חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עו"ד אירית רייכמן ידועים בציבור – מושג סובייקטיבי בהקשר לחלוקת עיזבון

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה24/12/2010976 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מי הם הידועים בציבור?

מאת:עו"ד אירית רייכמן

מושג ה- "ידועים בציבור" בהתאם לפסיקה המשפטית כולל שני יסודות:
חיי משפחה - כוללים חיי אישות כבעל ואישה, המושתתים על אותו יחס של חיבה ואהבה, מסירות ונאמנות, המראה שהם קשרו את גורלם זה בזה.
ניהול משק בית משותף - פועל יוצא (טבעי) של חיי המשפחה המשותפים, כנהוג וכמקובל בין בעל ואישה הדבקים אחד בשני בקשר של גורל חיים.
הדגש הוא על תפישתם הסובייקטיבית של בני הזוג את מערכת היחסים ביניהם, כאשרהמונח "ידועים בציבור" הינו מעין תדמית משתנית של יחסים בין בני זוגשמרכיביה משתנים מזוג לזוג. נטל ההוכחה לצורך ההכרה בבני זוג כ"ידועים בציבור" מוטל על הטוען לכך.

בית משפט פסק:"ידועים בציבור גם בהיעדר לינה משותפת"

סיפור המקרה: בתע (כ"ס)3600/07 ד.ר נ' א.ל , דן כבוד השופטי עקב כהן מבית המשפט למשפחה בכפר סבא במקרה של בני זוג אשר ניהלו מערכתיחסים זוגית בת 8 שנים, קודם לפטירתו של המנוח בגיל 68 שנים. בני הזוגניהלו מערכת יחסים מבלי להינשא זה לזו, תוך הפרדה רכושית ולינה בדירות מגורים נפרדות, אך סמוכות. הקשר הכלכלי בין בני הזוג הסתכם בתמיכה חודשיתצנועה שהעניק המנוח לזוגתו וכן במימון בילויים (לרבות בחו"ל), ההוצאות השוטפות לרכישת מזון, והחזקת רכב ששימש לצרכי שני הצדדים.

טענות התובעת: לטענת זוגתו של המנוח היא התובעת, מערכת היחסים ששררה בינה לבין המנוח מקימה לה זכאות לרשת את המנוח, כאילו הייתה נשואה לובעת פטירתו.

טענות הנתבעים: לטענת הנתבעים הם ילדי המנוח, הקשר בין אביהם לתובעת התמצה בסיפוק צורכי בילוי וחברה בלבד, משכך ועל רקע המגורים הנפרדים, והיעדר כוונת ההורשה, אין התובעת זכאית לדבר מעיזבון המנוח.

עוד באותו עניין-אירית רייכמן

פסיקת בית המשפט: כל שנדרש מזוגתו של המנוח היה עמידה בשלושת היסודות הנמנים בסעיף 55 לחוק הירושה: 1) חיי משפחה 2) קיום משק בית משותף3) סטאטוס של פנויים. בהתאם לפסיקת בית המשפט העליונה, לא נדרשת כל כוונתהורשה או תנאי נוסף של בן הזוג המנוח, אפילו במקרים בהם הוכח כי המנוח לאחפץ להוריש לבן הזוג, אך לא ניתן ביטוי לחפצו זה בצוואה, כך השווה המחוקקבין מצבם של הידועים בציבור לזה של הנשואים. זאת ועוד קבע בית המשפט, כיניתן לקבוע קיומם של "חיי משפחה" ו"משק בית משותף" על אף לינה דרך כלל אובאופן קבוע בדירות נפרדות, זאת בנסיבות הולמות, מיוחדות וחריגות בהם יוכחכי הצדדים בילו יחדיו כמעט את כל שעות היממה, אף כי פרשו מדי לילה בשעתלילה מאוחרת ללון איש בביתו.זאת כמובן בכפוף להוכחת יתר המרכיבים"המקופלים" במושג "חיי משפחה". כל מקרה פרטי יש לבחון על רקע גילם,בריאותם, הרגלי חייהם ותפיסת עולמם של הצדדים ותוך בחינת קיומן של סיבותאובייקטיביות, אשר השפיעו על הלינה הנפרדת. במקרה דנן פסק בית המשפט כיהתובעת והמנוח היו ידועים בציבור לאור היסודות הנמנים בסעיף 55 לחוקהירושה.

בית משפט פסק :" היכרות בת שנה וחצי מספיקה לצורך הכרה בבני זוג כידועים בציבור לעניין ירושה"

סיפור המקרה: בתע (י-ם) 42510/09 נ.ת נ' עיזבון המנוח א.כ ,כבוד השופט איתי כץ מבית המשפט למשפחה בירושלים, דן במערכת יחסים זוגיתשהתקיימה בין המנוח לתובעת בשנה וחצי האחרונות לחייו של המנוח.

טענות התובעת: התובעת טוענת להכרה בה כידועתו בציבור של המנוח.התובעת והמנוח נהגו לבלות יחדיו, לטייל ולנפוש בארץ ובחו"ל ולנו בבתי מלוןבחדר אחד. המנוח מימן רכישת מכונית חדשה עבור התובעת, הצדדים קיימו יחסי אישות, התובעת סייעה למנוח בטיפוליו הרפואיים ושהתה לצידו עת היה מאושפז בבית החולים.הצדדים שיתפו את בני משפחתם המורחבת בקשר ביניהם, הצדדים ניהלו משק בית משותף בביתו של המנוח ויותר מהכול ציין המנוח את שמה של התובעת כמוטבת יחידה בפוליסת ביטוח החיים שלו והתובעת גבתה 300,000 ₪ מהפוליסה עם פטירתו.

טענות הנתבעים :הנתבעים, ילדיו של המנוח, טענו כי התובעת הייתה אשת לוויה וחברה של אביהם למפגשי קלפים ומפגשים חברתיים אשר נהגה ללון מדי פעם בבית אביהם ובהמשך – משחלה אביהם סייעה לו בטיפול הרפואי,כנגד תמורה ברורה ומוגדרת שסוכמה בין הצדדים בבירור ובפירוש, ובלשונו הישירה כינה בנו של המנוח את התובעת: "פיליפינית משודרגת".

פסיקת בית המשפט: אין לקבל את טענות הנתבעים,כי תקופת הקשר בין השניים מהווה פרק זמן קצר מכדי להכיר בצדדים כידועים בציבור. הפסיקה לא קבעה פרק זמן מינימאלי אשר בהתקיימו ייחשבו בני הזוג כידועים בציבור לצרכיחוק הירושה, אלא כל מקרה מוכרע על פי נסיבותיו. במקרה דנן מדובר בקשר שנמשךברציפות כשנה וחצי ממועד ההיכרות ועד פטירתו של המנוח ולאור האינטנסיביות שלו, אופיו, אורכו ונסיבותיו הוא מספיק. כן אין בקשר שהמנוח שמר עם גרושתו,כדי לגרוע מן הקשר שלו עם התובעת. כמו כן, קיומו של קשר אינטימי מקביל עם אחר, במקביל לקשר עם בן הזוג אין בו כשלעצמו בכדי לשלול את מעמדם של בני הזוג כידועים בציבור. בנוסף, קבע בית המשפט כי העובדה שהתובעת והמנוח לא ניהלו חשבון משותף , אין בה כדי לפגוע במילוי התנאים הנדרשים להכרתם כידועים בציבור לצרכי חוק הירושה ו/או בתפיסתם הסובייקטיבית את הקשר ביניהם.לעניין זה יש לקחת בחשבון שמדובר בבני זוג שאינם בתחילת חייהם,כאשר כל אחד מהם היה נשוי לאחר קודם לקשר ביניהם ולשניהם רכוש וילדים מנישואים קודמים.

אירית רייכמן, משרד עורכי דין ונוטריון - דיני משפחה וגישור

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אירית רייכמן - עו"ד ונטוריון

lawyer-r@zahav.net.il

טל: 02-6541542 פקס: 02-6541544

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אירית רייכמן

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה23/03/161166 צפיות
בית המשפט המחוזי פסק פיצויים נזיקיים לאישה בסך 180,000 ש"ח בגין עיכוב גט על ידי בעלה, על אף שלא הוכר על ידי בית הדין הרבני כסרבן גט. בית המשפט המחוזי, בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים, קבע כי יש לקבל את עמדת האישה ולחייב את הבעל בפיצוי נזיקי בגין התנהלותו במהלך הליך הגירושין בבית הדין, וזאת על אף העובדה כי בקביעות בית הדין והן בבית הדין הרבני הגדול לא ניתנה קביעה כי הבעל סרבן ו/או מעכב גט.

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות03/02/148510 צפיות
בפסק דין שניתן לאחרונה (25.10.2013) על ידי כב' השופטת גאולה לוין מבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, נקבע כי צוואה שנעשתה מחמת השפעה בלתי הוגנת הנה בטלה.

מאת: אירית רייכמןנזיקין05/01/145837 צפיות
בית המשפט לענייני משפחה נדרש לאחרונה יותר ויותר לדון בתביעות בגין פרסום לשון הרע באמצעות הרשתות החברתיות, ובמיוחד באמצעות רשת הפייסבוק. בשני פסקי דין שניתנו לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון ובבאר שבע, נפסק פיצוי נזיקי בסך של כ-40,000 ש"ח בגין לשון הרע שפורסמה ברשת הפייסבוק. מאת עו"ד אירית רייכמן, עו"ד ומגשרת

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות11/11/137924 צפיות
פס"ד תקדימי: בית המשפט קבע כי התובע יוכר כידוע בצבור ויורש של המנוחה לאחר שבני הזוג התגוררו יחדיו שנה וחמישה חודשים. (תמ"ש 29037-09-12 בבית המשפט למשפחה במחוז ת"א ,שופט נפתלי שילה)

מאת: אירית רייכמןגישור ובוררות15/10/131703 צפיות
בית הדין הרבני הגדול קיבל ערעור של אישה וקבע כי בקשתו של בעלה לסגירת תיק הגירושין ביניהם, אינה כנה, מכיוון שהוא עדיין מעוניין בגירושין. בית הדין הרבני קבע כי כל בקשתו של הבעל היא לסגור את תיק הגירושין כדי להעביר את הדיונים בנושא הרכוש לבית המשפט לענייני משפחה.

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה20/09/121598 צפיות
"סוף מעשה במחשבה תחילה" – בטרם נקיטת הליכים משפטיים בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, ראוי לזכור כי קיים מגוון רחב של פעולות בסיסיות בהן יש לנקוט על פי הפירוט כדלקמן:

מאת: אירית רייכמןדיני משפחה16/08/121204 צפיות
תביעת אישה נגד בעלה לפיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לה בשל העובדה כי הבעל סירב ליתן לה גט.

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211507 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211301 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201618 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182013 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181580 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181687 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171799 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica