חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חידות מתמטיות

מאת: אלעד שנירתחביבים06/01/20112487 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

חידות מתמטיות – הקדמה:

חידות מתמטיות הינן חידות המצריכות חישובים. בשל כך, חידה מתמטית תכיל מספרים, שעליהם יהיה צריך לבצע את החישובים. יכול גם להיות שהחידה תכיל מספר קטן של מספרים, ושאר הפרמטרים יצטמצמו אחד עם השני, כך שנקבל מספר אחד סופי כתשובה.

על מנת לפתור חידה מתמטית, יש שלוש דרכים חלופיות:

1. יש צורך בבניית נוסחאות הכוללות מספרים ונעלמים.

2. לעיתים אפשר גם לבצע את החישובים בראש.

3. לעיתים הברקה תספיק על מנת לצעוד כברת דרך אל הפתרון. לעיתים הברקה תהיה דרושה כדי לדעת מהם הקשרים בין הנתונים של החידה.

חידות מתמטיות – מה ההבדל בינן לבין שאלות אלגבריות ושאלות פסיכומטריות?

כיוון שחידות מתמטיות מערבות חישובים ומספרים, הן יכולות להיות דומות לשאלות אלגבריות. ההבדל העיקרי הוא שדרך הפתרון של שאלה אלגברית היא ידועה ומבוססת על החומר הנלמד, ואילו דרך הפתרון של חידה מתמטית אינה ידועה מלכתחילה, והפותר יצטרך לחשוב על הדרך בעצמו. לעיתים יש צורך בהברקה כדי לחשוב על דרך הפתרון, ולעיתים מציאת הדרך היא החידה האמיתית הדורשת ימים של חשיבה (עם הפסקות, כמובן).

גם לחידות מתמטיות ושאלות פסיכומטריות יש הרבה מהמשותף. בשתיהן הפותר לא יודע מהי דרך הפתרון ובשתיהן יש צורך בחישובים על מנת להגיע לתשובה. אולם, בעוד ששאלות פסיכומטריות אמורות לבחון את הידע המתמטי וההבנה המתמטית הפורמאליים של הנבדק, ואמורות להיות קלות מספיק כדי שיהיה אפשר לפתור אותן בדקה או שתיים, חידות מתמטיות אינן כבולות בכבלים אלו. חידות מתמטיות יכולות לדרוש ימים של חשיבה ו"המצאת המתמטיקה מחדש" (לפחות בשביל הפותר עצמו).

חידות מתמטיות – האם להסתכל על התשובות לפני שפותרים?

מי מאיתנו שפתר חידה מתמטית, לא נתקל בפיתוי העז של בדיקת התשובה לפני שמצאנו את הפתרון. אך מומלץ לחכות עם בדיקת התשובה עד שנמצא פתרון משל עצמנו. אפילו לאחר שמצאנו פתרון משל עצמנו, כדאי לחשוב אם ישנו עוד פתרון שמסתתר לו אי שם, ואם הפתרון שמצאנו הוא הכי נכון. המתנה עם בדיקת התשובה עד שנמצא כמה פתרונות משל עצמנו, היא ערובה לשיפור החשיבה המתמטית והיצירתיות.

יחד עם זאת, כבר היו מקרים שבהם אנשים (ובהם אני) עבדו הרבה זמן בשביל לפתור חידה מסוימת, בלי להסתכל על הפתרון, רק כדי לגלות שהפתרון הוא בנאלי, ואין פתרון מתוחכם יותר. האכזבה מכך שאין תשובה טובה יותר והבזבוז של שעות העבודה, גרמו לכך שבפעם הבאה שנראה חידה מתמטית, לא נשקיע בה שעות עבודה, אלא מקסימום שעה, ולאחר מכן נבדוק את הפתרון, בין אם פתרנו את החידה בעצמנו ובין אם לאו. לכן, חשוב למצוא מקור איכותי לחידות מתמטיות. כמו כן יש לזכור שגם המאמץ עצמו משתלם.

חידות מתמטיות – דוגמאות:

א. חידה מתמטית ראשונה - החיידק

החידה: חיידק מכפיל את עצמו בכל דקה. כעבור 10 דקות הוא ממלא צלוחית. בכמה דקות שני חיידקים ימלאו את הצלוחית?
הפתרון: הפתרון הבולט לעין (5 דקות) הוא הפתרון הלא נכון. הפתרון הנכון הוא 9 דקות. לחיידק היחיד לקח דקה כדי להכפיל את עצמו וליצור שני חיידקים. כאשר מתחילים עם שני חיידקים, מפחיתים את הדקה הזאת מ- 10 הדקות שבהן חיידק יחיד יכול למלא צלוחית, ונותרים עם 9 דקות.

ב. חידה מתמטית שנייה – הדיפלומט

החידה: צבא נמצא במרחק של 100 ק"מ מעיר נצורה. הצבא מתקדם לעבר העיר במהירות של 20 ק"מ ליום. ברגע שהצבא מתחיל לצעוד, יוצא מהעיר דיפלומט אשר בכוונתו לפשר בין שני הצדדים. כאשר הדיפלומט מגיע לצבא, הצבא נח והדיפלומט מדבר עם מפקד הצבא. כאשר הדיבורים מסתיימים, הדיפלומט חוזר לעיר ומוסר להם את מה שמפקד הצבא אמר, וחוזר חלילה. הניחו שהמסר שמעביר הדיפלומט לעיר לוקח זמן אפסי. הדיפלומט הולך 40 ק"מ ביום. כמה ק"מ הדיפלומט ילך עד שהצבא יגיע לעיר?
פתרון: הדרך הברורה לפתרון במקרה זה, היא גם הקשה. דרך זו מערבת בדיקה של נקודות הפגישה בין הצבא לבין הדיפלומט, הבחנה שמדובר בסדרה, וסכימה של הסדרה. אך מי שיש לו הברקה, יכול להבחין שבכל זמן שהצבא מתקדם לעבר העיר, גם הדיפלומט הולך. לכן ניתן למצוא את הזמן שבו הצבא צועד לעבר העיר, והוא 5 ימים (100/20). זמן זה יש להכפיל במהירות הדיפלומט ונקבל שהדיפלומט הולך 200 ק"מ (5*40). (200 ק"מ ללא הפסקה, כנראה שהדיפלומט חרוץ).

חידות מתמטיות – סיכום:

אמנם חידות מתמטיות מערבות חישובים מתמטיים. אך הן מיועדות לכולם. החידות המתמטיות הטובות דורשות ידע מתמטי מועט והבנה מתמטית רבה. חידות מתמטיות יכולות לגרום שעות של הנאה (או של סבל – תלוי איך מסתכלים על זה), אך מה שבטוח, הן ממכרות.  

לקריאה נוספת: חידות טריוויה >>

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אלעד שניר

מאת: אלעד שנירפלילי20/02/111879 צפיות
אתם נמצאים במערכת יחסים אלימה? או שאתם רק מתחילים לראות את ניצני האלימות? מכירים מישהו שחווה אלימות במשפחה? מאמר זה יתאר את האופציות פתוחות בפניכם.

מאת: אלעד שניררשלנות רפואית16/11/101117 צפיות
הייתם קורבן לרשלנות רפואית? מתלבטים מתי להתחיל להזיז עניינים? לא בטוחים אם אתם עדיין יכולים לתבוע את בית החולים? קראו מאמר זה על התיישנות ברשלנות רפואית.

מאמרים נוספים בנושא תחביבים

מאת: רוני הכהןתחביבים20/12/161857 צפיות
מאז שגילה אותו האדם. עבור הכנת בירה ביתית מדריך אפשר למצוא ללא כל בעיה, השאלה הנשאלת היא מדוע בכלל ירצה אדם לגשת אל תהליך שכזה בבית הפרטי שלו.

מאת: אבי דוידיתחביבים03/08/162887 צפיות
הדפסה על קרמיקה לעיצוב מיוחד של אריחי ריצוף וחיפוי לבית ולגינה.

מאת: sharondan80תחביבים14/06/162466 צפיות
שולחן ביליארד, מקצועי או חובבני, הוא שדרוג רציני לכל חובבי הז'אנר, וכל מי שאוהב לשחק סנוקר או ביליארד בוודאי ישמח לגלות כי שוק זה פעיל, שוקק ונגיש מאוד בישראל, ומזמין את אוהבי המשחק ליהנות משולחן פרטי למשחק ביליארד בבית.

מאת: sharondan80תחביבים27/04/162277 צפיות
חופשת הקיץ היא הזמן להגשים חלומות, ולכל מי שתפגשו יש זיכרונות מתקופה זו או אחרת של חופשות הקיץ שלו, מגיל הילדות ועד החטיבה והתיכון. החום של הקיץ, חוף הים, הגלים והגולשים - הכול נצבע באור אחר, ובייחוד לאלו שזכו להשתתף בעולם הגלישה.

מאת: שרון צרפתיתחביבים13/01/162284 צפיות
אפשר ליהנות מטיולים ארוכים בלב ים גם אם אין לכם יאכטה על ידי השקעה כספית שאינה כה בשמיים עבור השתייכות אל מועדון שייט שבו אפשר לצאת אל הפלגות עם אחד מכלי השייט שקיימים במועדון מתוקף היותכם חברים שם

מאת: יוניתחביבים15/12/152454 צפיות
ישנם מספר סוגים של אוזניות אליהן מחובר מיקרופון, כאשר כל סוג יספק מענה על דרישות אחרות. אוזניות יכולות להיות מותאמות למכשיר טלפון, הן יכולות להיות מותאמות למחשב והן יכולות להיות משולבות ומתאימות למגוון סוגי מכשירים שונים

מאת: אבי דוידיתחביבים27/10/152471 צפיות
אחד ממשחקי החשיבה המוכרים והאהובים ביותר, בארץ ובעולם, הוא משחק התשחץ. ודאי נתקלתם בו באחד מהעמודים האחרונים של העיתון, באתרי אינטרנט ייעודיים ובחוברות שנמכרות רק לצורך זה. הסיבה העיקרית לכך שאנשים כה אוהבים דווקא את המשחק הזה, ללא עוררין, כבר כל כך הרבה שנים, היא משום שניתן לפתור אותו לבד - או ביחד, וכן משום שהוא מפתח מאוד את כל מה שאנו יודעים על העולם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica