חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לא שכחנו משהו?

מאת: אהרון רולאקטואליה19/07/2011861 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

19 יולי 2011

לא שכחנו משהו?

צפיה בערוצי התקשורת והאזנה להתבטאויות באשר ל"חוק נגד החרם" מעלה תחושה של דה-ז'וו, תחושת תלישות ותהיה באשר להגיון המכתיב את ההתבטאויות.

איננו באים בטענות דווקא לאמצעי התקשורת, מרביתם של הללו ידועים בגישתם השמאלנית הרדיקלית ובמסעם הבלתי מתפשר לסילוק השלטון הנוכחי והמלכת אנשיהם במקום. אין חדש במחלקה זו.

התהייה באה דווקא לשמע התבטאויות של אנשים הנחשבים לשקולים והגונים. ניראה כי פחד התקשורת נפל עליהם. גם אלו המשוכנעים כי יש צורך בחקיקה כנגד החרמות נגד מדינת ישראל על ידי ישראלים, מגמגמים ואף נסוגים מתמיכתם הפומבית בחוק.

ראו מקרה יו"ר הכנסת רובי ריבלין. אין לנו כל מושג בתורת ז'בוטינסקי אשר על הדרה ניתלה ריבלין, אך אנו יודעים מעט באשר למיצוב "קיר הברזל" המפורסם של מנהיג הרוויזיוניסטים המיתולוגי. ניראה לכם לאור תזת "קיר הברזל" כי ז'בוטינסקי היה משלים עם חרם מקעקע קיום מדינת ישראל בלא שהיה יוצא בתגובה חריפה שכנגד? ומכאן, האין שיקולים זרים מדריכים את ריבלין ודומיו? ריבלין הלא ניתלה מצידו גם על עצותיו של היועץ המשפטי לכנסת אשר שיקוליו, איך נתבטא בעדינות, שנויים במחלוקת עמוקה.

אין כל ספק כי מוטב לחוק נגד החרם שלא היה בא לעולם. אך בעולמנו לכל פעולה יש תגובה. לפעולה קיצונית, אלימה, מקעקעת סכויי קיומה של מדינת ישראל חייבת לבוא תגובה שכנגד מתאימה. החוק נגד החרם הולדתו בצורך שנוצר לתגובה, החוק אינו יזום הוא מגיב על מצב נתון, הוא מגיב על חרם פסול שכבר הושת ומתגלגל.

ניראה כי קיימים אלו ממנהיגינו (ריבלין כבר אמרנו?) שאין להם מושג ירוק מהי דמוקרטיה.לגבי האינטלקטואלים שלנו אנו כבר הרמנו ידיים, הללו מרחפים בעולם שכולו טוב ואין להתיחס ברצינות לטיעוניהם. או כפי שגרס ג'ורג' אורוול: "רק אינטלקטואלים יכולים להיות כה טפשים" (בתחומים שאינם התמחותם) ואנו מסכימים עמו.

מהות אופיה של הדמוקרטיה הוא "חיה ותן לחיות". זוהי תמציתה של הדמוקרטיה כאשר אנו מזקקים אותה עד ראשה במשפט אחד ועל רגל אחת. דהיינו, במשטר הדמוקרטי אינך אמור (והדברים נעים מעוון ועד הפלילי) לפגוע במהלך חייו וזכויותיו של האחר, כל שתעשה, אל תפגע ותנזק את האחר.

אלא מאי, לעיתים נוצרת טרגדיה (יוונית), שני הצדדים צודקים ולשניהם זכויות ראויות מתנגשות ולכך חייב להידון השיקול המדתי דהיינו, קביעת הגבול שבו יותר לצד אחד לקבל את המגיע לו אך הצד השני לא יינזק באופן מוחלט או חלקי, הכל בהתאם לענין ולחומרתו. וכאן מגיע קביעת הצורך בפשרה מדתית בין זכויות. והיוצא מכך, אין קיימות זכויות אזרח מוחלטות ובילתי תלויות אלא שקול הזכויות האנושיות בין צרכים לגיטימים, לעיתים מנוגדים.

מתנגדי החוק טוענים לסתימת פיות. האם עיתונאי אשר פשק שפתיו והוציא לזותו של האחר באורח לעומתי ושיקרי רשאי לעשות זאת? מחד, חופש הביטוי הוא נישמת אפה של העיתונות בחברה דמוקרטית. מאידך, אנו מכירים בצורך במקרים מסוימים לחסום את חופש הביטוי העיתונאי או האזרחי כאשר קיים ניפגע בפועל.

המדובר באשר להוצאת דיבה. אם הכל מותר, אם חופש הביטוי הוא אבסולוטי הכיצד גדרנו (ובדין) את חופש הביטוי וקבענו כי הינו מוגבל כבדוגמא של הוצאת דיבה? עשינו זאת באשר כלל ה"חיה ותן לחיות" הופר באורח בילתי מידתי. כך גם בחרמות קבוצתיות מאורגנות כנגד זכותו של האחר לחיים תקינים, יצרנים ולפרנסה, ניפגעת בלא שתרם דבר להווצרות סיבות החרם כנגדו. הלה ניפגע עקב החרם ממש כפי שניפגע הלה שהוצאה דיבתו רעה על לא עוול בכפו על ידי עיתונאי פלוני. ההבדל אינו מהותי למעט כי חרם אישי הינו קביל, קבוצתי לא.

כאשר זכות הביטוי שהינה זכות מוקנה גורמת לנזק לצד האחר אשר זכויותיו האזרחיות גם הן מוקנות, הרי אחת משתים, או ששני הצדדים ייסוגו מכוונתם, או שתאוותם המופחתת של שני הצדדים תקוצץ באורח מדתי ותואם עם הצד האחר באמצעות תקנות וחוקים מגבילים.

במקרה הנדון אשר בעקבותיו נחקק החוק נגד החרם, צד א' (השמאל הקיצוני), מנזק ביודעין ובכוונה תחילה את צד ב' (המתישבים) בכך שמפעיל חרם קבוצתי ומסית אחרים להטלת חרם כנגד קבוצה מוגדרת (חרם אישי הינו מותר וקביל ואינו מעניננו כאן).בכך מאבד המחרים זכותו הנקודתית לחופש ביטוי חסר מגבלות.

לצורך הענין הדמוקרטי של זכאות וזכויות, אין כל הצדקה לרצונות הפוליטים של הצדדים, הללו אין להם ואל תהיה להם השפעה על הקוד הדמוקטי בכל האמור לנזק עקב חרמות. שהרי בל נערב בהכרח פוליטיקה ומוסר.

מכאן באה התהייה הגדולה. קיימים אלו אשר מפעילים חרם קבוצתי כנגד קבוצות אחרות וברי כי אין זאת מענינם ולרצונם באשר לחלופות אחרות הגיוניות לחרם, באשר כוונתם המוצהרת הפוליטית והפסולה להלל כאמור, לנזק ובכוונת מכוון. אלו הם כאמור כנופיות השמאל הרדיקלי.

אך מה באשר לאלו אשר אינם חפצים לנזק את הקבוצה האחרת? אלא בכך שהם גורסים כי החוק נגד החרם אינו תקין (בעוונותינו, לא קלטנו ולו מלה אחת של הגיון מפי הגבורה המשפטית מדוע החוק אינו תקין, למעט כאמור מנטרות ריקות וחלולות), בלא שיספקו תרופות לניזוקים כתחליף (לדוגמא – חקיקת "חוק סוכן זר" לפי הדגם האמריקני), כמוהם כטוענים כי הנזק המושת הינו מחויב המציאות, גזרת גורל ואין על הניזוק להתגונן.

בכל המהומה והמבולקה אשר סוחררה בכוונה תחילה בידי אינטרסנטים ואינטרסים שלא ממין הענין כנגד חוק האנטי-חרם, שכחנו את הניפגעים עצמם, אלו שעליהם מוטלים חרמות בידי קבוצות ישראלים כבר שנים, אלו המתישבים ביו"ש. בסיפור זה הרי קיימים פוגעים וניפגעים, שכחנו?

ונניח כי החוק הנקודתי הזה אינו תקין, נניח. אם כן, הכיצד נשפה את נפגעי החרם, הם הלא לא גרמו לו במעשה או במחדל? דהיינו, בכל מקרה חייבים אנו להשית חוקי מנע ושיפוי כנגד קבוצות מחרימים והמובילים אותן המנזקים את מדינתנו, קבוצות ופרטים בה.

במדה ולא ננהג כך אנו מתדרדרים במדרון חלקלק מסוכן מעין כמוהו. לא אותו המדרון הסחרירי המחוצרץ בצדיה בידי מחייבי החרם לשם אחיזת עינינו. המדובר הוא במדרון חלקלק אמיתי.

אם לא נשים מחסום לגל החרמות העכשווי הרי שבוודאות מוחלטת, תקום תנועה מחר שתחרים תוצרת קיבוצים. תקום תנועה שתחרים אמנים, סופרים יוצרים. קבוצה אחרת תחרים סקטור אתני—ערבים, דתיים יחרימו חילונים וההפך. דהיינו ידם של הכל בכל, אנרכיה מחלטת. וכך, אנו צועדים בוודאות הסתברותית מצמררת לקראת אנרכיה פנימית, מלחמת אזרחים לאשורה במדה ולא נעצור את החרם.

וכי מה נאמר לקבוצת המחרימים הבאה, מחרימי ערבים ישראלים למשל? אנו הרי התרנו כבר חרמות נגד המתישבים ולא נוכל לנקוט מנהג איפה ואיפה. התרנו חרמות אך פעם ופרצנו תיבת פנדורה שאין לה שיעור.

ובמדה ועל הכף עומדת אנרכיה אזרחית למול השתת מגבלות מדתיות, מצומצמות, ממוקדות נושא, באשר לזכות הדיבור, הרי שהאובייקטיביות-המידתיות וההגיון הפשוט מובילים בהכרח לעבר הערמת קשיים על מקדמי חרמות כנגד האחרים בחברה.

ישית הקורא ליבו כי בכל הררי המילים אשר נשפכו בתקשורת כנגד החוק נוגד החרם, לא נאמרה למצער מלה אחת ענינית מדוע חוק זה נוגד דמוקרטיה, מדוע חוק זה מונע חופש ביטוי. כלל הדיונים עסקו בסיסמאות ריקות, שאינן מוכחות ואין אפשרות להוכיחן, הן עסקו בהפחדות הן פנו למכנה הנמוך ביותר בחברה על מנת לעורר פחדים קמאים. הנה, הנה, "הדמוקרטיה הלכה", הנה "הלך חופש הביטוי", הנה "אנו מתדרדרים במדרון חלקלק", "הנה אומות העולם מתנגדות לחוק", ועוד תעתועי מילים כגון דא. כה מטופשים הטיעונים, כה אווילים, כה מאחזי עינים.

חשוב לציין כי מרביתן המכרעת של הביקורות כנגד החוק המגיעות מחו"ל הן למעשה ביקורות מצד גורמים ישראלים השולחים בקשות (לעיתון ניו-יורק טיימס למשל), כולל מאמרים מוכנים מתורגמים כבר לאנגלית, לעמיתים בארצות הים ו"מגיירים" אותם מתורגמים לעיברית חזרה לכאן. מצטיין לכאורה בנכלולי משלוח ו"גיור" הכתבותהוא מיודענו השנוי (לשלילה) במחלוקת עמוקה, הלא הוא עיתון "הארץ.

אהרון רול

amroll@sympatico.ca

 



תגיות המאמר: חוק, חרם


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אהרון רול

מאת: אהרון רולאקטואליה21/01/13911 צפיות
קיימת אנומליה מוזרה במקומתינו, רעיונות השמאל בישראל לגבי הפתרונות המדיניים האפשרים הם אשר הביאונו אל עברי פי פחת מהבחינה המדינית ובעקבותיה אפשר כי גם מהפרספקטיבה הביטחונית.

מאת: אהרון רולאקטואליה17/01/13828 צפיות
זה זמן כי עלינו לחדול מההתחסדות הנילעגת באשר לפעולות בגידה של ישראלים ילידי המדינה וחניכי מערכת החינוך שלה הנוטלים חרות בנפשם ובמעשיהם הבוגדנים בעוד "טובת מדינת ישראל" בפיהם, בידיעה ברורה ובכוונת מכוון לפעול למען הרס המדינה בה הינם חיים וזאת למען מלא משאלות ליבם האישיות

מאת: אהרון רולאקטואליה17/01/13847 צפיות
מזה שנים שאנו תמהים אודות נבואות הזעם והאיומים הנלעגים של הכישלונרים הנבואיים הסדרתים בדבר יצירתה של מדינה דו-לאומית אחת ממערב לנהר וזאת במדה ולא נגיע להסכם שלום אשר בבסיסו נמצאות "שתי מדינות לשני עמים".

מאת: אהרון רולאקטואליה17/01/13882 צפיות
פטירתה של ענת גוב ז"ל ב- 9 דצמבר 2012 ,ממחלת הסרטן נתנה את האות לפתיחת "הילולת רבה גוב בעלת הנס". ואנו כלל לא ידענו כי ,המשיחה גוב, מהלכת בנינו במו רגליה. אשרינו שזכינו להתבסם ולהתעפר באבק רגליה.

מאת: אהרון רולאקטואליה07/01/13839 צפיות
דומה וכבר ראינו ושמענו כל האפשרי ממעללי התקשורת הישראלית, אך שוב אנו עומדים פעורי פה נוכח השרלטנות הבוטה, מחרוזות השקרים וחצאי האמיתות, עיוות המציאות למחוזות הדמיון – על גבול פתולוגיית הנפש,

מאת: אהרון רולאקטואליה26/12/12899 צפיות
יראה כי בוועדת הבחירות המרכזית הפועלת לקראת הבחירות הבאות עלינו בעוד מספר שבועות, מישהו משתעשע בסמים קשים וניראה כי המדובר בשופט אליקים רובינשטיין יושב ראש הוועדה.

מאת: אהרון רולאקטואליה29/11/12910 צפיות
הוכחה נוספת לאזלת המח של "כתבים בכירים" בערוץ 10, שרלטנות לשמה המסבירה מדוע הערוץ הכושל הזה מתדרדר לתהומות החידלון מאחר שהצופים מאסו בו, ניתנה לציבור מפי האתון, פלוני, עימנואל רוזן

מאמרים נוספים בנושא אקטואליה

מאת: בנימין קלינגראקטואליה25/08/222269 צפיות
ניתן להגיש תכניות פינוי בינוי ישירות לאישור הוועדה המחוזית גם כשיש הסכמה של פחות מ-100% מהדיירים עו"ד אלעזר במברגר, ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הבהיר לאחרונה כי ניתן להגיש תוכנית פינוי-בינוי ישירות לוועדה המחוזית, ללא צורך בהסכמתה של הוועדה המקומית דבר שיכול לסייע להזיז פרוייקיים תקועים.

מאת: בנימין קלינגראקטואליה03/05/222245 צפיות
מי רשאי להגיש בקשה להיתר בניה? הנדסאי בנין, אדריכל, מהנדס , קונסטרוקטור או כולם? בקשות כעורך ראשי להיתר בנייה ובאילו מבנים? פסק דין שהתקבל בימים האחרונים בבית המשפט המחוזי בחיפה מפזר את הערפל ועושה סדר בסוגיה הבוערת. השופטת תמר שרון נתנאל, קבעה כי אדריכלים בלבד יוכלו לשמש עורכים ראשיים ולהגיש בקשות להיתר למבנים של ארבע קומות ומעלה. מהנדסים לעומתם, יהיו רשאים לשמש עורכים ראשיים ולהגיש בקשות להיתר רק כאשר מדובר במבנים פשוטים בשימושים מוגבלים, כשהכוונה היא למבני מגורים, אחסנה ומלאכה בני פחות מארבע קומות.

מאת: בנימין קלינגראקטואליה22/01/221653 צפיות
רישוי זמין ומידע חיוני בעניין הגשת בקשה לתיק מידע להיתר והליכי הרישוי: כחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, ביוזמה הנקראת 'ממשל זמין', הוקם ב-2006 אתר רישוי זמין של מנהל התכנון, אשר מאפשר בקשה להיתר בנייה באופן מקוון לחלוטין. המערכת הוקמה בהתאם לתיקון 101 לחוק התכנון והבנייה.

מאת: בנימין קלינגראקטואליה16/09/211500 צפיות
בית המשפט לעניינים מנהליים בראשל"צ הורה לאחרונה לבטל שני כתבי אישום שהוגשו נגד עברייני בנייה, בנימוק שהמדינה התעלמה מתיקון מס' 66 לחוק סדר הדין הפלילי, המאפשר לסגור תיקים "קלים" בהסדר וללא מעורבות בית משפט.

מאת: בנימין קלינגראקטואליה19/08/211479 צפיות
מהו רישוי הבנייה? תהליך רישוי הבנייה מלווה את הבונה משלבי תכנון הבנייה ועד לסיום הבנייה. התהליך מתבצע מול הועדה המקומית לתכנון ובנייה. ועדות לתכנון ובנייה נמצאות בפריסה ארצית, לכל ישוב ועדה מקומית לתכנון ולבנייה אליה הוא שייך. לרשימת הועדות והיישובים לחץ כאן תהליך רישוי הבנייה מרכב מ 5 אבני דרך מרכזיות: התקשרות עם עורך בקשה - קבלת מידע להיתר- תכנון - קבלת היתר בנייה - מהלך הביצוע האם תמיד צריך לבצע את כל תהליך הרישוי? לרוב עבודות הבנייה יש לבצע את כל תהליך הרישוי ולקבל היתר בנייה, המהווה אישור מהוועדה המקומית לכך שתכנון הבניין תואם לתוכניות המאושרות ולדרישות הוועדה. ישנן מספר עבודות בנייה שמצריכות דיווח בלבד - פטור מהיתר. גם בפטור מהיתר הבנייה חייבת להיות בהתאם לדרישות הועדה המקומית והתוכניות המאושרות.

מאת: בנימין קלינגראקטואליה01/06/211296 צפיות
אז מה זה אגרות בניה והיטלי פיתוח? אגרות בניה והיטלי פיתוח, הינם תשלומי חובה המוטלים על ידי רשויות מקומיות ותאגידי מים וביוב, לשם מימון התקנתם ורכישתם של תשתיות ציבוריות בתחומן המוניציפלי כגון: כבישים ומדרכות, תיעול, ביוב וצנרת מים. אגרות בניה והיטלי פיתוח אלו נדרש לשלם מי שהוא בעלים של קרקע ו/או מי שמבקש לבנות על קרקע ו/או בעלים המעוניין להוסיף בניה למבנה קיים. לצורך גביית אגרות בניה והיטלי פיתוח יש צורך בהתקיימותן של עילות (“אירועי מס”) המצויות ברוב חוקי העזר ובכללי דמי ההקמה, אשר במועד התממשות

מאת: אברהם פכטראקטואליה26/05/211150 צפיות
איפה ההסברה הישראלית – ישנה, מנמנמת, מגמגמת ובעיקר מפגרת בזמן אמת. למה אין בישראל – שר הסברה? אם יש מקום לשר מים- יש בוודאות מקום לשר הסברה במשרה מלאה. אבל משחקי אגו – מאבק בין משרד החוץ ומשרד ראש הממשלה – מונעים זה שנים מינוי חיוני של שר הסברה בארץ, אך בעיקר בחו"ל, במיוחד בימים אלה של אנטישמיות מתגברת.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica