חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טקס חינה- חלק ב

חינה חלק ב

טקס-חינה מרוקאית
במהלך טקס החינה נישאים לערוס ולערוסה (החתן והכלה) על גבי אפריון או כרכרת חינה מיוחדת, בעודם מלווים בבני המשפחה, כשמגשים מלאי עוגות ודברי מתיקה עמוסים ועטופים בצלופנים צבעוניים מעל ראשיהם. בתהלוכה צועדים יחד החתן והכלה עם ההורים והאורחים אל עבר אוהל החינה. זה המקום לשלב בו להקת מתופפים שידרבנו ויעצימו את המעמד. אוהל החינה אף הוא מקושט בשלל בדים משובחים, עם תפאורה של קנקני התה הנקראים "בראד" (בשפה הערבית מרוקאית) ניחוח עלי המנטה וה"פליו"(סוג של נענע) הפזורים באוהל החינה מתערבבים עם ריחות צמחי "הרוטה" וה"מרווה" החריפים, באוהל עורכים את טקס הענקת הזהב, שמעניקים ההורים לזוז המאושר החמה נותנת לכלתה צמידי זהב עשויים ידי צורף וחמתו של החתן מעניקה לחתנה החדש תכשיטי זהב, בדרך כלל מצרפים גם שעון מהודר. אחרי הטקסים מתחילה אותה מסיבת ריקודים הנקראת "חפלה", האורחים רוקדים ומשמחים את החתן והכלה.

הלבוש בחינה מרוקאית
"כפתאנים" עשויים מבדים משובחים לנשים, "ג'לביות" לבנות ותרבושים אדומים לגברים. הכלה והחתן לבושים בבגדים שנתפרו במיוחד עבורם, עשויים קטיפה וארגמן ורקומים בעיטורי חוט זהב."קשוואה אלכבירה"- השמלה הגדולה, היא שמלה מלכותית, מרשימה ומושקעת, עשויה מבדים ושיבוץ אבני חן אותה לובשת הכלה ביום החינה.

קוסקוס עשבים מיוחד ל חינה מרוקאית
"סקסו לעשוב" הוא שמו של קוסקוס מיוחד שהוכן לאירועים ראויים, כמו ביקור של אורחים חשובים וכמובן בטקסי חינה. "סקסו לעשוב" (קוסקוס עשבים בעברית) הוא קוסקוס המבושל עם עשבי תיבול כמו: "מיורן" "וקורנית". נדרשת מיומנות רבה בהכנתו וטעמו ערב , נהוג היה להכין את קוסקוס העשבים, הריחני והמתובל, בטקסי חינה, כאות לחיבה וקירוב לבבות בין המשפחות.

"סרדינים מז'ווז'ין" - מניחוחות המטבח המרוקאי במיוחד לחינה.
אחד התבשילים המיוחדים לטקס חינה, אלו זוג חצאי סרדינים שבטכניקה עדינה ממולאים בעשבי תיבול, כוסברה והריסה. החיבור המושלם הזה מוליד טעם גן עדן משובח, מעדן מרוקאי אמיתי! בעל משמעות מיוחדת בטקס. מעדן הסרדינים נקראים "מז'ווז'ין" כלומר נשואים, רמז סימבולי למזל ופריון, הסרדינים הכל-כך טעימים, מטוגנים באירועים מיוחדים כמו: חינה, חתונה ואירוסין, זקני השבט מציניים שהתבשיל המיוחד מעורר השראה לפיריון, הכנת הדגים הללו הדורשים מאמץ ומיומנות רבה,תהליך ההכנה מלווה בהרבה שמח, עצם אמירת המילה "מז'וז'ין", במהלך הערב, מסמלת את הברכה לחיי זוגיות ארוכים.


חינה עם "מתופפי המדבר"

מקצבי חינה מרוקאים  הנוגעים באכסטזה ובכישוף! צרו קשר - 052-4457700 שרית drums@nana.co.il   להקת "מתופפי המדבר" ב חינה שלכם
מקצבים ומוסיקה מרוקאית הם חלק מהקסם של הלהקה שלנו, את ההשראה הגדולה למוסיקה המרוקאית קיבלתי מהעיר מרקש. שמה פגשתי להקות מתופפים ומוסיקאים (גם נגני רחוב) איתם למדתי את רזי המקצבים והמוזיקה המרוקאית. במרוקו גיליתי שטקס החינה נחגג בקרב המוסלמיים אלא שהחינה אצלם מקבלת משמעות אחרת לחלוטין, שמה חוגגים טקס חינה לגברים וחינה לנשים בנפרד וכחלק מהאירוסין.

חינה טוניסאית
בארץ למדתי מקצבי חינה טוניסאית, מקרב ידידי הרבים מבני העדה הטוניסאית בארץ. טקס חינה טוניסאית הוא מקורי לחלוטין, מזכיר במהותו את החינה המרוקאית, אולם יש שוני קל באופן הטקס, בצורת הלבוש ובמאכלים. בחינה טוניסאית עורכים תהלוכת נרות, בראש התהלוכה ניצבות האמהות של החתן והכלה, כשבידם נרות גדולים, האורחים מצטרפים לתהלוכת הנרות אף הם, עם נרות גדולים בידם. הנרות הם סמל לאור שיאיר על חיי הזוג החדש. הבגדים בחינה טוניסאית ציבעונים ותוססים כיאה לתושבי ארצות המגרב, הכובעים של החתן והכלה בצבעי ארגמן ועיטורי זהב. והאוכל... האוכל הכל כך טעים וכל כך מיוחד, רק להיזכר בכמה מהם וכבר להזיל ריר "בריק" הוא "החטיף" הלאומי של יהודי ג'רבה ומרכיב חשוב בהצלחתם של מרבית האירועים המשפחתיים של משפחות יוצאות טוניס. להיט בטקסי חינה, אם להוסיף את ה"דבלה" ממחלקת המתוקים ויש לנו מתכון לאירוע מוצלח. בעבר נהגו להכין קוסקוס טוניסאי עם קינמון ריחני למשך כל ימי ההכנות לטקס החינה.

שיר מיוחד לטקס חינה טוניסאית
אחד המנהגים היותר מרגשים שפגשתי בטקסי חינה בעדות ישראל הוא שיר מיוחד לחינה שאותו שרה אם הכלה לביתה, השיר הוא שיר געגועים וכיסופים של האם הנפרדת מביתה, בפעם הראשונה ששמעתי את השיר, היה זה בטקס חינה טוניסאי מסורתי, שהפיקה ידידתי אסתריקה נגיד (בעלת סוכנות דוגמניות גדולה בדרום), למעשה לא הבנתי את המילים, אבל חשתי את ההתרגשות את חום ליבה של אמא, שדרך החיים ציוו עליה להיפרד ולהמשיך לשמוח. בימים אלא אני מנסה להשיג את השיר ואת תרגומו לעברית. זה-הוא שיר חובה בכל חינה טוניסאית, בינתיים תוכלו להאזין לשיר נוסף שמתאים לחינה טוניסאית, בעיבוד וביצוע אינסטרומנטאלי של להקת "מתופפי המדבר" לחצו כאן להאזנה לקטע "יה רייח"

חינה הודית
כמו בשאר התפוצות גם אצל יוצאי הודו ההכנות לטקס מתחילים בבגדים מיוחדים הנתפרים במיוחד לחינה. לכלה נתפרת שמלת "סרי" הודית בצבעים ירוקים המסמלים את הבריאות והתחדשות הטבע,
לשמלה מוספים תכשיטים משובצים אבני קריסטל ירוקות לשמירה מעין הרע.

אוהל חינה הודי
החתן והכלה יושבים בתוך אוהל חינה שהוכן וקושט במיוחד עבור הזוג הטרי הכיסאות בתוך האוהל עטופות בבד לבן רמז לטוהר, קצת לפני חלוקת המתנות מדליקים את נר הסמאי שמגן על הזוג מפני כל מיני עיניים רעות...

טקס הענקת הצמידים בחינה הודית
מחרוזת של צמידים ששזורים לתוך סידור של פרחים אשר אותם יניחו על ראשי החתן והכלה, סגולה לחיים ארוכים ביחד, לטקס הצמידים ישנה משמעות נוספת, לפני שמניחים אותם על ראשי הזוג מגיעות הבנות הרווקות ועונדות אותם, על-מנת לקבל ברכה לזיווג. את החינה נהוג לתת לאם הכלה והיא מורחת אותה על האצבעות בו יענדו הזוג את טבעות הנישואין.

טקס זריקת האורז- חינה הודית
במגש גדול מניחים אורז צבעוני בצבעי ורוד עזים סמל לעושר, למגש מוספים סוכריות דבש, לחיים מתוקים, אגוז קוקוס, לשפע ומטבעות כסף. המגש מונח לרגלי הזוג וכל האורחים אוספים חופן אורז
מברכים את החתן והכלה וזורקים את האורז על הזוג שאר טקס החינה דומה מאוד: מוזיקה, ריקודים ו חינה למריחה את טקס החינה ההודית יצא לי לחוות בירושלים,בבית משפחת סאטיפקר, היה מעניין לראות כיצד הדור הצעיר שומר על מסורת חינה מפוארת הנשענת על מקורת עתיקים ומופרת באלמנטים עכשוויים.

חינה בבר מצווה
מה הקשר? לי עדיין לא ברור, אולם, הטריינד כבר תופס תאוצה. בזמן האחרון הרבה חוגגי בר מצווה, עורכים טקס חינה, על-פי רוב החינה משתלבת לקראת סוף האירוע ובו בדומה לטקס חינה של חתנים וכלות, מלווה חתן המצווה עם ההורים והאורחים לאוהל החינה עם שירים לטקס מריחת חינה, גם כאן אני מניח שהמשמעות זהה, ברכה והצלחה, מאחר וטקס חינה בבר מצווה הוא רך בשנים ורק לאחרונה הוא משולב בחגיגת הבר מצווה, ניכרת ההשפעה של טקס החינה המקורי, שנחגג לפני החתונה.

דודי בר יוסף

מתופפי המדבר

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דודי בר יוסף מנהל את פורטל החינה הישראלי, הפורטל המוביל בישראל לטקסי חינות,בוא תוכלו לקרוא כתבות בנושא: חינה. בנוסף תוכלו לצפות רשימת כל חברות להפקת חינה , צלמים, קייטרינג, אולמות וכל מה שעשוי לסייע לכם להפיק טקס חינה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דודי - פורטל החינה

מאת: דודי - פורטל החינהחינה19/12/101697 צפיות
על המשמעות של חברות להפקת אירועים נכתבו אין ספור מילים לאורכה ולרוחבה של רשת האינטרנט, במאמר הזה תוכלו לקרוא על חברות להפקת חינה בישראל

מאת: דודי - פורטל החינהחינה19/12/103216 צפיות
בימים עברו, כאשר חגגו טקס חינה, לא היו מחלקים מתנות פרט לסוכריות הדרג'ה היום נהוג לחלק מזכרות וגם לעצב את קערת החינה, בכתבה הבאה תוכלו לקרוא הכל על קערת חינה ומזכרות לחינה

מאת: דודי - פורטל החינהחינה03/10/102326 צפיות
טקס חינה בקרב יהודי הודי מרשים ססגוני ומרתק, בכתבה הזו נפתח צוהר לטקס חינה יוצא דופן ומיוחד של יהודי הודו.

מאת: דודי - פורטל החינהקייטרינג04/08/101298 צפיות
חברות קייטרינג המתמחות בסגנון מאכל עדתי הפך לשם דבר בענף האירועים,אין פקפוק, בעובדה שכל מסיבה רוקדת על קיבתה... היופי והסוד של טקס החינה נשען לא אחת על טיב חברת הקייטרינג שנבחרה לנצח על הצד הגסטרונומי של הערב אומנם הטקס מכוון אל מעלות צמח הכופר אולם כמו בכל אירוע ונשף טוב יש משמעות לא מבוטלת למעדני השף... אם גם אתם בחרתם לחגוג את טקס החינה בעוצמה הראויה לו ואתם מעוננים להזמין חברת קייטרינג לחינה הכתבה הזו מיועדת לכם..

מאת: דודי - פורטל החינהמוסיקה26/07/101487 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת טרם בחרתם זמר או להקה לחינה שלכם

מאת: דודי - פורטל החינהחינה02/07/102357 צפיות
סיפורים לא מעטים שמעתי על שימחת השמחות טקס החינה, חגיגת החגיגות לפני החתונה, המסיבה הכי שמחה לפני יום החופה והקידושין,כאחד שמספר שנים לא מבוטל , משתדל להבים אחר מקורותיו של טקס החינה בכלל ואחרי החינה המרוקאית בפרט, כתבתיאין ספור פוסטים שפורסמו על גבי רשת האינטרנט על טקס החינה בקרב עדות ישראל, שוחחתי לא מעט מזקני עדות ישראל ושמעתי את זיכרונותיהם, ואת הסיפורים שסחבו איתםמארצות הפזורה מהם הגיעו לישראל, ההתענינות הבלתי נדלת שלי לטקס החינה הלהיטה אותי להיות שותף פעיל בהקמתו של פורטל גדול המיועד

מאת: דודי - פורטל החינהאומנות - כללי02/09/092404 צפיות
טקס החינה כפי שנערך בקרב יהודי מרוקו, היווה מדרגה חשובה להכנת הכלה, למעבר מילדה המתגוררת בבית הוריה לעלמה שתעבור לגור בחיק בעלה ומשפחתו, יום החינה היה למעשה גם יום הפרידה של הכלה ממשפחתה, לא מדובר בפרידה עם משמעות סופית חלילה, אך אכן היה מדובר בהתנתקות מחייה כנערה והפיכתה לאישה שמתגוררת בחסות בעלה. למעשה הפרידה הייתה נוקשה בחברה שאינה שוויונית כלפי נשים

מאמרים נוספים בנושא אומנות - כללי

מאת: אופיראומנות - כללי28/02/223282 צפיות
תכשיט עתיק הם עולם ומלואו. אלו תכשיטים המושכים את תשומת הלב ומצריכים גם עולם הערכת תכשיטים מיוחדת בעלת חשיבות עבור תכשיטים הנשמרים בצורה שלמה. למשל, תכשיטים מתחילת המאה ה19, וגם לפני. הערכת תכשיטים הוא מקצוע שחשוב להכיר אותו היטב. כשמדובר על תכשיטים עתיקים, חשוב לדעת שצריך ללמוד את הנושא מהבסיס, על מנת לבצע הערכה ראויה ומדויקת. חלק מההערכה המובן חייבת להתבסס על המידע מבעלי התכשיטים. הקשר המשפחתי מאד חשוב כאן, וכל פיסת מידע מסייעת.

מאת: אופיראומנות - כללי18/01/223569 צפיות
אין הערכת אומנות הדומה אחת לשניה אך כל הערכת אומנות מתקיימת באותה הדרך ובאופן של התאמה אישית לסוג הפריט. פסל לדוגמא עובר תהליך אחר וזאת גם הסיבה שהאימות נעשה בהתאם לסוג הפריט.

מאת: danisapirאומנות - כללי07/01/223311 צפיות
דעו לכם כי חוגים למבוגרים בחיפה יכולים להעשיר את שעות הפנאי של המבוגרים ולהפוך אותם לכאלה שיהיו אנשים שמחים יותר. לאור זאת יהיה כדאי לכל אחד מכם לחפש אחר חוגים שיוכלו להתאים בדיוק לו ולהסב לו הנאה רבה. זה בוודאי יהיה מאוד חכם מצדכם ולא תרצו להתפשר בעניין הזה וזאת כאשר חושבים על הנושא הזה ומביאים בחשבון את כל ההיבטים השונים שיהיו קשורים לכך. אז אל תשכחו זאת.

מאת: דוד כהןאומנות - כללי23/09/205166 צפיות
דווקא בתקופה הנוכחית כשכולנו בבתים, מבלים ויוצאים פחות, זה הזמן לשדרג את ניראות הבית. ככה בוחרים היום תמונות לחדרי הבית.

מאת: Danaאומנות - כללי01/07/205207 צפיות
החזרה לשגרה לאחר תקופת ההסגר פתחה בפנינו דלתות חדשות בחיים. בין אם פתחנו עסק חדש לאחר תקופת הקורונה, או פתחנו מחדש את העסק, או התחלנו עבודה חדשה ופשוט רוצים להתחדש בציור קיר. זאת הייתה תקופה קשה לכולנו, בין אם כלכלית, נפשית, או גם וגם.

מאת: מסגרתאומנות - כללי01/01/206144 צפיות
הדפסה על קנבס בחיפה – הדפסה של תמונות מטיולים כאשר אנחנו מטיילים בעולם אנחנו מצלמים הרבה תמונות. תמונות אלו לא שוות הרבה אלא אם נפתח אותן ונדפיס אותן כך שנתלה אותן בבית שלנו. הדפסה על קנבס בחיפה יכולה לאפשר לנו להדפיס את התמונות הכי יפות מהטיולים שלנו

מאת: שלום כהןאומנות - כללי27/09/192337 צפיות
סרטי תדמית אנו פוגשים במסגרות כמו מערכות בחירות ובחירת ראשי איגודים ולשכות ציבוריות, אך בתחום המכירות יש לתחום הזה משמעות ענפה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica