חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

התעוזה של נחשון בן עמינדב

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע13/01/20111598 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

 

נכתב על ידי: ד"ר יחיאל שרמן

 מתוך עלון "חוויית השבוע"

אחת מהתופעות המדהימות ביותר ביציאתם ממצרים, טרם בניית העם ולפני הפיכתם של המובילים למנהיגים היתה התנהגותו הנפלאה ובעלת התעוזה של נחשון בן עמינדב. על פי מסורת חז"ל, היה נחשון בן עמינדב הראשון שקפץ לים סוף, בטרם נבקע הים לשניים, ובכך הוכיח את אמונתו בה'. מאז הפך שמו לסמל לראשוניות ולחלוציות. סיפורו של נחשון מובא במשנה: "היה רבי מאיר אומר,כשעמדו ישראל על הים, היו שבטים מנצחים זה עם זה. זה אומר: אני יורד תחילה לים וזה אומר: אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדים וצווחים, קפץ שבטו של בנימין וירד לים תחילה. אמר לו רבי יהודה: לא כך היה מעשה, אלא זה אומר אין אני יורד תחילה לים וזה אומר אין אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדין ונוטלין עצה אלו באלו, קפץ נחשון בן עמינדב וירד לים תחילה". נחשון בן עמינדב, איש אמיץ שלא הוזכר לפני כן במקרא. חז"ל שואלים: האם לאדם נמרץ זה מגיע שיר הלל ושבח על התנהגותו? המעשה היה כמובן בעל ערך מדהים, אך האם זו הדוגמא שצריכה להנחות אותנו בהליכותינו, בהתנהגותנו או בהשפעתנו כמנהיגים מובילים? התנהגותו האמיצה של נחשון בן עמינדב, חשובה, ערכית, מדהימה, אך לא היא הדרך שצריכה להנחותנו בעמלנו החינוכי הערכי והחברתי לבניית עולם טוב ומערכת חינוכית עמוקה ויעילה. העשייה החינוכית בנויה כולה על תכנון, בניית חזון, יעדים ומטרות. בהמשך קיים הצורך החיוני ביותר ביציקת תכנית לתהליך אמיתי, ממושך ואיתן בעוצמתו כדי להפנים את הנלמד, כפי שהרמב"ם מציין על השלב החשוב בחינוך - ההרגל, התרגול, השינון. בצבא נוהגים לעתים לתת פרס על מעשה גבורה, אך אנו יודעים שלמצטיינים בכל פלוגה, בכל גדוד ומצטיין חטיבתי - נבחרים החיילים המצטיינים לאורך זמן. בתחילת עבודתי כמפקח צעיר, הוזמנתי רבות לאירועים במוסדות החינוך. המסיבות, החגיגות, החידונים והתחרויות היו ברמה גבוהה ביותר. לאחר כל מופע, זכה כל בי"ס לקבל מכתב הערכה על ביצוע האירוע המרשים. עם הזמן גיליתי תופעה מדאיגה שהדירה שינה מעיני וגרמה לי לשנות מדרכי זו. התבררה לי תמונה עגומה - חלק מהמוסדות בהם בוצעו האירועים המרשימים הקצו זמן רב להכנת האירוע החד פעמי. אך במקביל זנחו כמעט לחלוטין את הלמידה ההישגית, הערכים והתכנית החברתית. ההתמקדות באירוע המדהים, היתה אל מול חינוך לקוי. שאלתי את עצמי: למי מגיע התהילה, למבצע אירוע חד פעמי או למי שעמל בחינוך ברצינות ובשקדנות לאורך זמן? האם נחשון בן עמינדב זכאי לפרס, או מי שבמשך עשרות שנים הנהיג, השפיע הוביל להישגים במגוון תחומים. האם חוני המעגל על מעשהו הנפלא, בתפילה להורדת הגשמים, זכאי לפרס? או שמא מי שנוטע חרובים שיתנו פריים בעוד שבעים שנה? האם מעשה חד פעמי מבריק, ראוי לכל הכבוד או תורת התמיד? המסקנה היא: האיכויות הטובות ביותר בכל התחומים וכמובן בחינוך, מושגות כאשר קיים השילוב החשוב של יוזמות, חדשנות, עם תהליך ארוך ממושך ועקרוני כדי ליישם הלכה למעשה כל רעיון. לכן, חובה עלינו לעודד את המצטיינים היצירתיים,לטפח בכל כיתה ובכל מוסד את "נחשון בן עמינדב" אך בצמוד אליו את המתמידים לביצוע כל רעיון. עלינו לזכור כי אלה גם אלה ראויים לכל הערכה.    

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/121289 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/121316 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/121053 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/121077 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/121160 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/121108 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/121174 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181040 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181077 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181001 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181025 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181046 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181032 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181125 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica