חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

חינה מרוקאית

טקס חינה מרוקאית

טקס החינה משנה צורה?
העלייה לישראל בראשית שנות החמישים, חשפה את העולים מארצות הגולה, לתרבותהמערב על יתרונותיהה וחסרונותיהה, בולט במיוחד ההבדל ביחס המתירני והשיוויוני כלפי מעמד האישה. הנשים בקרב קהילת העולים ממרוקו הפכו לפחות תלויות במערכות היחסים הבין אישים זה התבטא בעיקר בעצמאות נשית הן באורח חייהם, בלבוש, בתפיסה החברתית והן בהשפעתם על החברה הישראלית הפרו מערבית, הנשים בארץ קיבלו תפקידים בכל הרבדים החברתיים והחלו משפעים ואף מובילים שינוים חברתיים בעצמן.
טקס החינה כפי שנערך בקרב יהודי מרוקו, היוה מדרגה חשובה להכנת הכלה, למעבר מילדה המתגוררת בבית הוריה לעלמה שתעבור לגור בחיק בעלה ומשפחתו, יום החינה היה למעשה גם יום הפרידה של הכלה ממשפחתה, לא מדובר בפרידה עם משמעות סופית חלילה, אך אכן היה מדובר בהתנתקות מחייה כנערה והפיכתה לאישה שמתגוררת בחסות בעלה. למעשה הפרידה הייתה נוקשה בחברה שאינה שוויונית כלפי נשים.

מעמד האישה וטקס החינה
התפנית במעמד החברתי של האישה בישראל המערבית בתפיסותיה החברתיות, גרם לשינוי בדפוסי המחשבה המסורתיים ובכללם טקס חינה מרוקאית, שינוי הסטאטוס הביאו אומנם לשינוי בבסיס טקס החינה המסורתי , אבל בהחלט לא במהות ולא בסמלים המתקשרים לטקס חינה.
במשך העשורים האחרונים החלה מגמה של צעירים ישראלים שנולדו בארץ בני עדות המזרח לחזור לשורשיהם מהארצות מהם הגיעו הוריהם לישראל, מתוך הזדהות עמוקה עם המסורת, טקס החינה קיבל משמעות שונה בעקבות הסדר החברתי שהשתנה ושבר את המוסכמות שהיו נחלת היהודים בגולה. אם הפוקוס בחינה המסורתית היה על הכנת הכלה לחיי האישות החדשים והיפרדות מהמשפחה, היום השתנתה ההיררכיה המחשבתית לגבי טקס חינה, בימים אלו של תחילת המאה החדשה, מאופיין טקס חינה בפוקוס על הזוגיות כאשר המשמעות העיקרית של הטקס נשארה רק מהצד המיסטי של הטקס מצדו הסימבולי והקשרו לחגיגת טקס חינה כמסיבת הכנה לחתונה..
כלומר אם בעבר היה הטקס התמקד באישה מכיוון שזו הייתה מעין מסיבת פרידה, מתוך ההשקפה החברתית לגבי מעמד האישה כפי שהייתה תפיסתם של ההורים בדורות הקודמים, בימנו המשמעות של האישה בטקס חינה מועטה מאוד ובספק אם בכלל, כאשר הפולחן סביב טקס חינה מוסב לזוגו החדש.

איך שומרים על טקס החינה?
טקס החינה הוא אירוע מתוכנן עם כללים דיי ברורים בעיקרם ובליווי הסימנים המסורתיים המוכרים בעלי המשמעויות הסימבוליות הקשורות במזל, שפע, פריון והצלחה. מצד אחד שומר טקס החינה על המסורת החברתית שהייתה נחלת העבר ומאידך מאפשר הכנסת אלמנטים חדשים על בסיס הערכים הנשענים על העבר. בהתאם לשינוי הנסיבות החברתיות כתוצאה מהעלייה לארץ ישראל, טקס חינה מסורתי הותאם לשינוי החברתי שהתחולל בקרב יהודי הגולה שעלו לארץ. הרצון לשמר טקס חינה מסורתי בצורתו המקורית ולחזק את הקשר למסורת שהיא חלק בלתי נפרד ההוויה הקיומית שלנו כעם המכבד את העבר של כל חלקיו וכל המסורות המתגבשות למסורת בעידן החדש, גרם לשינוי בעצם ייעודו של טקס חינה כפי שנחגג במקור בארצות הגולה.

מעבר בין תרבויות ושמירה על טקס חינה מקורי
המעבר מתרבות אחת בה היה קשור טקס החינה במעמד האישה בעיקר, לתרבות שונה, מערבית בתפיסתה, בה לאישה יש מעמד שווה מבחינה חברתית, יאפשר הכנסת אלמנטים חדשים לטקס חינה, הנובעים מכורח הנסיבות החדשות וההשתלבות של המהגרים בחברה המערבית. השינוי שהתחולל עם העלייה לארץ ישראל, הוביל לירידה בחשיבות של טקס החינה בתור טקס שנועד לכלה בימים בה התפיסה האידיאולוגית לגבי מעמד האישה הייתה כל כך שונה מכפי שהיא כיום מצד אחד ומן העבר השני התפתחות של טקס חינה חדש השומר על העבר ומשתלב בתפיסה החברתית העכשווית.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דודי בר יוסף מנהל את פורטל החינה הישראלי, הפורטל המוביל בישראל לטקסי חינות,בוא תוכלו לקרוא כתבות בנושא: חינה. בנוסף תוכלו לצפות רשימת כל חברות להפקת חינה , צלמים, קייטרינג, אולמות וכל מה שעשוי לסייע לכם להפיק טקס חינה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דודי - פורטל החינה

מאת: דודי - פורטל החינהחינה19/12/101698 צפיות
על המשמעות של חברות להפקת אירועים נכתבו אין ספור מילים לאורכה ולרוחבה של רשת האינטרנט, במאמר הזה תוכלו לקרוא על חברות להפקת חינה בישראל

מאת: דודי - פורטל החינהחינה19/12/103218 צפיות
בימים עברו, כאשר חגגו טקס חינה, לא היו מחלקים מתנות פרט לסוכריות הדרג'ה היום נהוג לחלק מזכרות וגם לעצב את קערת החינה, בכתבה הבאה תוכלו לקרוא הכל על קערת חינה ומזכרות לחינה

מאת: דודי - פורטל החינהחינה03/10/102327 צפיות
טקס חינה בקרב יהודי הודי מרשים ססגוני ומרתק, בכתבה הזו נפתח צוהר לטקס חינה יוצא דופן ומיוחד של יהודי הודו.

מאת: דודי - פורטל החינהקייטרינג04/08/101299 צפיות
חברות קייטרינג המתמחות בסגנון מאכל עדתי הפך לשם דבר בענף האירועים,אין פקפוק, בעובדה שכל מסיבה רוקדת על קיבתה... היופי והסוד של טקס החינה נשען לא אחת על טיב חברת הקייטרינג שנבחרה לנצח על הצד הגסטרונומי של הערב אומנם הטקס מכוון אל מעלות צמח הכופר אולם כמו בכל אירוע ונשף טוב יש משמעות לא מבוטלת למעדני השף... אם גם אתם בחרתם לחגוג את טקס החינה בעוצמה הראויה לו ואתם מעוננים להזמין חברת קייטרינג לחינה הכתבה הזו מיועדת לכם..

מאת: דודי - פורטל החינהמוסיקה26/07/101487 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת טרם בחרתם זמר או להקה לחינה שלכם

מאת: דודי - פורטל החינהחינה02/07/102358 צפיות
סיפורים לא מעטים שמעתי על שימחת השמחות טקס החינה, חגיגת החגיגות לפני החתונה, המסיבה הכי שמחה לפני יום החופה והקידושין,כאחד שמספר שנים לא מבוטל , משתדל להבים אחר מקורותיו של טקס החינה בכלל ואחרי החינה המרוקאית בפרט, כתבתיאין ספור פוסטים שפורסמו על גבי רשת האינטרנט על טקס החינה בקרב עדות ישראל, שוחחתי לא מעט מזקני עדות ישראל ושמעתי את זיכרונותיהם, ואת הסיפורים שסחבו איתםמארצות הפזורה מהם הגיעו לישראל, ההתענינות הבלתי נדלת שלי לטקס החינה הלהיטה אותי להיות שותף פעיל בהקמתו של פורטל גדול המיועד

מאת: דודי - פורטל החינהאומנות - כללי27/01/094123 צפיות
חלק ב של מאמר מקיף בנושא טקס חינה, טקס-חינה מרוקאית במהלך טקס החינה נישאים לערוס ולערוסה (החתן והכלה) על גבי אפריון או כרכרת חינה מיוחדת, בעודם מלווים בבני המשפחה, כשמגשים מלאי עוגות ודברי מתיקה עמוסים ועטופים בצלופנים צבעוניים מעל ראשיהם. בתהלוכה צועדים יחד החתן והכלה עם ההורים והאורחים אל עבר אוהל החינה. זה המקום לשלב בו להקת מתופפים שידרבנו ויעצימו את המעמד. אוהל החינה אף הוא מקושט בשלל בדים משובחים, עם תפאורה של קנקני התה הנקראים "בראד" (בשפה הערבית מרוקאית) ניחוח עלי המנטה וה"פליו"

מאמרים נוספים בנושא אומנות - כללי

מאת: אופיראומנות - כללי28/02/223289 צפיות
תכשיט עתיק הם עולם ומלואו. אלו תכשיטים המושכים את תשומת הלב ומצריכים גם עולם הערכת תכשיטים מיוחדת בעלת חשיבות עבור תכשיטים הנשמרים בצורה שלמה. למשל, תכשיטים מתחילת המאה ה19, וגם לפני. הערכת תכשיטים הוא מקצוע שחשוב להכיר אותו היטב. כשמדובר על תכשיטים עתיקים, חשוב לדעת שצריך ללמוד את הנושא מהבסיס, על מנת לבצע הערכה ראויה ומדויקת. חלק מההערכה המובן חייבת להתבסס על המידע מבעלי התכשיטים. הקשר המשפחתי מאד חשוב כאן, וכל פיסת מידע מסייעת.

מאת: אופיראומנות - כללי18/01/223576 צפיות
אין הערכת אומנות הדומה אחת לשניה אך כל הערכת אומנות מתקיימת באותה הדרך ובאופן של התאמה אישית לסוג הפריט. פסל לדוגמא עובר תהליך אחר וזאת גם הסיבה שהאימות נעשה בהתאם לסוג הפריט.

מאת: danisapirאומנות - כללי07/01/223317 צפיות
דעו לכם כי חוגים למבוגרים בחיפה יכולים להעשיר את שעות הפנאי של המבוגרים ולהפוך אותם לכאלה שיהיו אנשים שמחים יותר. לאור זאת יהיה כדאי לכל אחד מכם לחפש אחר חוגים שיוכלו להתאים בדיוק לו ולהסב לו הנאה רבה. זה בוודאי יהיה מאוד חכם מצדכם ולא תרצו להתפשר בעניין הזה וזאת כאשר חושבים על הנושא הזה ומביאים בחשבון את כל ההיבטים השונים שיהיו קשורים לכך. אז אל תשכחו זאת.

מאת: דוד כהןאומנות - כללי23/09/205172 צפיות
דווקא בתקופה הנוכחית כשכולנו בבתים, מבלים ויוצאים פחות, זה הזמן לשדרג את ניראות הבית. ככה בוחרים היום תמונות לחדרי הבית.

מאת: Danaאומנות - כללי01/07/205213 צפיות
החזרה לשגרה לאחר תקופת ההסגר פתחה בפנינו דלתות חדשות בחיים. בין אם פתחנו עסק חדש לאחר תקופת הקורונה, או פתחנו מחדש את העסק, או התחלנו עבודה חדשה ופשוט רוצים להתחדש בציור קיר. זאת הייתה תקופה קשה לכולנו, בין אם כלכלית, נפשית, או גם וגם.

מאת: מסגרתאומנות - כללי01/01/206151 צפיות
הדפסה על קנבס בחיפה – הדפסה של תמונות מטיולים כאשר אנחנו מטיילים בעולם אנחנו מצלמים הרבה תמונות. תמונות אלו לא שוות הרבה אלא אם נפתח אותן ונדפיס אותן כך שנתלה אותן בבית שלנו. הדפסה על קנבס בחיפה יכולה לאפשר לנו להדפיס את התמונות הכי יפות מהטיולים שלנו

מאת: שלום כהןאומנות - כללי27/09/192338 צפיות
סרטי תדמית אנו פוגשים במסגרות כמו מערכות בחירות ובחירת ראשי איגודים ולשכות ציבוריות, אך בתחום המכירות יש לתחום הזה משמעות ענפה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica