חפש מאמרים:
שלום אורח
04.03.2021
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בקנאו את קנאתי בתוכם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע24/07/2011887 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

 

פרשת "פנחס"

 

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

 

"פינחס בן אלעזר בן אהרון הכהן השיב את חמתי מעל בני ישראל, בקנאו את קנאתי בתוכם, ולא כִליתי את בני ישראל בקנאתי" (במדבר כ"ה/יא').

בפרשתנו, אנו מבחינים בקנאותו של פינחס לדבר ה'. קנאה זו הצילה את עם ישראל מהתבוללות. קנאה שנבעה בעיקרה מדבקות טהורה בקב"ה. זמרי בן סלוא, שבחטאו עמד לפרוץ את המסגרת הלאומית בישראל והיווה סכנה קיומית ממשית לעם, נהרג ברומח על ידי פינחס בן אלעזר הכהן. מעשהו של פינחס זוהי קנאות הבאה להגן על  העם מפני כליה והתפוררות, שהרי כבר נהרגו במגיפה 24,000 איש.

על הביטוי "בקנאו את קנאתי" אומר רש"י: "בקצפו את הקצף שהיה לי לקצוף". מוסיף על כך רבי משה פיינשטיין: עיקר המעשה שעבורו זכה פינחס לשכר כה רב ולברית שלום, הוא על זריזותו. שלא התעצל אלא קם ועשה דבר שהקב"ה היה אמור לעשותו. ללמדנו שזריזים המקדימים למצוות, ראויים לכבוד ולשכר.              

קיימים סוגים שונים של קנאה: הקנאה של קורח כלפי משה ואהרון היתה שלילית, נבעה מקנאה שאינה מתחשבת באדם, קנאה שיש בה רצון להרוס את היריב ולתפוס את מקומו, את תפקידו.

לרוב, האמצעים בהם משתמש הקנאי השלילי, אינם נכונים. הקנאי השלילי חפץ מאוד להשיג את היעד אליו הוא שואף מתוך קנאה והדרכים-הכלים בהם הוא משתמש אין בהם יושר והגינות.

חז"ל מדגישים שיש גם קנאה חיובית. ידוע הפתגם: "קנאת סופרים תרבה חכמה". כאשר הקנאה חיובית וערכית, הרי מתוך הקנאה בא הרצון ללמוד, להתקדם, לרכוש ידע ועוצמה. המצויינים, הטובים והאיכותיים, מהווים דוגמא לתחומים חיוביים ערכיים ותבונתיים, והם משפיעה על הסובבים אותם לנהוג כמותם. מתוך קנאה בהם ורצון להידמות להם מחפש הקנאי את הכלים ללמוד ולהשכיל כדי להיות הטוב ביותר.

מעשהו של פנחס, שבא להגן על התפוררות המסגרת הלאומית, פעל מכוח ההלכה האומרת: "הבועל ארמית, קנאין פוגעים בו" (סנהדרין פ"ב/ע"א). פנחס היה אמיץ לב, בעל תעוזה מדהימה. הקנאה והמעשה היו לשם שמים בלבד. לא היתה כאן כל כוונה ולא מחשבה צדדית. זו קנאה חיובית וטהורה, כדי להציל את עם ישראל מכיליון. כאן השיקול היה מתוך אמונה שלימה בבורא עולם והצלת עם ישראל מהתבוללות עתידית. קנאה הנובעת בעיקרה מהרצון להצלת עם ישראל. קנאה אמיתית חיובית ונכונה זו, אינה סותרת את הרעיון של "אוהב שלום ורודף שלום" והיא נובעת מאהבת עם ישראל ושמירה על עתידו.

מעשה פינחס היה טהור ולכן היה רצוי בעיני ה'. אך גם רצח של מצווה מטביע בנפש האדם רושם שלילי, הפוגע בלב האדם. ברית השלום האלוקית באה להשיב לנשמתו את האיזון הפנימי. פינחס היה כלי נאמן להופעת קנאת ה' בעולם, לכן זכה בהערכת ה'. פינחס גרם להטלת שלום בין ה' לעם, ולהפסקת המגיפה בעם, ולכן הוא עתיד לשים שלום בין ה' ובין ישראל גם בעתיד, כנאמר: "...הנני נותן לו את בריתי שלום" (כ"ה/יב').

             ד"ר יחיאל שרמן

 

www.h-y1.fav.co.il

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/12873 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/12984 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/12785 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/12794 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/12879 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/12833 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/12862 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/18533 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/18555 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/18508 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/18534 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/18552 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/18559 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/18602 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica