חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תורת המיתוג – יציאה לדרך

מאת: אורית חן צדוקעיצוב גרפי03/03/20111401 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מתוך הסדרה "מיתוג - הבסיס לקמפיין השיווקי"
מאת: אורית חן צדוק, מעצבת גרפית

סיפור מותג מרתק ו'אריזה' ויזואלית ייחודית מרכיבים מותג בעל ערך ומהווים בסיס להצלחה בעולם הצרכני התחרותי של ימינו, עולם של מבחר אינסופי ובחירות חטופות ומיידיות.

מהו הידע המקצועי אשר עומד מאחורי מיתוג נכון?- מאמר זה הוא הראשון בסדרת מאמרים ובו נבחן את התהליך המקדים הנדרש על מנת ליצור מותג בעל ערך, תהליך המחקר ואיסוף הנתונים.

אך ראשית, בטרם נעסוק בתהליך זה, עלינו להבין מהו מיתוג ומהו ההבדל בין מותג לבין מוצר.

מהו מותג?

במשמעותו המילולית הינו שילוב בין "מוצר" ו"תג". כלומר תיוג המוצר הופך אותו למותג.

במשמעותו המעשית מיתוג הינו תהליך שיטתי ומתמשך שמטרתו יצירת ערך תודעתי מבודל ומובהק שבסופו תתגבש תעודת זהות ויזואלית ייחודית. מיתוג טוב, יעניק ללקוח המתעניין או לכל אדם הנתקל בו, הבנה מקסימלית על המותג וערכיו.

לפניכם מספר דוגמאות הממחישות את ההבדל בין מוצר למותג: משקה מוגז הוא מוצר, קוקה קולה היא מותג. טלפון סלולרי הוא מוצר, "אייפון" הוא מותג. וודקה היא מוצר, "אבסולוט" - מותג.

מותג טומן בחובו מאפיינים ייחודיים הגורמים לנו לחוש דבר מה כלפיו, להכיר אותו "אישית" ולהעדיף אותו על פני אחרים. על כן ערכו הכלכלי גבוה מערכו של מוצר.

צעדים ראשונים

כדי להניע את תהליך המיתוג, עלינו להשיב על מספר שאלות יסוד. התשובות לשאלות אלו יעזרו לנו להבין את מרכיבי המוצר, את מאפייניו הייחודיים, את מהותו.

א. מהו המוצר?

הגדרה ראשונית ובסיסית של המוצר.

לדוגמא: ערק - ערק הוא משקה אלכוהולי שהופק לראשונה בארצות ערביות וים תיכוניות ומזוהה עימן. הוא מיוצר ע"י התססה וזיקוק של ענבים או תמרים וטפטוף הנוזל הנוצר בתהליך על זרעי אניס המקנים לו את טעמו הייחודי. המשקה שקוף כמים ובעל תכולת אלכוהול גבוהה (40%-80%) את הערק מקובל לשתות עם קרח או מים קרים.

ב. מיהו קהל היעד?

למי אנו מייעדים את המוצר? כאן נדרש למאפיינים מגדריים, חתך הגילאים, רמת ההכנסה, סגנון החיים ועוד. ככל שהנתונים יהיו מדוייקים יותר האפיון יהיה מובהק וחד יותר.

אם נחזור לערק שלנו - ערק יוקרתי, המיועד לשתייני הערק, ומכוון למביני עניין בני 21 ומעלה בעלי הכנסה ממוצעת-גבוהה.

ג. מי הם המתחרים?

השוק הוא רווי ומעטים המוצרים שאין להם מתחרים. חשוב להכיר את כל המתחרים המספקים מוצרים דומים ויותר מכך, חשוב להבין מי הם החזקים ומי הם החלשים. מי הם היקרים ומי הזולים. כיצד הם נראים ומה הם מבטיחים לספק לצרכן. ידע זה הוא קריטי. המשמעות האסטרטגית: האם אנו רוצים להיות דומים לאחרים? שונים מהם? להראות זולים? יקרים? במה אנחנו שונים באמת משאר המתחרים שלנו?

ד. מהי מהות המותג?

כדי ליצור מותג נדרשת מהות. לאחר שהכרנו את כל המתחרים וקהלי המטרה, יהיה קל יותר גם להגדיר את מהות המותג שבידינו. מהות משמעה ההבטחה הגלומה במותג. כל מותג מעניק לצרכניו הבטחה שכזו; קוקה קולה דיאט מבטיח שניתן להנות מהטעם של קוקה קולה וגם לשמור על הגזרה. רמי לוי שווק השקמה מבטיח שהוא הזול ביותר. והערק שלנו? הוא מבטיח להעניק חוויית שתייה חדשה, איכותית ובריאה ולשנות את תפיסת המוצר הרווחת (משקה אלכוהולי עממי וזול).

ה. מה מאפיין את המוצר?

מעבר להבטחה העיקרית יש לכל מוצר מאפיינים ייחודיים המעניקים ערך מוסף למותג. המאפיינים הינם תיאורים נוספים בעלי ערך של המותג. ככל שנרחיב את הלימוד בסעיף זה ונאתר מאפיינים רבים יותר, נשפר את תוצאות השיווק העתידי.

הערק שלנו למשל, מופק מענבי גליל מובחרים ואניס טהור שמקורו בסוריה, הוא מזוקק 3 פעמים, ומיוצר בטכנולוגיות מתקדמות תוך זיקה והשענות על מסורות ייצור אותנטיות. הוא אינו מכיל מתנול.

מהן החוזקות? - במה אנחנו טובים באמת? בתהליך המיתוג, יש צורך למפות את כל היתרונות ולהציג את המשמעותיים והמבדלים ביותר מביניהם.

מהן החולשות? - תהליך נכון של מיתוג חייב להיות מודע לכל נקודות התורפה של המוצר. ידיעה מראש עשויה לפתור בעיות לא צפויות אשר יצוצו בעתיד.

ו. החזון

תהליך הלמידה הראשוני מסתכם בהצגת החזון. החזון הוא הדרך בה בוחרים ללכת. הוא האידאה והשאיפה של המוצר. מעבר להבטחה העיקרית של המוצר החזון הוא העמדה המוסרית של המוצר.

לדוגמא, החזון של חברת Betterplace הוא ליצור עולם בו כל הרכבים הם חשמליים והעולם אינו תלוי בדלק לצורך תנועה ממקום למקום. חזון עמותת אור ירוק הוא להוריד את מספר נפגעי תאונות הדרכים לאפס. החזון של אל על הוא להוביל אנשים לכל יעד בחו"ל בבטחה ובנוחות מקסימאלית.

החזון של יצרני הערק שלנו הוא לשלב בין סטנדרטים טכנולוגיים מודרניים ומתקדמים לבין ערכיה המסורתיים-שורשיים של החברה הערבית ולהזים את ההשקפה הרווחת לדבריהם, בדבר תעשיה ערבית נחשלת.

הגדרת החזון מעניקה פרספקטיבה והנחלתו מהווה ערך עצום למותג.

שלב הלמידה הראשוני הסתיים ואפשר להתקדם הלאה להגדרת שם המוצר ותעודת הזהות הויזואלית שלו. בנושא זה נעסוק במאמר הבא.

על הכותבת

סטודיו אורית חן צדוק הינו סטודיו ותיק בעל דריסת רגל משמעותית בשוק היום. אורית חן צדוק, מנהלת צוות מקצועי ומיומן המעניק שירותי מיתוג, עיצוב גרפי, עיצוב תערוכות ואריזות, הפקה ואינטראקטיב. הסטודיו מהווה בית לחברות מובילות בשוק ומתמחה ביצירת ניראות מדוייקת, מובהקת ואפקטיבית המגדילה את מחזור המכירות של לקוחותיו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אורית חן צדוק
מנכ"ל
סטודיו אורית חן צדוק
orit@oczdesign.co.il
03-5669090

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אורית חן צדוק

מאמרים נוספים בנושא עיצוב גרפי

מאת: בנימין קלינגרעיצוב גרפי21/06/213653 צפיות
רישוי זמין וכל מה שצריך לדעת בכדי להגיש בקשה להיתר בניה ! כחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, ביוזמה הנקראת 'ממשל זמין', הוקם ב-2006 אתר רישוי זמין של מנהל התכנון, אשר מאפשר בקשה להיתר בנייה באופן מקוון לחלוטין. המערכת הוקמה בהתאם לתיקון 101 לחוק התכנון והבנייה.

מאת: שלום כהןעיצוב גרפי03/04/162301 צפיות
בעוד רבים נוטים להאמין שהחלפת הלוגו או יצירתו של לוגו חדש (אם לא היה כזה קודם) יחד עם שינוי צבע או אלמנט גרפי, זהו שם קוד למיתוג.

מאת: שלום כהןעיצוב גרפי30/03/162014 צפיות
עיצוב לוגו מדויק וטוב דורש התייחסות למספר גורמים עיקריים, אבל נדמה שאחד המרכזיים שבהם (אם לא המרכזי ביותר) הוא גורם הצבע.

מאת: שלום כהןעיצוב גרפי30/03/162395 צפיות
כל ארגון ועסק בישראל, קטן או גדול, אשר שואף לפרסם את עצמו כדי להגיע לקהל יעד רחב ככל האפשר ולהגדיל את מחזור המכירות שלו, זקוק לפרסום. כאשר התקציב מאפשר זאת והארגון מוכן לכך, משרד פרסום הוא בהחלט דרך טובה לקדם את מטרותיו השיווקיות של העסק.

מאת: רונית בילרעיצוב גרפי24/02/161964 צפיות
כל עסק צריך לוגו, עסקים גדולים וקטנים כאחד!

סלוגן-דוגמאות

לעיצוב לוגו חשיבות רבה בתהליך המיתוג

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica