי מוח ® Brain Gym מטעם הקרן לקינסיולוגיה חינוכית הבינלאומית, טל': 054-2340233, בקרו באתר: www.braingym4me.com

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יונית שינטל

מאת: יונית שינטלהורות18/01/091197 צפיות
שיטת תרגילי מוח ® Brain Gym מציעה מגוון תרגילים פשוטים, שניתן ליישם בכל משפחה ואשר מעצימים את יכולת הלמידה של תינוקות, ילדים ומבוגרים כאחד.

מאמרים נוספים בנושא הורות

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות11/04/213984 צפיות
החל מגיל שלוש, ילד יכול להיכנס למטבח לא רק כדי לאכול, אלא גם כדי להתחיל ללמוד להכין את האוכל.

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות16/12/204569 צפיות
מרבים לדבר עלינו כעל "Start up nation”. כמובן שכולנו היינו רוצים שנכדינו יצליחו להשתלב ולהתקדם בלימודים.אחד התנאים החשובים זה להצליח במדעים. אבל אם אחד הנכדים לא בדיוק מצטיין במדעים,הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות בשיחותינו עם הנכדים זה לנסות לעורר בהם סקרנות. כידוע, הסקרנות היא תנאי ראשון לחיפוש האמת – וזאת תחילת הדרך למדע.

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות22/10/204613 צפיות
הקורונה מרחיקה אותנו פיזית מהנכדים, אבל בואו ננסה לשמור לפחות על הקרבה הנפשית בעזרת רעיון נחמד וקל.

מאת: כרמי אומרוהורות07/09/201450 צפיות
ילדים זה שמחה - אני משננת לעצמי את המוטו בכל מלחמה איתם מחדש

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות22/07/201440 צפיות
סבים וסבתות, נצלו את הזמן הפנוי ובנו יחד עם הנכדים אילן יוחסין. זה ישעשע אותם וזה יוסיף לקשר הבין דורי.

מאת: כרמי אומרוהורות03/06/201483 צפיות
אחד הדברים החשובים שלמדתי זה שלפעמים צריך לשחרר ולא תמיד צריך להיות סופר מאמי

מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות05/02/201621 צפיות
איך נבלה עם מספר נכדים, שהם בני 4, 7, 8, 10? מה יכול להתאים לכולם, לשעשע, להצחיק, להפעיל אותם ולהצחיק את כולנו עד דמעות? הנה רעיון נחמד. תיהנו!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica