חפש מאמרים:
שלום אורח
18.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

רוצה למכור בסין ? שווק קודם...

אל מול הקשיים הדביקים משהו של שווקי אירופה וארה"ב, כבר ברור די לכולם כי השוק הסיני מגלם בתוכו הזדמנויות עסקיות רבות, במיוחד עבור חברות ישראליות בעלות מוצרים ייחודיים. כך, בשנים האחרונות, יותר ויותר חברות ישראליות מנסות לחדור לסין, בתקווה שבשוק כל כך גדול אפילו הצלחה 'קטנה' תהיה משמעותית עבורן. יחד עם זאת, מתברר כי הצלחה שכזו לא ממש מגיעה בקלות והמכירות איך לומר, לא משהו. רבות מנסות, משקיעות, מדממות או נכשלות ולבסוף יוצאות. העניין די מוזר, הרי לכאורה חברות רבות הצליחו במקומות אחרים רבים בעולם וציפו לשכפל את ההצלחה גם בסין. מסתבר שזה לא ממש עובד.

אומנם, רבים מאנשי העסקים הישראלים נחשפו כבר, בצורה זו או אחרת, למאפיינים הייחודיים של התרבות העסקית בסין. כך לדוגמא מוזכר הסגנון הייחודי במשא ומתן הסיני. אומנם, קיימות חברות ישראליות שמצליחות לא רע בסין והראייה כי היצוא הישראלי לסין בצמיחה. אבל עדיין, משהו לא ממש מסתדר עבור חברות ישראליות רבות. לצערנו, לא נעשה ניתוח מסודר של גורמי הצלחה / כישלון בחדירה לסין של חברות ישראליות, ולכן נסתפק בכמה קווים מנחים.

ראשית, למרות המודעות לשונות זו, החברות לא מתאימות את האסטרטגיה השיווקית שלהן למאפיינים הייחודים של השוק הסיני. שנית, בניגוד לשווקים אחרים (במערב אירופה לדוגמא), בסין יש קשר הדוק למדי בין יחסים אישיים מבוססי אמון ליחסים עסקיים - דבר שמשליך על גורם הזמן. שלישית, למרות גודל ההזדמנות ובמיוחד אל מול המאמץ הנדרש בחדירה לסין, לא קיימת מחויבות מספקת מצד ההנהלה הבכירה של החברה.

כלומר, כולם רוצים למכור הרבה ומהר, אבל זה פשוט לא עובד בסין. הסביבה העסקית שונה מידי ממה שהחברה רגילה אליו בשווקים אחרים, ואינה משקיעה מספיק בכדי להתאים עצמה לדרישות הלקוחות, לתנאי השוק ולמבנה התעשייה המקומיים.

כמה דגשים נדרשים בשלבי תהליך השיווק בהקשר הסיני:

מחקר וניתוח שוק - חייבים לבצע איסוף וניתוח מידע רלוונטי משוק המטרה בסין. כפי שכבר הוזכר, הסביבה העסקית שונה - התנהגות הלקוח, פלחי השוק, מגמות, מתחרים, ערוצים ועוד. אומנם קשה יותר להשיג מידע מהימן, אך המצב הולך ומשתפר מאוד בשנים האחרונות. ככל שיודעים יותר על השוק הסיכון להיכשל יורד.

אסטרטגיה שיווקית - סין אינה שוק הומוגני כלל למרות שלהרבה מאוד סינים יש את אותם שמות משפחה. פילוח ובחירת פלחי מטרה הכרחיים דווקא בשל גודלו העצום של השוק. 'תפסת מרובה, לא תפסת' הוא בהחלט פתגם מתאים (קיים מקביל בסינית, דרך אגב). בידול ברור ומיצוב אטרקטיבי ורלוונטי חשובים לפחות באותה מידה. השוק הסיני הוא תחרותי מאוד והישענות על מחיר זו לא בדיוק האסטרטגיה המומלצת לחברות ישראליות.

תמהיל השיווק - תמיכה באסטרטגיה השיווקית, התאמה לדרישות הייחודיות של השוק כמו גם סנכרון בין המרכיבים השונים הן פשוט הכרח. כך לדוגמא יש לקחת בחשבון שמבנה ערוצי השיווק יהיה שונה למדי מזה שבמדינות אחרות וכי ההמחרה חייבת להתאים למבנה זה (עוד על נושא זה כאן). התאמות במאפייני המוצר ובתקשורת השיווקית נדרשות גם כן במרבית המקרים. למשל  השיווק באינטרנט בסין שונה מאוד מזה שבמדינות אחרות (גוגל אינו מנוע החיפוש העיקרי...). תמיכה שיווקית (כגון חומר שיווקי בשפה המתאימה) וטכנית בשותפים המקומיים ועוד - כולם גורמים חשובים להצלחה גם כן.

יישום ומדידה - כל העבודה השיווקית שתוארה (על קצה המזלג) דורשת קודם כל החלטיות ברורה מצד ההנהלה, אך בהמשך גם תקציב, ארגון, משאבי אנוש וזמן. לצערנו, עבודה של 'חצי ברצינות' או 'קודם כל נראה איך המכירות ואז נשקיע בשיווק' לא ממש עובדות בסין (וגם במקומות אחרים). הזמן יעבור וההוצאות איכשהו יוצאו, אבל המכירות בפועל לא ממש יגיעו. כאן חשוב למדוד כל שלב בביצוע אל מול יעדי ביניים ולתקן, שכן, לפחות בהתחלה, רב הנסתר על הנגלה.

לסיכום, סין אומנם מהווה הזדמנות גדולה עבור חברות ישראליות, אך בכדי להגיע למכירות ולהצלחה יש להשקיע בהכנה, חשיבה ותכנון שיווקיים ולהשקיע את המשאבים המתאימים. התאמה, מחויבות וסבלנות הנם מפתח להצלחה בשוק הסיני.

המאמר התפרסם לראשונה בפורטל השיווק של ישראל - Allmarketing

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מוטי בלאו (MBA, MCIM), מנכ"ל חברת פרוקסי מרקטינג סולושינס בע"מ. עוסק מזה כ- 20 שנה בשיווק ובפיתוח עסקי בינלאומי בתעשיות הטכנולוגיה. מתמחה באסטרטגיה שיווקית ובניהול ערוצי שיווק בינלאומיים. בעל הכשרה עסקית וטכנולוגית רחבה, חבר במכון להסמכה שיווקית של בריטניה ומרצה בארץ ובעולם בתחומי התמחותו.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מוטי בלאו

מאת: מוטי בלאועסקים בינלאומיים05/10/131662 צפיות
השגת יעדי מכירות משמעותיים בשווקים מעבר לים, בסביבה תחרותית, תרבותית וגיאוגראפית רחוקה, אינה דבר של מה בכך. מנהלי חברות יצוא ישראליות עומדים מול אתגרים משמעותיים ביותר ונמצאים במאבק יום-יומי על ההכנסות. זאת, במיוחד בתקופה בה חלק ניכר מהעולם מצוי במיתון מתמשך והתקציב העומד לרשות החברה מוגבל מאי פעם. השאלה הניצבת בפני ההנהלה – מהו הגורם בעל ההחזר הגבוה ביותר על ההשקעה (ROI), זה שישפיע בצורה המשמעותית ביותר על המכירות הבינלאומיות של החברה ?

מאת: מוטי בלאועסקים בינלאומיים26/06/111299 צפיות
אל מול הזדמנויות השוק, יצואנים ישראלים רבים, עשו ניסיונות לחדור לשוק הסיני, אך נתקלו בקשיים רבים ומגוונים. מאמר זה יעסוק בגורם קריטי להצלחה בשיווק בסין - ניהול נכון של ערוצי השיווק.

מאת: מוטי בלאועסקים בינלאומיים16/06/111265 צפיות
הפריצה לשווקים הבינלאומיים אינה קלה. זו עובדה. אלפי חברות ישראליות מנסות, מידי שנה, לשווק את מרכולתן בשווקים בחו"ל אך התוצאות אינן מרנינות, בלשון המעטה. עבור רבות מהחברות הללו החשבון הסופי של תהליך 'ניסוי וטעייה' זה אינו חיובי כלל ועיקר, שכן המשאבים שהושקעו עולים לאין שיעור על מעט ההכנסות (אם בכלל) שנוצרו. מכאן נשאלת השאלה המתבקשת – כיצד חברות ישראליות יכולות לשפר את סיכוייהן להצלחה בשווקים הבינלאומיים ?

מאמרים נוספים בנושא עסקים בינלאומיים

מאת: ליאורעסקים בינלאומיים01/11/161458 צפיות
שירותי תרגום על ידי מתרגמים מקצועיים, מאפשרים לקבל תרגום מדויק ונכון, של מסמך. תרגום מסמך משפה אחת, לשפה אחרת, כדאי לבצע בעזרת חברת תרגום, שמעסיקה מתרגמים מקצועיים, שמיומנים בביצוע עבודת תרגום.

מאת: ליאורעסקים בינלאומיים08/11/152371 צפיות
שירותי תרגום עבור ישראלים, מאפשרים לבצע תרגום של מסמך, או תרגום סימולטני של דברים שנאמרים בזמן שיחה. שירותי תרגום מצריכים מתורגמנים ששולטים היטב בשתי שפות שונות (ברמת שפת אם). תרגום מסמך, דורש יכולת גבוהה של התבטאות בכתב, כולל הבנה של מושגים שונים שיש במסמך המיועד לתרגום. תרגום סימולטני, דורש יכולת חשיבה מהירה, ויכולת ניסוח מהירה.

מאת: ליאורעסקים בינלאומיים06/07/151858 צפיות
תרגום עברית אנגלית בראשון לציון, מאפשר לתרגם מסמכים שונים, מעברית לאנגלית, או הפוך. השפה האנגלית, נחשבת כיום לשפה בינלאומית, בגלל הדומיננטיות של ארצות הברית בעולם. בעולם יש כ-400 מיליון אנשים, ששולטים באנגלית ברמת שפת אם.

מאת: Alex Admonעסקים בינלאומיים05/01/151851 צפיות
אם המילים "ספא ים המלח" מעלות בך אסוציאציות של מים חמימים, טיפולים מפנקים ומנוחה מושלמת לגוף ולנפש, אתה מוזמן להכיר את הפן האחר שלהן: הזדמנות להרוויח, והרבה. כיצד? שיווק מוצרי ים המלח בסיטונאות!

מאת: דוד כהןעסקים בינלאומיים26/04/146599 צפיות
מהו רילוקיישן, כיצד הוא משפיע על המשפחה ועל סביבת העבודה, כיצד להערך בצורה טובה לפני ביצוע רילוקיישן, ועוד.

מאת: ישראל סבאעסקים בינלאומיים13/02/148355 צפיות
תרגום עוקב שווה תרגום סימולטני, לא? אז זהו - שלא! חברה שמזמינה שירותי מתורגמנות חייבת לדעת מה ההבדל בין שתי השיטות ומהו השירות היעיל והחסכוני ביותר עבורה. המאמר נותן כמה עצות טובות בנושא.

מאת: שירי נתןעסקים בינלאומיים12/01/148409 צפיות
אוסטרליה היא אחת המדינות העשירות ביותר בעולם כיום. מספר עולה של מעסיקים ישראלים מחפשים עובדים בתחומים רבים, החל מהייטק וIT עד למכירות ומלצרות.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica