חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הנימול הראשון

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע22/10/2010811 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בס"ד.

                                                             פרשת "וירא"

                   מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

בפרשתנו מסופר על אברהם אבינו, הנימול הראשון, ההופך להיות יהודי. הוא יושב בפתח האוהל, כחום היום, ומצפה לקיום מצוות גמילות חסדים - הכנסת אורחים. הרמב"ם מבהיר כי "חשובה היא מצוות הכנסת אורחים וראוי להשתדל בה הרבה, שהרי אמרו חכמים שהיא חשובה יותר מהקבלת פני השכינה".

בפרקי אבות נאמר: "והווי מקבל את כל האדם בסבר פנים יפות" (א' /טו'). אחת מהתכונות המאפיינות גמילות חסד היא ההתייחסות בכבוד, באופן נאות - שלא יחוש האורח כאילו הוא לטורח עליך. אבות דרבי נתן (י"ג/ד') מדגיש חשיבות "סבר פנים יפות", שאם נתן אדם לחברו כל מתנות טובות שבעולם ופניו כבושות בארץ, מעלה עליו הכתוב כאילו לא נתן לו כלום. המקבל חברו בסבר פנים יפות - אפילו לא נתן לו כלום, מעלה עליו הכתוב כאילו נתן לו מתנות טובות שבעולם. כאשר האירוח הוא במאור פנים, באורך רוח ובסבלנות - יש למקבל תחושה נהדרת, של שמחה והנאה. לעומת זאת, כאשר אדם מאכיל את אורחיו בשפע מאכלים משובחים ומעודנים, בפנים זועפות או מזלזל בהם, הרי אין שום ערך לאירוח. היחס, הכבוד והאהבה לזולת הם מבסיסי מצוות האירוח וממידת החסד. היחס המכובד יוצר שלום בין אנשים, לכן בכל מפגש יש לחשוב על "הדרך" בה מקבלים אורחים. נאמר: "את כל האדם" - כל אדם, צדיק ורשע, אף הנוכרי בגדר אמירה זו. כך למדנו מאברהם - שחיכה בחום היום לאורחים, מכל המינים והסוגים. הוא רץ מהר, בהתלהבות, כדי לדאוג למזון לאורחיו, על אף שהיה שרוי בכאבים - ביום השלישי למילתו, ו"הפעיל" גם את שרה והנער. כל משפחתו היתה עסוקה בשלושת האורחים שהגיעו לביתם.

עוד נאמר בפרקי אבות בנושא הכנסת אורחים: "והוי מקבל כל אדם בשמחה". אמר ר' יוחנן: "טוב המלבין שינים לחברו יותר ממשקהו חלב", היינו: מי שמחייך אליו, יותר טוב מהנאות גשמיות שמהנה אותו. מבהיר הברטנורא - כי הכנסת אורחים צריכה להיות בזקיפות קומה ובשמחה. כשאתה מכניס אורחים לביתך אל תיתן להם ופניך כבושות בקרקע...שהרי אפילו נתן כל המתנות שבעולם כאילו לא נתן כלום...שקבלת אורחים בסבר פנים יפות דומה למעלת הגיבור, שיכבוש את יצרו וילחם כנגד לבו הרע, שהרי נאמר 'איזהו גיבור הכובש את יצרו', עליו להיות גיבור בקבלת אורחים לביתו.

אהבת הבריות והכנסת אורחים קשורות זו בזו - שהכנסת אורחים ראויה באה מתוך אהבת הבריות - ומהוות את תכונותיו הנפלאות של אברהם אבינו. "אהבת הבריות" הגדולה של אברהם אבינו באה מתוך "אהבת השם" הגדולה שהיתה בו. גם בסדום, במדרונות התלולים של אנשים רעים אלו, ניסה אברהם לבדוק שמא נותר משהו לא מקולקל העשוי לתת להם זכות קיום בעולם. הוא ניסה למצוא משהו חיובי בטומאת הרשעות של סדום, משום שהיתה בו אמונה ואהבה לבורא עולם, ממנו הוא שאב את אהבת הבריות.

נמצאנו למדים, שהכנסת אורחים ראויה - מהווה אחד ממוקדי החשיבות במידותיו של האדם, היא מהווה בסיס עקרוני ותשתית חינוכית ליחס, כבוד ואהבה לבריות, אדם המכניס אורחים מתוך שמחה לביתו יקיים ביתר שאת ובגאון מצוות רבות נוספות שבין אדם לחברו.

                                                                                 ד"ר יחיאל שרמן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/121290 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/121319 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/121054 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/121079 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/121164 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/121111 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/121174 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181040 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181078 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181002 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181025 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181047 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181033 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181125 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica